Gå til innhold

ISP nekter å rette opp i feil


vaskedama

Anbefalte innlegg

Jeg har en fiber linje fra Nordix Data i Tromsø som jeg får pakke tap på. 300 / 300. Før jeg flyttet hadde jeg også fiber fra Nordix, der var linje ok. Her jeg bår nå får jeg pakke tap på linja.

Pingen blir ustabil og pakketap oppstår når jeg laster ned. Det har vært mye frem og tilbake med ISP og til slutt etter _mye_ masing sendte de teknikker som målte linja med noe som kalles en "otdr". Denne viser en feil på linja 1.9km fra huset. En gigantisk "spike" på linja. Etter nok engang der jeg ikke hørte tilkake fra ISPen purret jeg på for ndte gang, nå fikk jeg en kort respons noe alla "vi har nå testet linjen fra vår ende og vi finner ingen feil".

De lyver åpenbart for å unngå å bruke penger på å reparere feil. De anser saken til å være en bagatell så lenge linjen kan brukes sån passe. Og siden ingen naboer ringer inn for å klage sier de seg nøyd med å ta en spansk en med at linjen er "ok".

Mye av lys signalene som kommer inn, altså nedlastingen forsvinner på vei hit, dette ble demonstrert ved at de fjernet båndbredde begrensning. I teorien skal linjen klare 1000 / 1000, men jeg ende opp med 330 / 900. Før de fjernet strupingen fikk jeg 150 / 300. Jeg betaler for 300 / 300.

Det går så vidt å bruke linja, laste ned eller noe før pingen blir ustabil og pakketapet begynner, jeg kan sitte å se på twitch eller youtube video og videon plutselig henger seg fordi jeg hadde en nedlasting på i bakgrunnen. Med andre ord kan jeg kun laste ned noe før jeg går å legger meg.

Jeg har feilsøkt på min side, testet med tre forskjellige pcer, forskjellige nettverks kabler rett inn i fiber modemet. Jeg vet feilen ligger på ISP sin side. Linjen var dessuten OK på mitt gamle bosted, samme ISP. Fibermodem har også vært byttet.

Det interessange er at når jeg flyttet inn hit lånte jeg nett fra huseier. Vi la nettverks kabel til boligen min og jeg slet da også med pakketap. Vi brukte utrolig mye tid på feilsøking før jeg beit i det sure eplet og kjøpte egen linje. Nå er det samme greia med den nye linja. Jeg "spekulurere" at problemet rammer hele nabolaget og at dette trolig er dyrt for leverandør å reparere så de benekter for at det er feil. Hvorfor bruke penger på å reparere hvis man ikke trenger ikke sant ? 70 år gamle naboer som kun bruker nett til å lese vg og se nettflix liksom som aldri klager uansett. A ok.

Jeg har kontaktet flere advokater nå men tenkte å høre hva dere mener om saken. Er dette en sak jeg kan vinne fram og er det vært å ta dette til forliksråd eller tingrett ? er det andre instanser jeg kanskje heller burde prøve? Jeg er lite keen på forbruksraadet forde de er ikke en rettsinstans, de mekler kun på vegne av partene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klag skriftlig, gjør målinger med PC koblet rett i fibermodem og dokumenter feil som oppstår og send dette skriftlig til de.

Jeg har selv opplevd flere ganger at montør sier en ting når han er ute og feilretter, men innrapporterer noe annet til ISP, eller at innrapportering rett og slett er mangelfull. ISP tror derfor kanskje at linja er ok.

Dokumenterer du feilen, men nordix ikke vil rette det, klager du vel til brukerklagenemda. Du kan også bruke dette som en "trussel" da de må betale for klagen og bruke tid på saksbehandling. Og i Værste fall få beskjed om å rette feilen i tillegg.

 

Lenke til kommentar
On 9/11/2020 at 6:57 PM, vaskedama said:

teknikker som målte linja med noe som kalles en "otdr". Denne viser en feil på linja 1.9km fra huset. En gigantisk "spike" på linja.

Om tekniker/montør sier at spike er mye større enn den burde være på OTDR så er det allerede der en "feil" på linja.
Dette selv om du får link og alt ser bra ut fra begge ender.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis problemet har vært der siden dere fikk linja så må det vel være mulig å gå tilbake til å dele linja med huseier, og si opp avtalen dere tegnet med ISP? De har jo ikke levert det dere betaler for. Ikke ei løsning på problemet, men trussel om oppsigelse er kanskje ett pressmiddel for å få de til å utbedre.

Er det noen som har nevnt noe om tap i db til deg (Tx/Rx)? Sa han tekniker-en hva som befinner seg 1,9km unna huset? Jobbmessig er det stor forskjell på om feilen befinner seg i et skap, på et luftstrekk eller under bakken. Kanskje røret ligger under ett eller annet som er anlagt i ettertid og faktisk er grunnen til signaltapet (gjetting fra meg, men gavearbeid av andre aktører i ettertid er et kjent problem).

 

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Riktig instans for å klage inn dette bør være https://www.brukerklagenemnda.no/ og jeg ville uansett tatt en tlf til de for å avklare om dette bør tas til dem, eller evt. andre. Dette koster deg trolig ingenting, i motsetning til å stevne via jurister som blir veldig kostbart, men som potensielt må dekkes av tapende part hvis du får en overlegen medhold i retten (her kan du imidlertid ende opp med å måtte dekke deres kostnader hvis advokaten din er rævva og taper saken).

Det første jeg imidlertid ville gjort var å skrive en kort mail til ISP. Du skal ha frem at: 

1. Du har over lang periode klaget, og nylig fått bekreftet fra deres egen tekniker at det foreligger en feil på leveransen.

2. Du har forsøkt å be de utbedre feil på tjenesten uten å bli imøtekommet, og du ser ingen annen utvei enn å søke bistand hos ekstern tredjepart (brukerklagenemnda, evt. instansen disse anbefaler, evt. jurist).

3. Du stanser all betaling så lenge tjenesten ikke leverer den kvalitet du bør kunne forvente. (vær obs på at de muligens stenger tjenesten: da blir du uten nett, men om de sender faktura videre til inkasso så driter de seg ut, da de ikke rettmessig kan forfølge bestridte krav.)

Her har du en åpenbart sterk sak etter min mening, men det krever nok dessverre litt unødvendig pågang for å løse. Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Et OTDR meter (Optical Time Domain Reflectometer) sender ut et "lys" og ser etter refleksjoner=lys tilbake. På en hel og fin fiberstrekning skal refleksjoner være på et minimum.

En stor spike på linja, tyder på en dårlig skjøt/sveis noe som gjør at lyset ikke trekker "inner-tieren" på neste strekk, og da får man en refleksjon.

For mange/store refleksjoner vil medføre demping på linja, og/eller pakketap og retransmisjoner på IP laget, begge deler fører til lavere hastighet/høyere ping/mer jitter.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 9/11/2020 at 6:57 PM, vaskedama said:

Pingen blir ustabil og pakketap oppstår når jeg laster ned.

Du nevner dette flere ganger i første posten din, du er helt sikker på at deler av problemet ikke er selvforskyldt? Hva er det du laster ned, er det torrents? Du vet at om du laster ned torrents så må du begrense opplastnings hastigheten din eller så kan du få høyere ping,pakketap, lavere hastighet og rett og slett knele nettverket helt. Spesielt om du sitter på en dårlig ISP router.

Mange tror at jo høyere hastighet opplastnings hastighet du har vil resultere i desto høyere hastighet ned. Dette er overhodet ikke riktig når det gjelder torrents.  Med torrents åpner du opp for hundrevis av tilkoblinger samtidig på routeren din og om du ikke konfigurerer ting riktig så kan det knele hele nettverket ditt.

Hvis man laster ned torrents så bør man begrense opplastnings hastigheten til ca 80% av hva linja klarer. Dette for unngå nettopp det du beskriver. Det er overaskende mange som ikke er klar over dette. Så da må jeg jo bare spørre om dette ikke er selvforskyldt, hvertfall deler av problemet.

Lenke til kommentar
vaskedama skrev (På 11.9.2020 den 18.57):

Med andre ord kan jeg kun laste ned noe før jeg går å legger meg.

Hvorfor kan du ikke laste ned noe etter at du har lagt deg? Uansett blir det vel meningsløst å skulle ta dette i rettsapparatet. De har vel ingen leveringsplikt så de kan vel bare si deg opp. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...