Gå til innhold

En feil åpnet Tesla-ladere for alle elbiler


Anbefalte innlegg

2 minutes ago, sverreb said:

Dette er en veldig teknokratisk samfunnsforståelse. Nei man kan ikke vedta lover med tilbakevirkende kraft, men man kan vedta nye lover som likevel påvirker eksisterende virksomheter, som de påvirkede virksomhetene nok helst ikke vil se. F.eks kan det komme skatteregler som tilsier at gratis eller subsidiert hurtiglading er et skattepliktig gode og operatørene ender med å måtte innkreve, det å da ha eksklusiv tilgang til et sett med ladere er da mulig å verdisette og dermed definere som en skattepliktig inntekt. Man kan også anse subsidiert* hurtiglading som noe som faller under tilgiftsbegrepet. Det finnes et utall grep fra politisk side man kan gjøre for å presse bedrifter som opptrer på tvers av det som man anser som samfunnsnyttig til å endre opptreden, uten å måtte vedta lover med tilbakevirkende kraft.  

I praksis holder det oftest med truslene for å få bedrifter til å selvregulere i tråd med politiske signaler slik at man unngår for mye særregler.  I de siste årene har vi jo imidlertid sett at særlig Silicon Valley selskaper som Apple og Google prøver å utfordre nasjonsstaters suverenitet, så aktører som EU som normalt er tilbakeholdne kan nok tenkes å bli mer foroverlente i å tvinge gjennom reguleringer. 

Til sist koker det ned til hva det er politisk vilje til å gjøre, som igjen koker ned til hva en vesentlig andel av befolkningen synes er rimelig.

*) Og igjen ekskusivittet er der en del av verdien.

At det skulle være et skattepliktig gode å få gratis lading gir ingen mening slik skattesystemet er utformet i dag. For å ha noen slags rød tråd i skattepolitikken hadde det da vært riktig at f.eks ved tilbud av typen "betal for 2, få en gratis", så skal man da betale skatt for den ene man får gratis.

Så klart - det *finnes* muligheter for å stikke slike kjepper i hjulene til kommersielle selskaper - men det er urealistisk at dette skulle skje. De fleste selskaper ønsker et stabilt politisk klima, og det ville definitivt kunne skremme bort selskaper fra å investere i Norge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
4 hours ago, Trestein said:

Det viser i alle fall at tesla driver butikk og ikke noe miljøorganisasjon. 

Det beste for miljøet er selvfølgelig å bidra til elektrifisering. Det å bevisst hindre ande konkurrenter i å lade er det motsatte. Ingen andre ladeleverandører gjør dette .

Hvor mange ganger skal du gjenta dette?
Vi skjønner at du, "føkkhus", "lusername0" med flere har et-eller-annet irrasjonelt hat mot Tesla.
Kom heller med ett knakende godt innlegg på hvordan dette (betalingsløsning) skal løses enkelt.
De "andre ladeleverandørene" har x antall mer eller mindre brukbare løsninger for å kunne lade ved deres ladere.

Det er neppe noe teknisk annet enn en kompatibel kontakt som hindrer en elbil å lade hvorsomhelst.
Men så er det dette med betalingsløsning som ser ut til å være vanskelig for alle andre enn Tesla.
Jeg vet ikke hvorfor det er slik, men en god diskusjon om hvorfor det er ett slikt virrvarr og hvorfor "de andre" ikke har klart å komme med noe tilsvarende som Tesla og/eller klart å samarbeide med Tesla er velkomment.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, oophus3do said:

Så formålet er ikke å redde kloden? Den står fast på Tesla alene? Greit. Da får vi vente til det blir påtvunget istedenfor, om du ikke ser hvorfor du som aksjonær hadde hatt godt av at de solgte inn dette på en god måte.

Tesla kan ikke gjøre mer for å redde kloden. De bygger ut superladere så raskt de kan.

(Og jeg eier bare 1 stk aksje. Teknisk sett er jeg en aksjonær, men egentlig ikke.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
1 hour ago, bshagen said:

Men du ser greia? Tesla må straffes, men andre bilfabrikanter kan bare sitte på gjerdet, slik de allerede gjør i dag. Tesla har på eget initiativ, selv tilbudt andre å ta del (men fikk avslag), bygget ut verdens - uten sammenligning - beste ladenettverk, men nå mener du de skal bli tvunget til å åpne for andre mens de andre ikke trenger å gjøre en tøddel? Det er jo så urettferdig som det kan få blitt!  

Ingen vits i å argumentere her.
Det er bedre med poster a la "gamlefar": "Du er teit.. og jeg er smartere!" 
Er i grunn der vi må legge lista.. og jeg legger lista så lavt og i disse trådene.
Det er rein tidtrøyte... meningsløs sådan...

Håper en vennlig mod sletter 99% her, inkludert mine "bidrag"... Bye..bye.. :)
 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Tesla kan ikke gjøre mer for å redde kloden. De bygger ut superladere så raskt de kan.

(Og jeg eier bare 1 stk aksje. Teknisk sett er jeg en aksjonær, men egentlig ikke.)

Joda, det kan dem. Tjen penger på superladere, og bygg kjappere med de midlene, samtidig som elektriske biler totalt sett står sterkere mot ICE flåten. 

Lenke til kommentar
Just now, oophus3do said:

Du må bestemme deg. Kan de gjøre mer for kloden, eller ikke? Om penger er ingen begrensning, så hva står i veien da isåfall? 

Jeg har forklart dette tidligere. Det er vanskelig å skalere opp produksjonen av ladere raskere. Og det er utfordrende å ansette team som skal installere ladere, og folk som skal holde på med planlegging og søknader raskere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Men om bilen ikke er "smart" hvordan skal man da få f.eks få varsel om at bilen er ferdig ladet og må flyttes? Tesla deler jo ut straffegebyr for folk som står for lenge og holder opp en lader om det ikke er så mange ledige stolper. Tesla eiere har jo app som nøkkel så den gir deg jo all slik informasjon, men andre må jo og ha en app da for å få beskjeder.

Eller så må det settes opp noe SMS greier eller noe, som også er ett steg i feil retning..

Hvorfor trenger man en app for å gi straffegebyrer?

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

At det skulle være et skattepliktig gode å få gratis lading gir ingen mening slik skattesystemet er utformet i dag. For å ha noen slags rød tråd i skattepolitikken hadde det da vært riktig at f.eks ved tilbud av typen "betal for 2, få en gratis", så skal man da betale skatt for den ene man får gratis.

Så klart - det *finnes* muligheter for å stikke slike kjepper i hjulene til kommersielle selskaper - men det er urealistisk at dette skulle skje. De fleste selskaper ønsker et stabilt politisk klima, og det ville definitivt kunne skremme bort selskaper fra å investere i Norge.

Hadde Norge og EU ført en laissez fare politikk så hadde du hatt et poeng, men slik er det ikke. Virksomheter, også de som har vendt seg til et gitt avgifts og regulativt regime, har gjentatte ganger måttet akseptere nye reguleringer, som er direkte rettet mot å få de til å endre opptreden. 

F.eks har vi innført avgifter (og reviderer stadig) på bensin og diesel, for å redusere salget av disse produktene (og for å innhente penger, men begge deler er grunnlag for avgiftene). Bilbransjen må tåle årlige revisjoner av avgiftene på nye biler for å endre bilparken. Å tro at tesla har noe slags get-out-of-jail kort i EU er nok ikke reellt. Er den politiske viljen der til å få ladesystemene universelle, da står ladeoperatøren tesla klar for hugg. 

Og bare så det er sagt. En skatt som beskrevet ovenfor er ett, kanskje lite realistisk eksempel, nevnt bare for å vise at mulighetene er der. Mer realistisk er det å vedta at de som selger biler ikke får lov til å ha eierandeler i eller eksklusivitetsavtaler med ladeoperatører (og omvendt). Dette er en type lovgivning vi har en del erfaring med. I USA har f.eks filmstudioer ikke lov til å ha eierandeler i kinoer. Og ja da må også ionity divestes ut fra sine eiere, det er en god ting i mine øyne.  Poenget er at det er ikke umulig å gjøre noe med situasjonen. P.r. i dag er tesla (og elbiler generellt) så små og ubetydelige at de går under radaren. Men skulle du ha rett i at de vokser og blir en vesentlig produsent så kan du ikke regne med at det holder lengre. 

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (7 minutter siden):

Jeg har forklart dette tidligere. Det er vanskelig å skalere opp produksjonen av ladere raskere. Og det er utfordrende å ansette team som skal installere ladere, og folk som skal holde på med planlegging og søknader raskere.

Det å åpne for alle trenger ikke bety at alle flokker dit. Hvorfor skulle dem det? Man ville naturlig nok sett en bedre utnyttelsesgrad på tvers av alle ladere om det ble implementert riktig. Om Tesla underpriser alle for alle, så blir det jo et problem, slik man så at alle Teslaer plutselig stod ved Ionity en periode. Men formålet må altså være over tid å få til en god balanse. Da ville det vært bedre innunder formålet med å erstatte fossile biler med batteri-elektriske biler, det ligger det null tvil om. 

Lenke til kommentar
22 minutes ago, sverreb said:

Hadde Norge og EU ført en laissez fare politikk så hadde du hatt et poeng, men slik er det ikke. Virksomheter, også de som har vendt seg til et gitt avgifts og regulativt regime, har gjentatte ganger måttet akseptere nye reguleringer, som er direkte rettet mot å få de til å endre opptreden. 

F.eks har vi innført avgifter (og reviderer stadig) på bensin og diesel, for å redusere salget av disse produktene (og for å innhente penger, men begge deler er grunnlag for avgiftene). Bilbransjen må tåle årlige revisjoner av avgiftene på nye biler for å endre bilparken. Å tro at tesla har noe slags get-out-of-jail kort i EU er nok ikke reellt. Er den politiske viljen der til å få ladesystemene universelle, da står ladeoperatøren tesla klar for hugg. 

Og bare så det er sagt. En skatt som beskrevet ovenfor er ett, kanskje lite realistisk eksempel, nevnt bare for å vise at mulighetene er der. Mer realistisk er det å vedta at de som selger biler ikke får lov til å ha eierandeler i eller eksklusivitetsavtaler med ladeoperatører (og omvendt). Dette er en type lovgivning vi har en del erfaring med. I USA har f.eks filmstudioer ikke lov til å ha eierandeler i kinoer. Og ja da må også ionity divestes ut fra sine eiere, det er en god ting i mine øyne.  Poenget er at det er ikke umulig å gjøre noe med situasjonen. P.r. i dag er tesla (og elbiler generellt) så små og ubetydelige at de går under radaren. Men skulle du ha rett i at de vokser og blir en vesentlig produsent så kan du ikke regne med at det holder lengre. 

Jeg er enig i at det går an å stikke kjepper i hjulene. Det er forsåvidt bare å se på USA, der Tesla ikke har lov til å selge biler i en haug forskjellige stater.

Men det er ikke slik at Tesla ikke kan finne seg smutthull. I USA selger de ikke biler i de statene det gjelder, i stedet har de showrooms der folk kan se på bilene, og så har de tilgjengelig PCer der folk kan bestille seg en bil om de ønsker det. (Og så klart har de da butikker i alle nabostatene de har lov, f.eks 100 meter fra grensen.)

Om Tesla ikke hadde lov til å eie ladenettverket sitt, så kunne de skille det ut i en non-profit. Om det ikke var lov med eksklusivitetsavtaler så kan de standardisere de eksisterende laderne på DC mid, og så kan alle som støtter DC mid standarden benytte ladenettverket.

Om f.eks Norge gikk alene ut mot Tesla, og sa at de ikke fikk lov til å både selge Teslaer og eie ladenettverket, så kunne Tesla legge ned salgsvirksomheten i Norge. Og da kun selge på nett eller f.eks via Sverige.

Dette er også bare eksempler på typen mottiltak som kan utløses av tiltak som forsøker tvinge Tesla til å gjøre noe.

Ofte er det bedre å samarbeide enn å skape fiender.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
TL1000S skrev (34 minutter siden):

Hvor mange ganger skal du gjenta dette?
Vi skjønner at du, "føkkhus", "lusername0" med flere har et-eller-annet irrasjonelt hat mot Tesla.
Kom heller med ett knakende godt innlegg på hvordan dette (betalingsløsning) skal løses enkelt.
De "andre ladeleverandørene" har x antall mer eller mindre brukbare løsninger for å kunne lade ved deres ladere.

Det er neppe noe teknisk annet enn en kompatibel kontakt som hindrer en elbil å lade hvorsomhelst.
Men så er det dette med betalingsløsning som ser ut til å være vanskelig for alle andre enn Tesla.
Jeg vet ikke hvorfor det er slik, men en god diskusjon om hvorfor det er ett slikt virrvarr og hvorfor "de andre" ikke har klart å komme med noe tilsvarende som Tesla og/eller klart å samarbeide med Tesla er velkomment.

Tesla hadde nok klart dette. 
Men jeg mener at systemet autopass bruker burde være godt nok. Et kamera som registrerer skiltnummer koblet til lader. Regning i posten for lading. Det funker på parkering. Liten forskjell på hvor lenge du har parkert og hvor lenge du lader

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Ofte er det bedre å samarbeide enn å skape fiender.

Nettopp. Derfor er det sannsynligvis bedre for tesla om de jenker seg og tilbyr lading for alle fremfor å vente på at de blir tvunget til det av reguleringer. 

EU bryr seg sannsynligvis ikke videre om hva en marginal amerikansk bilprodusent mener om EU. Tesla bør imidlertid bry seg ganske mye om hva lovgivere i EU mener om de. 

Å drive smutthullsjakt er ihvertfall noe som er garantert å fremprovosere en streng reaksjon. 

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Hanhijnn said:

Værsåsnill... Ikke hiv deg på konspirasjonsteoriane til Oophus'en. Vær hakket mer seriøs er du snill.

Sorry, jeg tror du/dere misforstår - ikke noe konspirasjon i det: Tesla har for mange år siden åpent sagt/skrevet at andre gjerne kan være med på ladenettverket under visse betingelser. Det kalte jeg 'planlegging', en helt åpen planlegging. (Men kanskje 'planlegging' er litt feil uttrykk her.)

Mer skulle jeg ikke ha sagt. Ser ikke noe konspirasjonsteori der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, sverreb said:

Nettopp. Derfor er det sannsynligvis bedre for tesla om de jenker seg og tilbyr lading for alle fremfor å vente på at de blir tvunget til det av reguleringer. 

EU bryr seg sannsynligvis ikke videre om hva en marginal amerikansk bilprodusent mener om EU. Tesla bør imidlertid bry seg ganske mye om hva lovgivere i EU mener om de. 

Tror ingen har påstått at Tesla ikke bryr seg om hva lovgivere i EU mener. Men det betyr ikke at Tesla vil lade konkurrentenes elbiler. Det sitter nok veldig langt inne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gavekort said:

Hvorfor trenger man en app for å gi straffegebyrer?

Trenger ikke app for å gi straffegebyr, men trenger en app for å si ifra at man risikerer straffegebyr. Kan jo gå fra tomt til fult på en ladeplass ganske raskt. Formålet med det er jo å få eieren av bilen til å flytte bilen sin om det er fult og den er ferdig ladet.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Espen Hugaas Andersen said:

Tror ingen har påstått at Tesla ikke bryr seg om hva lovgivere i EU mener. Men det betyr ikke at Tesla vil lade konkurrentenes elbiler. Det sitter nok veldig langt inne.

Og vi har en del erfaring med hva EU mener om de som bygger lukkede proprietære økosystemer. Du får håpe på at tesla og elbiler forblir ubetydelige om du vil beholde eksklusiv adgang til laderne. I lengden kommer det ikke til å aksepteres at det bygges proprietær eksklusiv transportinfrastruktur. Akkurat like lite som at det ville blitt akseptert om VW ville bygd veier eksklusivt for eiere av deres biler. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, sverreb said:

Og vi har en del erfaring med hva EU mener om de som bygger lukkede proprietære økosystemer. Du får håpe på at tesla og elbiler forblir ubetydelige om du vil beholde eksklusiv adgang til laderne. I lengden kommer det ikke til å aksepteres at det bygges proprietær eksklusiv transportinfrastruktur. Akkurat like lite som at det ville blitt akseptert om VW ville bygd veier eksklusivt for eiere av deres biler. 

Det er ganske sannsynlig Tesla vil åpne opp for å lade andre biler på et eller annet tidspunkt. Men Tesla vil nok drøye lengst mulig, og da er det trolig snakk om år. Kanskje 10-20 år, til og med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Jarmo låste denne emne
  • Jarmo gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...