Gå til innhold

Lære om alle finansielle muligheter på skolen?


Taurean

Anbefalte innlegg

aklla skrev (Akkurat nå):

Nei, du må søke og gjennom en helsesjekk før man evt får lov til å være med.
Betalingen er fra noen hundre dollar til noen tusen dollar. Det er så klart de som utvikler vaksinene som står for slike tester, evt. deres testsentere. 
Vet ikke hvem som søker, men ser for meg at det er relativt unge personer som faktisk kommer gjennom en slik helsesjekk.

Man lærer om slikt på f.eks nyhetene, riktig ikke norske nyheter da vi ikke driver med slikt her.

Vi burde lære om disse finansielle mulighetene i skolen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Taurean skrev (8 minutter siden):

Vi burde lære om disse finansielle mulighetene i skolen.

Å reise fra Norge til f.eks USA vil fort i beste fall bli 0 fortjeneste, i verste fall tap av penger og/eller helse..

Det er ingen finansiell mulighet for andre enn de som gjerne bor i nærheten der det testes. 

Lenke til kommentar
aklla skrev (21 minutter siden):

Å reise fra Norge til f.eks USA vil fort i beste fall bli 0 fortjeneste, i verste fall tap av penger og/eller helse..

Det er ingen finansiell mulighet for andre enn de som gjerne bor i nærheten der det testes. 

Poenget mitt er at; Vi burde lære om ALLE finansielle muligheter i skolen. Kanskje bare 2 av 1000 elever ville tatt en sånn mulighet, men dét ville kanskje vært bedre enn at de 2 elevene ville solgt seg som prostituerte i stedet  for. Her er vi inne på de fine psykoetisk-sosiologiske grensene.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
aklla skrev (5 minutter siden):

Det er ingen finansiell mulighet, all fortjeneste du evt. kan få inn går rett ut i form av reise.
Ellers ville ett slikt fag utelukkende bestå av en evig lang oppramsing av muligheter, man kan tjene penger på det utroligste.
 

Så norge gir ikke teststudie-godtgjørelser?

Ja, nettopp dét er det vi burde lære i skolen, mener jeg .... "det utroligste". Listen kan godt være flere tusen parametere lang. Har lest om bedriftsledere skrive om flere hundre "sjekkpunkter" når de skal starte nye bedrifter. Dét burde vi lære i skolen.

Lenke til kommentar

Det er ikke vanlig at frivillige i kliniske studier får betalt i Norge, man anser at vedkommende får gratis helsetjeneste som betaling.
Det er dog ganske vanlig at reiseutgifter og eventuell overnatting dekkes i henhold til reglene om pasientreiser.

I følge HelseNorge er det 421 pågående studier i Norge nå, av de søker 231 etter deltakere.
Man må i så fall gå igjennom å se om noen av de tilbyr betaling, men det er nok heller tvilsomt, og er som oftest kun symbolske beløp.

https://helsenorge.no/kliniske-studier

Oxford betalte vel opp til 235 GBP for de som fullfører deres COVID-19 studie, mens jeg leste et sted at Moderna betaler $100 for hvert nødvendige oppmøte, både for injeksjon (2 stk.) og oppfølging (trolig kun noen få oppmøter), jeg antar det ikke betales noe ekstra for reisekostnader, og at alt er inkludert i den summen.

Det er altså ikke noe å rope hurra for, de fleste deltar fordi de ønsker å hjelpe, eventuelt at de er så fattige at de er villige til å risikere helsen sin for et par tusenlapper betalt ut over flere år med klinisk testing.

For nordmenn vil det være mer lønnsomt å møte opp på nærmeste sosialkontor.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
Taurean skrev (9 minutter siden):

Så norge gir ikke teststudie-godtgjørelser?

 

Norge har ikke slike tidlige tester så vidt jeg vet da Norge ikke utvikler vaksiner..
Men hvilken nytte har man av å lære at på andre siden av jorden, så finnes det mulighet for ett dårlig betalt engangsoppdrag?

Vi snakker om antagelig milliarder av "muligheter" om alle mulige enkeltoppdrag på verdensbasis skal være med skal inn i skolen, uavhengig av fortjeneste. Er jo viktig å lærdom i skolen at man kan tjene 2kr dagen på å plukke plast fra søppeldynga i bangladesh..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...