Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Jobb, aleneforsørger, endringsoppsigelse?


Mama82

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter arbeidsmiljøloven § 10-2 plikter arbeidsgiver å tilrettelegge for fleksibel (dvs arbeidstakerstyrt) arbeidstid med mindre det medfører vesentlige ulemper for virksomheten. På samme måte har en arbeidstaker med omsorg for barn rett til å få redusere sin arbeidstid slik at omsorgen kan ivaretas.

Uenighet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker løses av Tvisteløsningsnemnda. Arbeidstilsynet er sekretariat for nemnda, og kan vise deg hvordan tilsvarende saker er avgjort tidligere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
krikkert skrev (4 minutter siden):

Etter arbeidsmiljøloven § 10-2 plikter arbeidsgiver å tilrettelegge for fleksibel (dvs arbeidstakerstyrt) arbeidstid med mindre det medfører vesentlige ulemper for virksomheten. På samme måte har en arbeidstaker med omsorg for barn rett til å få redusere sin arbeidstid slik at omsorgen kan ivaretas.

Uenighet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker løses av Tvisteløsningsnemnda. Arbeidstilsynet er sekretariat for nemnda, og kan vise deg hvordan tilsvarende saker er avgjort tidligere. 


 

men hvis arbeidstaker ikke vil redusere arbeidstiden sin da? ? jeg vil jo egentlig jobbe min 70 % stilling, men etter at minstemor ble født får jeg ikke jobbet kveld og helg... 

Lenke til kommentar
Mama82 skrev (59 minutter siden):


 

men hvis arbeidstaker ikke vil redusere arbeidstiden sin da? ? jeg vil jo egentlig jobbe min 70 % stilling, men etter at minstemor ble født får jeg ikke jobbet kveld og helg... 

Prøv å gå i dialog med sjefen, vil eg si. De flest er nokså forståelse fulle og ønskjer å hjelpe ut

Lenke til kommentar

Ja, jeg ville vurdért å printe ut svaret til Krikkert her, uten navnet, vise dét og be vennlig om lederens mening. Du kommer ingen vei uten å prøve. Rapportér tilbake her når du har fått svar.

En annen ekstramulighet er å ta kontakt med flere butikker og spørre om de trenger noen som kan jobbe 70% der. Kartlegge markedet.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Mama82 skrev (8 timer siden):

Jeg lurer på; 

jeg har en 70 % stilling i butikk. Har vært i foreldrepermisjon frem til nå. Saken er at jeg er 100 % alene med lille, og kan ikke jobbe kveld og helg. Er det slik at arbeidsplassen har noe plikt til å tilrettelegge for meg i den forbindelse? Eller kun mitt problem? 

Har du vært i dialog med sjefen? begynn der, kan hende det ordner seg uten at du trenger å slenge masse regler og tidligere avjorte tvister på bordet :) 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 time siden):

Har du vært i dialog med sjefen? begynn der, kan hende det ordner seg uten at du trenger å slenge masse regler og tidligere avjorte tvister på bordet :) 

Har ikke vært i dialog ennå. Jeg vet at det ikke er mere ledig dagvakter, så resultatet har jo da blitt at jeg bare jobber de få dagvaktene jeg hadde, som blir langt under 70 % som jeg har i kontrakt. Veldig lite penger med andre ord.... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...