Gå til innhold

En feil åpnet Tesla-ladere for alle elbiler


Anbefalte innlegg

Hanhijnn skrev (3 minutter siden):

Tviler... Da gir Tesla fra seg et STORT konkurransefortrinn. 

Ikke nødvendigvis. Hvis vi forutsetter at Tesla har funnet en måte å gjøre dette kontrollert, det vil si at superchargernettverket *ikke* druknes i sakteladende biler og at superladeutbyggingen holder tritt med nye eksterne kunder, så vil PR-effekten kunne veie opp for at ikke nettverket lenger er eksklusivt. Økt kundegrunnlag utover egne biler vil også kunne drive utbyggingen raskere og dermed ytterligere forsterke superchargernes ry.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (2 minutter siden):

Ikke nødvendigvis. Hvis vi forutsetter at Tesla har funnet en måte å gjøre dette kontrollert, det vil si at superchargernettverket *ikke* druknes i sakteladende biler og at superladeutbyggingen holder tritt med nye eksterne kunder, så vil PR-effekten kunne veie opp for at ikke nettverket lenger er eksklusivt. Økt kundegrunnlag utover egne biler vil også kunne drive utbyggingen raskere og dermed ytterligere forsterke superchargernes ry.

Ser den!

Men samtidig så ser jeg at hvis andre (som f.eks. VW AG) får tilgang til superladenettverket, så blir plutselig andre elbiler som Skoda Enyac plutselig mye mer aktuelle.

Lenke til kommentar

Jeg skulle til å svare omtrent det samme som Kahuna.

Får bare legge til at Tesla trenger ikke gi fra seg noe som helst. Flere ladekunder vil nok bare være en mer-inntekt for Teslas ladenettverk. Teslas biler vil nok fortsette å konkrere godt mot andre elbiler, selv om de må dele på tilgangen til superladerne.

Vi får sikkert vite mer om strategien 22. september. Jeg forvente i hvert fall at autobidder-systemet brukes for å presse prisene på ladetjenester og kanskje også til å subsidiere bilsalg, hvis det passerer konkurransetilsynene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

Ser den!

Men samtidig så ser jeg at hvis andre (som f.eks. VW AG) får tilgang til superladenettverket, så blir plutselig andre elbiler som Skoda Enyac plutselig mye mer aktuelle.

Spørs hvordan 'tilgang' defineres. Jeg tror tilgang på individuelt basis er enklest å få til, da kan Tesla unngå hele problematikken med å finne en rettferdig kompensasjon for å la for eksempel VW-kunder få generell tilgang.

Typ 'om bilen din kan lade med minimum 100kW og har CCS-plugg kan du kjøpe medlemskap på supercharger-nettverket for NOK 3k. Da får du samme tilgang og pris som eksisterende Tesla-eiere'.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Kahuna said:

Typ 'om bilen din kan lade med minimum 100kW og har CCS-plugg kan du kjøpe medlemskap på supercharger-nettverket for NOK 3k. Da får du samme tilgang og pris som eksisterende Tesla-eiere'.

Hvis de forventer å unngå fremtidig regulering fra EU er dette neppe tilstrekkelig. Kravene som er stilt i EUs regulativ (Som ikke er det samme som en faktisk lov, så dette er derfor ikke enda gjennomført) er at adgang til lading ikke skal fordre noe medlemskap eller unik betalingsmetode. Dropinlading må derfor støttes og kunne betales for på stedet med alment aksepterte lovlige betalingsmidler for å være i henhold til regulativet. Så kan man naturligvis diskutere i hvilken grad rabatter fra høye startpriser i praksis er å utelukke dropin, noe som sikker vil bli gjenstand fra rettslig fortolkning på ett tidspunkt. 

Lenke til kommentar

Jeg håper på en prismodell a la dette:

Fast kWh-pris per land, uansett bilmerke. Ved under X kW lading kan man få man et tilleggsgebyr for parkering/treg lading dersom det er få ledige ladestolper. Jeg regner med at ladeeffekten blir litt mer variabel ut i fra kraftprisen og hvordan autobidder-systemet kjøper og selger kraft og stabiliseringstjenester. Ladende biler blir ikke lengre bare et passivt forbruk, men mer aktivt styrt, uten at det går merkbart ut over kundeopplevelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Kajac said:

Det er ganske utrolig at EU tillater Tesla å lage ladere som ekskluderer alle andre biler.

Kvifor det?  Det er Tesla sine pengar.  Eigedomsretten står sterkt i EU.

 

Då tykkjer eg det er verre at Ionity får 2 milliardar kroner i EU-støtte til å byggje ladarar som er svinedyre å bruke for eigarar av andre bilmerke enn dei som eig ionity.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (2 minutter siden):

Kvifor det?  Det er Tesla sine pengar.  Eigedomsretten står sterkt i EU.

 

Då tykkjer eg det er verre at Ionity får 2 milliardar kroner i EU-støtte til å byggje ladarar som er svinedyre å bruke for eigarar av andre bilmerke enn dei som eig ionity.

Apple, Microsoft, Google, etc. får gjennomgå av EU når de lager produkter som er proprietær. Hvorfor skal Tesla slippe unna? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (12 minutter siden):

Hvis de forventer å unngå fremtidig regulering fra EU er dette neppe tilstrekkelig. Kravene som er stilt i EUs regulativ (Som ikke er det samme som en faktisk lov, så dette er derfor ikke enda gjennomført) er at adgang til lading ikke skal fordre noe medlemskap eller unik betalingsmetode. Dropinlading må derfor støttes og kunne betales for på stedet med alment aksepterte lovlige betalingsmidler for å være i henhold til regulativet. Så kan man naturligvis diskutere i hvilken grad rabatter fra høye startpriser i praksis er å utelukke dropin, noe som sikker vil bli gjenstand fra rettslig fortolkning på ett tidspunkt. 

Det er i såfall dumt for da blir det jo effektivt EU som sørger for å nekte alle andre tilgang til verdens suverent beste hurtigladernettverk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Tror nok ikke det er så lett. Bilene må jo støtte kommunikasjon med laderen for å ordne fakturering. Er vel bare Taycan i dag av andre biler som støtter noe slikt og vet ikke om det er samme protokoll som Tesla benytter seg av.

Kommunikasjonsstandarden for billadere støtter allerede unike signaturer, så det er faktisk ingenting annet enn vilje som hindrer Tesla i å selge superchargere til andre biler. Men vi må huske på at superchargere sitt formål er å bygge infrastruktur for Tesla sine biler, så jeg er ikke sjokkert over at Tesla fortsatt ønsker å ha den fordelen.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Kahuna said:

Det er i såfall dumt for da blir det jo effektivt EU som sørger for å nekte alle andre tilgang til verdens suverent beste hurtigladernettverk.

Om det ikke var åpenbart, å holde det lukket som det er vil i enda større grad invitere strengere regulering og potensielt tvangsåpning. Om de pønsker på å åpne opp før de må til det er det nettopp for å unngå at de blir bent frem tvunget til å åpne opp.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
ulrikX skrev (1 minutt siden):

Dette har spunnet avgårde mye interessant diskusjon - MEN - hva med moralen i dette? Er det greit å lade bilen sin på en Tesla ladestasjon fordi en feil gjør det teknisk mulig..?

Nei! Det blir jo på nivå med å fylle bilen med bensin på en automatpumpe som ved en feil ikke trekker noen penger. Det er og blir tyveri.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Gavekort said:

Kommunikasjonsstandarden for billadere støtter allerede unike signaturer, så det er faktisk ingenting annet enn vilje som hindrer Tesla i å selge superchargere til andre biler. Men vi må huske på at superchargere sitt formål er å bygge infrastruktur for Tesla sine biler, så jeg er ikke sjokkert over at Tesla fortsatt ønsker å ha den fordelen.

Men bilene har jo ikke opplegg for å kunne handtere betaling, så alt det må gjøres på den "tungvindte" måten via en app.

Er bare Taycan jeg vet om som støtter "Plug'n Charge" eller hva man skal kalle det slik Tesla har.

Men ja ladenettverket er fortsatt en fin gulrot for Tesla og de beholder det vel slik en stund til. Og blir laderne oppfylt av biler som lader på 20-30kW så blir det vel mange grettne Tesla eiere der ute som må stå i unødvendig kø.

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...