Gå til innhold

Elbilene er datamaskiner på hjul. Det har få gamle bilmerker forstått


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var ikke Elon Musk som innførte begrepet datamaskin på hjul. Det var et vanlig begrep allerede når jeg tok utdannelse på begynnelsen av 90 tallet. Grunnen var at de mest avanserte bilene på en tiden hadde nesten like mange "datamaskiner" som elbilene i dag. I dag er de overlegent mest avanserte bilene med flest datamaskiner og mest avanserte kommunikasjonprotokollene fremdeles bensindrevne.

Lenke til kommentar
Sitat

En elbil er en datamaskin på hjul

Jeg heller til å tolke det som like mye fornærmelse som kompliment for elbiler. Elbiler bør jo i hovedsak bare være bil, uten at man skal tenke noe over hverken hva som er under panseret/dørken eller hjernekapasiteten til doningen. På 90-tallet var det viktig å understreke at man hadde en mobil telefon, nå er det ingen som bryr seg om å presisere det lengre. "mobilen eller telefonen" har for lengst blitt normalord. I framtida gidder man neppe å presisere el-bil eller at den har "hjerne", skjerm eller hva man nå enn definerer som datamaskin.

Ellers helt enig angående dinosaur-responsen fra Hyundai. Ikke at denne saken er voldsomt avgjørende, men jeg ser nok mindre på Hyundai neste gang nå som angrepet på en innovativ og engasjert kunde har kommet fram i lyset.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
AL123 skrev (4 timer siden):

Det var ikke Elon Musk som innførte begrepet datamaskin på hjul. Det var et vanlig begrep allerede når jeg tok utdannelse på begynnelsen av 90 tallet. Grunnen var at de mest avanserte bilene på en tiden hadde nesten like mange "datamaskiner" som elbilene i dag. I dag er de overlegent mest avanserte bilene med flest datamaskiner og mest avanserte kommunikasjonprotokollene fremdeles bensindrevne.

Merkelig nok er de gammeldags til tross for at de visstnok er de "mest avanserte" og med "flest datamaskiner".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
AL123 skrev (13 timer siden):

Det var ikke Elon Musk som innførte begrepet datamaskin på hjul. Det var et vanlig begrep allerede når jeg tok utdannelse på begynnelsen av 90 tallet. Grunnen var at de mest avanserte bilene på en tiden hadde nesten like mange "datamaskiner" som elbilene i dag. I dag er de overlegent mest avanserte bilene med flest datamaskiner og mest avanserte kommunikasjonprotokollene fremdeles bensindrevne.

Hei, jeg kunne sikkert formulert den setningen bedre. Poenget er jo at Tesla (jeg understreker at jeg selv ikke kjører Tesla og har ikke noe spesielt forhold til deres bilmodeller) nok var de første til å komme med elbiler som tok kunden på alvor hva gjelder infosystemer. Så i denne sammehengen tenker jeg på bilens brukergrensesnitt og informasjon om bilen og kjøringen ut til sjåføren, ikke at det i bilene finnes mange datamaskiner som får bilen til å kjøre på best mulig måte. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 timer siden):

Jeg heller til å tolke det som like mye fornærmelse som kompliment for elbiler. Elbiler bør jo i hovedsak bare være bil, uten at man skal tenke noe over hverken hva som er under panseret/dørken eller hjernekapasiteten til doningen. På 90-tallet var det viktig å understreke at man hadde en mobil telefon, nå er det ingen som bryr seg om å presisere det lengre. "mobilen eller telefonen" har for lengst blitt normalord. I framtida gidder man neppe å presisere el-bil eller at den har "hjerne", skjerm eller hva man nå enn definerer som datamaskin.

Ellers helt enig angående dinosaur-responsen fra Hyundai. Ikke at denne saken er voldsomt avgjørende, men jeg ser nok mindre på Hyundai neste gang nå som angrepet på en innovativ og engasjert kunde har kommet fram i lyset.

He he, jeg tror vi vil se en kraftig utvikling her de neste ti årene, jeg ser jo ikke bort fra at det vanlige om noen år er å måtte forklare hvis du ikke kjører elbil, og at "bil" da er synonymt med en utslippsfri bil. Har man telefon hjemme i dag, kalles det jo gjerne en fasttelefon. Det var helt unødvendig i forrige årtusen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (9 timer siden):

"De som kjøper hva som helst av deg, fordi de tror på ditt budskap."

Erstatt budskap med mission så har vi Tesla...

Nei, det tror jeg ikke er tilfelle. Grunnen til at folk kjøper Tesla er stort sett at bilene er så utrolig bra. Alt man trenger er en prøvetur så er man solgt. Teslagliset er velkjent.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, hekomo said:

Nei, det tror jeg ikke er tilfelle. Grunnen til at folk kjøper Tesla er stort sett at bilene er så utrolig bra. Alt man trenger er en prøvetur så er man solgt. Teslagliset er velkjent.

Ohyes.. var sånn jeg endte opp med en Tesla.

Men de andre produsentene liker nok ikke måten Tesla har gjort ting på. Å fortsatt levere nye funksjoner gratis til en 8 år gammel bil er vel uhørt. De vil jo at bilen skal bli utdatert så man må kjøpe en ny.

Har den OTA? Er vel ett spørsmål selgerne får mye om dagen.

Endret av Complexity
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Ole Petter Pedersen said:

Hei, jeg kunne sikkert formulert den setningen bedre. Poenget er jo at Tesla (jeg understreker at jeg selv ikke kjører Tesla og har ikke noe spesielt forhold til deres bilmodeller) nok var de første til å komme med elbiler som tok kunden på alvor hva gjelder infosystemer. Så i denne sammehengen tenker jeg på bilens brukergrensesnitt og informasjon om bilen og kjøringen ut til sjåføren, ikke at det i bilene finnes mange datamaskiner som får bilen til å kjøre på best mulig måte. 

At folk har preferanser når det gjelder GUI er naturlig. Berøringsskjermen til Tesla  gir ikke noe tactile feedback så man må se hvor man trykker, det er litt uheldig i tillegg til at skjermen er plassert for lavt slik at man må senke blikket. De fleste produsentene har som målsetning at man skal kunne "føle seg fram".

Hva legger du i "at Tesla var de første som tok kunden på alvor? Fordi dataspill er inkludert? Infosystemer med tilhørende betjening, HUD, night vision, laserlys har da tyskerene lansert for lenge siden. Tesla har ikke HUD som tilvalg engang.

Eneste forskjellen jeg ser er OTA og dataspill...

Hvis Tesla skal være mer "datamaskin på hjul" enn andre bilmerker er det mulig de er på god vei da de endelig har lært seg mulitplexing (istedenfor å dra en uhorvelig mengde ledninger overalt i bilen...)

https://electrek.co/2019/07/22/tesla-revolutionary-wiring-architecture-robots-model-y/

men det gikk ikke slik...

https://insideevs.com/news/409405/tesla-model-y-wiring-no-revolution/

Lenke til kommentar
5 hours ago, Ole Petter Pedersen said:

Hei, jeg kunne sikkert formulert den setningen bedre. Poenget er jo at Tesla (jeg understreker at jeg selv ikke kjører Tesla og har ikke noe spesielt forhold til deres bilmodeller) nok var de første til å komme med elbiler som tok kunden på alvor hva gjelder infosystemer. Så i denne sammehengen tenker jeg på bilens brukergrensesnitt og informasjon om bilen og kjøringen ut til sjåføren, ikke at det i bilene finnes mange datamaskiner som får bilen til å kjøre på best mulig måte. 

Hva betyr det å ta kunden på alvor her?  En problematisering vi nesten må kunne gjøre er at en bil er er særlig farlig stykke maskineri som krever stor oppmerksomhet og forsiktighet av operatøren. Å ta kunden på alvor er også å holde igjen på potensiellt oppmerksomhetsstjelende brukergrensesnitt og å påse at bilen i så stor grad som mulig lar sjåføren fokusere på det sjåføren skal gjøre nemlig å føre bilen trygt. Jeg synes ikke tesla har gjort noen veldig god jobb her, de later for meg heller søke etter å tilfredstille lysten til å gjenoppfinne bilens infotainment system som en variant av et underholdningssenter. Noe som helt sikkert appelerer til mange men som ikke nødvendigvis er å ta brukeren på alvor som ansvarlig sjåfør, men heller å appelere til basale lyster. 

Et brukergrensesnitt lagd for å være effektivt og for å minimere distraksjon for føreren er ofte ikke forenelig med pent, minimalistisk eller underholdende. Og selv om de fleste bilprodusenter inngår en del kompromisser mellom fuksjonalisme og underholdning så synes jeg tesla har gått mye lengre enn de fleste på å prioritere ned et effektivt og lite distraherende førermiljø. Fra et kynisk ståsted er det kanskje å levere hva en del kunder vil ha, men det må også kunne kritiseres som potensiellt uansvarlig. Vi sitter etter hvert på en del kunnskap om hva skjermdrevne brukergrensesnitt gjør med oppmerksomheten. 

TL:DR: Tesla leverer kanskje hva mange har lyst på, men de leverer ikke nødvendigvis så bra på hva brukerne bør ha i lys av hva en bil faktisk er.  

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

En elbil er en bil som tilfeldigvis har elmotor og batteri i stedetfor bensin/diesel-motor. Tror den filosofien er et bra grunnlag for å gjøre suksess og salgstallene i Norge tyder på at det er rett.

Denne kronikken gir meg litt vibber av gammel mann som tar på seg capsen bak fram for å prøve å henge med på hva han tror kidsa er opptatt av.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (11 minutter siden):

TL:DR: Tesla leverer kanskje hva mange har lyst på, men de leverer ikke nødvendigvis så bra på hva brukerne bør ha i lys av hva en bil faktisk er.  

Lang historie kort: Ingen biler er perfekte og alle har forbedringspotensial.

Min mening er at Tesla har noen klare svakheter i sitt GUI, noen av de har til og med blitt verre fra S/X til 3/Y. Likevel anser jeg Tesla for å ha en av de beste GUI-ene på markedet. Andre bilmerker og modeller har mindre av Teslas svakheter og mer av sine egne svakheter.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Simen1 said:

Lang historie kort: Ingen biler er perfekte og alle har forbedringspotensial.

Min mening er at Tesla har noen klare svakheter i sitt GUI, noen av de har til og med blitt verre fra S/X til 3/Y. Likevel anser jeg Tesla for å ha en av de beste GUI-ene på markedet. Andre bilmerker og modeller har mindre av Teslas svakheter og mer av sine egne svakheter.

Du later til å vektlegge 'bedre' GUI. Jeg synes en bil kanskje ikke bør ha et GUI. Ihvertfall ikke til bruk under kjøring. 

Istedet for å vise et stort kart med masse unødvendige detaljer, la navigasjonen i hovedsak vise neste sving*. 
Instrumenter bør inn i synsfeltet, helst i HUD, og begrenses til det aller viktigste: Fart, neste sving, gjeldende begrensinger og regler for veien (I.e. fartsgrenser o.l.) 
Alle kontroller som brukes under kjøring bør være fysiske kontroller man kan operere uten modalitet (I.e. en kontroll gjør kun en ting, og alltid den tingen)  og uten å måtte flytte blikket. 

*) men jeg skal være med på at det kan være gunstig for å planlegge kjøringen å noen ganger kunne se litt mer.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, sverreb said:

TL:DR: Tesla leverer kanskje hva mange har lyst på, men de leverer ikke nødvendigvis så bra på hva brukerne bør ha i lys av hva en bil faktisk er.  

Men Tesla kan fikse på det om mange klager. De har jo endret på grensesnittet mange ganger siden 2012, ofte etter folks klaging.

Peugeot e-2008 har ganske knotete grensesnitt på sin skjerm. Vil Peugeot noensinne gjøre noe med det? neppe...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Complexity said:

Men Tesla kan fikse på det om mange klager. De har jo endret på grensesnittet mange ganger siden 2012, ofte etter folks klaging.

Peugeot e-2008 har ganske knotete grensesnitt på sin skjerm. Vil Peugeot noensinne gjøre noe med det? neppe...

De kan ikke legge til fysiske knapper, et instrumentcluster eller HUD. Det eneste de kan gjøre er å endre et GUI, og det er det å være basert på et GUI jeg mener er problematisk

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et analogt instrumentpanel er også et GUI. Jeg foretrekker helt klart Teslas måte å vise grunnleggende ting om kjøretøyet som fart, SoC, etc. GUI-et gjør også fysisk betjening enklere siden skogen av knapper, hjul og spaker er redusert til et antall som er mye lettere å holde styr på. Filking og fomling er gjort mye enklere og raskere å betjene via skjermen. Innstillinger man ikke fikler med til vanlig er gjemt bort i GUIet slik at man slipper å ha en fysisk knapp til det i betjeningsjungelen.

Det store kartet er også en stor fordel visuelt siden det er mye lettere å betjene raskt enn på en ordinær GPS med knapper i en potensielt ugunstig plassert holder. Fravær av girspake og clutsjpedal bidrar ytterligere til forenklet betjening.

Jeg mener Tesla er blant de fremste på GUI og betjening, selv om jeg må gjenta og understreke at ingen er perfekte.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar
29 minutes ago, sverreb said:

De kan ikke legge til fysiske knapper, et instrumentcluster eller HUD. Det eneste de kan gjøre er å endre et GUI, og det er det å være basert på et GUI jeg mener er problematisk

Så problemet er at det er for lite knapper? HUD føler jeg ikke at man trenger. Å ha full oversikt på veien og speedometeret i sidesynet fungerer utmerket.

Forøvrig veldig lite jeg bruker skjermen til under kjøring.. Det meste styrer jeg med de to små tommerhjulene på rattet og spakene bak.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
  • Jarmo låste denne emne
  • Jarmo gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...