Gå til innhold

En feil åpnet Tesla-ladere for alle elbiler


Anbefalte innlegg

kremt skrev (6 minutter siden):

Det er synd du oppfatter det sånn. Har selv endel erfaring med merket og skal ikke ha det igjen med det første. Men det er nå en annen sak. Det som plager meg mest er alle fanboys som jeg syns er helt forferdelige, og ønsker ikke å bli assosiert med slike folk. Ønsker heller ikke å betateste biler for noen som helst, vil ha et ferdig produkt. Mye av det Tesla er gode på bryr meg null og niks, mye av det er regelrett tull og annet spiller ingen rolle for meg. Hvis man velger bil ut fra noen tall på et ark gjør man mest sannsynlig et dårlig valg, det er mye mer sammensatt enn som så.

Dagens ordsalat! Det står jo ingenting her! ?

Endret av bshagen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, sverreb said:

Og vi har en del erfaring med hva EU mener om de som bygger lukkede proprietære økosystemer. Du får håpe på at tesla og elbiler forblir ubetydelige om du vil beholde eksklusiv adgang til laderne. I lengden kommer det ikke til å aksepteres at det bygges proprietær eksklusiv transportinfrastruktur. Akkurat like lite som at det ville blitt akseptert om VW ville bygd veier eksklusivt for eiere av deres biler. 

EU aksepterer det meste, so lenge det er til fordel for forbrukarane.  Tesla hindrar ingen andre å byggje ladestasjonar.  Tvert imot inviterer Tesla alltid andre til å byggje same stad når dei set opp ein ny superladar.  Fleire ladestasjonar er ein fordel for forbrukarane.  No vert det ekstra mange pga utbygginga til Tesla, som ikkje kostar EU ein cent, og det er nok EU veldig sterk tilhengar av.  At EU skulle finne på å bremse utbygginga ved å forlange at andre skal få tilgang til superladarane, og med det gje Tesla tilgang til dei same støtteordingane som europeiske ladeoperatørar har fått, ser eg som heilt usannsynleg.  Det er ikkje til ulempe for nokon at Tesla byggjer ut eit ekstra komplett ladenettverk heilt gratis for skattebetalarane.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (4 minutter siden):

EU har støtta Ionity med to milliardar kroner, so det ville vere ganske urimeleg.

Men nissan hundai kia lader vel helt greit på disse? Syntes bare at det er naturlig om man virkelig ønsker eletrisk moblitet.
 

Å sperre ute asiatiske biler bare fordi de er betalt av europeiske union er bare ett firma som kunne finne på.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Trestein said:

Men nissan hundai kia lader vel helt greit på disse? Syntes bare at det er naturlig om man virkelig ønsker eletrisk moblitet.

Nei, Ionity har sovidt eg veit berre CCS-plugg, ikkje ChaDeMo.

1 hour ago, Trestein said:

Å sperre ute asiatiske biler bare fordi de er betalt av europeiske union er bare ett firma som kunne finne på.

Det er europeisk bilindustri som driv med utestenging og proteksjonisme, ja.  EU kunne godt stilt som krav at Ionity støtta ChaDeMo for å få pengar.  I tillegg har Ionity fått mykje kritikk for prispolitikken.  Når EU støttar Ionity med so mykje pengar, er det ikkje rimeleg at Inonity favoriserer enkeltmerke so mykje som dei gjer.  På ei anna side burde snart asiatane lage ein adapter frå CCS til ChaDeMo.  Kor vanskeleg kan det vere?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (13 timer siden):

Sorry, jeg tror du/dere misforstår - ikke noe konspirasjon i det: Tesla har for mange år siden åpent sagt/skrevet at andre gjerne kan være med på ladenettverket under visse betingelser. Det kalte jeg 'planlegging', en helt åpen planlegging. (Men kanskje 'planlegging' er litt feil uttrykk her.)

Mer skulle jeg ikke ha sagt. Ser ikke noe konspirasjonsteori der.

OK, kanskje jeg misforsto deg. I såfall så trekker jeg tilbake utsagnet mitt. ?

Lenke til kommentar

Ikke overrasket at Tesla-hatet bidrar til voldsomme irrasjonelle tanker og ideer.

Hvis folk vil ha tilgang til SuC-nettverket, får de kjøpe en Tesla. Fordeler/ulemper ang. eierskap av en Tesla får kjøperen vurdere selv, akkurat som mye (alt) annet i livet.

Personlig håper jeg Tesla ikke åpner opp SuC til andre (ennå).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, oophus3do said:

Er jo litt det folk argumenterer. Alle vet at SuC vil åpnes opp. Spørsmålet er når og om Tesla er lure nok til å gjøre det tidlig nok for god PR, fremfor å vente til det blir dårlig PR. 

Håper de venter til biler klarer å ta imot effekten fra stasjonene iallefall. Slik sitasjonen er nå lader de fleste biler vesentlig tregere enn Tesla.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Er jo litt det folk argumenterer. Alle vet at SuC vil åpnes opp. Spørsmålet er når og om Tesla er lure nok til å gjøre det tidlig nok for god PR, fremfor å vente til det blir dårlig PR. 

Dette er god//dårlig PR i henhold din subjektive mening ang. Tesla. For meg er det negativt at de åpner, for deg er det positivt.
Akkurat det samme som at dette er positivt for meg og negativt for deg:

Alle vet at VAG burde gå inn for å gjøre Ionity til verdens beste og største ladenettverk siden for de er det bare småpenger, spørsmålet er om de burde gjøre det nå for god PR eller senere for dårlig PR

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Håper de venter til biler klarer å ta imot effekten fra stasjonene iallefall. Slik sitasjonen er nå lader de fleste biler vesentlig tregere enn Tesla.

Ja, og noe slikt hadde jeg ikke hatt noe imot at man fordret. Handler jo bare om å finne en prismodell som automatisk justerer seg bort fra de som lader sakte. Men muligheten til å lade må være der, ettersom det øker sikkerheten og fjerner usikkerheten mange kan ha mot elbiler og rekkevidde-angst. 

Altså det skal ikke være nødvendig at noen elbil må taues bort mens man kikker på en SuC stasjon, eller andre stasjoner forsåvidt. 

Lenke til kommentar

"Er jo litt det folk argumenterer. Alle vet at SuC vil åpnes opp. Spørsmålet er når og om Tesla er lure nok til å gjøre det tidlig nok for god PR, fremfor å vente til det blir dårlig PR. "

Rettelse: Jeg håper Tesla først om ca 20 år, tar stand til om det blir aktuelt å åpne. Da forhåpentligvis har de andre produsentene / tredjeparter fått tatt seg sammen og tilbyr minst like gode eller bedre løsninger.

Vært mye snakk om tvangsåpning. EU kan være strenge men ikke diktatorisk urimelig.
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bshagen skrev (2 minutter siden):

Dette er god//dårlig PR i henhold din subjektive mening ang. Tesla. For meg er det negativt at de åpner, for deg er det positivt.

Jeg snakker om mot markedet og formålet med å elektrifisere. Markedet totalt sett ville satt pris på et samlet sett bedre ladenettverk, og man ville gjort situasjonen enklere rundt formålet med å skifte ut bensinbiler med batteri-biler. Tesla kan fint forklare dette på en måte som gjør at markedet ser verdier her for investorene, og det er de som betyr noe. Ikke de som kun har en Tesla men som ikke har penger i firmaet. 

På personlig basis så vil du se at du missliker det, men til gjengjeld så vil det være tusenvis av folk med elbiler som liker det, og som legger igjen penger der. Mulig de til og med først nå finner ut at Tesla går i en retning som fordrer lysten for flere til å investere i dem. 

 

bshagen skrev (5 minutter siden):

Akkurat det samme som at dette er positivt for meg og negativt for deg:

Ja, du må åpne synet litt mer enn kun dette. 

bshagen skrev (5 minutter siden):

Alle vet at VAG burde gå inn for å gjøre Ionity til verdens beste og største ladenettverk siden for de er det bare småpenger, spørsmålet er om de burde gjøre det nå for god PR eller senere for dårlig PR

Nei, Ionity skal helst gå rundt av seg selv, og er et eget firma. Altså må utbyggelsestakten følge fortjeneste. Dog siden de bygger et nettverk på en åpens standard, så kan de ha et annet fokus enn f.eks Tesla som må sørge for å ha et totalt nettverk. Ionity er reklamert som et ladenettverk kun for motorveiene. Så formålet har aldri, og vil aldri være å bli et totalt nettverk. 

 

Lenke til kommentar
DDDD skrev (6 minutter siden):

Rettelse: Jeg håper Tesla først om ca 20 år, tar stand til om det blir aktuelt å åpne. Da forhåpentligvis har de andre produsentene / tredjeparter fått tatt seg sammen og tilbyr minst like gode eller bedre løsninger.

Tesla burde være i forkant for å få god PR. De kan ikke vente til at de andre plutselig har god dekning og "Plug & Charge" selv. Det ville sett dårlig ut mot markedet om de ventet fordi da forstår alle at det er en påtvunget forandring pga økonomi, eller enda verre om det er tvang. 

Etter 2021 så kan det altså være for seint, siden man nå starter å se modeller som vil ha P&C, og hele MEB platformen vil følge på. Her snakker vi om 20 millioner biler som skal leveres på denne platformen mot 2030. Når konkurransen er der, så vil slike ting gå veldig kjapt. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, oophus3do said:

Tesla burde være i forkant for å få god PR

Jeg må være forvirret. Hva... hvordan... Huh? Tesla får selv vurdere egne tiltak og handlinger ang. PR. Deg og meg som sluttforbruker får velge bilen med tilhørende goder/kompromisser deretter.

Om sidediskusjonen handler om hvorvidt hva som kunne ha blitt gjort, eller bør bli gjort for å bedre elektrifiseringen, mener jeg at Teslas lukkede løsning fortsatt best. Bl.a. grunnet tvang av andre produsenter til bidra med utbyggingen og ikke bare sende ballen til tredjepartsaktører.
Sidespor: Tipper at dagens ladeselskaper er fornøyd med at Tesla holder sitt nettverk lukket.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 minutter siden):

Ja, du må åpne synet litt mer enn kun dette. 

Jeg er så inni he...te lei av dine hersketeknikker når man prøver å føre en god debatt. DrittLEI! Skjerp deg!! ?

Tesla skalerer SuC i henhold til nåværende og fremtidig bilpark de har solgt/skal selge. Det er den største fordelen de har å lokke til seg kunder på. De har ikke nubbsjans til å gjøre dette i enda større skala (som gjerne burde være en 4-5 dobling) uten at andre hjelper til med planlegging og investering, vi snakker et globalt nettverk av ladere. Tesla har nå over 16000 ladere på snart 2000 lokasjoner, og det har krevd ufattelige ressurser og planlegging, alt er betalt for av kundene til Tesla. Og Tesla sitter ikke i styrerommene til alle de andre selskapene, hvordan skal de vite hvordan dette skal foregå om de ikke ønsker å samarbeide en gang? For det er jo det de gjør, giganter som VAG, BMW, Toyota osv - vil ikke samarbeide med Tesla! Jeg er for åpning av SuC om disse gigantene samlet går inn for tilsvarende nettverk med enkel betaling på sin side i samarbeid med Tesla. Da snakker vi om skalering, da snakker vi om et grønt skifte. Da får vi solgt elbiler til massene, ikke bare her men i resten av verden.

Og da kan du ikke forlange at et selskap som finansierer dette 100% selv i skal for eget salg skal uten videre åpne for eGolfen din! Det kan ikke fungere slik, det blir som å si at jeg har kjøpt melk, derfor er det rett og rimelig at folk kan komme inn i mitt hus og kjøpe tilbake melken av meg. Det å tvinge slikt igjennom er bare en annen måte å be Tesla om å stikke

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 minutt siden):

Jeg er så inni he...te lei av dine hersketeknikker når man prøver å føre en god debatt. DrittLEI! Skjerp deg!! ?

Jeg forklarte deg hva jeg snakket om på forhånd, og du velger å kutte det ut. Skjerp deg selv. Dette handler ikke om deg og meg i et lukket vakum. 

 

bshagen skrev (3 minutter siden):

Tesla skalerer SuC i henhold til nåværende og fremtidig bilpark de har solgt/skal selge. Det er den største fordelen de har å lokke til seg kunder på.

Åpenbart, men denne situasjonen vil snu seg når konkurransen dukker opp, og Tesla mister markedsandeler. Det har allerede startet å skje. Altså må SuC nettverket før eller siden gå fra å kun være lokkemat, til å faktisk leve av seg selv. Spørsmålet er bare når de velger å gjøre det, for det vil bli tvunget før eller siden av ulike grunner. 

 

bshagen skrev (4 minutter siden):

De har ikke nubbsjans til å gjøre dette i enda større skala (som gjerne burde være en 4-5 dobling) uten at andre hjelper til med planlegging og investering, vi snakker et globalt nettverk av ladere.

Når de åpner nettverket så føyer deg seg inn med alle andre, og alle kan lettere jobbe sammen for et samlet sett godt nettverk. Da slipper man å bygge nettverk oppå hverandre. Når de først da tilbyr lading for alle, så vil de få den samme hjelpen alle andre får med subsidier om de velger å gjøre dette tidlig nok. 

bshagen skrev (7 minutter siden):

Tesla har nå over 16000 ladere på snart 2000 lokasjoner, og det har krevd ufattelige ressurser og planlegging, alt er betalt for av kundene til Tesla.

Om de får ladenettverket til å gå rundt av seg selv, så er selvfølgelig det mye bedre enn dagens situasjon. Da kan bilene bli billigere, og man kan bygge nettverket kjappere. Det kommer et tidspunkt der ladenettverket ikke lengre er en like godt salgsargument mot bilene, så dette vil som sagt være påtvunget før eller siden. Det må du da være enig i? 

 

bshagen skrev (9 minutter siden):

Jeg er for åpning av SuC om disse gigantene samlet går inn for tilsvarende nettverk med enkel betaling på sin side i samarbeid med Tesla.

Du ber om noe som ikke er bærekraftig. Det går ikke ann å bygge en modell som ikke er bærekraftig for et ladenettverk. De er 100% nødt til å tjene penger for å gå rundt selv, og de kan ikke subsidieres av elbilsalget til all evig tid. 

 

bshagen skrev (10 minutter siden):

Og da kan du ikke forlange at et selskap som finansierer dette 100% selv i skal for eget salg skal uten videre åpne for eGolfen din! Det kan ikke fungere slik, det blir som å si at jeg har kjøpt melk, derfor er det rett og rimelig at folk kan komme inn i mitt hus og kjøpe tilbake melken av meg. Det å tvinge slikt igjennom er bare en annen måte å be Tesla om å stikke

For noe tull! Om SuC nettverket hadde åpnet for alle, så risikerer Tesla at alle legger igjen penger hos Tesla gjennom å periodevis lade der. De ville også fjernet en av de største kritiske valgene de har tatt, slik at de ville blitt bedre likt. Win-win for Tesla, og dette er som sagt påtvunget før eller siden. Du kan ikke forvente at SuC nettverket er lukket for all overskuelig fremtid. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...