Gå til innhold

Prisen på solenergi stuper. Nå bygges parker uten subsidier i Danmark [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"TU har tidlige omtalt hvordan Statkraft har brukt milliarder på solenergiprosjekt i Spania. Der selges solenergien nå for priser ned mot 38 øre per kilowattime (KWh)."

Betyr det i klartekst at vi strømkunder i Norge subsidierer strømkundene i Spania?

Hadde vært interessant med en artikkel som var litt kritisk til at Statkraft sendes utenlands med pengene sine. Solkraftutbyggingen i Spania har neppe en LCOE på 38 øre/kWh, så dette er en reell problemstilling som høyrekreftene i Norge står bak.

Burde ikke Statkraft brukt pengene sine i Norge, hvor vi har et enormt område i Norsk Økonomisk Sone som burde vært utnyttet til energiproduksjon.

Skal velferdsstaten opprettholdes må vi ha eksportbedrifter, og industriarbeidsplasser i Norge. Hvorfor ikke gjøre pengemaskinen Statkraft større her hjemme, istedenfor å tape penger i utlandet?

En kan også stille spørsmål ved å bruke enorme landareal til solparker når verden trenger landarealer for å produsere mat.

Er det ikke bedre å utnytte vinden og bølgene på havet?

Endret av aanundo
Lenke til kommentar
aanundo skrev (1 minutt siden):

Burde ikke Statkraft brukt pengene sine i Norge, hvor vi har et enormt område i Norsk Økonomisk Sone som burde vært utnyttet til energiproduksjon.

Etter min mening er en av de aller mest effektive tiltakene Norge som nasjon kan gjøre i kampen mot klimaendringer å bidra til fornybar kraftproduksjon i verden. Ja, i verden, ikke bare i Norge. Da er solenergi i land som Spania fornuftige prosjekter.

Både Equinor og Statkraft er aktive i utlandet, og her er potensialet for utslippskutt (eller økonomisk vekst med lav vekst i utslipp) veldig mye større enn Norges samlede utslipp.

Dette kan ikke settes opp mot energiproduksjon i Norge, som er begrenset av politisk lammelse.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
15 minutes ago, aanundo said:

Hadde vært interessant med en artikkel som var litt kritisk til at Statkraft sendes utenlands med pengene sine. Solkraftutbyggingen i Spania har neppe en LCOE på 38 øre/kWh, så dette er en reell problemstilling som høyrekreftene i Norge står bak.

Du skyt på feil pianist.

 

Det er AP og SP som står bak utanlandssatsinga til Statkraft.  Det heile starta i 2009 då Trond Giske pressa gjennom eit byte av svenske vasskraftverk mot tyske og britiske gasskraftverk i det som til då var den største avtala noko norsk selskap hadde gjort i utlandet.  Året etter skaut regjeringa inn 14 mrd kroner i eigenkapital for å realisere ein investeringsplan på 82 mrd kroner i utlandet.  Dette er 100% venstresida som står bak.  Ein hadde aldri fått gjennomslag for noko slikt i ei borgarleg regjering.

15 minutes ago, aanundo said:

Burde ikke Statkraft brukt pengene sine i Norge, hvor vi har et enormt område i Norsk Økonomisk Sone som burde vært utnyttet til energiproduksjon

Då bør du stemme Høgre.  Høgre har som einaste parti programfesta å selje ned utlandsdelen til Statkraft og hente pengane heim att.

Endret av Sturle S
  • Liker 5
Lenke til kommentar
joakimb skrev (1 time siden):

Etter min mening er en av de aller mest effektive tiltakene Norge som nasjon kan gjøre i kampen mot klimaendringer å bidra til fornybar kraftproduksjon i verden. Ja, i verden, ikke bare i Norge. Da er solenergi i land som Spania fornuftige prosjekter.

Både Equinor og Statkraft er aktive i utlandet, og her er potensialet for utslippskutt (eller økonomisk vekst med lav vekst i utslipp) veldig mye større enn Norges samlede utslipp.

Dette kan ikke settes opp mot energiproduksjon i Norge, som er begrenset av politisk lammelse.

Det at Equinor klarte å rote bort 200 mrd. i USA er et tankekors. 

Statkraft er vår pengemaskin, som vår besteforeldre har æren for, men det er trist dersom dagens politikere klarer å rote bort pengene fra denne pengemaskinen i utlandet.

Vi er bare 5 mil. og er vi realister kan vi ta på oss ledertrøya og bruke av pengebingen på teknologi som andre nasjoner kan ta i bruk, men det er ikke det samme som at vi bør prioritere arbeidsplasser i utlandet i stedet for arbeidsplasser her hjemme.

Fornybar energi og mat er varer verden har behov for både nå og i fremtiden, og vi har naturgitte forhold for å vise vei og utnytte vinden og bølgene i Norsk Økonomisk Sone, samtidig som vi videreutvikler havmerdene.

Et teknologiløft på havet er kanskje det beste bidraget Norge kan gjøre i klimakampen, men da må vi investere her hjemme og bruke vannkraftmagasinene våre som batterier i Nord Europa.

Vi får inntekter for landet så lenge solen skinner og vi bidrar effektivt i klimakampen. 

Lenke til kommentar
aanundo skrev (1 time siden):

"TU har tidlige omtalt hvordan Statkraft har brukt milliarder på solenergiprosjekt i Spania. Der selges solenergien nå for priser ned mot 38 øre per kilowattime (KWh)."

Betyr det i klartekst at vi strømkunder i Norge subsidierer strømkundene i Spania?

Svaret på det er vel enkelt og greit nei. Så lenge ikke Statskraft taper penger på investeringene vil ikke det koste strømkundene i Norge noe som helst. Det Statskraft har gjort her er å kjøpe en andel solenergi for priser ned mot 38 øre/kWh og selge strømmen videre til industrikunder for litt mer enn de selv har betalt for strømmen. Siden strømprisen i Spania ligger godt over 38 øre/kWh, skulle det være gode muligheter for at Statskraft ikke taper penger her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Sturle S skrev (3 timer siden):

Du skyt på feil pianist.

 

Det er AP og SP som står bak utanlandssatsinga til Statkraft.  Det heile starta i 2009 då Trond Giske pressa gjennom eit byte av svenske vasskraftverk mot tyske og britiske gasskraftverk i det som til då var den største avtala noko norsk selskap hadde gjort i utlandet.  Året etter skaut regjeringa inn 14 mrd kroner i eigenkapital for å realisere ein investeringsplan på 82 mrd kroner i utlandet.  Dette er 100% venstresida som står bak.  Ein hadde aldri fått gjennomslag for noko slikt i ei borgarleg regjering.

Då bør du stemme Høgre.  Høgre har som einaste parti programfesta å selje ned utlandsdelen til Statkraft og hente pengane heim att.

Du kan forklare og bortforklare så mye du ønsker, men etter 7 år med regjeringsmakt kunne Statkraft vært hjemme igjen om viljen var der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, aanundo said:

Du kan forklare og bortforklare så mye du ønsker, men etter 7 år med regjeringsmakt kunne Statkraft vært hjemme igjen om viljen var der.

Ikkje undervurder viljen til venstresida heller.  Dersom eitt parti i regjeringa berre overstyrer Stortinget i slik sak, tenkjer eg at det vert regjeringskrise ganske fort.  Venstresida har vore veldig ivrige etter å sende store statseigde selskap som Statkraft, Statoil og Telenor på eventyr ut av landet, og dei fleste partia i sentrum er med på det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
joakimb skrev (15 minutter siden):

Men hva skulle de gjort her som de ikke allerede kan? Og please ikke si bygg havmerder....

Jeg har ikke lov å nevne det ordet, da jeg har fått trusselbrev fra moderator om at innlegget blir slettet og jeg utestengt fra debattforumet et halvt år, men siden du nevner ordet så kan jeg spørre: hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
aanundo skrev (18 minutter siden):

Jeg har ikke lov å nevne det ordet, da jeg har fått trusselbrev fra moderator om at innlegget blir slettet og jeg utestengt fra debattforumet et halvt år, men siden du nevner ordet så kan jeg spørre: hvorfor ikke?

Poenget er ikke at det ikke bør gjøres eller utforskes, men at Statkraft ikke er en one trick pony. Å legge ned statkrafts utenlands-satsning vil ikke skape noe mer aktivitet i Norge med mindre det er politisk vilje til det. Det er altså ikke nok å "flagge hjem" statkraft.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
joakimb skrev (10 minutter siden):

Poenget er ikke at det ikke bør gjøres eller utforskes, men at Statkraft ikke er en one trick pony. Å legge ned statkrafts utenlands-satsning vil ikke skape noe mer aktivitet i Norge med mindre det er politisk vilje til det. Det er altså ikke nok å "flagge hjem" statkraft.

Poenget mitt er at det dreier seg om kapital, og når pengene brukes i utlandet blir det lite igjen til å lage arbeidsplasser for her hjemme.

Det er heller ikke snakk om småpenger, da Statkraft satser i Spania, Brasil, Albania, Tyskland, Irland og Chile for å nevne noen land.

Statkraft har heller ikke problemer med å få lån, da inntekter fra vannkraften er det nærmeste vi kommer en pengemaskin, og bankene står nok nærmest i kø for å kaster penger etter en slik bedrift.

Lenke til kommentar
aanundo skrev (24 minutter siden):

Poenget mitt er at det dreier seg om kapital, og når pengene brukes i utlandet blir det lite igjen til å lage arbeidsplasser for her hjemme.

Det er heller ikke snakk om småpenger, da Statkraft satser i Spania, Brasil, Albania, Tyskland, Irland og Chile for å nevne noen land.

Statkraft har heller ikke problemer med å få lån, da inntekter fra vannkraften er det nærmeste vi kommer en pengemaskin, og bankene står nok nærmest i kø for å kaster penger etter en slik bedrift.

Poenget mitt er at det ikke er kapital vi mangler men vilje.

Det er enkleste sak i verden for politikerne å ta litt mindre utbytte fra statkraft.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Poenget mitt er at det dreier seg om kapital, og når pengene brukes i utlandet blir det lite igjen til å lage arbeidsplasser for her hjemme. "

Hæ? Mangel på kapital i Norge? Må jeg minne på at vi har et gigantisk oljefond som vi investerer i utlandet. En av de største hensiktene med fondet, utenom å spare penger til fremtiden, er å forhindre at vi ender opp med alt for mye kapital innad i landet. For mye kapital vil føre til økte lønninger og kostnadsnivå, som vil redusere konkurransedyktigheten vår og drepe all industri utenom olje/gass-bransjen.

Hvis du vil bygge opp ny industri i Norge handler det mer om å flytte kapital fra olje/gass-bransjen til andre prosjekter enn å øke det generelle nivået på tilgjengelig kapital i landet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...