Jump to content
Redaksjonen.

Elbilene er datamaskiner på hjul. Det har få gamle bilmerker forstått

Recommended Posts

Trestein skrev (2 timer siden):

Har du noe nyere stattestikk?

Skønner ikke hvorfor teslaeiere er opptatt av parkeringstriper? Det er jo bare å kjøpe en sprayboks å spraye over så ser bilen ut som ny igjen

I all verden. Om jeg kjøper en bil til nærmere millionen er jeg da ikke interessert i å måtte spraye den med en sprayboks. Uavhengig om det er en Tesla eller Alfa Romeo.

  • Like 5

Share this post


Link to post
43 minutes ago, 6RCURCGB said:

Har vært to dødsulykker med Tesla i mitt nærområde de siste 5 årene, det er ganske utrolig...

Av kor mange dødsulykker egentlig? Det lukter rett og slett av irrelevanse uten totale tal.

  • Like 5

Share this post


Link to post
RaptorStrike skrev (2 minutter siden):

I all verden. Om jeg kjøper en bil til nærmere millionen er jeg da ikke interessert i å måtte spraye den med en sprayboks. Uavhengig om det er en Tesla eller Alfa Romeo.

Akkurat som jeg ikke er interressert i å kjøpe en bil til en million som ser ut til å ha blitt lakkert med sprayboks.

Share this post


Link to post
3 minutes ago, Drunkenvalley said:

Av kor mange dødsulykker egentlig? Det lukter rett og slett av irrelevanse uten totale tal.

2 av 2, altså 100%. Begge sitter i fengsel.

Share this post


Link to post
Trestein skrev (2 timer siden):

Har du noe nyere stattestikk?

Skønner ikke hvorfor teslaeiere er opptatt av parkeringstriper? Det er jo bare å kjøpe en sprayboks å spraye over så ser bilen ut som ny igjen

Det var ikke jeg som trakk frem denne statistikken. Jeg bare spurte om det er den statistikken fra forsikringsselskaper som vi har diskutert til døde opptil flere ganger alt, og der det viser seg at det stort sett er snakk om blant annet parkeringsskader, og at det at dataene er fra da kun Model S og X var tilgjengelig så forklares mye av det av at det er veldig store biler (som gjør det mer utfordrende å manøvrere på trange plasser, enten det er andre biler, vegger, stolper, osv. som er problemet), mens andre bilmerker gjerne har mye mindre biler tilgjengelig også.

Om man er opptatt av parkeringsstriper eller ikke har heller ikke noe med saken å gjøre.

Edited by hekomo
  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
1 minute ago, 6RCURCGB said:

ATC koordinerer flytrafikken slik at alle holder tilstrekkelig avstand. De på flight deck trenger bare fly, og evt. bruke autopilot som følger flight plan. Altså er ATC på en måte "øynene" til flyet. Det er ikke meningen av man skal sitte og stirre på radaren i tilfelle det dukker opp et fly på kollisjonskurs på samme FL.

No ror du.  ATC gjev berre klareringar til pilotane som flyg flyet og evt gjer endringar i kursen autopiloten skal styre.  ATC styrer ikkje flyet.  Kaptenen har ansvar for flyet, og jau det er meininga at piloten skal fylgje med.  ATC kan berre garantere separasjon i kontrollert luftrom, og sjølv der kan folk forville seg inn på feil kurs.

 

Ein autopilot i eit fly tek ingen avgjerder på eigahand.  Han kan styrast av eit navigasjonssystem som kan endre kursen etter ei programmert rute.  Autopiloten kan ikkje hindre kollisjonar.  Det du trur er krav til autopilot i eit fly er rein science fiction.  Cruise-control i ein bil har like mykje funksjonalitet som autopiloten i eit lite fly.  Kvifor meiner du at ein autopilot i ein bil skal vere uendeleg mykje meir avansert enn ein autopilot i eit fly for å kunne kallast autopilot?

1 minute ago, 6RCURCGB said:

Hvordan skal biler kunne kjøre helt selv når bilene ikke kommuniserer med hverandre og sensorene ikke greier å oppdage selv det mest åpenbare hinder som for eks. at bilene foran har stoppet helt opp?

Tja, pleier du å snakke med bilane rundt deg på telefon når du køyrer, for å finne ut kva dei driv med?  Eg tenkjer du fyrst og framst baserer deg på to lyskjenslege sensorar du har under panna, prosessert av eit nevralt nettverk bak panna.  Sjølvkøyrande bilar kan gjere det same med kamera og datamaskiner.  Dei fleste har andre sensorar i tillegg, som du manglar.  Det er fint om dei kan kommunisere med andre bilar, men det vil alltid finnast syklistar, gåstolar, rullestolar, fotgjengarar, ungar, dyr osb som manglar slike kommunikasjonskanalar.  Dermed må dei kunne køyre heilt på eigahand, utan å kommunisere med andre trafikkantar på andre måtar enn dei klassiske lyssignala som signaliserer eigne intensjonar.

  • Like 3
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
hekomo skrev (5 minutter siden):

Det var ikke jeg som trakk frem denne statistikken. Jeg bare spurte om det er den statistikken fra forsikringsselskaper som vi har diskutert til døde opptil flere ganger alt, og der det viser seg at det stort sett er snakk om blant annet parkeringsskader, og at det at dataene er fra da kun Model S og X var tilgjengelig så forklares mye av det av at det er veldig store biler (som gjør det mer utfordrende å manøvrere på trange plasser, enten det er andre biler, vegger, stolper, osv. som er problemet), mens andre bilmerker gjerne har mye mindre biler tilgjengelig også.

Om man er opptatt av parkeringsstriper eller ikke har heller ikke noe med saken å gjøre.

Stattestikken var fra 2020 og gjelder vel 2019. Tror det fantes tesla m3 i norge i 2019. Er andre store biler overrepresentert på skadestattestikk. Det er jo snakk om dobbelt så mange skader som andre biler.

Share this post


Link to post
36 minutes ago, 6RCURCGB said:
6 hours ago, hekomo said:

De som prøver Autopilot for første gang er naturligvis nervøse og ekstremt forsiktige. Det er først over tid at man føler at man kjenner bedre til systemet og slapper mer av. Men man skal alltid ha kontroll, noe man informeres om gjentatte ganger. 

Dette var dagens...

Eg kan skrive under på det.  Prøvde autopilot for fyrste gong for ei veke sidan i ein lånebil.  Fyrst slo eg han av med ein gong, fordi bilen ikkje la seg akkurat slik i vegen som eg ville gjort.  Etter å ha funne ein godt eigna veg lot eg han prøve seg litt meir.  Etter kvart vart det veldig komfortabelt, og eg endte med å køyre på autopilot nesten heile tida.  Autopiloten kan godt finne på å slå seg av når han ikkje lenger er sikker på kva han skal gjere, og då må ein vere klar til å ta over.  Ikkje stolar eg på at han ser kvar ein hjort som står på lur i vegkanten heller.  Difor er det ingen fare for at eg slutta å fylgje med, men eg brukte kanskje ein større del av arbeidskapasiteten på å sjå etter hjort og andre farer enn eg ville gjort om eg skulle styre bilen i tillegg.

  • Like 3
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Salvesen. skrev (9 timer siden):

Kilde? Eller er du bare rasistisk/dømmende av karakter?

Jeg er kjøreskolelærer på klasse B, BE og MC, tidligere så var jeg kjørelærer på en videregående skole for klasse C og CE. Og jeg ferdes en 7-8 timer i trafikken daglig. El-bilsjåfører, og spesielt Tesla-sjåfører, er de mest aggressive, mest pågående, mest hensynsløse og de mest hasardiøse i trafikken. Jeg kan ikke telle hvor mange ganger har vært til idiotiske og/eller farlige opplevelser fra Tesla-sjåfører, UP-sjefen i fylket hvor jeg bor sier det samme. Verst av alt, er at majoriteten av disse Tesla-sjåførene er menn i 40-50 års alderen.

Oppegående og dyktige trafikanter trenger ikke selvkjørende biler.

Share this post


Link to post
6RCURCGB skrev (2 timer siden):

Har vært to dødsulykker med Tesla i mitt nærområde de siste 5 årene, det er ganske utrolig...

I mitt fylke så har det vært 4 dødsulykker hvor en Tesla var involvert iløpet av de siste 3 åra.

Tesla-sjåfører ligger også på topp blant bilmerker som får bøter, prikker eller blir fratatt førerkortet på landsbasis.

Share this post


Link to post
2 hours ago, Sturle S said:

No ror du.  ATC gjev berre klareringar til pilotane som flyg flyet og evt gjer endringar i kursen autopiloten skal styre.  ATC styrer ikkje flyet.  Kaptenen har ansvar for flyet, og jau det er meininga at piloten skal fylgje med.  ATC kan berre garantere separasjon i kontrollert luftrom, og sjølv der kan folk forville seg inn på feil kurs.

Ein autopilot i eit fly tek ingen avgjerder på eigahand.  Han kan styrast av eit navigasjonssystem som kan endre kursen etter ei programmert rute.  Autopiloten kan ikkje hindre kollisjonar.  Det du trur er krav til autopilot i eit fly er rein science fiction.  Cruise-control i ein bil har like mykje funksjonalitet som autopiloten i eit lite fly.  Kvifor meiner du at ein autopilot i ein bil skal vere uendeleg mykje meir avansert enn ein autopilot i eit fly for å kunne kallast autopilot?

Sjølvkøyrande bilar kan gjere det same med kamera og datamaskiner.  Dei fleste har andre sensorar i tillegg, som du manglar.  Det er fint om dei kan kommunisere med andre bilar, men det vil alltid finnast syklistar, gåstolar, rullestolar, fotgjengarar, ungar, dyr osb som manglar slike kommunikasjonskanalar. 

Jeg innser at du ikke forstår hvordan kommersiell flytrafikk er organisert. Jeg har ikke skrevet at ATC styrer flyet, jeg har heller ikke skrevet at autopiloten kan hindre kollisjoner. Mener du at pilotene sitter på konstant utkikk i vinduene og på radarskjermen for å sjekke om de er iferd med å støte på hindringer?

2 hours ago, Sturle S said:

Cruise-control i ein bil har like mykje funksjonalitet som autopiloten i eit lite fly. 

Cruise control som fartsholder? Hva trenger du i et lite fly? Automatikk som flyr valgt heading straight n level eller automatikk som holder gasshåndtaket på samme sted hele tiden?

2 hours ago, Sturle S said:

Kvifor meiner du at ein autopilot i ein bil skal vere uendeleg mykje meir avansert enn ein autopilot i eit fly for å kunne kallast autopilot?

Det har du selv beskrevet godt her:

2 hours ago, Sturle S said:

Det er fint om dei kan kommunisere med andre bilar, men det vil alltid finnast syklistar, gåstolar, rullestolar, fotgjengarar, ungar, dyr osb som manglar slike kommunikasjonskanalar.  Dermed må dei kunne køyre heilt på eigahand, utan å kommunisere med andre trafikkantar på andre måtar enn dei klassiske lyssignala som signaliserer eigne intensjonar.

Hvordan navigerer Tesla Autopilot forbi syklister, hundeluftere, løse katter og rullatorer som har forvillet seg ut på riksveien når den ikke greier å se at rutebussen står på tvers av veibanen?

Edited by 6RCURCGB

Share this post


Link to post
23 minutes ago, Drunkenvalley said:

Så ville påstander og synsing ut i frå eigen erfaring, sterkt farga av eit urasjonelt hat mot teknologi, og ingen kilder.

Trenger man opplyse kilder når ulykkene og etterfølgende rettsak er behøring dekket i media? Greier du ikke å finne ulykkene der Tesla sjåfører er dømt til fengsel for grov uaktsomhet / uaktsomt drap? Eller er det av ideologiske grunner du ikke ønsker å danne deg en bredere oppfatning om dette eksperimentet som foregår på våre veier om dagen?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Trestein skrev (3 timer siden):

Stattestikken var fra 2020 og gjelder vel 2019. Tror det fantes tesla m3 i norge i 2019. Er andre store biler overrepresentert på skadestattestikk. Det er jo snakk om dobbelt så mange skader som andre biler.

Hvilken statistikk tenker du på da? Litt av problemet her er jo at det bare slenges ut påstander uten kilder. Når du vet vi har diskutert slik statistikk flere ganger så kan det lønne seg å komme med kilder hvis du mener du har noe nyere.

  • Like 5

Share this post


Link to post
Joeal88 skrev (2 timer siden):

Jeg er kjøreskolelærer på klasse B, BE og MC, tidligere så var jeg kjørelærer på en videregående skole for klasse C og CE. Og jeg ferdes en 7-8 timer i trafikken daglig. El-bilsjåfører, og spesielt Tesla-sjåfører, er de mest aggressive, mest pågående, mest hensynsløse og de mest hasardiøse i trafikken. Jeg kan ikke telle hvor mange ganger har vært til idiotiske og/eller farlige opplevelser fra Tesla-sjåfører, UP-sjefen i fylket hvor jeg bor sier det samme. Verst av alt, er at majoriteten av disse Tesla-sjåførene er menn i 40-50 års alderen.

Oppegående og dyktige trafikanter trenger ikke selvkjørende biler.

Jeg registrerer at du ikke svarer konkret på noen kritiske/undersøkende spørsmål. Hva kommer det av tro?

Om noen trenger selvkjørende biler eller ikke har uansett ingenting å gjøre med om sjåfører er aggressive eller ikke. De sjåførene som er aggressive kjører jo åpenbart ikke med Autopilot på, så du motsier egentlig deg selv. Jeg er ikke overrasket.

  • Like 5
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Joeal88 skrev (9 timer siden):

Jeg er kjøreskolelærer på klasse B, BE og MC, tidligere så var jeg kjørelærer på en videregående skole for klasse C og CE. Og jeg ferdes en 7-8 timer i trafikken daglig. El-bilsjåfører, og spesielt Tesla-sjåfører, er de mest aggressive, mest pågående, mest hensynsløse og de mest hasardiøse i trafikken. Jeg kan ikke telle hvor mange ganger har vært til idiotiske og/eller farlige opplevelser fra Tesla-sjåfører, UP-sjefen i fylket hvor jeg bor sier det samme. Verst av alt, er at majoriteten av disse Tesla-sjåførene er menn i 40-50 års alderen.

Oppegående og dyktige trafikanter trenger ikke selvkjørende biler.

Lukter bias lang vei. 

  • Like 3
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
hekomo skrev (19 timer siden):

Jeg svarte på det du skrev om at Tesla skal ha nektet å samarbeide med politiet, en sak du hoppet på med en gang.

Hoppet på? Det var en avisartikkel skrevet av en journalist som hadde fått en uttalelse fra en navngitt person i Politiet og som attpåtil skriftlig bekreftet at sitatet var korrekt. 

hekomo skrev (19 timer siden):

Jeg forventer selvsagt ikke at de som hoppet ivrig på saken fordi de absolutt må grave frem enhver liten sak som kan vinkles negativt for Tesla vil beklage noe som helst.

En 51-årig trailersjåfør ble drept av Tesla når han skulle sikre lasten og du kaller det en "liten sak"? 

Jeg vet ikke hvor lenge det tafatte politivesenet vårt har tenkt å bruke for å finne ut av det, men mye tyder på at autopilot var i bruk. Det var en klassisk autopilot-ulykke som man nå ser veldig mange eksempler på. Blant annet ble en drosjesjåfør i Trondheim drept under liknende omstendigheter og i utlandet er det drøssevis med liknende tilfeller.

Teslas selvkjøring skal være rett rundt hjørnet sier Musk og fansen. Allikevel så er status etter 4 år og en haug ulykker at systemet ikke klarer å detektere et 20 meter langt og 50 tonn tungt vogntog som har stoppet på veien. Av alle de små og store situasjoner selvkjøring skal takle så skulle man tro at stoppet semitrailer burde ligge høyt på lista av løsbare oppgaver.

Edited by uname -l

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...