Gå til innhold

Stian fikk Hyundais advokater på nakken etter at han laget sin egen app. Da kjøpte han seg Tesla i stedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hovedproblemet var vel at Stian valgte skaffe seg gratis PR ved å utnytte ett navn som var alt for likt Huyndais egen app BlueLink.

Men han var vel ellers forberedt og åpen om at dette kunne skje, og at han da ville fjerne appen uten videre komplikasjoner.

Forstår det virker kaldt og lite menneskelig av Hyundai å konfrontere på denne måten, men det er nok bare rutiner og ikke noe personlig.

Ellers trist at fleksibilitet og innovasjon ender på denne måten.

Lenke til kommentar

En tredjeparts  'app' eliminerer ikke det egentlige problemet. Den alternative 'appen' er like bundet til fabrikantens skytjeneste som fabrikantens egen. Jeg er villig betale for crack som kan sørge for at (min neste ) bil ringer opp min egen server i stedet for å berette om alt jeg har foretatt meg med bilen tilbake til fabrikantens skytjeneste.

 

Ennå bedre – at jeg kan ringe opp bilen. Altså en Web-server i bilen. Som utelukkende er tilgjengelig gjennom demonstrert sikker SSH. Men forhåndsdelte nøkler. Mine personlige nøkler. Ikke sertifikathierarkiet til TLS med delegert tiltro…

 

Kan den samme crackeren også sørge for at «Event data recorder» i kollisjonsputene slettes, betaler jeg dobbelt. Alternativt kan jeg selv mekke meg en CAN-bus ruter som hindrer kjøredata fra de øvrige ECU noensinne nå kollisjonsputene. Men nå til dags lagres vel alt overalt…

 

• SVV - Feil informasjon i 50 ulykkesrapporter til politiet

• SVV - Gjennomgår all bruk av CrashCube

• Riksadvokaten - Statens vegvesen og bruk av dataverktøy

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er vel ikke overraskende dette.

Finnes utallige saker hvor enkeltpersoner har forsøkt å tjene kroner på ting som har tilnærming til allerede eksisterende varemerker, og deretter blir truet med søksmål.

Man kan jo prøve seg på å produsere noen hundre T-Skjorter med Toyota logo på og selge dem for profitt så skal vi se hvor lenge det tar før en advokat fra Toyota tar kontakt og ber deg avslutte handel hvor du bruker Toyota's renomme og varemerke for å tjene profitt selv.

Hadde denne app'en vært gratis ville det neppe vært en sak. Grunnen til at dette maner frem en advokat er nettopp fordi han fikk profitt på ett varemerke som ikke var hans eget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil si dette blir mer som å lage uorignale dekk som passer til bilens hjul. Uoriganale felger i annet design som passer på navet. Bremseskiver, koppholdere som er bedre, etc... At det er software er bare en unnskyldning fra Hyundais side. Og bruke Hyundai sitt navn for å fortelle hvilke bil det passer til er det samme ettermarked gjør for å fortelle om hvilke biler dele passer til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
18 hours ago, DurangoRT said:

Ok, da blir det ikke en kopiert Honda med dårlig koreansk uttale på meg!

Hva snakker du om? Hyundai har eksistert i over 7 tiår, og har hatt veldig mange svært fornøyde brukere her til lands. På 80-90 tallet gjorde de virkelig grep og fikk kontroll på både rust og driftsikkerhet. De går som klokker de bilene og koster ikke en fot og en arm. Synes det er bra med mange muligheter slik at folk finner det de ønsker. Hva du egentlig klager på her skjønner jeg ikke. 

Om du ikke liker måten Hyundai sendte advokater på app-utvikleren så vil det kommet tydeligere fram om du sa nettopp det fremfor snakke om Honda. 

Ser flere reagerer på at Hyundai brukte advokater, men det er jo den måten bedrifter håndterer varemerker og patenter på. De har sikkert svært mange forskjellige saker årlig så de kjører nok bare en standard-linje der alle får samme "regla" sålenge de kan ha forsøkt å sko seg på noe av selskapets rettigheter. Jeg klarer ikke bli fyrt opp av akkurat det. For om appen var til en Leaf er det ikke utenkelig at Nissan ville gjort det samme. Eller en hvilken som helst annen produsent. Kanskje må også utvikleren ta noe av skylden her, valget av navn lå kanskje litt for tett opp til originalen?

Burde Hyundai ansatt mannen? Ja kanskje det. Jeg har ikke Hyundai og heller ikke appens hans. Om den bringer noe nytt eller noe bedre av et format som kan gagne majoriteten av brukerne så burde de kanskje slått til. Samtidig, om fyren faktisk kodet appen på et par uker så er det vel ikke utenkelig at Hyundai sitt team klarer å forbedre sin egen app over tid? 

At Hyundai ikke svarer på eposter, vel hvor mange tusen eposter mottar selskapet daglig? At rett mann får hans epost skal vel noe til, eller om rett mann får eposten at den mannen da faktisk kjenner appen eller vet hvor godt den virker eller hvordan den er annerledes. 

Kan bare snakke for meg selv, men jeg blir ikke opprørt nok over saken til at jeg her og nå skal felle en dom om hvorvidt jeg skal kjøpe eller kjøre Hyundai i fremtiden. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roger Hansen skrev (11 timer siden):

Er vel ikke overraskende dette.

Finnes utallige saker hvor enkeltpersoner har forsøkt å tjene kroner på ting som har tilnærming til allerede eksisterende varemerker, og deretter blir truet med søksmål.

Man kan jo prøve seg på å produsere noen hundre T-Skjorter med Toyota logo på og selge dem for profitt så skal vi se hvor lenge det tar før en advokat fra Toyota tar kontakt og ber deg avslutte handel hvor du bruker Toyota's renomme og varemerke for å tjene profitt selv.

Hadde denne app'en vært gratis ville det neppe vært en sak. Grunnen til at dette maner frem en advokat er nettopp fordi han fikk profitt på ett varemerke som ikke var hans eget.

Nå er det jo mange som har produsert apper og nettsider for andre elbiler. Nissan Leaf har flere "privatproduserte" apper, noen gratis og andre mot betaling. Nokså like navn også som "Leaf Manager", "My Leaf", "Quick Leaf" og den kjente LeafSpy som leser full status på batteriet feilkoder osv. Takket være at Nissan IKKE har saksøkt utviklerne har disse appene gjort 1.gen elbilen til en bedre bil og hjulpet salget. Samme med Tesla, masse apper og nettsider som spiller på navnet i god hensikt og blir akseptert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 9/14/2020 at 7:16 PM, OlaML said:

"Vi kan ikke kommentere enkeltsaker" er bare tull. Det er ingen regel som sier det. Hadde de tjent på det hadde de kommentert enkeltsaker til ørene våre var fulle. Men fordi de vet at de har gjort noe elendig så prøver de å åle seg unna.

Du må gjerne vise til tilsvarende saker der selskapet prosederer saken i media? Å ikke kommentere enkeltsaker er normen og det skal vi være glad for...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...