Gå til innhold

Elbilene er datamaskiner på hjul. Det har få gamle bilmerker forstått


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Kajac said:

VW er flink med software, de. Så lenge den skal brukes til å kamuflere utslipp. Så det blir vel litt uvant for dem å utvikle for en elbil :rofl:

Tvert imot er de jo dårligst i klassen, da de ble avslørt først. De andre ble jo avslørt en god stund senere, og de beste har ikke engang blitt avslørt enda. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Kajac said:

Hvem andre har blitt tatt for softwarejuks på utslippene?

Litt diverse, ser det ut til. 
440px-Nitrogen_oxide_on-road_emissions_b

Wiki-siden for "Diesel emissions scandal" lister opp VW m/ Audi og Porsche, Fiat Chrysler, Jeep, Nissan, Renault og Mercedes-Benz, og under "Previous defeat device cases" lister de opp ytterligere mange navn. Det er lett for meg å falle ned på betegnelsen "alle". Riktignok ser det ut til at noen av disse sakene også omfatter juks i hardware, ikke bare software. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_emissions_scandal

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, tommyb said:

Wiki-siden for "Diesel emissions scandal" lister opp VW m/ Audi og Porsche, Fiat Chrysler, Jeep, Nissan, Renault og Mercedes-Benz, og under "Previous defeat device cases" lister de opp ytterligere mange navn. Det er lett for meg å falle ned på betegnelsen "alle". Riktignok ser det ut til at noen av disse sakene også omfatter juks i hardware, ikke bare software. 

Det er kanskje lurt å lese og forstå nettsider man viser til?

"The cars emitted much higher levels of pollution under real-world driving conditions. Some cars emissions were higher even though there was no manipulated software."

Det viktige med "dieselskandalen" var at politikerene fikk på kjeften. Det ble nok en gang synlig for hele verden at man ikke kan vedta teknologi. Diesel i personbiler skulle aldri vært favorisert slik Europa gjorde. Det er bensin som er løsningen da de forurenser minimalt lokalt ift. diesel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En bils oppgave er å frakte personer og/eller varer fra punkt A til punkt B. Til dette trengs ingen datamaskin oppkoblet til nettet. Eneste elektronikk som er fornuftig og nyttig er motor-styringer, om det være seg el motor eller forbrenningsmotor, og ABS. Selvfølgelig kan produsenter levere ekstrautstyr der det er marked for det, men det blir helt feil når man ikke får velge bort ekstrautstyret. Det er idag forbudt å bruke mobiltelefon når man kjører, hvorfor tillates da de store touch-screenene som er mye farligere?

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (2 timer siden):

Det viktige med "dieselskandalen" var at politikerene fikk på kjeften. Det ble nok en gang synlig for hele verden at man ikke kan vedta teknologi. Diesel i personbiler skulle aldri vært favorisert slik Europa gjorde. Det er bensin som er løsningen da de forurenser minimalt lokalt ift. diesel.

Du tror vel ikke politikerne fant på dette selv? Den europeiske satsingen på diesel var en følge av at det var det den europeiske bilbransjen ønsket å satse på. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (8 minutter siden):

Du tror vel ikke politikerne fant på dette selv? Den europeiske satsingen på diesel var en følge av at det var det den europeiske bilbransjen ønsket å satse på. 

Diesel satsingen var et forsøk på å redusere co2 utslipp om jeg ikke husker feil. 
Spørsmålet er om historien gjentar seg

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Kahuna said:

Du tror vel ikke politikerne fant på dette selv? Den europeiske satsingen på diesel var en følge av at det var det den europeiske bilbransjen ønsket å satse på. 

Dette var politisk drevet ja, Frankrike og Italia bl.a. hadde skattemessige ordninger som favoriserte diesel. Siden spredte det seg mens flere produsenter kviet seg for å utvikle dieselmotorer men til slutt "måtte" alle det.

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (4 minutter siden):

Dette var politisk drevet ja, Frankrike og Italia bl.a. hadde skattemessige ordninger som favoriserte diesel. Siden spredte det seg mens flere produsenter kviet seg for å utvikle dieselmotorer men til slutt "måtte" alle det.

Nei. Dette var bilbransjens påfunn. Politikerne var først og fremst skyldige i å la seg lure.

https://enveurope.springeropen.com/articles/10.1186/2190-4715-25-15

https://www.theguardian.com/environment/2015/sep/22/the-rise-diesel-in-europe-impact-on-health-pollution

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, 3FKY9EYR said:

Det er jo det som er problemet, du ønsker ikke veldige mange lokale datamaskiner i bilen, det i seg selv gjør den ikke avansert. Da er det bedre med en sentral generell datamaskin for de deler av bilen som ikke har med kritisk sikkerhet å gjøre

Praktisk talt alle biler har det. Det kalles en Body Control Module (BCM)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I hvert fall ikke nødvendig, og heller ikke fornuftig og nyttig om du har livet kjært. Måtte avverge en ulykke da Teslaen jeg prøvde drog seg inn mot midten i en venstre-kurve og møtende trafikk ikke holdt siden sin. Si bilen foran deg kolliderer på et glatt parti med en bråstopp, adaptiv cruise control vil ikke hjelpe deg da dersom du ikke på forhånd har registrert det glatte partiet og økt avstand til forankjørende. Det er derfor dine vurderinger som gir sikkerhet, ikke en dum datamaskin.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Øystein Rødstøl said:

I hvert fall ikke nødvendig, og heller ikke fornuftig og nyttig om du har livet kjært. Måtte avverge en ulykke da Teslaen jeg prøvde drog seg inn mot midten i en venstre-kurve og møtende trafikk ikke holdt siden sin. Si bilen foran deg kolliderer på et glatt parti med en bråstopp, adaptiv cruise control vil ikke hjelpe deg da dersom du ikke på forhånd har registrert det glatte partiet og økt avstand til forankjørende. Det er derfor dine vurderinger som gir sikkerhet, ikke en dum datamaskin.

Om det glatte partiet består av vann så er det mulig cruisecontrol kunne hjulper deg jo. Den registrerer våt veibane (Tesla sin iallefall men andre gjør kansje og det)

Men selvfølgelig alltids en situasjonen hvor datamaskinen ikke er god nok enda.

 

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, 6RCURCGB said:

Det er kanskje lurt å lese og forstå nettsider man viser til?

"The cars emitted much higher levels of pollution under real-world driving conditions. Some cars emissions were higher even though there was no manipulated software."

Det viktige med "dieselskandalen" var at politikerene fikk på kjeften. Det ble nok en gang synlig for hele verden at man ikke kan vedta teknologi. Diesel i personbiler skulle aldri vært favorisert slik Europa gjorde. Det er bensin som er løsningen da de forurenser minimalt lokalt ift. diesel.

Jeg vet ikke hva det er du mener jeg skulle ha lest bedre? 

En rekke selskap ble avdekket med manipulasjon av måledata, en rekke selskap ble raidet, over tid har mange selskap blitt tatt for juks i målingene. Jeg viste til en artikkel som omtaler noe av dette, og sa ingenting om hvordan du skulle tolke det. Dine preferanser skinner gjennom der. 

Politikerne vedtok ikke teknologi, de vedtok en innstramming i reglene for utslipp. Produsentene hadde valget mellom å innføre bedre filtrering eller jukse på målingene. Det kan virke som det var billigere og/eller enklere å jukse på målingene, for det har produsentene beviselig gjort. Noen har blitt tatt opp gjennom årene, mens andre har blitt siktet, såvidt jeg vet uten at sakene er ferdige ennå. 

Forøvrig virker reguleringen - VW ville aldri ha satset på elbiler nå hadde det ikke vært for reguleringene. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Øystein Rødstøl said:

 

Eg merke du berre har eit irrasjonelt hat mot datamaskiner.

Først av alt, om bilen foran deg kolliderer på et glatt parti må eg spørja kvifor adaptiv cruise control er problemet ditt. For mens du som eit dumt menneske ikkje har rukket registrere og tråkke ned bremsepedalen så har bilen allereie gjort det med adaptiv cruise control. Kombinert med lane keep assist, anti-spinn, ABS og antagelig meir eg gløyme, i tillegg til ei varsel-alarm som informere deg om at ting skjer, så ligg du vesentlig betre ann med denne "dumme datamaskinen" i same situasjonen altså.

Så kva var egentlig poenget igjen? At du ikkje eige grunnleggende forståelse for teknologi, og berre hater sikkerhet pga denne manglende forståelsen din?

Forsåvidt er det absolutt mykje å forbedre med Teslas autopilot, men om den oppføre seg i nærleiken slik som i bilen min er den triviell å overstyre. Bokstavlig talt oppleve eg i mitt tilfelle at berre det at eg griper rattet - ikkje justere, berre gripe - veldig fort stopper autopiloten. Dette nærme seg ein dugelig klage du har på sikkerhetsteknologi, men det virker litt overkjørt av realiteten bak autopilot.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Kahuna said:

Jeg anbefaler at du leser linkene du viser til. Men takk for at du bekrefter det jeg skriver.

Quote

Moreover, the European Union also agreed to introduce legislation on emission standards which deviated from the principle of fuel-type neutrality. Indeed, while in 1992/1993 NO x + HC thresholds were at the same level for any of both major fuels (Euro 1), 4 years later when Euro 2 legislation entered into force, the European Union granted more lenient emission standards for diesel than for petrol. From then on, diesel vehicles could emit 40% more NO x + HC than petrol ones. The deliberate compliance of higher threshold values of pollution to one fuel type must be interpreted as a politically motivated measure to promote growing dieselization. In all the following stages of standardization, higher emission standards were granted to diesel fuel. This leniency for diesel vehicles contrasts with legislation in the United States, which is ‘fuel-neutral’ (quoted in[101]). European Commission vice-president Günter Verheugen, responsible for enterprise and industry policy, however stressed when the more lenient Euro 5 regulation was going to be introduced: ‘It will not hamper the competitiveness of the EU's car industry’ (quoted in[101]).

 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 17.9.2020 den 7.43):

De presterer jo å skrive "Engine Start" på knappene og for å gjøre ting enda værre. Også må man gjerne se flere sekunder med animasjon eller noe før bilen er klar. Kansje for å simulere glødingen på en Diesel? Tåpelig..

Det burde stått "Computer Start". Animasjonen er der for å underholde mens datamaskinene i bilen starter opp, og går gjennom diverse sjekkpunkt.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Andre Nyttårsdag said:

Det burde stått "Computer Start". Animasjonen er der for å underholde mens datamaskinene i bilen starter opp, og går gjennom diverse sjekkpunkt.

Noen har "Power" eller bilde av Power symbolet og det er greit. Men Engine Start blir for dumt.

Men det forsvinner nok etterhvert. Både Polestar 2, ID.3 og Tesla (siden 2012) starter opp når man tar i dørhandtaket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
59 minutes ago, Complexity said:

Noen har "Power" eller bilde av Power symbolet og det er greit. Men Engine Start blir for dumt.

Nå er jeg ikke i tvil om at dette er der mest av gammel vane, men om du vil være presis: Ordet 'engine' , eller på norsk 'motor' betyr ikke stempelmotor. 'Engine' er en hvilken som helst maskin/innretning (Som fint kan være elektronikk) som konverterer en energiform til mekanisk bevegelse. Så det å starte opp en MCU som styrer en inverter for en elektromotor vil helt presist kunne refereres til som 'engine start'

https://en.wikipedia.org/wiki/Engine
https://no.wikipedia.org/wiki/Motor

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Jarmo låste denne emne
  • Jarmo gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...