Gå til innhold

Gratis ESXi fortsatt brukbar og moderne?


arne22

Anbefalte innlegg

Hei!

For en del år siden så kjørte jeg et oppsett med hjemmeservere på Vmware ESXi. Det kjørte kjempestabilt gjennom flere år.

Hvis jeg skal sette opp en tilsvaende løsning nå i dag, er Vmware ESXi fortsatt det jeg bør satse på?

Levers det fortsatt et gratis grafisk grensesnitt for administrasjon av de virtuelle serverne?

Leste på Internett at det ikke fantes en bacupløsning for gratisutgaven av ESXi. Men det er vel fortsatt mulig å lagre kopier av de virtuelle serverne og "snapshot" på ESXi boksen? I gamle dager sp var det mulig å logge seg på "host system" vis ssh/WinSCP og så hente ut kopier av de viruelle "imagene" eller "serverne" via nettverket. Det er vel fortsatt mulig? 

Jeg er ellers ikke på jakt etter det aller siste eller det mest avanserte, heller noe i retning av "det aller enkleste" og "det aller mest stabile".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Posten min er sikkert ikke mye til hjelp, men jeg er en veldig "basic" bruker av Vmware ESXI.

La det inn på en Intel NUC jeg kjøpte her før sommeren hvor jeg kjører Windows og Linux-maskiner.
Kjører selv gratisversjonen og den er mer en god nok for mitt bruk.

Fortsatt et "pent" grafisk grensesnitt via websiden hvor man styrer alt. 
Har ikke mye erfaring med backup av systemene, men du kan ta snapshot av de virtuelle harddiskene.

image.thumb.png.a3d7305470c535410039093e03a85fdc.png

Usikker på om man kommer inn på ESXI-boksen via nettverket for nedlastning av snapshotene, det har jeg aldri forsøkt, men det kan uansett gjøres fra websiden.

image.png.3b79e828367834e7de3ad55988c98546.png

Lenke til kommentar

Se der ja. Dette ser jo ut til å være ganske supert og midt i blinken, akkurat som i gamle dager. Da ESXi var ny, eller da den ble gratis, og det er jo en del år siden, så satte jeg opp en viruell gateway og en liten samling med servere på et virtuelt nettverk. Jeg hadde aldri trodd at det kom til å kjøre stabilt over tid, men jo det sto og snurret og gikk i 5-6 år, intil serveren, dvs hardware var så gammel at jeg måtte ha noe nytt.

NUK, det var en god ide. Kom akkurat på at jeg har et par tre liggende ett eller annet sted. En litt kraftig laptop er kanskje også en mulgihet, slik at man har en transportabel batteriserver.

Download står det jo ellers også på skjembildet. Dette var jo bare stor stas. Tror ikke ur-utgaven av ESXi hadde nedlasting fra web. Drev i alle fall og rotet med SSh og WinSCP den gang. 

Mange takk for info!

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Bare hyggelig. :)

Ja du kan fortsatt sette opp virtuelle nettverk ol i gratisversjonen, men har ikke knotet så mye med det selv enda, men mulighetene er nå tilstedet.

Synes softwaren er helt ypperlig mtp at alt er gratis. Ha det kjørende på en laptop er jo ingen dårlig i de mtp batteri, men vet at eldre modeller sliter gjerne ut batteriet om det er tilkoblet strømmen heletiden, mens nyere laptoper kan stoppe ladingen når det kommer til 80% (usikker på om dette krever software fra Windows eller om det er hardware-støttet).

Men alt i alt, så var ESXI ganske lett mtp oppsett, men det vet nok du mer om siden det sikkert var enda mer knotete før når du holdt på. :) 

Lenke til kommentar

Synes det har blitt bedre mtp gratisversjonen, spesielt etter webkonsollen kom.

Hva som er lettest kommer litt an på.  Fungerer det ut av boksen er det tipp topp, men må du inn med en custom vib for lagring eller nettverk så er det litt mer knot.    

Det er noen gode alternativer som proxmox, som gir deg noe mer funksjonalitet gratis og kan være mer intuitivt for Linux brukere.

SSH er fortsatt der.

Lenke til kommentar
5 hours ago, process said:

proxmox

Den var interessant. Den har jeg aldri vært borte i. Fant en video med en del beskrivelse. Må man ha to forskellige harddisker for å installere "host system" og "guest system", eller er det jeg som misforstår?

https://youtu.be/azORbxrItOo

Lurer på om Procmox blir mer komplisert å sette opp enn ESXi for eksempel på grunn av krav om flere harddisker.

Men Proxmox har ett eller annet sysem for bacup?

Endret av arne22
Lenke til kommentar
2 hours ago, arne22 said:

Den var interessant. Den har jeg aldri vært borte i. Fant en video med en del beskrivelse. Må man ha to forskellige harddisker for å installere "host system" og "guest system", eller er det jeg som misforstår?

https://youtu.be/azORbxrItOo

Lurer på om Procmox blir mer komplisert å sette opp enn ESXi for eksempel på grunn av krav om flere harddisker.

Men Proxmox har ett eller annet sysem for bacup?

Du skal kunne ha guest maskinene (de virtuelle maskinene) på samme harddisk uten problem. Du må jo også sette opp datastore til vm med esxi. 

Proxmox har flere backupløsninger og en del ting du ikke får gratis med esxi, feks flere VM hosts (som du får i esxi med lisensiert vcenter). 

Mulig esxi er lettere, men greit å vite at det  har dukket opp noen andre alternativer for labbing de siste årene :)

Lenke til kommentar

Bruker Protect & Restore VM Copy Tool fra Paragon til å exportere og importere komplette VMs i lab øyemed.
(Available free of charge for non-profit usage inside a company only)

https://www.paragon-software.com/technologies/backup-solutions/vm-copy-tool/?utm_source=VMCopyTool&utm_campaign=VMWare_CT_20.01&utm_medium=Blog

 

 

 

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...