Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva gjøre med sprit


Pliscin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pliscin skrev (2 timer siden):

Jeg har en del sprit stående. Alt fra vodka til cognac og sterkvin. Det blir ikke mye festing lengre, og snart skal vi flytte. Ønsker ikke å dra med meg flaskevis med sprit... Det har jo noe verdi, så lurer på hva som er det beste å gjøre med det? Selge det, og til hvem? Eller bare tømme det ut?

Kjenner du noen som skal feste i kveld? Isåfall, kan du tilby flaskene for penger. Du kan bli ganske rik på det. Du trenger ikke kjenne noen som fester. Du bare oppsøker en gjeng. Så kan du kjøre bort til dem, og få penger til avtalt mengde sprit. Så kan du gjøre hva du vil med pengene dine. Det er best om spriten er uåpnet.

Lenke til kommentar

§ 1-4.Definisjon av salg, skjenking og engrossalg

Med salg forstås overdragelse av alkoholholdig drikk til forbruker mot vederlag for drikking utenfor salgsstedet.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1989-06-02-27

Jeg kan hente alkohol fra Polet til venner, nabo osv. så lenge jeg ikke tar betalt for det.(selvkost uten noe ekstra betaling)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Å selge er ikkje lov, så du står igjen med å gi vekk eller slå ut. 

Vinmonopolet kan ta imot uåpna flasker og gi pengane tilbake, men etter metanolsaka for mange år sidan gjeld ikkje dette lenger for sprit. Men sterkvinen vil du kunne levere inn om den fortsatt er hyllevare. 

Det er nok ikkje så mange ukjente som vil ta imot opne flasker (anna enn mindreårige som ikkje får tak i alkohol på anna måte med dei straffereaksjonen det medfører for deg). 

 

Kva med å arrangere utflyttingsfest der du lager cocktails? 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (23 minutter siden):

Strafferammen for ulovlig omsetning av alkohol kan være bøter eller betinget fengsel inntil 6 måneder. For grov overtredelse kan det bli fengsel inntil 2 år.

Må ha tillatelse fra kommunen for å selge alkohol 

Han kan spørre kommunen. Han kan til og med lyve. Han kan si: "Jeg har fått tillatelse fra kommunen for å selge alkohol." De er vel så avhengige av alkohol, at de neppe vil bry seg. De kan sikkert holde på en hemmelighet, de som han selger dem til. Ellers er det en god ide å spørre kommunen.

Lenke til kommentar
Blåbanan skrev (6 minutter siden):

Han kan spørre kommunen. Han kan til og med lyve. Han kan si: "Jeg har fått tillatelse fra kommunen for å selge alkohol." De er vel så avhengige av alkohol, at de neppe vil bry seg. De kan sikkert holde på en hemmelighet, de som han selger dem til. Ellers er det en god ide å spørre kommunen.

Det er nok ikkje stor fare for at den som ulovleg kjøper alkohol går til anmeldelse. Risikoen er at foresatte, politi og andre som oppdager at det har foregått eit lovbrudd leverer anmeldelse. 

Og nei, ikkje spørr kommunen. Du vil aldri få tillatelse til salg eller skjenking av alkohol utan at det foregår i langt meir ordna former. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 minutter siden):

Det er nok ikkje stor fare for at den som ulovleg kjøper alkohol går til anmeldelse. Risikoen er at foresatte, politi og andre som oppdager at det har foregått eit lovbrudd leverer anmeldelse. 

Og nei, ikkje spørr kommunen. Du vil aldri få tillatelse til salg eller skjenking av alkohol utan at det foregår i langt meir ordna former. 

Men hvis spriten er uåpnet, da er det vel lov? Ellers kan de avtale at selgeren vipser pengene. Så kjører han en bil til dem. Inni bilen, er spriten. Hvis noen spørr, sier du: "Han kjøpte for meg".

Lenke til kommentar
Blåbanan skrev (48 minutter siden):

Men hvis spriten er uåpnet, da er det vel lov? Ellers kan de avtale at selgeren vipser pengene. Så kjører han en bil til dem. Inni bilen, er spriten. Hvis noen spørr, sier du: "Han kjøpte for meg".

Nei, regelverk regulerer all form for salg og skjenking av alkohol, inkludert heimelaga alkohol. Det er ikkje lov å ta betalt utan å inneha skjenke- eller salgsbevilling (og kompetanse på dette). 

Og sjølv om vi no beveger oss langt inn i territoriet om oppskrift på ulovlegheiter, så ville eg ikkje ha akseptert Vipps betaling med den loggføringa det medfører. 

Nei det beste og enklaste er å gi vekk alkoholen til ein god venn, kanskje også vedkommande kan gjere deg ei teneste seinare ein gong. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (4 minutter siden):

Nei, regelverk regulerer all form for salg og skjenking av alkohol, inkludert heimelaga alkohol. Det er ikkje lov å ta betalt utan å inneha skjenke- eller salgsbevilling (og kompetanse på dette). 

Og sjølv om vi no beveger oss langt inn i territoriet om oppskrift på ulovlegheiter, så ville eg ikkje ha akseptert Vipps betaling med den loggføringa det medfører. 

Nei det beste og enklaste er å gi vekk alkoholen til ein god venn, kanskje også vedkommande kan gjere deg ei teneste seinare ein gong. 

Ja, han kan gi den bort. Men hvis han har pantbare flasker, burde han tømme spriten i upantbare flasker. Da kan han pante flaskene selv. Det ville jeg gjort.

Lenke til kommentar
Blåbanan skrev (1 minutt siden):

Ja, han kan gi den bort. Men hvis han har pantbare flasker, burde han tømme spriten i upantbare flasker. Da kan han pante flaskene selv. Det ville jeg gjort.

Nå er det ikkje så mange flasker frå polen med pant. 

Hadde det vært meg så ville eg ikkje ytterlegare redusert verdi og attraktivitet ved å gi vekk polspriten i uorginale flasker. 

Tapet på 2 kr i pant for at sprit med verdi på 500 kr skal kome til nytte i staden for å gå i vasken hadde eg stått i. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...