Gå til innhold

Fractal Design kabinett


Anbefalte innlegg

I disse GPU-tider, trenger jeg tydeligvis å oppgradere mitt FD MiniC (TG) til et som er hakket større for å få plass til ny GPU. Problemet mitt er at jeg sverger i og for seg blindt til Fractal Design, men at de enten er altfor store, eller altfor små. Så kikket jeg litt på FD Vector RS Dark Tempered, som jeg synes er vanvittig lekkert med denne RGB-stripen som tusler og går.

Dette er jo naturligvis et eATX-kabinett, og det blir for mye.

Så; finnes det noen kabinetter der ute som er "tilsvarende" dette, bare betraktelig mindre? Man må jo i det minste ha plass til 335 mm GPU, og gjerne vertikalt. Det er mulig jeg velger å vannkjøle GPUen, men det får bli litt senere :)

Skal ikke låse meg flatt til Fractal, men om noen vet om et kabinett som er typ midi-tower med RGB derfra, så blir jeg jo glad. Ellers er jeg opptatt av stil, lyddemping, og naturligvis god luftflyt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gamersnexus er har veldig mange case reviews. Blir vanskelig å anbefale et merke da de like greit kan ha kabinetter som støyer. Generelt hjelper det hvis kabinettet er solid bygget (mindre vibrasjoner) og er bygget slik at man slipper å kjøre viftene høyt for å få god luftstrøm.

Jeg har f.eks et o11d XL med 10 vifter og jeg hører ikke at det er på engang pga jeg kjører de på 500-600 rpm. Egentlig alt under 1000 er litt vanskelig å høre. Det har også mye å si hvilke vifter du har og hvilke som følger med kabinettet.

Lenke til kommentar

Sitter på proshop og leter nå. Jeg har kjøpt en god del Noctua Chromax-vifter, så viftene er gode ;) Kikker på Lian-Li, NZXT, FractalD (som ikke har noe som passer per nå), be quiet!, og Thermaltake.

Skal kikke på gamersnexus på aktuelle modeller :)

Det er kanskje lettere å fortelle litt om hvilke produsenter man bør ligge unna? :)

Lenke til kommentar

Jo, det er absolutt et flott kabinett, spesielt med tanke på USB-C i front (alt annet blir jo for dumt :p) og RGB :) Men da er vi på "samme" størrelsen som Vector-kabinettet til FD ? Har kikket litt på NZXT H510i, men undres på om det også blir i knappeste laget, pluss at jeg er usikker på luftflyten i det.

En av tingene jeg liker godt med både NZXT og FD, er at logoen deres er såpass diskré at den ikke "står ut" slik be quiet! sin gjør. Dette kan man helt sikkert modde til på en eller annen kreativ måte, men likevel :)

 

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (19 minutter siden):

Første jeg tenkte var "stakkars GPU" - det står jo klint helt inntil glassruten ved vertikal montering

Spesielt med tanke på 3080 serien som er tykkere enn kortet der igjen, mulig man ikke får igjen ruten.

Jeg har Lian Li sitt O11 første versjonen, og ikke noe problem med vertikal montering der. Lian Li har egen, men gikk for Cooler Master sin da den var å få tak i , og begge de monteres inn i de vanlige PCI-e utgangene i kabinettet. Hadde da 5-7 cm inn til 1080ti som var litt over 2 plasser.

Meget godt kabinett.

Lenke til kommentar
54 minutes ago, AndersT2 said:

Jeg har Lian Li sitt O11 første versjonen, og ikke noe problem med vertikal montering der. Lian Li har egen, men gikk for Cooler Master sin da den var å få tak i , og begge de monteres inn i de vanlige PCI-e utgangene i kabinettet.

Men er ikke disse PCIe 3.0? Finnes disse riserne i det hele tatt i 4.0? Da jeg begynte å bygge maskiner (1994), så var Cooler Master ikke så hett, men dette har kanskje forandret seg?

Jeg registrerer også at det er magert med vertikalplass på NZXT-kabinettet

 

Dere som snakker om Lian-Li o11; hvilke er det dere snakker om? Finner mange varianter:

o11 Dynamic
o11 XL
o11 WGX
o11

 

 

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar

Jeg har Dynamic. De er nokså like forskjellen ligger i størrelse.

De er vel i 2 versjoner Dynamic som har glass på 2 sider foran, og Air som har luft i stedet for glass i fronten.

 

PCI-e er nok versjon 3. Har ikke tenkt så mye over det siden jeg ikke har hovedkort for 4, og det er ikke særlig utslag i ytelsen heller foreløpig etter tester jeg har sett.

Lenke til kommentar
Sarasin skrev (46 minutter siden):

Men er ikke disse PCIe 3.0? Finnes disse riserne i det hele tatt i 4.0? Da jeg begynte å bygge maskiner (1994), så var Cooler Master ikke så hett, men dette har kanskje forandret seg?

Jeg registrerer også at det er magert med vertikalplass på NZXT-kabinettet

 

Dere som snakker om Lian-Li o11; hvilke er det dere snakker om? Finner mange varianter:

o11 Dynamic
o11 XL
o11 WGX
o11

 

 

Jeg har XL og Dynamic. Jeg var veldig fornøyd med Dynamic, men det var akkurat litt for lite. XL er nesten perfekt for mitt bruk. Jeg har to radiatorer og EK-loop. 

Jeg har fortsatt Dynamic, og det tipper jeg jeg kommer til å sette delene fra kjærribga sin PC inn i. 

 

Lenke til kommentar

Iiglo sine gassarmer som normalt kost 999,- er ofte på tilbud til 749,-. Kjøpte de selv og ha på pulten hjemme, og funker meget bra.

Du vil ikke få over hverandre, men du kan enkelt sette den ene på høykant hvis du ikke vil ha det for bredt. Enkelt å omgjøre i Windows.

Kjørte lenge med en 34" ultrawide på midten og 1 stk 27" på hver side (16:9) og da den ene av de som en sekundærskjerm som du nevner her. Funket bra, men etter at jeg monterte gassarmer, så vende jeg den ene på høykant for å få de litt smalere, og syntes det funker veldig bra også.

Den over som jeg har på jobben bruker jeg kun til å ha outlook oppe på, og flytter ned når jeg skal skrive litt lengre eposter.

Hvil anbefale å ikke gå over til 3 skjermer, da blir 2 fort lite igjen. Må sende min LG på reparasjon, og det var fælt med kun 2 skjermer igjen :D

Lenke til kommentar
6 hours ago, AndersT2 said:

Iiglo sine gassarmer som normalt kost 999,- er ofte på tilbud til 749,-. Kjøpte de selv og ha på pulten hjemme, og funker meget bra.

Du vil ikke få over hverandre, men du kan enkelt sette den ene på høykant hvis du ikke vil ha det for bredt. Enkelt å omgjøre i Windows.

Kjørte lenge med en 34" ultrawide på midten og 1 stk 27" på hver side (16:9) og da den ene av de som en sekundærskjerm som du nevner her. Funket bra, men etter at jeg monterte gassarmer, så vende jeg den ene på høykant for å få de litt smalere, og syntes det funker veldig bra også.

Den over som jeg har på jobben bruker jeg kun til å ha outlook oppe på, og flytter ned når jeg skal skrive litt lengre eposter.

Hvil anbefale å ikke gå over til 3 skjermer, da blir 2 fort lite igjen. Må sende min LG på reparasjon, og det var fælt med kun 2 skjermer igjen :D

WTF?! ??

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sånn litt utafor det jeg egentlig lurer på:

Dersom jeg skal vannkjøle skjermkortet mitt (3080/6900XT) med en AiO-løsning, hva vil dette kreve av kabinettet i forhold til vifteplass (eller heter det radiatorplass?)? Vil det være lønnsomt å flytte luften fra skjermkortet til toppen av kabinettet og blåse luften ut via toppen? Og deretter kjøre vanlige luftvifter (140mm) i front for luft inn til CPU/RAM?

Lenke til kommentar

Det du nevner vil funke fint. Du bør nok ha en 240 (2x120 vifter) radiator som minimum, det er 350W ca. som skal fjernes på det verste, da holder ikke enkel vifte. Beste er nok 280 (2x140mm vifter), og helst ikke tynneste radiatoren som finnes.

Har du plass til en trippel radiator, så kan du på enkelte av dem legge til CPUen også uten store problemer.

Lenke til kommentar

Det er gjort mye tester av slikt, det blir ikke veldige mange gradene forskjell på vannet, normalt ikke noe som gjør store forskjellen på ytelsen.

Hvis man har alt på vann, så er det nok hakket bedre å ha ut i topp, og kun vifter inn i side/bunn. Men hvis man har GPU på vann og CPU på vanlig kjøler, så må man velge hvilken som får varm luft, CPU kjøler eller GPU radiator.

Det er heller ikke noe problem å snu vifter slik at det blåser ut i front. Man tilpasser det kabinettet man har, eller kjøper.

Jeg har min trippel radiator for CPU stående på siden, og blåser ut av av kabinettet, og har 2 vifter i topp som også blåser ut, og 1 bak som blåser ut. Alt trekkes da passivt inn i bunn.

Skal nå straks inn med 3 vifter som blåser inn der også, når 3080 kortet kommer. 360 radiatoren min (Corsair H150i) er egentlig overkill for 8700K, men kan da kjøres med vifter på lavere hastighet. Håper bare 3080 kortet til Asus har lavere lydnivå enn Gigabyte sitt 1080Ti, det bråkte MYE ved full last, selv om det nærmest var største kjøler i den GPU generasjonen.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...