Gå til innhold

Elbilene er datamaskiner på hjul. Det har få gamle bilmerker forstått


Anbefalte innlegg

uname -l skrev (1 time siden):

I stedet for å drive med disse usaklighetene kan du ikke fortelle hva du synes om at Tesla etter to måneder fremdeles nekter å bistå politiet i en etterforskning hvor en Tesla tok livet av en 51-årig trailersjåfør?

Merkelig utvikling. Artikkelen ble nettopp oppdatert og en skriftlig underskrevet påstand fra politiet er nå trukket tilbake.

Sitat

 Denne typen biler er svært avanserte, og vi er avhengige av hjelp fra bilprodusenten. Men det har vært problematisk og utfordrende. De har ikke gitt ut data, sa Unni Guldberg, i et intervju hun fikk til gjennomlesning – og hvor hun godkjente sine sitater skriftlig.

Fredag ettermiddag opplyser etterforskningsleder Hege Selås til Motor at politiet ikke har henvendt seg til Tesla Norge.

Det som er enda mer merkelig er at Teslas informasjonssjef fikk forelagt påstandene i den opprinnelige artikkelen. Skulle tro han ville reagert på en feilaktig påstand om at Tesla ikke ville utlevere opplysninger.

For håpe motor.no følger opp saken.

Sitat

Motor har spurt Tesla Norge om hva de mener om politiets kritikk, hva som er Teslas syn, og hvorfor de ikke gir politiet den informasjonen politiet ber om.

Men Tesla vil ikke svare.

– Vi har ingen kommentarer til denne saken, sier Even Sandvold Roland, senior kommunikasjonssjef i Tesla Norge, i en epost til Motor.

 

Endret av uname -l
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, uname -l said:

I stedet for å drive med disse usaklighetene kan du ikke fortelle hva du synes om at Tesla etter to måneder fremdeles nekter å bistå politiet i en etterforskning hvor en Tesla tok livet av en 51-årig trailersjåfør?

Korvidt Tesla har lov til å utlevere dei dataane eller ikkje, er eit interessant juridisk spørsmål.  Opplysningar om køyrestil kan vere ei personopplysning.  Til dømes har Statens Vegvesen nyleg slutta å dele informasjon om kilometerstand på bilar ved siste EU-kontroll, fordi dei reknar det som personopplysningar.  Tesla har ikkje lov til å dele personopplysningar som bilen har samla inn med politiet eller andre, med mindre dei får eit rettsleg pålegg eller at eigaren ber om å få informasjonen for å dele han med politiet.  So kvifor har ikkje politiet berre skaffa eit rettsleg pålegg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 minutt siden):

Korvidt Tesla har lov til å utlevere dei dataane eller ikkje, er eit interessant juridisk spørsmål.  Opplysningar om køyrestil kan vere ei personopplysning.  Til dømes har Statens Vegvesen nyleg slutta å dele informasjon om kilometerstand på bilar ved siste EU-kontroll, fordi dei reknar det som personopplysningar.  Tesla har ikkje lov til å dele personopplysningar som bilen har samla inn med politiet eller andre, med mindre dei får eit rettsleg pålegg eller at eigaren ber om å få informasjonen for å dele han med politiet.  So kvifor har ikkje politiet berre skaffa eit rettsleg pålegg?

Enig. Det virker veldig rart at politi og havarikommisjon ikke har klart å verifisere et så sentralt poeng i saken, nemlig om autopilot var aktivert eller ikke. Som sagt det er bare å gå til retten og få et pålegg.

I tillegg har man det ubegripelige i at politiet først påstår at de har bedt om opplysninger og blitt nektet av Tesla for så å trekke påstanden tilbake. Like fullt er status etter to måneder at de fremdeles ikke har skaffet seg tilgang til sentrale data. Virker som de er fullstendig inkompetente.

Lenke til kommentar

Drunkenvalley – 6 timer siden

2 hours ago, Øystein Rødstøl said:

 

Eg merke du berre har eit irrasjonelt hat mot datamaskiner.

Først av alt, om bilen foran deg kolliderer på et glatt parti må eg spørja kvifor adaptiv cruise control er problemet ditt. For mens du som eit dumt menneske ikkje har rukket registrere og tråkke ned bremsepedalen så har bilen allereie gjort det med adaptiv cruise control. Kombinert med lane keep assist, anti-spinn, ABS og antagelig meir eg gløyme, i tillegg til ei varsel-alarm som informere deg om at ting skjer, så ligg du vesentlig betre ann med denne "dumme datamaskinen" i same situasjonen altså.

Så kva var egentlig poenget igjen? At du ikkje eige grunnleggende forståelse for teknologi, og berre hater sikkerhet pga denne manglende forståelsen din?

Forsåvidt er det absolutt mykje å forbedre med Teslas autopilot, men om den oppføre seg i nærleiken slik som i bilen min er den triviell å overstyre. Bokstavlig talt oppleve eg i mitt tilfelle at berre det at eg griper rattet - ikkje justere, berre gripe - veldig fort stopper autopiloten. Dette nærme seg ein dugelig klage du har på sikkerhetsteknologi, men det virker litt overkjørt av realiteten bak autopilot.

Datamaskiner gjør en god jobb der de passer, men altså ikke her. Det er riktig det at adaptiv cruise control er rask, men hva hjelper det når mitt døme viser hvorfor førerens dømmekraft er viktigere enn teknologien, og hvordan du som kun stoler på teknologien kan hamne i en situasjon der din fart er alt for høy til å kunne stoppe på strekningen med rådende friksjon.

Videre er diskusjonen om ansvar på sjåfør eller bil interessang. Noen skriver ansvaret ligger kun på sjåføren. Jeg mener dette er feil. Leveres bilen med autopilot er det leverandørens ansvar at denne fungerer. Et døme: Du aktiverer autopiloten, en sensor gir feil signal og bilen svinger brått til venstre og kolliderer med møtende trafikk. Kan sjåfør klandres? I høy fart kan dette skje på noen millisekund, langt raskere enn et menneske kan reagere. For å sikre seg mot at dette skjer må altså sjåfør deaktivere autopilot hver gang sjåfør møter bil eller passerer solide ting nær vegbanen. Bør autopilot derfor forbys, eller er dette greit?

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (6 timer siden):

Dette er surrete. Meine du at sjåføren ikkje er ansvarlig for si eigen kjøring? Det er jo det du fortel når du klandrer datamaskinen, heller enn sjåføren som openbart ikkje har fulgt med i timen.

Eg meine herre, sjåføren erkjenne jo at han ikkje var sikker på om han hadde det på ein gang. Kva er det som egentlig gjere at me innbille oss at autopiloten har nokon relevanse?

Jeg er trådstarter av den nevnte tråden, og privat så er jeg kjørelærer. Jeg har selv prøvekjørt Tesla på autopilot, og jeg har alltid ment at autopilot skulle vært forbudt. Ettersom det tar vekk oppmerksomheten fra sjåførene, noe som kan skape farlige situasjoner i trafikken. Dessuten så skal man ikke stole for mye på teknologien i biler. Jeg advarer Tesla-sjåfører mot og bruke autopilot.

De fleste trafikanter er ikke klar over hvor lite det er som skal til for og skade/drepe seg selv og/eller andre i trafikken.

Endret av Joeal88
  • Liker 3
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Joeal88 said:

 

Sykkelhjelm er statistisk sett farlig. Meine du derfor at me burde sykle uten hjelm?

Autopilot er sikkerhet. Det burde ikkje forbys, tvert i mot burde det vært vesentlig meir utbredt. Dei fleste køyre ikkje vesentlig annleis med sikkerhetsverktøyene, men no har dei noko som hjelpe dei også med å unngå feil. Og dette mener du er ein dum ide fordi det eksistere tosker som misbruker det? Gi deg.

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (15 minutter siden):

Sykkelhjelm er statistisk sett farlig. Meine du derfor at me burde sykle uten hjelm?

Autopilot er sikkerhet. Det burde ikkje forbys, tvert i mot burde det vært vesentlig meir utbredt. Dei fleste køyre ikkje vesentlig annleis med sikkerhetsverktøyene, men no har dei noko som hjelpe dei også med å unngå feil. Og dette mener du er ein dum ide fordi det eksistere tosker som misbruker det? Gi deg.

Forsøk og si noe lignende til politiet eller vegvesenet.

Autopilot er alt annet enn trygt, det tar vekk sjåførenes oppmerksomhet og er en fare for trafikksikkerheten. Har vært såpass mange ulykker - både i Norge og i utlandet de siste åra, hvor en Tesla på autopilot har vært hovedfaktoren. Jeg er kjørelærer for klasse B, BE og MC, og jeg advarer på det sterkeste folk til og benytte seg av autopiloten til Tesla - og jeg har som sagt selv prøvekjørt Tesla på autopilot ved flere anledninger.

Autopilot langs veien burde vært forbudt.

Endret av Joeal88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
KLAB19 skrev (På 16.9.2020 den 12.27):

Har da prøvekjørt flere slike Tesla modeller. Lurer fremdeles på hvorfor så mange kjøper de med alle barnesykdommene de fremdeles har. Ikke har jeg sittet godt i noen av dem heller. Men, men... Folk har vel sine preferanser.

Har ikke hatt en eneste barnesykdom i noen Tesla jeg har hatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (På 16.9.2020 den 12.52):

At folk har preferanser når det gjelder GUI er naturlig. Berøringsskjermen til Tesla  gir ikke noe tactile feedback så man må se hvor man trykker, det er litt uheldig i tillegg til at skjermen er plassert for lavt slik at man må senke blikket. De fleste produsentene har som målsetning at man skal kunne "føle seg fram".

Skjermen i Model 3 sitter høyt oppe, og skjermen i Model S og X er ikke så voldsomt langt nede heller. Faktisk virker det som mange konkurrerende biler har skjermen enda lenger ned.

Og å tenke at folk skal drive og famle rundt etter knapper er gammeldags. Det er jo like ille som å famle med andre ting fordi konsentrasjonen uansett dras vekk fra kjøringen.

Sitat

Hvis Tesla skal være mer "datamaskin på hjul" enn andre bilmerker er det mulig de er på god vei da de endelig har lært seg mulitplexing (istedenfor å dra en uhorvelig mengde ledninger overalt i bilen...)

https://electrek.co/2019/07/22/tesla-revolutionary-wiring-architecture-robots-model-y/

men det gikk ikke slik...

https://insideevs.com/news/409405/tesla-model-y-wiring-no-revolution/

Jo, Tesla har redusert mengden ledninger kraftig. Det er selvsagt noe de fortsetter med videre, slik at det blir enda mindre igjen i neste generasjon.  

6RCURCGB skrev (På 16.9.2020 den 21.39):

Jeg har en fornemmelse om at Tesla ikke er så opptatt av SIL og probability of failure on demand...

Fornemmelsen din stemmer som vanlig ikke.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
sverreb skrev (På 16.9.2020 den 13.26):

Hva betyr det å ta kunden på alvor her?  En problematisering vi nesten må kunne gjøre er at en bil er er særlig farlig stykke maskineri som krever stor oppmerksomhet og forsiktighet av operatøren. Å ta kunden på alvor er også å holde igjen på potensiellt oppmerksomhetsstjelende brukergrensesnitt og å påse at bilen i så stor grad som mulig lar sjåføren fokusere på det sjåføren skal gjøre nemlig å føre bilen trygt. Jeg synes ikke tesla har gjort noen veldig god jobb her, de later for meg heller søke etter å tilfredstille lysten til å gjenoppfinne bilens infotainment system som en variant av et underholdningssenter. Noe som helt sikkert appelerer til mange men som ikke nødvendigvis er å ta brukeren på alvor som ansvarlig sjåfør, men heller å appelere til basale lyster. 

Et brukergrensesnitt lagd for å være effektivt og for å minimere distraksjon for føreren er ofte ikke forenelig med pent, minimalistisk eller underholdende. Og selv om de fleste bilprodusenter inngår en del kompromisser mellom fuksjonalisme og underholdning så synes jeg tesla har gått mye lengre enn de fleste på å prioritere ned et effektivt og lite distraherende førermiljø. Fra et kynisk ståsted er det kanskje å levere hva en del kunder vil ha, men det må også kunne kritiseres som potensiellt uansvarlig. Vi sitter etter hvert på en del kunnskap om hva skjermdrevne brukergrensesnitt gjør med oppmerksomheten. 

TL:DR: Tesla leverer kanskje hva mange har lyst på, men de leverer ikke nødvendigvis så bra på hva brukerne bør ha i lys av hva en bil faktisk er.  

Kjører du faktisk Tesla selv, eller er dette bare ren synsing fra din side?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (8 minutter siden):

Autopilot er alt annet enn trygt, det tar vekk sjåførenes oppmerksomhet og er en fare for trafikksikkerheten. Har vært såpass mange ulykker - både i Norge og i utlandet de siste åra, hvor en Tesla på autopilot har vært hovedfaktoren. Jeg er kjørelærer for klasse B, BE og MC, og jeg advarer på det sterkeste folk til og benytte seg av autopiloten til Tesla - og jeg har som sagt selv prøvekjørt Tesla på autopilot ved flere anledninger.

Autopilot langs veien burde vært forbudt.

Hvordan tar Autopilot oppmerksomheten? Det er jo motsatt. Med Autopilot gjør bilen enkelte oppgaver som føreren da slipper å gjøre, og dermed frigjøres mer kapasitet til andre ting, som å følge med på hva som skjer rundt bilen og lenger frem.

Det har ikke vært mange ulykker hvor Autopilot har vært hovedfaktoren i det hele tatt. Du kan ikke skylde på Autopilot hvis noen ikke bruker den som de skal. Men om de skulle gjøre det så er det tryggere å f.eks. fikle med telefonen på Autopilot enn å gjøre det når man kjører manuelt, for Autopilot holder i det minste filen og avstand til andre biler. Kjører man manuelt så er det ingen som holder filen eller bremser opp hvis bilen foran bremser f.eks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 minutt siden):

Du kjem med elleville påstander, men lite - nei, intet - bevis. Eg trur nok folk er meir distraherte av telefonen sin enn at autopilot hald deg i kjørebanen.

Det er heller du som benekter fakta. Finnes svært mange tilfeller med alvorlige ulykker de sista 3-4 åra med Tesla-biler, hvor autopilot har vist seg å være hovedfaktoren bak ulykkene. Autopilot tar vekk oppmerksomheten fra sjåførene og man skal aldri stole for mye på teknologien i kjøretøyene.

En bekjent av meg som er taxieier/sjåfør opplevde nylig en nesten ulykke som følge av autopiloten i hans Tesla X, han vil ikke bruke autopilot etter den opplevelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (3 minutter siden):

Hvordan tar Autopilot oppmerksomheten? Det er jo motsatt. Med Autopilot gjør bilen enkelte oppgaver som føreren da slipper å gjøre, og dermed frigjøres mer kapasitet til andre ting, som å følge med på hva som skjer rundt bilen og lenger frem.

Det har ikke vært mange ulykker hvor Autopilot har vært hovedfaktoren i det hele tatt. Du kan ikke skylde på Autopilot hvis noen ikke bruker den som de skal. Men om de skulle gjøre det så er det tryggere å f.eks. fikle med telefonen på Autopilot enn å gjøre det når man kjører manuelt, for Autopilot holder i det minste filen og avstand til andre biler. Kjører man manuelt så er det ingen som holder filen eller bremser opp hvis bilen foran bremser f.eks.

Med Autopilot gjør bilen enkelte oppgaver som føreren da slipper å gjøre, og dermed frigjøres kapasiteten til andre ting, som å følge med på hva som skjer rundt bilen og lenger frem... Du svarer egentlig deg selv her.

 

 

Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (3 minutter siden):

Det er heller du som benekter fakta. Finnes svært mange tilfeller med alvorlige ulykker de sista 3-4 åra med Tesla-biler, hvor autopilot har vist seg å være hovedfaktoren bak ulykkene. Autopilot tar vekk oppmerksomheten fra sjåførene og man skal aldri stole for mye på teknologien i kjøretøyene.

Hva legger du i at Autopilot er "hovedfaktoren bak ulykkene"?

Hvordan tar Autopilot oppmerksomheten fra sjåførene?

Sitat

En bekjent av meg som er taxieier/sjåfør opplevde nylig en nesten ulykke som følge av autopiloten i hans Tesla X, han vil ikke bruke autopilot etter den opplevelsen.

Jasså? Og hva var det som skjedde?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (Akkurat nå):

Med Autopilot gjør bilen enkelte oppgaver som føreren da slipper å gjøre, og dermed frigjøres kapasiteten til andre ting, som å følge med på hva som skjer rundt bilen og lenger frem... Du svarer egentlig deg selv her.

Nei, jeg skriver jo det motsatte av deg, at Autopilot nettopp frigjør oppmerksomhet og kapasitet. Så dette må du nesten forklare og ikke bare lire av deg floskler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Øystein Rødstøl skrev (På 16.9.2020 den 21.41):

Det er kjøper og selger som avgjør hva som skal produseres. Kjøper med etterspørsel, og selger med hva han kan tilby. I et ikke manipulert marked vil derfor produsenten i størst mulig grad prøve å produsere det kjøperne ønsker. Når det gjelder bilprodusentene er ikke dette tilfelle lenger. Hvorfor kan vi bare spekulere i. Dersom jeg ønsker meg en ny hjullaster og selger tilbyr meg en traktor med less-apparat, vil jeg selvfølgelig takke nei å gå til konkurrenten. Problemene for meg oppstår når ikke lenger konkurrentene heller kan tilby meg en hjullaster. Det samme her. Dersom jeg ønsker meg en bil, hvorfor i all verden skal den være fullpakket med all slags duppeditter som aldr blir brukt? Hva skal jeg med GPS når jeg er lommekjent i det nærmiljøet jeg bruker den i? Hvorfor skal jeg betale mer enn nødvendig for anskaffelse og bruk, og ikke minst reparasjoner som koster skjorta? Ikke er det miljøvennlig heller! Det hjelper lite at kjøretøyet er batteridrevet når livstids CO2 avtrykket er høyt og levetiden kort. Kanskje derfor eldre ikke opprustede biler nå holder seg så godt i pris.

Hvis du ikke trenger GPS så lar du bare være å bruke det. Hva er problemet? Du vil med all sannsynlighet uansett få bruk for det når du kjører steder du ikke er kjent.

Elbiler har mye lavere CO2-utslipp over bilens livstid sammenlignet med fossilbiler. Du slenger jo bare rundt deg med åpenbart falske påstander.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Jarmo låste denne emne
  • Jarmo gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...