Gå til innhold

Elbilene er datamaskiner på hjul. Det har få gamle bilmerker forstått


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (12 minutter siden):

 GUI-et gjør også fysisk betjening enklere siden skogen av knapper, hjul og spaker er redusert til et antall som er mye lettere å holde styr på. Filking og fomling er gjort mye enklere og raskere å betjene via skjermen.

Dette strider mot sunn fornuft og tilgjengelig forskning på området. 

Knapper og dreiehjul er overlegent betjeningsmessig og for trafikksikkerheten. I tillegg synes jeg det ser mye mer estetisk riktig ut i en bil istedetfor å klaske en diger skjerm dashen. Som ser billig ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 minutes ago, Simen1 said:

Et analogt instrumentpanel er også et GUI.

Med et GUI forstår vi normalt noe hvor kontrollene man skal interagere med også er representert grafisk. Et instrumentcluster, om det nå er på skjerm eller visere i et display er etter min begrepsbruk et display, og ikke et GUI.

Problemet med kontroller på et display er at man må se på displayet for å bruke kontrollene, og i tilfeller hvor produsenten kommer med oppdateringer kan også kontrollene tenkes å endre seg over tid, noe som heller ikke er gunstig da det ødelegger for muskelminne.
 

14 minutes ago, Simen1 said:

GUI-et gjør også fysisk betjening enklere siden skogen av knapper, hjul og spaker er redusert til et antall som er mye lettere å holde styr på

Man må gjerne begrense antallet fysiske kontroller til et minimum, men heller ikke mindre. Alt man trenger under kjøring bør som sagt være på en fysisk kontroll. Infotainmentskjermen burde kunne gå i svart og bilen burde kunne kjøres akkurat like trygt. (Ikke fordi at skjermen nødvendigvis feiler så mye, men fordi det er et mål på hvor mye man må flytte blikket til den, og potensiellt interagere med den)

En sentralt plassert infotainmentskjerm kan nok til nød aksepteres som instrumentcluster, selv om det er etter mitt syn en veldig kjip løsning, men den bør ikke måtte interakteres med under kjøring.

Modale kontroller eller stemmestyring er heller ikke noen erstatning for direkte fysiske kontroller, da disse igjen ikke lar seg øve inn som muskelminne. Kontrollene man trenger under kjøring bør kunne brukes uten å måtte reflektere og fokusere på de. Fysiske kontroller kan brukes på nær automatikk, som en ryggmargsrefleks.

 

25 minutes ago, Simen1 said:

Fravær av girspake og clutsjpedal bidrar ytterligere til forenklet betjening

Um... det selges ikke mange manuelltgirete biler lengre.

 

4 minutes ago, Complexity said:

Så problemet er at det er for lite knapper? HUD føler jeg ikke at man trenger. Å ha full oversikt på veien og speedometeret i sidesynet fungerer utmerket.

Antallet er ikke viktig. Det er ikke noe poeng i å telle knapper. Det som er viktig er at man må kunne gjøre det man skal uten å bli distrahert og uten å måtte bruke masse tid på å tenke på hvordan man gjør noe. Å måtte se på en skjerm for å treffe en touchknapp, eller huske om man er i riktig modus for en flerfunksjonskontroll er slikt som gjør at vi må bruke fokus på å håndtere kontrollene fremfor å følge med på veien.

HUD er nyttig både fordi det plasserer viktig informasjon i synsfeltet der synet normalt skal være og fordi det projiseres lengre frem enn hva som er mulig på konvensjonelle skjermer eller andre display inne i kupeen. Det gjør at øyet bruker mindre tid på å refokusere for å se informasjonen. M.a.o. en rent fysiologisk fordel.

Lenke til kommentar
uname -l skrev (14 minutter siden):

Dette strider mot sunn fornuft og tilgjengelig forskning på området. 

Absolutt ikke. Å skifte radiokanal ved hjelp av 1 av 100 knapper i midtkonsollen mener jeg er både en større disktrasjon siden man uansett må flytte blikket for å finne fram i jungelen og mer knotete enn å kaste et raskt blikk på skjermen og trykke på en av de store feltene på skjermen. Sikkert et dårlig eksempel ettersom det er ennå lettere å skifte radiokanal med venstre tommel.

Det er sikkert 80+ knapper i knappejungelen på 100 som kun er i veien under normal kjøring og som gjør det unødvendig vanskelig å finne riktig knapp blant de 20 som faktisk har nytte under kjøringen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At "gamle" bilprodusenter sliter med elbil-imaget sitt tror jeg neppe har med mangel på datamaskiner å gjøre. Det er heller det at de bruker alt for lite ressurser på å faktisk utvikle gode elbiler. For alle bilprodusenter unntatt Tesla utgjør elbil-andelen en bitteliten del av både omsetning og investering. Så lenge det ikke er der pengene ligger er det heller ikke interessant å lage gode elbiler. Finnes det i det hele tatt én eneste elbil eller bil-platform som har vært laget fra grunnen av KUN for å være elbil (unntatt Tesla og VW MEB)? 

Endret av Kajac
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Absolutt ikke. Å skifte radiokanal ved hjelp av 1 av 100 knapper i midtkonsollen mener jeg er både en større disktrasjon siden man uansett må flytte blikket for å finne fram i jungelen og mer knotete enn å kaste et raskt blikk på skjermen og trykke på en av de store feltene på skjermen. Sikkert et dårlig eksempel ettersom det er ennå lettere å skifte radiokanal med venstre tommel.

Det er sikkert 80+ knapper i knappejungelen på 100 som kun er i veien under normal kjøring og som gjør det unødvendig vanskelig å finne riktig knapp blant de 20 som faktisk har nytte under kjøringen.

Mellomting av en million knapper og 0. Den balansen finnes ikke i en Tesla og dermed går det utover trafikksikkerheten. Men det oppveies muligens av godfølelsen med å kjøre en "datamaskin på 4 hjul".

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Simen1 said:

Absolutt ikke. Å skifte radiokanal ved hjelp av 1 av 100 knapper i midtkonsollen mener jeg er både en større disktrasjon siden man uansett må flytte blikket for å finne fram i jungelen og mer knotete enn å kaste et raskt blikk på skjermen og trykke på en av de store feltene på skjermen. Sikkert et dårlig eksempel ettersom det er ennå lettere å skifte radiokanal med venstre tommel.

Ikke sikker på at det er sant, men hvis vi skal klassifisere de forskjellige løsningene er fra minst sikker til mest sikker, så er midtkonsollet dårligst, rattkontroll bedre, men aller best er den upopulære løsningen: Du kan ikke bytte.

Nå er dette bare et en illustrasjon, jeg skal ikke være en så til de grader sikkerhetsna*i at jeg sier man ikke skal ha radio, men det illustrer at det man vil ha er ikke nødvendigvis det en bilprodusent bør levere. Det er sikkert mange som ønsker seg muligheten til å se underholdningsprogrammer på skjermen under kjøring, likevel tror jeg de fleste her forstår at en ansvarlig bilprodusent bør ikke levere noe slikt.

Bilprodusentene har et ansvar for å gjøre fornuftige og velbegrunnede valg på hvordan en bil utformes for å opereres sikkert, selv om det av og til kan bety at en del fjonge og attraktive løsninger ikke implementeres fordi de er mindre trygge selv om de potensiellt kan selge flere biler. Dette er ansvarlighet i praksis.

Jeg skal ikke si at tesla er håpløse, men etter min vurdering er de mindre gode enn de fleste.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (18 minutter siden):

Likevel har de girspak. P-R-D-N-Hi osv. Det finnes til og med ganske mange elbiler med fast utveksling som har girspak.

Selv i en elbil må man vel kunne velge hvilken retning man skal kjøre bilen, eller? Valget av akkurat en spake fremfor knapper eller hjul f.eks. tror jeg kommer av hva folk er vant til. Jeg tror det er lettere å selge en elbil til mannen i gaten om den ser ut som og føles som en tradisjonell bil. 

Men det er jo blitt stadig mer vanlig med alternativer. Min Ioniq har knapper, MG ZS EV har en skruknott, etc. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Kajac said:

Men det er jo blitt stadig mer vanlig med alternativer. Min Ioniq har knapper, MG ZS EV har en skruknott, etc. 

Det er mange måter å utforme den fysiske kontrollen på ja. Jeg foretrekker å ha den unna rattet siden jeg ikke bruker den i vanlig kjøring, kun ved start, stopp, parkering o.l. (Derfor er jeg ikke særlig glad i mercedes' kontroller siden de også har drivekontrolleren på rattet)  Det er imidlertid viktig å være oppmerksom på at dette er en sikkerhetskritisk kontroll, spesifikt, må det være failsafe å sette bilen i park (I.e. det må alltid virke selv om andre ikkerelaterte ting i bilen feiler), og og bilen bør varsle om man prøver å forlate den mens bilen ikke er i P*. En direkte mekanisk kontroll er en mer tillitvekkende konstruksjon, noe som gjerne plasserer kontrollen i midtkonsollen. Selv om det kan gjøres uten, og mekanisk kontroll er ikke en garanti i seg selv. Mekaniske kontroller via rattstammen er heller ingen umulighet, selv om det ikke er vanlig i dag.

*) Se f.eks på ulykken som krevde livet til Anton Yelchin

Lenke til kommentar

Balansen om antall knapper ein trenge for grensesnittet sitt kan me godt ha meininger om, men eg trur me skal leita lenge etter andre bilprodusenter som så aktivt jobber med grensesnittet i bilens nåværende og tidligere modeller som Tesla.

Ein kjem ikkje unna at biler har GUI uavhengig av kor mange fysiske knapper det har da. Ioniqen min har bra mange knapper, men også fleire skjermer - som fleste nye biler har no også. Eg hadde ikkje samna om ein vesentlig andel av dei knappene blei flytta til GUI, sida mange av dei er eingongs-justeringer (speil, ratt, auto hold, cruise control av/på)... (Skjønt nokre av dei er ikkje eingongs-justeringer, men eg aner ikkje kvifor eg må skru dei på kvar gong eg starte bilen heller...)

I mi meining skal me gjerne ha nokre knapper på rattet, men elles syns eg det meste anna i senter-konsollen er distraherende enten det er touch eller fysisk knapp.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
Kajac skrev (44 minutter siden):

At "gamle" bilprodusenter sliter med elbil-imaget sitt tror jeg neppe har med mangel på datamaskiner å gjøre. Det er heller det at de bruker alt for lite ressurser på å faktisk utvikle gode elbiler. 

Ressurser måles i kroner og øre og det som teller er hvor mange milliarder man satser på elbil. Hvor stor del av omsetningen eller R&D-budsjettet det utgjør er helt irrelevant.

Kajac skrev (46 minutter siden):

Finnes det i det hele tatt én eneste elbil eller bil-platform som har vært laget fra grunnen av KUN for å være elbil (unntatt Tesla og VW MEB)? 

Ut fra salgstallene i Norge så virker det som "dedikert elbil-plattform" mest er en akademisk øvelse for spesielt interesserte. Folk ser en Audi -etron, synes den er fin og praktisk og har rett pris. Og så kjøper de den uavhengig av hva noen på et forum måtte mene den kunne ha vært om den var laget på en dedikert plattform. (Den ville sannsynlgvis vært mye dyrere.)

Lenke til kommentar

Men nå som både @sverreb og @uname -l har fortalt hvordan de vil ha både sitt grafiske og fysiske brukergrensesnitt så kan jeg også skissere mitt dashbord:

- HUD med essensielle instrumenter, med god lysstyrke på smale tall og tegn. Da blir det tydelig samtidig som det er lite blending. Eventuelt at frontruta er en gigantisk HUD som beskjedent markerer elementer på veien framover som jeg bør være obs på. F.eks kan skilt fotograferes og vises nede på HUDen i noen sekunder etter at jeg har passert det. Piler for filvalg/avkjøringer i følge GPS-ruta kan også vises der.

- Normal betjening på ratt og rattstamme inkludert de mest brukte underholdningsfunksjonene som skifte av radiokanal, volum etc.

- Midtstilt touch-skjerm med taktile greier langs kantene sånn at man lettere kan betjene skjermelementer langs kantene uten å se på skjermen.

- En rad med knapper og hjul for de mest brukte tingene under skjermen, sånn som temperatur, vifte, stenge luftspjeldet, justere setevarme og sånt. Spesielt analoge ting som temperatur og lydvolum bør være på hjul.

- Midtskjermen kan om så være todelt og tematisk adskilt

- Digitale sidespeil på A-stolpene. Noe jeg antar er mindre plaget med is, regn etc enn fysiske speil.

- Bilen i fugleperspektiv på midtskjermen. Vises som standard når man ikke har valgt rute.

- Stort og tydelig bilde fra ryggekameraet på midtskjermen. Vises ved rygging.

 

Lenke til kommentar
uname -l skrev (2 minutter siden):

Ressurser måles i kroner og øre og det som teller er hvor mange milliarder man satser på elbil. Hvor stor del av omsetningen eller R&D-budsjettet det utgjør er helt irrelevant.

Ut fra salgstallene i Norge så virker det som "dedikert elbil-plattform" mest er en akademisk øvelse for spesielt interesserte. Folk ser en Audi -etron, synes den er fin og praktisk og har rett pris. Og så kjøper de den uavhengig av hva noen på et forum måtte mene den kunne ha vært om den var laget på en dedikert plattform. (Den ville sannsynlgvis vært mye dyrere.)

Grunnen til at Tesla har klart det de har klart, er jo fordi de har laget en elbil 100 % fra grunnen av. Et skrekkeksempel på å bruke en eksisterende plattform er Ford Focus Electric; ingen hurtiglading og et batteri som tar opp halve bagasjerommet. 

Poenget mitt er at det er ikke bare datamaskiner som gjør at Tesla ligger langt foran konkurrentene. Heldigvis kommer det stadig flere biler på dedikerte elbil-plattformer. Det vil gi biler med større innvendig plass og lenger rekkevidde. Og det er jo ikke til å stikke under en stol at nettopp plass og rekkevidde har vært veldig mye brukte argumenter i mot elbiler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (5 minutter siden):

Poenget mitt er at det er ikke bare datamaskiner som gjør at Tesla ligger langt foran konkurrentene.

Med unntak av et praktisk superladernettverk så ser jeg ikke at Tesla ligger foran andre på noen områder. Så da blir det litt vanskelig å diskutere videre ut fra det premisset.

Det jeg kan si er at de store bilprodusentene ligger langt foran Tesla på det å produsere biler med kvalitet og gjennomtenkte løsninger. Som for eksempel at man slipper å få regnvann inn i bagasjerommet om man åpner luka. 

Lenke til kommentar
22 minutes ago, sverreb said:

Det er mange måter å utforme den fysiske kontrollen på ja. Jeg foretrekker å ha den unna rattet siden jeg ikke bruker den i vanlig kjøring, kun ved start, stopp, parkering o.l. (Derfor er jeg ikke særlig glad i mercedes' kontroller siden de også har drivekontrolleren på rattet)  Det er imidlertid viktig å være oppmerksom på at dette er en sikkerhetskritisk kontroll, spesifikt, må det være failsafe å sette bilen i park (I.e. det må alltid virke selv om andre ikkerelaterte ting i bilen feiler), og og bilen bør varsle om man prøver å forlate den mens bilen ikke er i P*. En direkte mekanisk kontroll er en mer tillitvekkende konstruksjon, noe som gjerne plasserer kontrollen i midtkonsollen. Selv om det kan gjøres uten, og mekanisk kontroll er ikke en garanti i seg selv. Mekaniske kontroller via rattstammen er heller ingen umulighet, selv om det ikke er vanlig i dag.

*) Se f.eks på ulykken som krevde livet til Anton Yelchin

Løsningen til Tesla med å ha spaken der bak rattet er genial. Man flikker jo bare mellom girene med en finger. Trenger ikke stå i ro eller trå på bremsen for å bytte gir heller så å jukking att å frem på trange plasser blir en lek.

Og bilen settes automatisk i park om man åpner døren så trengs ikke varsel for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 minutt siden):

Som for eksempel at man slipper å få regnvann inn i bagasjerommet om man åpner luka. 

.. noe som gjelder én av deres mange bilmodeller. Generalisering av ulemper avslører bare agendaen, få lirt av seg litt Tesla-hat i dag også. Deilig å få ut litt innestengt aggresjon og føle seg litt lettere, ikke sant? :)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • Jarmo låste denne emne
  • Jarmo gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...