Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips til bruktbil til kvinne i prisklasse 130K?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har en kvinnelig slektning som er på biljakt og ser at hun kunne trengt et spark i baken og litt bistand. Er år og dag siden jeg selv hadde noenlunde oversikt selv i bilmarkedet.

Noen tips til gode kjøp i dette prissegmentet? 

Ellers - tanker om å kjøpe privat versus å kjøpe hos bruktbilforhandler?

Mulig dette kan være et litt vanskelig prissegment som faller mellom to stoler, men tror ikke hun har budsjett til så veldig mye mer. Kanskje 140-150K.

På forhånd takk! :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ho eller har ho bilkyndige rundt seg som kan hjelpe henne? Om ho ikkje har det og i tillegg har litt lavt budsjett så er det nok sikrare å gå for bruktbilforhandlar for den utvida reklamasjonsretten og eventuell bruktbilgaranti.
Ho får då sjølvsagt langt mindre bil for pengane men ho vil redusere faren for å plutselig sitte med store verkstedrekningar.

Dei beste kjøpa får ein gjort på privatmarkedet, men det er ein litt større risiko og litt meir jobb å eventuelt skulle reklamere i ettertid.

 

Som med alt mulig anna så bør ho starte med å kartlegge bilbehovet og ikkje berre budsjettet? Kor langt køyrer ho i året? Er det mykje småkøyring? Kor viktig er det med køyrekomfort? Treng ho mykje baggasjeplass? Kan varebil være eit alternativ? Osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen krav til størrelse, type kjøring, etc?

Men sånn typisk norsk fraktebil som er helt grei på både forbruk og service, er Toyota Auris. Det er hybrid. Sytaløse biler med lite feil. De ruster, som "alle" nyere biler, så sjekk at en brukt er behandlet for dette. Der var et generasjonsskifte i tidsrommet hvor disse nå koster 130-150, så sjekk at dere finner nyeste versjon. Sjekk og at dere ikke tar minste motor, den er noe svak.

Ellers er den kurant å kjøre, og er dere heldige finner dere en med nybilgaranti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

Hun har ingen bilkyndige andre enn meg, så var derfor jeg håpte å få litt bistand her. 

  • Primært kjøring i nærområdet. Til og fra jobb. Kortere turer. Kanskje en-to lengre turer i året toppen.
  • Varebil er nok ikke aktuelt. Må være personbil.

Av det hun har sett på hittil kan jeg nevnte Skoda Octavia for å gi et visst pekepinn på hva hun kunne tenke seg.

Fant en her som ser ok ut:

https://bruktbil.no/alta_motor/2014-skoda-octavia-1-2-tsi-105hk-active-8b750879

Toyota Auris virker jo også som et veldig aktuelt alternativ. Skal undersøkes nærmere! :)

Lenke til kommentar

Om hun er villig til å kjøpe elbil så er jo en Kia Soul EV et meget aktuelt valg. Disse har 7 år/150'000 km garanti, og du får 2016-modeller på det budsjettet. Jeg hadde selv en 2016-modell da den var ny, og var meget fornøyd. Kvittet meg bare med den fordi vi gikk bort fra å ha bil i det hele tatt. Sørg bare for å få tak i en Exclusive-utgave, da jeg mener Classic(?) ikke har varmepumpe.

Om hun ikke vil ha elbil ville jeg sett på en Kia Cee'd eller Rio. Bedre kvalitet enn Toyota nå til dags, og lenger garanti.

Endret av RaptorStrike
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (54 minutter siden):

Takk for svar! :)

Hun har ingen bilkyndige andre enn meg, så var derfor jeg håpte å få litt bistand her. 

  • Primært kjøring i nærområdet. Til og fra jobb. Kortere turer. Kanskje en-to lengre turer i året toppen.
  • Varebil er nok ikke aktuelt. Må være personbil.

Av det hun har sett på hittil kan jeg nevnte Skoda Octavia for å gi et visst pekepinn på hva hun kunne tenke seg.

Fant en her som ser ok ut:

https://bruktbil.no/alta_motor/2014-skoda-octavia-1-2-tsi-105hk-active-8b750879

Toyota Auris virker jo også som et veldig aktuelt alternativ. Skal undersøkes nærmere! :)

Med mindre Skoda / VAG har gjort noen endringer, så er de motorene der utsatt for havari på grunn av strekk i registerkjedet. Med mindre hun får en garanti på dette så ville jeg styrt unna biler fra VAG med 1.2 og 1.4 bensiner.

Litt derfor jeg anbefaler Auris. Lite feil på de.

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (22 timer siden):

Med mindre Skoda / VAG har gjort noen endringer, så er de motorene der utsatt for havari på grunn av strekk i registerkjedet. Med mindre hun får en garanti på dette så ville jeg styrt unna biler fra VAG med 1.2 og 1.4 bensiner.

Litt derfor jeg anbefaler Auris. Lite feil på de.

Ok! Takk for advarselen.

Hva med 2.0 TDI?

For eksempel:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=190197019

Auris falt visst ikke helt i smak. :( 

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (15 minutter siden):

Ok! Takk for advarselen.

Hva med 2.0 TDI?

For eksempel:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=190197019

Auris falt visst ikke helt i smak. :(

2.0 TDI skal tilsynelatende være en grei maskin. Men, som alle diesler, de er uegnet til småkjøring. Regn med tildels store utgifter på en diesel om den brukes mer til småkjøring enn langkjøring og endel belastning. Så se etter bensin evt hybrid, evt elektrisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (10 minutter siden):

Er elbil uaktuelt? Sånn siden du bare svarer en av brukerne i tråden som forsøker å gi deg tips...

Hei! Beklager det, men hadde litt dårlig tid så tenkte svare deg senere.

Skal se nærmere tipset ditt. Takk for det. Slik jeg har forstått det er visst ikke el-bil veldig aktuelt, selv om jeg ikke helt kan se hvorfor. Så skal i hvert fall lufte det :)

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (13 timer siden):

Hei! Beklager det, men hadde litt dårlig tid så tenkte svare deg senere.

Skal se nærmere tipset ditt. Takk for det. Slik jeg har forstått det er visst ikke el-bil veldig aktuelt, selv om jeg ikke helt kan se hvorfor. Så skal i hvert fall lufte det :)

Min erfaring er at kvinner flest er særdeles lite interessert i motorolje, filter, registerreimer og ulyder. Sånn sett passer elbil fint inn siden de fleste elbiler har minimalt eller ingen slike kritiske servicepunkt. Vår Leaf er 8 år nå og har bare hatt 3 servicer, samt byttet bremseklosser og stab stag som ble oppdaget på EU. Utover det begrenser det seg stor sett til å fylle spylervæske og plugge i kabelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (4 minutter siden):

Noen tanker om Volkswagen Golf? Har en 2015 modell på hånd som er kjørt bare 45 000 km som jeg kan få for kr 150 000. Ser tilsynelatende strøken ut.

Må sjekke litt ut på Finn hvordan denne er prismessig, men i følge selger skulle dette være et meget, meget godt kjøp. :)

Motorisering og girkasse? Utstyrsnivå?

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (På 15.9.2020 den 11.12):

Med mindre Skoda / VAG har gjort noen endringer, så er de motorene der utsatt for havari på grunn av strekk i registerkjedet. Med mindre hun får en garanti på dette så ville jeg styrt unna biler fra VAG med 1.2 og 1.4 bensiner.

 

DukeRichelieu skrev (På 19.9.2020 den 9.36):

110 HK / 1,2 l. Automatgir.

Vær veldig forsiktig ved kjøp av disse. Ryker kjedet er det motorbytte som ikke dekkes av annet enn de aller dyreste super-forsikringene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SecoY skrev (7 minutter siden):

 

Vær veldig forsiktig ved kjøp av disse. Ryker kjedet er det motorbytte som ikke dekkes av annet enn de aller dyreste super-forsikringene.

Har FolkeVogn-gruppen noen motorer i det hele tatt som ikke er plaget med havari eller andre kostbare reparasjoner? Har siste tiden hørt fra flere bekjente som har trøbbel med FolkeVogner som bare er litt over 5 år og under 100.000KM med 2-liters diesel og massive reparasjoner på elektronikk/føler feil og en helvetes masse greier som svikter som tilslutt koster blodpenger. Tragisk.
I mine øyne helt ubegripelig at en av de største motorfabrikantene i verden ikke gidder å lage en motor som tåler alminnelig bruk. En nabo her borte har ikke mindre enn 2 Poloer stående på tunet, begge med havarert bensinermotor. Begge fulgt service og vel så det (dobbelt oljeskift på begge, det skulle jo hjelpe ifm kjedestrekk). Tilsynelatende fine biler som er null verdt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...