Gå til innhold

Ny strømforsyning, hvor mye Watt trenger jeg for fremtiden?


Anbefalte innlegg

Hei

Pcn min har plutselig tatt kvelden. Mistenker det er strømforsyningen, da det er null liv i den når jeg trykker på start knappen. Det er heller ingenting som lyser når strømmen står i. Tror pcn stod på en dag her sikringen gikk og etter det har den vært død. 

Da jeg ikke har noen gammel pc og teste deler fra (ingen kompiser heller), tenkte jeg å kjøpe inn ny strømforsyning. Begynner feilsøking der iaff. Men hvis noe annet også skulle ha blitt ødelagt og jeg må bygge ny pc, så ønsker jeg at strømforsyning jeg kjøper nå er kvass nok til en eventuell ny pc etter dagens standard. Har blant annet litt lyst på 3080 eller 3070 grafikkort. 

 

Strømforsyningen jeg har nå er 600w, hvor mye mer bør jeg gå for? 

 

Side note: fy F... inni H... hvor dyrt det har blitt for psu. Var ikke i nærheten av de prisene sist jeg bygde pc. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vist mangel på strømforsyninger om dagen som gjør at prisene har steget en god de.

I fremtiden så trengs det meget sannsynlig ny type strømforsyning. De startet så smått nå snart med ny type som kun har 12V, hvor hovedkortet tar seg av resten av spenningene. Så man kobler SSD osv til hovedkortet for strøm og ikke strømforsyningen. Det er nok 4-6 år før det nok er vanlig på hjemmebygge markedet.

3080 er vel anbefalt 600W strømforsyning til, ville nok satset mot 850W, da de er mye mer effektive når det ikke trekkes mot fullt. Noen sier at PSUen bør dobbelt så mye påskrevet som det man trekker, da de er mest effektive ved 50% last.

Kan nok greie seg men noe mindre også, hvis man velger fra ett kvalitetsmerke, og ikke billig skrap.

Det kan også være greit å kjøpe fra en produsent som ikke varierer for mye på plugg uttakene på strømforsyningen sin, slik at man kan kjøpe nye kabler uten helt ny PSU hvis det blir aktuelt. Neste generasjon skjermkort kommer nok med den nye 12-pins pluggen som Nvidia kommer med på sine FE kort nå.

Lenke til kommentar

Noen eksempel

intel i7 stock/overclocked 250W

GPU 3080, 320W

Annet 40 W

Sum 610W, anbefalt PSU minimum 750W, bra valg: 850W eller 1000W

-

intel i7 stock/overclocked 250W

GPU 3070, 220W

Annet 40 W

Sum 510W, anbefalt PSU minimum 650W, bra valg: 750W eller 850W

-

Ryzen R7 3700X, (stock settings) 90W

GPU 3070, 220W

Annet 40 W

Sum 350W, anbefalt PSU minimum 550W, bra valg: 650W eller 750W

Kommentar: CPU kan bruke 50-250W alt etter modell og om den er overklokket, men typisk en del mer enn oppgitt TDP. En kan med fordel bruke strømforsyning som er en god del større enn nødvendig, gjerne slik at maks last blir i område 50-70%.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (13 minutter siden):

Noen eksempel

intel i7 250W

 

Høyeste I7 i dag har oppgitt TDP til 65W (10700). Laveste på toppplattformen til 165W

Til overklokking så kan man nok regne 250, men da bør man vel opp på skjermkortet også.

 

Ligg unna brukt, EVGA muligens ok, men ikke Silverpower.

Glemte å legge til tidligere at enkelte av PSU produsentene gir lange garantier, både 7 og 10 år på sine produkter hvis du følger opp riktig når du monterer (Er noe innsending av papirer osv.). Det kan være vært litt ekstra.

Lenke til kommentar

Jeg har en Corsair Ax860i PSU som jeg kjøpte i 2016, og den har vært kjempe stabil og pålitelig helt siden jeg kjøpte modellen. Er glad i den digitale versjon da jeg kan koble opp og få data via Corsair Link. Eneste jeg skulle ønske var at AXi modellene hadde vært mer nøytrale med svart og hvite farger og ikke den sterke rød fargen eller den sterke blå fargen som HX modellene har.

Corsair er bra på RAM, PSU og CLC for CPU kjøling.

Endret av zlpw0ker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...