Gå til innhold

Elbilene er datamaskiner på hjul. Det har få gamle bilmerker forstått


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er kjøper og selger som avgjør hva som skal produseres. Kjøper med etterspørsel, og selger med hva han kan tilby. I et ikke manipulert marked vil derfor produsenten i størst mulig grad prøve å produsere det kjøperne ønsker. Når det gjelder bilprodusentene er ikke dette tilfelle lenger. Hvorfor kan vi bare spekulere i. Dersom jeg ønsker meg en ny hjullaster og selger tilbyr meg en traktor med less-apparat, vil jeg selvfølgelig takke nei å gå til konkurrenten. Problemene for meg oppstår når ikke lenger konkurrentene heller kan tilby meg en hjullaster. Det samme her. Dersom jeg ønsker meg en bil, hvorfor i all verden skal den være fullpakket med all slags duppeditter som aldr blir brukt? Hva skal jeg med GPS når jeg er lommekjent i det nærmiljøet jeg bruker den i? Hvorfor skal jeg betale mer enn nødvendig for anskaffelse og bruk, og ikke minst reparasjoner som koster skjorta? Ikke er det miljøvennlig heller! Det hjelper lite at kjøretøyet er batteridrevet når livstids CO2 avtrykket er høyt og levetiden kort. Kanskje derfor eldre ikke opprustede biler nå holder seg så godt i pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Complexity said:

Kjører til vanlig 4 forsjellige firmabiler hvor alle har manuelle girkasser. Alle disse kan helt fint levnes i nøytral uten håndbrekket oppe. Går ikke noe alarm eller noe slikt.

Disse må jo være megagigalivsfarlig da? Om dette er så vanvittig stort problem hvorfor har ikke myndighetene pålagt dette på biler med manuelle gir?

Fordi folk som kjører manuell kan kjøre bil? Med automat eller el-bil er det mye lettere å forvirre føreren så det er derfor de har alle disse sikkerhets"forriglingene". Med manuelt gir foregår parkering helt manuellt

Myndighetskravene kan oppfylles på mange måter, det er produsentens risikovurdering som ligger til grunn for valgt løsning.

Lenke til kommentar
Just now, 6RCURCGB said:

Fordi folk som kjører manuell kan kjøre bil? Med automat eller el-bil er det mye lettere å forvirre føreren så det er derfor de har alle disse sikkerhets"forriglingene". Med manuelt gir foregår parkering helt manuellt

Myndighetskravene kan oppfylles på mange måter, det er produsentens risikovurdering som ligger til grunn for valgt løsning.

Så det er bare folk som kjører bil med manuell girkasse som kan kjøre bil altså? Resten må ha hjelp?
Allright...

Saab var vel de eneste som brydde seg om dette på sine manuelle biler, siden de måtte står i revers for at man skulle få ut nøkkelen. Desverre resulterte jo dette i at alle tenningslåser var utslitt av folk som hadde prøvd å rive ut nøkkelen når bilen ikke var i revers.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
44 minutes ago, Complexity said:

En vrider kan man jo ikke flikke på med begge hendene på rattet?

Når man står stille kan man vel tillate seg å slippe høyre hånd?

44 minutes ago, Complexity said:

Girspaken brukes jo også til andre formål mens man kjører.

Skifte gir? ?

 

47 minutes ago, Complexity said:

Men er bare bra at folk har forsjellig smak. Ville vært kjedelig om alle likte det samme.

Så sant som det er sagt. Desto mer konkurranse desto mer vinner vi forbrukere i form av at det er større muligheter til å finne et produkt som passer oss.

Så kan kanskje de mest fanatiske merkefantastene slutte å stemple de som foretrekker andre bilmerker med hatere osv...

Lenke til kommentar
25 minutes ago, 6RCURCGB said:

Når man står stille kan man vel tillate seg å slippe høyre hånd?

Skifte gir? ?

 

Joda man kan det men blir jo unødvendig med denne posisjonen. Er jo plassert på samme plass som andre biler har viskerspaken så det ligger jo naturlig i fingrene. Spesielt kjekt siden man kan bytte gir selv om bilen er i bevegelse, noe man sjelden kan på biler med tradisjonell girkasse. Går mye raskere å "jukke" att å frem da som jeg hele tiden må utenfor her jeg bor f.eks. er trangt.

Og nei girspaken aktiverer/deaktiverer cruisecontrol/autopilot når man kjører. Og man kan bruke den til å starte en sykt irriterende sang som heter "need more cowbell". Bare tull å fjas selvfølgelig men jeg liker jeg at programmererne har det morsomt på jobb.

https://youtu.be/8j6JThNwBPU

 

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (1 time siden):

Den kjeppen bak rattet på tesla kommer vel fra Mercedes som har den på samme plassen. Jeg er ikke noe fan av den løsningen, jeg liker BMW i3 sin lille vrider som er i samme området bak rattet men ikke så i veien.

Den løsningen på i3 var en av grunnene til at det ikke ble i3 på oss. Kona har leddgikt og klarte rett og slett ikke å betjene den. Den vribevegelsen var svært vanskelig å få til med nok kraft. Så det ble en Model 3 isteden, som hun fint klarer å betjene girspaken på. 

Leafen sin klarte hun også å betjene, men den tok jo mye plass i midtkonsollen. Så vi foretrekker begge Tesla sin løsing. Samme spak på Model 3 brukes jo også til å aktivere ACC eller AP.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liker å kjøre bil med manuelt gear, selv om jeg har en med 8 trinns zf.

Poenget er at man kan skifte hele responsen i bilen på under ett sek..

Jeg kan kjøre i 60 med 6 ulike gear.

Jeg kan også utnytte rotasjons energien i motoren ved start. 
 

Dessuten er det praktisk å kjøre bil med mannuelt gear. Kommer man til et sted og må leie bil kan man ta de de har. Svært mange utleiefirmaer har relativt få automat biler. I alle fall i de områdene jeg må reise.

 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Leafen sin klarte hun også å betjene, men den tok jo mye plass i midtkonsollen

Det meste er en vanesak men Leaf sin plassering synes jeg er helt tullete.

Apropo plassering av betjening. Når Subaru Outback fikk startknapp ble den plassert på venstre siden av rattet, i mine øyne en helt suveren og intuitiv plassering da høyre hånden kunne betjene parkeringsbrems og gir mens venstre hånden startet motoren.

De fleste andre hadde startknappen på høyre siden, der hvor tenningsbryter/rattlås satt i gamle dager. Subaru har siden flyttet den til høyre siden. Så mangfold er gøy men jeg synes de japanske produsentene generelt har dårligere ergonomi enn de tyske.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Trestein said:

Liker å kjøre bil med manuelt gear, selv om jeg har en med 8 trinns zf.

Poenget er at man kan skifte hele responsen i bilen på under ett sek..

Jeg kan kjøre i 60 med 6 ulike gear.

Jeg kan også utnytte rotasjons energien i motoren ved start. 
 

Dessuten er det praktisk å kjøre bil med mannuelt gear. Kommer man til et sted og må leie bil kan man ta de de har. Svært mange utleiefirmaer har relativt få automat biler. I alle fall i de områdene jeg må reise.

 

Manuelle gir har sin sjarm det, men begynner og bli temmelig avleggs når man ser hvor gode automatkassene har blitt på komfort, ytelse, respons og forbruk.

Og du skjønner vel at manuelle kasser blir litt poengløst i en elbil? 

Husker jeg så video av en som bygde om en passat til elektrisk på en enkel metode så girkassen besto. Han endre fort opp med å bare la den stå i 4e gir hele tiden for resten av girene hadde lite for seg med elmotorens moment og turtall.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
59 minutes ago, Complexity said:

Og du skjønner vel ar manuelle kasser blir litt poengløst i en elbil?

Jeg tror ikke etterspørselen etter det er så høy hvertfall.

Men for å avlive en myte, man får ikke i pose og sekk med elektriske motorer heller. Man får ikke høyt dreiemoment OG høy fart i samme motor.

Endret av 6RCURCGB
formateringskrøll
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (1 time siden):

Det meste er en vanesak men Leaf sin plassering synes jeg er helt tullete.

Apropo plassering av betjening. Når Subaru Outback fikk startknapp ble den plassert på venstre siden av rattet, i mine øyne en helt suveren og intuitiv plassering da høyre hånden kunne betjene parkeringsbrems og gir mens venstre hånden startet motoren.

De fleste andre hadde startknappen på høyre siden, der hvor tenningsbryter/rattlås satt i gamle dager. Subaru har siden flyttet den til høyre siden. Så mangfold er gøy men jeg synes de japanske produsentene generelt har dårligere ergonomi enn de tyske.

Startknapp er jo et område til som Tesla er bedre på. Leafen hadde startknapp, måtte trykke på bremsen først, så betjene den og til slutt girvelger. På Teslaen er det bare å trykke på bremsen og så betjene girvelgeren. Et steg mindre, en knapp mindre. Hvorfor gjør ikke alle det slik på ebiler og hybrider?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Startknapp er jo et område til som Tesla er bedre på. Leafen hadde startknapp, måtte trykke på bremsen først, så betjene den og til slutt girvelger. På Teslaen er det bare å trykke på bremsen og så betjene girvelgeren. Et steg mindre, en knapp mindre. Hvorfor gjør ikke alle det slik på ebiler og hybrider?

Kanskje fordi folk skulle kjenne seg igjen, altså lik prosedyre som fossilbil. "Start"knapp i elbil er litt komisk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Startknapp er jo et område til som Tesla er bedre på. Leafen hadde startknapp, måtte trykke på bremsen først, så betjene den og til slutt girvelger. På Teslaen er det bare å trykke på bremsen og så betjene girvelgeren. Et steg mindre, en knapp mindre. Hvorfor gjør ikke alle det slik på ebiler og hybrider?

Enda bedre er det når man er ferdig å kjøre. Er bare å gå ut av bilen så settes den i park, låses og slår seg av. Trenger ikke noe nøkkel heller for mobiltelefonen er nøkkelen

Desverre blir man litt fort vant med dette så har ved flere anledninger glemt nøkkelen i tenningen på andre biler, og faktisk prestert å levne en bil i gang og ufrivillig ?

7 hours ago, 6RCURCGB said:

Kanskje fordi folk skulle kjenne seg igjen, altså lik prosedyre som fossilbil. "Start"knapp i elbil er litt komisk

De presterer jo å skrive "Engine Start" på knappene og for å gjøre ting enda værre. Også må man gjerne se flere sekunder med animasjon eller noe før bilen er klar. Kansje for å simulere glødingen på en Diesel? Tåpelig..

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo det som er problemet, du ønsker ikke veldige mange lokale datamaskiner i bilen, det i seg selv gjør den ikke avansert. Da er det bedre med en sentral generell datamaskin for de deler av bilen som ikke har med kritisk sikkerhet å gjøre (bremser etc.), fra den leser du av sensorer og styrer aktuatorer. Logikk i disse bør være enkel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...