Gå til innhold

Hudfletter rapporten til Simula: – Dette er noe av det flaueste jeg har lest på lenge [Ekstra]


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man kan si mye om hvordan Google og Apple på ulike vis begrenser tredjeparters mulighet til å utvikle apper og utnytte telefonens hardware. Inntil videre er imidlertid dette realitetene, og når situasjonen først var som den var burde man innsett at Smittestopp aldri kunne bli noen god løsning. Verken teknisk eller personvernsmessig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fatfinger skrev (10 minutter siden):

Man kan si mye om hvordan Google og Apple på ulike vis begrenser tredjeparters mulighet til å utvikle apper og utnytte telefonens hardware. Inntil videre er imidlertid dette realitetene, og når situasjonen først var som den var burde man innsett at Smittestopp aldri kunne bli noen god løsning. Verken teknisk eller personvernsmessig.

Nå har jeg ikke finlest rapporten (eller artikkelen her for den saks skyld), men var det ikke motsatt, nærmest? Smittestopp utnyttet flere muligheter i plattformen til smittesporing enn ønskelig i et personvernperspektiv, tilgang til hardwarefunksjoner i plattformene for å gjøre dette var tydeligvis fullt tilgjengelig. Posisjonsdata fra GPS for eksempel. Aldri hørt at verken Google eller Apple har hindret utviklere å ha tilgang til slike sentrale funksjoner i plattformene deres.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Jeg har heller ikke finlest rapporten, og skal heller ikke uttale meg skråsikkert om dette, men jeg tror ikke det er riktig å si at Smittestopp utnyttet "flere muligheter i plattformen til smittesporing". Snarere måtte de benytte andre muligheter for sporing enn det GAEN løsningen er basert på, blant annet grunnet tekniske begrensninger. For å få full funksjonalitet måtte man eksempelvis ha på appen i forgrunnen på Apple telefoner, da Apple ikke tillot Smittestopp å kjøre slike prosesser i bakgrunnen. Posisjondata er også mer sensitive personopplysninger enn posisjonsuavhengige opplysninger om at enhet A har vært i nærheten av enhet B, og når Smittestopp også var basert på sentral fremfor lokal prosessering ble vel dette også personvernsrettslig problematisk.

Lenke til kommentar

Mistenker også FHI for å ha hatt en ønskeliste for datainnsamling som omfattet mer enn smittekontakt-sporing. Da tenker jeg forskningsformål i tillegg. Merket meg også at de valgte å teste appen i regioner med lite smitte. Dette virket underlig med tanke på det praktiske formålet og nytten man kunne ha; å identifisere kontakt med smitte i denne fasen av pandemien. Det er ikke gitt at Simula har hatt en enkel oppgave!

Lenke til kommentar

de tekniske problemene med smittesporingsappen var

- den virket ikke over blåtann på apple når skjermen var av

- den slukte batteri

- den lagret for mye

De personvernsmessige feilene var at appen både sporet personer for smittevarsel og for forskningsformål. Anskaffelsesmessig var det også gjort feil.

når først Apple og Google lagde en plattform for smittesporing så er ikke "anbudet klart" for å sende dette ut til utførelse. Og de har gjort det mye vanskeligere for seg selv, da publikum kanskje er mer lunkne til appen nå enn de var i starten av dugnaden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...