Gå til innhold

Bakterier og virus - hvor lenge er de potensielt farlige?


Cerent

Anbefalte innlegg

Jeg kom til å tenke på noe i forbindelse med at jeg har lest at SARS-CoV-2 holder seg intakt så så lenge på forskjellige overflater. F.eks. 72 timer på plast og rustfritt stål (https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/koronavirus-overlevelse-pa-overflater-og-i-aerosol/). Dette fikk meg til å tenke på noe: Det er jo kjent at penger er "skitne" fordi det er så mange som håndterer dem, men blir de "rene" bare av å ligge urørte lenge nok? Hvor lenge må de f.eks. ligge om det skal være trygt å putte dem i munnen uten å bli syk av coronavirus eller noe annet? Hvor lenge må skittentøyet mitt ligge for at det skal bli fritt for patogener uten at jeg vasker det? Hvor lenge må et hotellrom stå tomt dersom det ikke vaskes for at neste gjest ikke skal bli smittet av noe fra den forrige?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er alltid bakterier og virus i vanlig luft. Den eneste måten å få noe sterilt på er derfor å sterilisere det.

Kroppen vår har et immunapparat som bl.a sørger for at vi ikke blir syke hver gang vi spiser eller drar luft ned i lungene. De fleste mikrobene regnes derfor som ufarlige for de fleste.

Noen få mennesker har så dårlig immunapparat at de risikerer å bli syke av å puste vanlig luft eller å spise mat som ikke er tilberedt og servert på en superhygienisk måte. Disse menneskene er med i høyrisikogruppen for å bli syke av sars_cov-2-viruset. Disse må leve med dette hele livet, mens andre har midlertidig redusert immunapparat f.eks som følge av kreftbehandling.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Cerent skrev (På 13.9.2020 den 1.06):

Jeg kom til å tenke på noe i forbindelse med at jeg har lest at SARS-CoV-2 holder seg intakt så så lenge på forskjellige overflater. F.eks. 72 timer på plast og rustfritt stål (https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/koronavirus-overlevelse-pa-overflater-og-i-aerosol/). Dette fikk meg til å tenke på noe: Det er jo kjent at penger er "skitne" fordi det er så mange som håndterer dem, men blir de "rene" bare av å ligge urørte lenge nok? Hvor lenge må de f.eks. ligge om det skal være trygt å putte dem i munnen uten å bli syk av coronavirus eller noe annet? Hvor lenge må skittentøyet mitt ligge for at det skal bli fritt for patogener uten at jeg vasker det? Hvor lenge må et hotellrom stå tomt dersom det ikke vaskes for at neste gjest ikke skal bli smittet av noe fra den forrige?

Hepatitt A overlever i uker til måneder utenfor kroppen, just saying..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...