Gå til innhold

Høyre vil ha inn aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottagere


Anbefalte innlegg

https://www.dn.no/leder/torbjorn-roe-isaksen/sosialhjelp/samfunn/dn-mener-sosialhjelpmottakere-ma-sta-opp-om-morran-til-noe/2-1-874239?utm_source=facebook&utm_campaign=lsrjgr&fbclid=IwAR1RPRPdNsX0AHQmo7M7SxlvFzWThStQcAmOwdzcZB1gPZt2F6GeCxMF-Os

Personlig synes jeg det er å jobbe med problemet på feil måte. Å tvinge noen som er i en utsatt prosisjon, er å gamble med folks liv. For noen få kan det nok virke. Men hvis vi ser litt dypere på det: Å bli tvunget til å jobbe med noe man kanskje ikke har forutsetning for å takle, er ikke å jobbe konstruktivt. Også; Man føler ikke man er i kontroll over eget liv og skjebne.

Jeg mener det hadde vært bedre om NAV tok en mer proaktiv og medmenneskelig innstilling. For eksempel; NAV jobbet med å skaffe oversikt, og skape, ledige jobber og aktiviteter. Så kunne de samle dette for eksempel hver andre uke, i et lite hefte, som man sendte ut til alle sosialhelpsmottagere. Da legger man ting frem på bordet, så kan folk velge selv. Når folk føler de er i kontroll over egen skjebne, så mener jeg at folk faktisk bare er takknemlige for å få mulighetene. Og flere ville tatt dem. Man skal føle at noen backer en litt opp - ikke pisker en til aktivitet. Dét man trenger når man ligger nede, er en håndsrekning. Ikke å bli sparket for å se om det er liv i en.

Det er også meningsløst å gå på jobb og ikke vite om man skal være der i to dager eller to uker. Stabilitet er viktig.

Dette gjelder ikke for alle, men jeg mener det gjelder for de fleste. Folk er på sosialhjelp av en grunn. Jeg tror de fleste -har prøvd- å få seg jobb, men de har blitt forvirret, ikke funnet sin plass, det har bare ikke fungért. Da er ikke tvang løsningen. Da må man gi dem flere muligheter.

Jeg kan ikke skjønne hva politikerne, eller de som rådgir politikerne, tenker med eller legger til grunn som logikk. Det er liksom stadig pisken som skal regjere, ikke gulroten. Dét er noe jeg ikke forstår.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Taurean skrev (15 timer siden):

Jeg mener det hadde vært bedre om NAV tok en mer proaktiv og medmenneskelig innstilling. For eksempel; NAV jobbet med å skaffe oversikt, og skape, ledige jobber og aktiviteter.

https://arbeidsplassen.nav.no/stillinger 23000 jobber som er annonsert på NAV, så oversikten er der allerede, det er bare for hvem som helst som er kvalifisert og har lyst til å søke :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (16 timer siden):

Aktivitetsplikt vil si å sende ofrene på jobbsøkerkurs annenhver måned, kreve at de skal flytte, ha personlig oppmøte på 10 arbeidsplasser i uka HVER uke og så er NAV kanskje så heldige at ofrene deres gir opp og tar livet sitt som én jeg kjente. Da har de spart mye i framtidige utgifter.

Ja, jeg vurderte å skrive noe i den linja, for det er faktisk dét som skjer med noen. Det er som jeg skrev; Mange som søker om sosialstønad er folk som har gitt opp, som har prøvd og levd hardt. Dét er ikke folk man pusher hardt. Så jeg er ikke uenig i det der. Og jeg lurer fælt på hva den gjeldende politikeren ville svart til det!


 

Alexander4840 skrev (5 timer siden):

Leste bare overskriften og skriker inni meg JAAAAAAAAAAAA.

Hvorfor faen har ikke dette vært en ting siden tidenes morgen?

Det skal ikke være attraktivt eller komfortabelt å leve på naboens regning.
Sikkerhetsnett JA, men med noe krav!

Enten du forstår det eller ikke: Ethvert lag, samfunn, gruppe eller ha som helst er ikke sterkere enn det svakeste leddet. Man må behandle folk som sliter med respekt og empati. Når noen ligger nede  for telling, så er ikke den riktige strategien å sparke dem så hardt som mulig for å se om de rører på seg. Da må man gi dem tid til å lande og hente seg inn. Så kan man gi dem muligheter til å utvikle seg. Dét bør være lederskapets oppgave, å legge til rette, sånn at jobbintegréringsprosessen går enklest mulig. Ikke bare over tre dager, men for resten av livet, eller så lenge som nødvendig.

Angående videoen og meningen din der, dét er kanskje det du -ser-, men det er ikke det som foregår på innsiden hos dem. Egentlig vil alle være med å bidra. Ingen vil innerst inne leve som en belastning på alle andre. De har bare aldri blitt vist respekt og empati.


 

aklla skrev (2 timer siden):

https://arbeidsplassen.nav.no/stillinger 23000 jobber som er annonsert på NAV, så oversikten er der allerede, det er bare for hvem som helst som er kvalifisert og har lyst til å søke :)

Det er ikke helt det samme. Folk som sliter, som søker sosialstønad, er nettopp gjerne folk uten utdannelse, uten særlig erfaring, uten ressurser. De folka får seg gjerne jobb uansett. Dét er det NAV burde jobbe med. Og hvis det ikke finnes, så må de som er på bunnen likevel få tilbud og støtte, så de kan leve og føle at de er med på laget. Ikke dømt og stigmatisert. Da er sjansen større for at de faktisk tar en jobb når det er tilgjengelig, og sjansen mindre for at de ødelegger for seg selv med rus oig andre ting.

Dette er enkel psykologi. Skjønner faktisk ikke folk flest det? Det er nettopp derfor jeg gnåler hele tida om at fag som psykologi og økonomi må inn helt fra barneskolen. For når selv politikere ikke har det i seg, da er det et stort samfunnsproblem at det mangler.

Endret av Taurean
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Taurean skrev (22 minutter siden):

Det er ikke helt det samme. Folk som sliter, som søker sosialstønad, er nettopp gjerne folk uten utdannelse, uten særlig erfaring, uten ressurser. De folka får seg gjerne jobb uansett. Dét er det NAV burde jobbe med. Og hvis det ikke finnes, så må de som er på bunnen likevel få tilbud og støtte, så de kan leve og føle at de er med på laget. Ikke dømt og stigmatisert. Da er sjansen større for at de faktisk tar en jobb når det er tilgjengelig, og sjansen mindre for at de ødelegger for seg selv med rus oig andre ting.

Er tanken at NAV skal skaffe jobb til andre uten at de selv skal trenge å løfte en finger?
 

Finnes jo haugevis av jobber der som verken krever utdannelse eller erfaring..

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Mottar du sosialhjelp er du ganske langt nede rent økonomisk sett og kanskje til og med mentalt sett rett og slett fordi alt koster penger å delta på. Om man som sosialklient blir mer sammfunnsnyttig av å delta på en eller annen jobbrelatert aktivitet tviler jeg sterkt på og tenker er en veldig dårlig ide med mindre det foreligger en eller annen skjult agenda (virkemiddel for å oppnå noe annet) Det underliggende spørsmålet her må være om det er moralsk forsvarlig å legge til rette for å frata sårbare mennesker økonomisk livsopphold som vel må sies å være den mest nedverdigende og selvdestruktive nav ytelsen man kan gå på. Du kommer ingen vei i livet på sosialhjelp, men du overlever. Enkeltes holdning kan være at "jeg trenger bare å overleve"  og har ingen motivasjoner. Noen rett og slett bare ikke gidder å prøve. Den største gruppen av sosialhjelpsmottagere har nok med seg selv og er ikke klar for å tvinges ut i noen form for tvungen aktivitetsplikt. Er det snakk om å få denne gruppen inn i en praksisplass skal de over på et regulært nav tiltak og slett ikke gå på sosialhjelp som er skreddersydd for de svakeste i samfunnet. Dette blir for dumt. Når det er sagt, så vær veldig skeptisk til praksisplasser generellt og IKKE bli værende der om det ikke er mulighet for fast stilling innen rimelig tid som jo er hovedmålet med hele denne greia. Her snakkes det av erfaring ! 

Endret av Gjest Baardsen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (4 minutter siden):

Når det er sagt, så vær veldig skeptisk til praksisplasser generellt og IKKE bli værende der om det ikke er mulighet for fast stilling innen rimelig tid som jo er hovedmålet med hele denne greia. Her snakkes det av erfaring

Snakker også av erfaring ang praksisplass. God erfaring som sådan. 

Gjelder selvfølgelig ikke plasser, men er mye opp til man selv på praksisplasser angående fast jobb. 

Men win sagt noen sliter I arbeidslivet, noen er friske, de som er friske man bør få ut i aktivitet og eller arbeid 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 16.9.2020 den 10.07):

Aktivitetsplikt vil si å sende ofrene på jobbsøkerkurs annenhver måned, kreve at de skal flytte, ha personlig oppmøte på 10 arbeidsplasser i uka HVER uke og så er NAV kanskje så heldige at ofrene deres gir opp og tar livet sitt som én jeg kjente. Da har de spart mye i framtidige utgifter.

Men mange av de som driver disse "kursene" selv svindler på staten i og med at de arrangerer fullstendig meningsløse tullekurs som ikke beveger deltakerne en milimeter nærmere arbeidslivet i tillegg til at det å delta på et slikt kurs gir et stigma og et minus og ikke pluss på CV-en. Og NAV betaler generøst til disse kursene. Så hvem er det egentlig som snylter på staten?:hmm:

Alle tiltak som kan få de vanskeligstilte ut i arbeid og verdiskapning er bra men disse kursene som kun er en utgiftspost bør vekk. Det er snakk om private fortetak ledet av sjarlataner som vet hvordan de skal melke staten gjennom å utnytte de sårbare.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (13 timer siden):

Leste bare overskriften og skriker inni meg JAAAAAAAAAAAA.

Hvorfor faen har ikke dette vært en ting siden tidenes morgen?

Det skal ikke være attraktivt eller komfortabelt å leve på naboens regning.
Sikkerhetsnett JA, men med noe krav!

Å leve på sosialhjelp er alt annet enn attraktivt. Det er det mest fornedrende nivået man kan være på i det norske samfunnet i våre dager.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (11 timer siden):

La oss ikke late som at disse ikke finnes, jeg har kjent flere personlig, og har hørt om mange venners venner.

 

 

 

Det er en morsom sang, men den var åpenbart ikke ment som noen utdriting av alle "snylterne" som heller vil gå på NAV enn å jobbe. Det er nok heller ment som ironiserig over de som mener at alle som er i NAV-systemet er late slabbedasker som kun vil leve livets glade dager på stønader. Jeg mener; videoen viser NAV-konsulenter som smilende godtar at snylteren heller vil "nave" enn å ta imot et jobbtilbud; hehe; det er bare tull; NAV er inntrettet på det motsatte; at man SKAL ta imot jobbtilbud først og ikke vrake og velge mellom jobb og snylting; og det tror jeg disse gutta som har laget sangen er fullstendig klar over selv. Tror du feilaktig tar humoren i denne videoen til inntekt for ditt eget syn og overser satiren her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For de som går på NAV som er der utelukkende fordi de ikke har en jobb, så kunne man jo sett for seg at NAV arbeidssatte dem.
Snørydding på offentlige plasser, kantklipping av ugress langs veier i kommunen, søppelrydding, ja de kunne til og med spurt de arbeidsledige selv om de har egne forslag til samfunnsnyttige ting de kan bidra med, bare de gjør noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Videoen er nok myntet på de ja, men samtidig så er det viktig at ikke NAV blir slik som vist i videon. For å unngå dette må man faktisk pushe brukerne, få de ut i jobb/praksis og prøve å få de til å flytte dersom det dukker opp en jobb som passer for dem et annet sted enn akkurat der de bor. 

Så er det jo i noen tilfeller ganske vanskelig å bruke tvant, men grunnregelen og hovedfokuset må være på å aktivisere brukere, pushe de litt, og at det å gå på NAV ikke skal være en behagelig og enkel måte til ett enkelt liv utenfor arbeidslivet. 

NAV har vel endret seg litt, jeg mener jeg har hørt gnåling tidligere om at det er slitsomt å bare huske å sende meldekort. At det er enda mer krevende å benytte nav sine tjeneser synes jeg er greit, går man på nav så har man jo nok av fritid, at man må sette seg inn i og være mer aktiv ser jeg på som noe positivt, kontra det å bare motta stønader uten egeninnsats

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (6 minutter siden):

men samtidig så er det viktig at ikke NAV blir slik som vist i videon.

Det er det ikke heller. For arbeidsføre mennesker tilbys ikke trygd som et alternativ til å ville jobbe men som en midlertidig livlinje mens man står utenfor arbeidslivet. Men for NAVs vedkommende er det arbeid i førstelinjen og ikke stønad/trygd til arbeidsføre som ikke VIL jobbe. Det er nok slik at en del oppfatter det annerledes og så er det slik at en del også aktivt saboterer NAVs krav om egeninnsats for å komme tilbake til arbeidslivet. Da bør man sørge for å tette de smutthulene som gjør slik sabotasje mulig samtidig som også NAV sørger for å erstatte tulletiltak som CV-kurs med gode og målrettede tiltak. "Tvangsarbeid" for sosialhjelp og trygd må heller ikke bli noen løsning; erfaring viser at mange som havner der aldri kommer tilbake til normalt arbeidsliv heller men kun ender opp med å bli utnyttet.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drogin skrev (9 minutter siden):

For de som går på NAV som er der utelukkende fordi de ikke har en jobb, så kunne man jo sett for seg at NAV arbeidssatte dem.
Snørydding på offentlige plasser, kantklipping av ugress langs veier i kommunen, søppelrydding, ja de kunne til og med spurt de arbeidsledige selv om de har egne forslag til samfunnsnyttige ting de kan bidra med, bare de gjør noe.

Hva med å aktivt søke jobber og gå på intervjuer istedenfor å tvinges inn i fornedrende tvangsarbeide? Meningen er jo at man skal ut i ordinært arbeid; NAV er ikke ment som en "slavepool". De tingene du nevner er et kommunalt ansvar og de som jobber med slikt skal selvfølgelig ha LØNN for arbeidet med de rettigheter og plikter som følger med det, ikke sosialhjelp og trygd.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er nettopp det som knekker arbeidsledige. De blir tvungen av NAV til å sitte 7 timer hver dag og søke på jobber. Det som skjer er at man sender "tullesøknader" til steder man vet man aldri kommer til å få jobb bare for å fylle opp kvoten.

Og når man leser om folk som bæler om "hvor lett det er å få jobb", "alle kan jobbe i kassa på Rema", "kan jeg få jobb kan alle" og så videre så blir man dratt enda lengre ned.

Det står bokstavlig talt i avisa at alle kan "ta" seg jobb hvis de bare vil.

https://www.nrk.no/ytring/jobb-etter-oljen_-no-problem.-1.12787348

Det eneste NAV gjør er å gnåle om at man skal søke på jobber og flytte vekk, sende folk på "jobbsøkerkurs", underbetalte "tiltak" og så videre. (Joda, mange av tiltakene er fornuftige, men 35,- i timen er direkte slavedrift og utnytting).

Man leser stadig i avisene at det skal settes større krav til NAV. Men enhver som har vært innom systemet vet hva det innebærer; Ikke en dritt for NAV, men enda mer press på søkerne.

Men for all del, jo flere de driver til selvmord jo mere sparer staten!

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (4 minutter siden):

Hva med å aktivt søke jobber og gå på intervjuer istedenfor å tvinges inn i fornedrende tvangsarbeide? Meningen er jo at man skal ut i ordinært arbeid; NAV er ikke ment som en "slavepool". De tingene du nevner er et kommunalt ansvar og de som jobber med slikt skal selvfølgelig ha LØNN for arbeidet med de rettigheter og plikter som følger med det, ikke sosialhjelp og trygd.

Man må gjerne søke jobber samtidig som man går på NAV. At du må jobbe for pengene på NAV forandrer ikke på det.
Det med kommunalt ansvar "LØNN, rettigheter og plikter" forandrer ikke på noe. Fengsler gjør det jeg nevnte i liten skala allerede. Trøgstad fengsel bruker ekskempelvis visse fanger de stoler på til å klippe bygdas veigrøfter.

NAV kunne gjort dette i stor skala. "LØNN" er trygda. Plikter er å møte på jobb. Rettigheter er sykemelding/egenmelding, som de lett kunne implementert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drogin skrev (1 minutt siden):

Man må gjerne søke jobber samtidig som man går på NAV. At du må jobbe for pengene på NAV forandrer ikke på det.
Det med kommunalt ansvar "LØNN, rettigheter og plikter" forandrer ikke på noe. Fengsler gjør det jeg nevnte i liten skala allerede. Trøgstad fengsel bruker ekskempelvis visse fanger de stoler på til å klippe bygdas veigrøfter.

 

Du mener altså at hederlige og hardt arbeidende mennesker som mot sin vilje; som f.eks på grunn av coronatiltakene skal tvinges ut i veigrefter og behandles som innsatte i fengsler?

Beklager, men da er ditt og mitt menneskeyn diametralt motsatt. Ditt menneskesyn hører hjemme i 1800-tallets England, slik som man leste om i romanene til Charles Dickens, ikke til det norske samfunnet i 2020. Så du kaster bort tiden din med å pushe ditt dinosaurmenneskesyn på meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...