Gå til innhold

Elbilene er datamaskiner på hjul. Det har få gamle bilmerker forstått


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
48 minutes ago, Drunkenvalley said:

Så kan du på noko tidspunkt her henvise til konkrete anekdoter kor det var noko meir enn dette "rykket"?

Kort og godt promotere du etter alt å sjå ein verden kor autopilot har stålkontroll på rattet. Det gjere den ikkje. Stikk av med dette tullet ditt.

Konkrete anekdoter? Internett er fullt av informasjon om spektakulære ulykker som har skjedd under bruk av Tesla autopilot. Jeg er helt sikker på at du greier å finne noe lesestoff der.

Hvis du setter deg litt inn i saken vil du finne at Tesla sitt autopilot system mangler fundamentale funksjoner stort sett alle konkurrentene har som førerovervåkning osv.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, 6RCURCGB said:

Hvis du setter deg litt inn i saken vil du finne at Tesla sitt autopilot system mangler fundamentale funksjoner stort sett alle konkurrentene har som førerovervåkning osv.

Du nevnte en ting. Har du flere?
Autopilot krever at man tar i rattet minst hvert 15 sekund, det er vel en slags overvåkning av fører? Selv om det ikke er like bra som andre systemer som filmer øynene dine.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Complexity said:

Du nevnte en ting. Har du flere?
Autopilot krever at man tar i rattet minst hvert 15 sekund, det er vel en slags overvåkning av fører? Selv om det ikke er like bra som andre systemer som filmer øynene dine.

Det er en dårlig løsning. Kapasitiv sensor, tracking av pupiller eller lignende fungerer bedre. I en Tesla venner føreren seg til at man kan dra litt i rattet innimellom for å holde AP aktiv. Problemet er at Tesla tror alt kan løses med programvare og at de lapper på systemet istedenfor å re-designe hardware.

Andre svakheter er vel at autopilot i veldig stor grad baserer seg på kartverk og ikke greier å oppfatte store fysiske hindringer som for eks. 4 meter høye lastebiler som står på tvers av veien?

https://www.consumerreports.org/car-safety/tesla-autopilot-update-warns-drivers-sooner-to-keep-hands-on-wheel/

https://www.youtube.com/watch?v=FVgkWii5JdM

 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, 6RCURCGB said:

Det er en dårlig løsning. Kapasitiv sensor, tracking av pupiller eller lignende fungerer bedre. I en Tesla venner føreren seg til at man kan dra litt i rattet innimellom for å holde AP aktiv. Problemet er at Tesla tror alt kan løses med programvare og at de lapper på systemet istedenfor å re-designe hardware.

Andre svakheter er vel at autopilot i veldig stor grad baserer seg på kartverk og ikke greier å oppfatte store fysiske hindringer som for eks. 4 meter høye lastebiler som står på tvers av veien?

https://www.consumerreports.org/car-safety/tesla-autopilot-update-warns-drivers-sooner-to-keep-hands-on-wheel/

https://www.youtube.com/watch?v=FVgkWii5JdM

 

Liker at man tar opp gamle ting her.. Lite nytt å hente? En artikkel fra 2018 og en video som er ihjeldiskutert?

Ville en bil uten autopilot klart den ulykken bedre mener du? Vet vi om føreren fulgte med på veien (som autopilot krever) eller ikke?

Tesla har basert seg litt vel mye på kartverk ja, men ofte av en grunn. I går fikk jeg en oppdatering til min bil så den endelig kan lese fartsgrenser fra skilt.. Noe den egentlig alltid har gjort men ikke kunnet benytte på grunn av.. en patent..........

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Liker at man tar opp gamle ting her.. Lite nytt å hente? En artikkel fra 2018 og en video som er ihjeldiskutert?

Ville en bil uten autopilot klart den ulykken bedre mener du? Vet vi om føreren fulgte med på veien (som autopilot krever) eller ikke?

Tesla har basert seg litt vel mye på kartverk ja, men ofte av en grunn. I går fikk jeg en oppdatering til min bil så den endelig kan lese fartsgrenser fra skilt.. Noe den egentlig alltid har gjort men ikke kunnet benytte på grunn av.. en patent..........

Og denne patenten har vw ignorert?

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Complexity said:

Ville en bil uten autopilot klart den ulykken bedre mener du? Vet vi om føreren fulgte med på veien (som autopilot krever) eller ikke?

Bilen i seg selv greier ingenting. Hvem tror du er mest oppmerksom på veien? En som kjører bil uten "autopilot" eller en som kjører bil med "autopilot" aktivert? Kan det hende at slike systemet skaper falsk trygghet?

Meget mulig at denne ulykken er gjennomdiskutert men det er flere helt tilsvarende scenario (dog fatale). Så hva er forklaringen på disse åpenbare bristene? Og ikke kom med forklaringen om at doppler radar ikke ser gjennom svinger igjen.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Complexity said:

<..> ikke kunnet benytte på grunn av.. en patent....

Det har du lest på nettet et sted, ikke sant? Jeg også.

Jeg har sett på patentet (har fagkunnskap) og kan ikke se noen for Tesla alvorlige saker i patentkravene. Ikke minst er det omtalte patentfamiliemedlem for Europa - https://patents.google.com/patent/EP1930863B1/en - fortsatt i kraft og hvis Mobileeye vil, blir det det frem til 2027.

Ingenting tyder på at det er patentet som hindret Tesla (men det bremset kanskje, ja):

Quote
Status  Active
Anticipated expiration 2027-12-06

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, trikola said:

Det har du lest på nettet et sted, ikke sant? Jeg også.

Jeg har sett på patentet (har fagkunnskap) og kan ikke se noen for Tesla alvorlige saker i patentkravene. Ikke minst er det omtalte patentfamiliemedlem for Europa - https://patents.google.com/patent/EP1930863B1/en - fortsatt i kraft og hvis Mobileeye vil, blir det det frem til 2027.

Ingenting tyder på at det er patentet som hindret Tesla (men det bremset kanskje, ja):

 

Har bare lest at patenten som var relevant opphørte nå i september, og da kunne de endelig slå på gjenkjenning av skilt. Bilene har jo lest skilt hele tiden men ikke kunne brukt den informasjon til noe.

Men har ikke noe kilder på dette så skal ikke være bastant. Men er iallefall enda mere fornøyd med bilen min nå ettersom fartsgrenser på google maps til tider er helt feil.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Et usedvanlig idiotisk sjåfør i Canada .. og da velger du å generalisere og henge ut ~50 000 nordmenn som hensynsløse pøbler?

Lurer på hvilke bilmerker som har 100% fornuftige oppegående sjåfører som alltid gjør gode vurderinger.. Alle de perfekte menneskene.

Tror de aller fleste bilfabrikanter hindrer aktivt at slikt skjer. Holder du ikke i rattet Eller systemet oppdager at du er trett stopper bilen eller gir kraftig alarm

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (1 time siden):

Sier ikke mer.. ? http://dagbladet.no/nyheter/sovende-sjafor-tatt-i-150-kmt/72856622?fbclid=IwAR0Fo79BqwWrA5yKnPCrSiAMnzKkz_aAZrwYT8sUTVdPbOZY-nvk_TGBYgk

Tidligere så var 18-20 år gamle sjåfører av BMW, Audi og Mercedes de mest hensynsløse og de største pøblene i trafikken, men de har blitt tatt igjen av 40-50 år gamle Tesla-sjåfører.

Kilde? Eller er du bare rasistisk/dømmende av karakter?

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Trestein said:

Sjekk skadestattestikk

Vært morro å sett hvor mange saker Sentry Mode er innblandet.

Får man en liten parkeringsbulk og synderen stikker av er det ofte man ikke gidder å gjøre noe med saken..
Får man en liten parkeringsbult og synderen stikker av men du har video av vedkommende så melder man det jo inn å får det fikset på motpartens forsikring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Vært morro å sett hvor mange saker Sentry Mode er innblandet.

Får man en liten parkeringsbulk og synderen stikker av er det ofte man ikke gidder å gjøre noe med saken..
Får man en liten parkeringsbult og synderen stikker av men du har video av vedkommende så melder man det jo inn å får det fikset på motpartens forsikring.

Og vedkommende risikerer anmeldelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (18 timer siden):

Antyder du at Tesla sjåfører har lavere kognitiv kapasitet enn andre sjåfører slik at de trenger hjelp til grunnleggende oppgaver under bilkjøring som å holde i rattet, se fremover, følge med i speilene, tolke trafikkbildet osv?

Nei, alle sjåfører vil nyte godt av å frigjøre kapasitet ved at bilen tar seg av å holde fil og passe på avstand til forankjørende bil. Jeg er ganske sikker på at du egentlig skjønte dette, så da må man jo spørre seg hva formålet er med å skrive det du gjør her.  

6RCURCGB skrev (18 timer siden):

Slipper man rattet i en vanlig bil vil den skjene enten til høyre eller venstre, den vil ikke plutselig svinge til en av sidene.

Eh, ok. Så skjening til høyre eller venstre er ikke plutselig svinging til en av sidene. Da vet vi det.

Sitat

Så kommer det viktigste aspektet, nemlig sjåførens opplæring og trening. Er sjåføren klar over at ap kan gjøre at bilen fullstendig uten forvarsel gjør farlige ting vil man forhåpentligvis være på vakt/la være å bruke ap. Hvis sjåføren er i den tro at bruk av ap er trygt vil sjåføren slappe av og redusere oppmerksomheten på hva som skjer.

De som prøver Autopilot for første gang er naturligvis nervøse og ekstremt forsiktige. Det er først over tid at man føler at man kjenner bedre til systemet og slapper mer av. Men man skal alltid ha kontroll, noe man informeres om gjentatte ganger.  

6RCURCGB skrev (15 timer siden):

Konkrete anekdoter? Internett er fullt av informasjon om spektakulære ulykker som har skjedd under bruk av Tesla autopilot. Jeg er helt sikker på at du greier å finne noe lesestoff der.

Hvis du setter deg litt inn i saken vil du finne at Tesla sitt autopilot system mangler fundamentale funksjoner stort sett alle konkurrentene har som førerovervåkning osv.

Internett er også fullt av informasjon om spektakulære ulykker som har skjedd uten bruk av Autopilot også. Fellesnevneren er stort sett feil fra sjåførens side.

Autopilot mangler ikke førerovervåkning. Den krever at du gir motstandskraft i rattet, ellers vil den etter få sekunder klikke og ule og blinke og holde på til du tar tak i rattet igjen.  

6RCURCGB skrev (14 timer siden):

Andre svakheter er vel at autopilot i veldig stor grad baserer seg på kartverk og ikke greier å oppfatte store fysiske hindringer som for eks. 4 meter høye lastebiler som står på tvers av veien?

Dette gjelder førerassistentsystemer generelt:

https://arstechnica.com/cars/2020/08/new-cars-can-stay-in-their-lane-but-might-not-stop-for-parked-cars/

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -l skrev (På 18.9.2020 den 15.15):

Merkelig utvikling. Artikkelen ble nettopp oppdatert og en skriftlig underskrevet påstand fra politiet er nå trukket tilbake.

Det som er enda mer merkelig er at Teslas informasjonssjef fikk forelagt påstandene i den opprinnelige artikkelen. Skulle tro han ville reagert på en feilaktig påstand om at Tesla ikke ville utlevere opplysninger.

For håpe motor.no følger opp saken.

Motor.no fulgte opp saken, og det viser seg at det var storm i et vannglass igjen, og enda en anti-Tesla-sak er blitt tilbakevist.

Som forventet.

https://motor.no/autopilot-nyheter-tesla/politiet-ga-uriktige-opplysninger-til-motor/180723  

uname -l skrev (På 18.9.2020 den 14.09):

I stedet for å drive med disse usaklighetene kan du ikke fortelle hva du synes om at Tesla etter to måneder fremdeles nekter å bistå politiet i en etterforskning hvor en Tesla tok livet av en 51-årig trailersjåfør?

Gjesp.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • Jarmo låste denne emne
  • Jarmo gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...