Gå til innhold

Høyre vil ha inn aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottagere


Anbefalte innlegg

Morromann skrev (Akkurat nå):

Du mener altså at hederlige og hardt arbeidende mennesker som mot sin vilje; som f.eks på grunn av coronatiltakene skal tvinges ut i veigrefter og behandles som innsatte i fengsler?

Beklager, men da er ditt og mitt menneskeyn diametralt motsatt. Ditt menneskesyn hører hjemme i 1800-tallets England, slik som man leste om i romanene til Charles Dickens, ikke til det norske samfunnet i 2020. Så du kaster bort tiden din med å pushe ditt dinosaurmenneskesyn på meg.

Hadde jeg blitt arbeidsledig og skulle fåt lønn av staten/samfunnet ville jeg gladlig bidratt tilbake, spesielt om jeg får velge selv hvordan jeg kan hjelpe lokalsamfunnet. Jeg ville begynt med å gå løs på det alergifremkallende ugresset ved barnehagene her!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Drogin skrev (2 minutter siden):

Hadde jeg blitt arbeidsledig og skulle fåt lønn av staten/samfunnet ville jeg gladlig bidratt tilbake, spesielt om jeg får velge selv hvordan jeg kan hjelpe lokalsamfunnet. Jeg ville begynt med å gå løs på det alergifremkallende ugresset ved barnehagene her!

Du ville med stor glede gått rundt og plukket opp hundedritt for småpenger? Tror jeg ikke noe på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (27 minutter siden):

Hva med å aktivt søke jobber og gå på intervjuer istedenfor å tvinges inn i fornedrende tvangsarbeide? Meningen er jo at man skal ut i ordinært arbeid; NAV er ikke ment som en "slavepool". De tingene du nevner er et kommunalt ansvar og de som jobber med slikt skal selvfølgelig ha LØNN for arbeidet med de rettigheter og plikter som følger med det, ikke sosialhjelp og trygd.

 

Morromann skrev (13 minutter siden):

Du mener altså at hederlige og hardt arbeidende mennesker som mot sin vilje; som f.eks på grunn av coronatiltakene skal tvinges ut i veigrefter og behandles som innsatte i fengsler?

Beklager, men da er ditt og mitt menneskeyn diametralt motsatt. Ditt menneskesyn hører hjemme i 1800-tallets England, slik som man leste om i romanene til Charles Dickens, ikke til det norske samfunnet i 2020. Så du kaster bort tiden din med å pushe ditt dinosaurmenneskesyn på meg.

 

Jeg fratas vær måned store deler av lønnen jeg har opparbeidet meg og tjent ved å gi en verdi til samfunnet mot min vilje. Så flere av mine abriedstimer i en dag er slavearbeid. Jeg får overhode ingenting igjen for det, jeg gjør det fordi jeg må finansiere folk som tydeligvis mener det er umenneskelig og gjøre realt arbeid. 

I Norge behandles innsatte bra, det er ikke at navere blir behandlet "som innsatte" men at innsatte behandles "som normale folk". Om du ikke har skjønt det tror jeg det er du som har et menneskesyn fra 1800-tallet. 

Lenke til kommentar
Rudde skrev (12 minutter siden):

 

 

Jeg fratas vær måned store deler av lønnen jeg har opparbeidet meg og tjent ved å gi en verdi til samfunnet mot min vilje. Så flere av mine abriedstimer i en dag er slavearbeid. Jeg får overhode ingenting igjen for det, jeg gjør det fordi jeg må finansiere folk som tydeligvis mener det er umenneskelig og gjøre realt arbeid. 

I Norge behandles innsatte bra, det er ikke at navere blir behandlet "som innsatte" men at innsatte behandles "som normale folk". Om du ikke har skjønt det tror jeg det er du som har et menneskesyn fra 1800-tallet. 

Dakkars. Du har det virkelig grusomt i velfersstaten Norge, sannsynligvis det beste land i verden å leve i. Jeg håper du foretrekker private klinikker og skoler for dine barn. Det er jo ikke triktig at vi andre skal bli tvunget til å gi fra oss vår lønn for å finansiere DIN helsehjelp og DINE BARNS skolegang, eller hva?

Ingenting igjen for det du gjør? Bortsett fra gratis helsehjelp, gratis utdannelse, en rekke statsfinansierte goder som gjør at Norge topper statistiekkene over land med hløy levestandard. Du får emigrere til USA om du synes det er så grusomt her.

Endret av Morromann
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Drogin skrev (1 time siden):

For de som går på NAV som er der utelukkende fordi de ikke har en jobb, så kunne man jo sett for seg at NAV arbeidssatte dem.
Snørydding på offentlige plasser, kantklipping av ugress langs veier i kommunen, søppelrydding, ja de kunne til og med spurt de arbeidsledige selv om de har egne forslag til samfunnsnyttige ting de kan bidra med, bare de gjør noe.

Det er den logikken jeg ikke helt skjønner. At alle liksom -skal- gjøre noe uansett. Dét er meningsløst. De tingene du nevner er jobber som noen bør kunne ha som betalt jobb, ikke som "straffarbeid". Ikke alle kan være ingeniører og it-eksperter, noen må kunne jobbe med kroppen også.

Greit nok at alle -bør kunne- ha noe å gjøre. Men ikke til enhver pris. Grunnene til at noen ikke jobber kan være mange. Og folk bør ha flere muligheter åpne for seg. Folk skal ikke tvinges til å gjøre noe de ikke har forutsetning for, så tar de selvmord fordi de føler det er helt ute av tråd med hva de har motivasjon for og erfaring med.

Har lurt på det spørsmålet hele livet: Er jobb og økonomi det samme som krig? Eller er det et lagspill der alle støtter hverandre?

Endret av Taurean
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om det får flere folk ut i arbeid (noe jeg tviler på) så er det bra med aktivitetsplikt. Men det politikerne også gjør er å lempe en haug med syke mennesker fra AAP over på SS etter at de har brukt opp brukstiden i AAP og må gå et karensår før de kan søke AAP på nytt. Folk som er under arbeidsvurdering i AAP kan ende opp med å bli kastet ut av AAP, inn i SS og ut i AAP igjen. Da kan det bli enda vanskeligere for folk å komme i jobb igjen.

Men det er vanskelig å vite hvor mange som går på SS som er syke og som egentlig skal være på uføretrygd men som har unnlatt å søke, eller har søkt og fått avslag. Med tanke på at over halvparten av de som er på SS er personer med innvandrerbakgrunn, så kan også spørre seg om man har riktig integreringspolitikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Dakkars. Du har det virkelig grusomt i velfersstaten Norge, sannsynligvis det beste land i verden å leve i. Jeg håper du foretrekker private klinikker og skoler for dine barn. Det er jo ikke triktig at vi andre skal bli tvunget til å gi fra oss vår lønn for å finansiere DIN helsehjelp og DINE BARNS skolegang, eller hva?

Ingenting igjen for det du gjør? Bortsett fra gratis helsehjelp, gratis utdannelse, en rekke statsfinansierte goder som gjør at Norge topper statistiekkene over land med hløy levestandard. Du får emigrere til USA om du synes det er så grusomt her.

Det er ikke gratis for meg, jeg betaler skatt. Det er gratis for dem som ikke gjør det. Du mener det er umoralsk at du må si fra deg lønn for å finansiere min helsehjelp og barns skolegang? Det er jo nettopp det jeg sier jeg mener er umoralsk... Er vi enige, eller har du formulert deg feil her? 

Jeg får åpenbart ikke igjen det jeg betaler for om jeg må betale så mye at jeg finanserer de som ikke betaler og får de samme tjenesten å.

Lenke til kommentar
Rudde skrev (13 minutter siden):

Det er ikke gratis for meg, jeg betaler skatt. Det er gratis for dem som ikke gjør det. Du mener det er umoralsk at du må si fra deg lønn for å finansiere min helsehjelp og barns skolegang? Det er jo nettopp det jeg sier jeg mener er umoralsk... Er vi enige, eller har du formulert deg feil her? 

Jeg får åpenbart ikke igjen det jeg betaler for om jeg må betale så mye at jeg finanserer de som ikke betaler og får de samme tjenesten å.

Javel? Så ALT hva du har betalt for gjennom et langt liv av helsehjelp og skole kommer UTELUKKENDE fra skatt som er trukket fra din konto og IKKE fra statens helsebudsjett? Du har med andre ord betalt for det utelukkende selv det som det ville ha kostet om vi ikke hadde hatt en velferdstat?:rofl::rofl:

Unnskyld at jeg ler, men av alle ynkelige unnskyldninger jeg leser fra velferdsstatshaterne tar dette virkelig kaka og må være det dummeste jeg har lest så langt og de sier ikke litt! Dessuten; de fleste som er arbeidsledige nå HAR jobbet hardt og HAR betalt skatt til fellesskapet. Man må ha levd under en stein for ikke å ha fått med seg hvorfor arbeidsledigheten øker. Dessuten; det er jo mest privat sekotr som er rammet. Jeg vet ikke hva du lever av, men jeg har fått med meg at de som klager mest over velferdsordninger selv jobber i offentlig sektor og birdrar veldig lite til verdiskapning og dermed SELV lever på ANDRES skattepenger. Kanskje ikke de som skal klage aller mest på velferdsstaten?

Nei, jeg er absolutt ikke enig med deg om noe som helst.

Nei, du får ikke igjen det du betaler i forhold til det du betaler, du får MER! Jeg tør vedde på at det du tilsammen har betalt i skatt ikke ville dekket det både skolegang og helsetjenester EGENTLIG koster for deg!

Men om du hater velferdsstaten så mye som du gjør anbefaler jeg deg å emigrere for det er full opppslutning om den blant det norske folk.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle som jobber i norge, bidrar stort til felleskapet, hvilket gjør at vi kan ha ett velferdssystem der NAV skal være ett sikkerhetsnett for de som faller utenfor. For at dette ikke skal bli urettferdig, er det viktig at det forblir et sikkerhetsnett og ikke bare en åpen pengesekk snyltere kan hente penger fra. 

De mennesker som virkelig trenger hjelp, som står uten mulighet til å få noe som helst jobb skal selvfølgelig ikke pushes, men de menneskene derimot som ikke gidder, eller ikke er villig til å prøve en gang, de må pushes. Så gjelder det å finne en fornuftig måte å gjøre dette på.  At man er utdannet pilot, og ikke vil si ja til en jobb som innebærer å feks vaske for en eller annen bedrift (mot lønn), bør ikke aksepteres. 

Er man ung, helt skadefri og ikke har noen grunner annet enn giddalaushet som forhindrer deg i ta hvilken som helst jobb, så ser jeg ikke problemet med at man klipper gress for kommunen mot å få utbetalt trygd. 

 

Lenke til kommentar
Morromann skrev (10 minutter siden):

Javel? Så ALT hva du har betalt for gjennom et langt liv av helsehjelp og skole kommer UTELUKKENDE fra skatt som er trukket fra din konto og IKKE fra statens helsebudsjett? Du har med andre ord betalt for det utelukkende selv det som det ville ha kostet om vi ikke hadde hatt en velferdstat?:rofl::rofl:

Unnskyld at jeg ler, men av alle ynkelige unnskyldninger jeg leser fra velferdsstatshaterne tar dette virkelig kaka og må være det dummeste jeg har lest så langt og de sier ikke litt! Dessuten; de fleste som er arbeidsledige nå HAR jobbet hardt og HAR betalt skatt til fellesskapet. Man må ha levd under en stein for ikke å ha fått med seg hvorfor arbeidsledigheten øker. Dessuten; det er jo mest privat sekotr som er rammet. Jeg vet ikke hva du lever av, men jeg har fått med meg at de som klager mest over velferdsordninger selv jobber i offentlig sektor og birdrar veldig lite til verdiskapning og dermed SELV lever på ANDRES skattepenger. Kanskje ikke de som skal klage aller mest på velferdsstaten?

Nei, jeg er absolutt ikke enig med deg om noe som helst.

Nei, du får ikke igjen det du betaler i forhold til det du betaler, du får MER! Jeg tør vedde på at det du tilsammen har betalt i skatt ikke ville dekket det både skolegang og helsetjenester EGENTLIG koster for deg!

Hvordan får du regnestykket til å gå opp dersom alle får mer enn de betaler for? 

Og det virker som drar korona inn i ligningen her, jeg tror ikke forslaget til høyre kommer fra koronakrisen, så det blir litt ufair ( antar at det er det du mener når du sier arbeeidsledigheten øker) 

Dersom vi ikke får opp antall arbeidsplasser i privat sektor etter krisen, og arbeidsledigheten øker vanvittig, så ryker velferdsstaten uansett, og utbetalingene fra nav vil bli enda lavere.

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (12 minutter siden):

 

Dersom vi ikke får opp antall arbeidsplasser i privat sektor etter krisen, og arbeidsledigheten øker vanvittig, så ryker velferdsstaten uansett, og utbetalingene fra nav vil bli enda lavere.

Det er helt riktig. Og som jeg skrev; de som klager mest på de som ikke jobber jobber selv ofte i offentlig sektor og bidrar ikke nevneverdig til verdiskapning.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (22 minutter siden):

Javel? Så ALT hva du har betalt for gjennom et langt liv av helsehjelp og skole kommer UTELUKKENDE fra skatt som er trukket fra din konto og IKKE fra statens helsebudsjett? Du har med andre ord betalt for det utelukkende selv det som det ville ha kostet om vi ikke hadde hatt en velferdstat?:rofl::rofl:

Unnskyld at jeg ler, men av alle ynkelige unnskyldninger jeg leser fra velferdsstatshaterne tar dette virkelig kaka og må være det dummeste jeg har lest så langt og de sier ikke litt! Dessuten; de fleste som er arbeidsledige nå HAR jobbet hardt og HAR betalt skatt til fellesskapet. Man må ha levd under en stein for ikke å ha fått med seg hvorfor arbeidsledigheten øker. Dessuten; det er jo mest privat sekotr som er rammet. Jeg vet ikke hva du lever av, men jeg har fått med meg at de som klager mest over velferdsordninger selv jobber i offentlig sektor og birdrar veldig lite til verdiskapning og dermed SELV lever på ANDRES skattepenger. Kanskje ikke de som skal klage aller mest på velferdsstaten?

Nei, jeg er absolutt ikke enig med deg om noe som helst.

Nei, du får ikke igjen det du betaler i forhold til det du betaler, du får MER! Jeg tør vedde på at det du tilsammen har betalt i skatt ikke ville dekket det både skolegang og helsetjenester EGENTLIG koster for deg!

Men om du hater velferdsstaten så mye som du gjør anbefaler jeg deg å emigrere for det er full opppslutning om den blant det norske folk.

Har du egentlig lest artikkelen denne tråden omhandler? Eller har du ikke fått med deg at det ikke engang handler om AAP men sosalhjelp? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (13 timer siden):

Men for all del, jo flere de driver til selvmord jo mere sparer staten!

For all del, skyld på staten....
Må være så fælt å leve på pappa-stat, og måtte gjøre en innsats.
Folk prater som om 'navere' er små barn....

Morromann skrev (14 timer siden):

Tror du feilaktig tar humoren i denne videoen til inntekt for ditt eget syn og overser satiren her.

Jeg vet av personlig erfaring at det finnes plenty, som sagt.

Nav kunne satt ut folk til arbeidsgivere på lærling-stilling, hos dem som tetter hull i veier(som vi alle vet det er en dramatisk manko på), bygger/vedlikeholder parker, gartnerarbeid, osv.
De kunne utvidet tilbudet om skolering og kurs.

Støtter absolutt noe oppmøteplikt, kan være at det reduserer sjansen for selvmord, å være nyttig, produktiv og sosial, er for folk flest helsebringende. Det vil også bidra til sosialisering, å møte de andre i ''klassen'' på NAV, folk som er i samme situasjon. 
Om noen begår selvmord fordi pappa dro dem ut av senga om morgenen.......................... Det var nok ikke derfor....

Hadde Nav hatt en veihull-fikser skvadron tror jeg alle i Norge hadde felt en liten tår av takknemlig lettelse. :) 

Endret av Alexander4840
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er det slavedrift? Som mottaker av støtte fra staten, så ser jeg ikke helt problemet med å gi noe tilbake, så lenge det er i form av noe samfunnsnyttig. Arbeidet og antall timer man jobber måtte isåfall stått i stil til det man mottar i støtte, så timelønnen blir akseptabel. 

Dette må selvfølgelig i første omgang gjelde de som ikke er så veldig interessert i å få seg jobb, eller tilpasses der det går for de mennesker som har nedsatt evne i en eller annen form. Utdanning burde også vært et alternativ, selvom dette ville påført staten ekstra kostnader, så kan det tenkes at det hjalp i det lange løp. 

Som jobbsøker, tror jeg man også stiller sterkere dersom man kan si at man har hjulpet til med klipping av gress i parken for kommunen den tiden man har vært arbeidsledig, kontra det at man bare har sittet hjemme og sett på netflix.


 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (42 minutter siden):

Jeg vil si at 35,- i timen for å jobbe 8-15 hver dag er tilnermet ubetalt ja.

Edit: Jeg vet ikke hva satsene er i dag men det var det jeg fikk. Kan umulig tenke meg det har økt mye.

Så... du nekter å jobbe noe som helst , men forbeholder deg retten til å få penger for å ikke gjøre noe? 
Hva hvis dealen var at du måtte jobbe 2 timer for å få rett til dagpenger? Fortsatt uaktuelt? Å jobbe steinhardt en hel dag for å få dagpenger er urettferdig, men en løsning der man jobber og bidrar noe, som en gjenytelse for å få dagpenger kan da umulig være så veldig kontroversielt? Kanskje det tilogmed er positivt, både for kommunen og personene som blir satt til noen småjobber

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg er positiv til å innføre aktivitetsplikt for sosialhjelpmottakarar, men ikkje utan forbehold om at det må foregår på ein forsvarleg måte.

Det kan ikkje være aktivitetsplikt i form av "straffearbeid", dersom aktivitetsplikta skal medføre utføring av arbeid så må dette arbeidet også lønnast.
Aktivitetsplikt i form av at ein må stille opp på ulike tilbod, må være tilgjengeleg for møter, osv er ein heilt anna ting enn å bli tvinga til å jobbe, eller tvinga til å møte opp på NAV-kontoret kvar morgon kl 8 berre for å kunne registrere at ein har stått opp om morgonen.

Aktivitetsplikta må også være tilpassa helsesituasjonen til den som mottek sosialhjelp, det er ikkje alle som nødvendigvis kan aktiverast like lett.

Ei aktivitetsplikt kan ha mange positive sider også, blant anna ved at sosialhjelpmottakaren kan få ei rutine og sosial kontakt som liknar på ein kollegialt arbeidsmiljø. Mange har nok litt lett for å bli litt utstøtt og isolert frå samfunnslivet, og dermed blir også vegen tilbake vanskelegare.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...