Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Smelll fra PCen og svidd lukt


Anbefalte innlegg

Hei

I sted slo jeg av PCen og ca. 2 timer senere hørte jeg plutselig et smell og når jeg gikk bort så luktet det svidd/krutt. 

Når jeg prøver å slå den på igjen så ryker sikringen.

Bygde PCen for ca 6mnd siden og den har fungert bra hittil. Alle deler var ny bortsett fra strømforsyningen som jeg tok med fra forrige build. Den ble brukt i ca 4-5 år før den lå ubrukt i 5 og har vært i bruk nå i 6mnd.

Regner med det er strømforsyningen som røk, men i og med at PCen var avslått, er det en sjanse for at resten av delene overlevde? Eller burde jeg innstille meg på å kjøpe ny?

Også lurer jeg på om det kan være noe problem med strømmen her? For noen uker siden røk en kondensator i strømforsyningen til en RGB led stripe jeg hadde koblet i stikkontakten ved siden av. Denne var også avslått...

Håper noen kan hjelpe meg, er bekymret for at om jeg må kjøpe helt ny PC igjen at det samme kommer til å gjenta seg.. :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro det var strømforsyningen. Du kan se litt om der er har vært kortslutting noen plass inni maskinen ellers, men veldig sannsynlig at det var inni strømforsyningen. Er ofte en kondensator som kan smelle. Trolig har resten av maskinen klart seg. Det eneste er om det var lynnedslag da kan det ta hele maskinen.

Endret av Svein M
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar. Har sjekket alle kablene fra strømforsyningen og komponentene, kan ikke se noen synlig skade eller ødelagte kondensatorer.

Åpnet strømforsyningen og kunne ikke se noen synlig skade der heller, men plugget jeg den i veggen en annen plass i huset på en annen kurs så gikk sikringen der også. Skal bestille ny strømforsyning og prøve med den, forhåpentligvis er ikke noe annet ødelagt  :)

Finnes det noe vern jeg kan koble mellom PCen og stikkontakten for å beskytte den i fremtiden? Stikkontakten er ujordet.. 

Lenke til kommentar
TheKims skrev (12 timer siden):

Vil denne fungere selv på en ujordet stikkontakt? 

 

^fmj skrev (12 timer siden):

Vær obs på at en PSU er farlig selv om den ikke er tilkoblet med støpsel og påslått.

Var heldigvis klar over dette fra før, men bra å presisere dersom noen leser tråden og ikke skulle vite det 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Impulzive skrev (54 minutter siden):

Vil denne fungere selv på en ujordet stikkontakt? 

Litt, kanskje. Den kan ta overspenning mellom faseledere, men ikke mellom faseleder og jord. Komponenten som tar ut transiente overspenninger heter MOV.
En normal PSU inneholder også en MOV, så ser ikke det store behovet for å ha en i tillegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Undersøkte strømforsyningen nærmere og fant noen svidde komponenter på undersiden. Etter litt googling tror jeg det var noen dioder og en motstand.

Vet ihvertfall det var den nå og håper resten av komponentene klarte seg.

Har noen anbefalinger til strømforsyning? Har budsjett på ca. 1500 kr. og vil ha en så stille strømforsyning som mulig som jeg også kan bruke i neste build. Den jeg hadde nå var på 750w, gold rated fra Corsair. Er det verdt å investere i en platinum/titanium sertifisert strømforsyning? Har sett litt på RM750x/RM850x, men disse er bare gull

Lenke til kommentar

Ut ifra online kalkulatorer så trekker systemet mitt i dag mellom 450-500W under load. 

Er det en ulempe ved å kjøpe en overkill PSU på 850W? Vil levetiden kunne bli mindre?

Eller vil det kunne være en fordel med tanke på støy?

Thor. skrev (12 timer siden):

Kjøpte nettopp en RM850x fra Corsair som ligger til litt over den prisen. Den har 10 års garanti mot produsent.

Hvordan synes du lydnivået er på denne under load? 

Endret av Impulzive
Lenke til kommentar

Har du opp til 500W max load så er passe strømforsyning 850W.

For en 750W  strømforsyning gir det 100%*500/750= 66.7% belastning, (greit om en har brukt høye nok tall i utregningen)

For en 850W strømforsyning gir det 100%*500W/850W = 58.9% belastning (passe belastning)

For en 1000W strømforsyning gir det 50% belastning (helt greit det også)

Regne eksempel:

Core i7-10700K, 229W (PL2 value)

Skjermkort 220W

Annet 40W

Sum 489W

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Svein M Da blir det 850W :)

Står mellom Seasonic Focus plus 850W platinum og Corsair RM850x gold, har du noen formening om hvilken jeg burde gå for?

Har lest noen negative anmeldelser av Seasonic sin, så er litt usikker på den selv om den er platinum. De koster det samme. 

bshagen skrev (8 minutter siden):

Hvor gammel var den strømforsyningen som smalt? Kan hende du får ny, om den var innenfor garantien, Corsair kjørte 7års garanti i mange år. Verdt et forsøk :)

Kjøpte den i begynnelsen av 2010, med 10 års fabrikkgaranti, så den gikk ut litt tidligere i år ?

Hadde bare vært i normal bruk i 4-5 år, så derfor tenkte jeg den skulle vare i noen år til. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...