Gå til innhold

Kollisjon i rundkjøring - hvem har skylden?


NickNack

Anbefalte innlegg

MailMan13 skrev (11 minutter siden):

Det er faktisk ikke ulovlig å ligge i feil felt i forhold til hvor man skal, med mindre det står blått skilt med påbudt kjøreretning ved utkjøringen.

Det er forbudt å krysse andre kjørefelt uten å vike for kjøretøy der.

Man kan jo være til forstyrrelse ved å ligge feil, og således tas for ett eller annet.. I teorien kan jeg legge meg i høyrefelt og bare kjøre rundt og rundt så kommer ingen ut, siden de har vikeplikt for meg når de er innenfor

Blå ligger feil og rød ligger feil. Hadde det vært hips om haps, så kunne vi fått en situasjon der hele rundkjøringa stopper opp, feks ved kontinuerlig strøm av røde biler der den blå aldri vil komme ut, og bilene bak også blir berørt. 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er merkelig.

Etter boken er dette et rent vikepliktsbrudd uavhengig av hva folk mener.

Om dette var en buss, så antar jeg han hadde en hensikt med sin plassering. Husk at buss har store blindsoner og kan skjule fare som er veldig vanskelig å se(søk opp blindsone lastebil/buss feks, er ikke et lite område)

Med sin plassering unngår bussen farlige feltskifter og etter min oppfatning kjørt varsomt (husk at rompa på bussen kan gå ut i høyre felt om han er innerst og svinger venstre rundt i runskjøringen)
 

Her var det hverken skilting eller merking om påbudt kjørefelt og derfor ikke no brudd fra bussen sin side, han har kjørt sånn av en grunn.

For meg helt unaturlig med delt skyld og jeg kommer aldri til å si meg enigi det?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Baranladion said:

Man kan jo være til forstyrrelse ved å ligge feil, og således tas for ett eller annet.. I teorien kan jeg legge meg i høyrefelt og bare kjøre rundt og rundt så kommer ingen ut, siden de har vikeplikt for meg når de er innenfor

Blå ligger feil og rød ligger feil. Hadde det vært hips om haps, så kunne vi fått en situasjon der hele rundkjøringa stopper opp, feks ved kontinuerlig strøm av røde biler der den blå aldri vil komme ut, og bilene bak også blir berørt. 

Å kjøre flere runder for å sperre noen inne er åpenbart brudd på §3, så i teorien kan du overhode ikke det.

Rundkjøringer stopper også i teorien opp dersom høyrefeltet er fullt av biler som er korrekt plassert. Derfor må man sammarbeide litt og ikke stå på sitt når veien er full.

UP-betjenten i artikkelen som lenkes lenger oppe i tråden forklarer det greit.

Endret av MailMan13
  • Liker 1
Lenke til kommentar
NickNack skrev (14 minutter siden):

Denne rundkjøringen er ved Fredrikstadbroen, jeg bor ikke langt unna. Da jeg tok lappen lærte vi at vi godt kunne velge indre (venstre) felt ved innkjøring som den blå bilen gjør, siden avkjørselen er mer enn en halv gang rundt. MEN vi skulle skifte over til ytre straks vi passerte første avkjørsel for så å forlate rundkjøringen fra YTRE felt.

Kan ikke argumentere mot lokalkunnskap. Høres fornuftig ut for meg iallfall. 

Rent juridisk sliter vel han som ikke holder vikeplikten, men rett og galt er ikke alltid det samme som lovverket. 

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (1 minutt siden):

Å kjøre flere runder for å sperre noen inne er åpenbart brudd på §3, så i teorien kan du overhode ikke det.

Rundkjøringer stopper også i teorien opp dersom høyrefeltet er fullt av biler som er korrekt plassert. Derfor må man sammarbeide litt og ikke stå på sitt når veien er full.

Selvfølgelig skal man ikke det, men å ligge feil kan også være til hindring for annen trafikk og være brudd på en eller annen paragraf, derfor delt skyld. 

Lenke til kommentar
KriZZ skrev (10 minutter siden):

Dette er merkelig.

Etter boken er dette et rent vikepliktsbrudd uavhengig av hva folk mener.

Om dette var en buss, så antar jeg han hadde en hensikt med sin plassering. Husk at buss har store blindsoner og kan skjule fare som er veldig vanskelig å se(søk opp blindsone lastebil/buss feks, er ikke et lite område)

Med sin plassering unngår bussen farlige feltskifter og etter min oppfatning kjørt varsomt (husk at rompa på bussen kan gå ut i høyre felt om han er innerst og svinger venstre rundt i runskjøringen)
 

Her var det hverken skilting eller merking om påbudt kjørefelt og derfor ikke no brudd fra bussen sin side, han har kjørt sånn av en grunn.

For meg helt unaturlig med delt skyld og jeg kommer aldri til å si meg enigi det?

 

Jeg synes rundkjøringa ser stor og fin ut, hadde kun de som skal dit grønn strek viser holdt seg innerst i rundkjøringa, hadde flyten blitt mye bedre og tryggere. Rød er jo til blokk for alle utkjøringer hele veien rundt runkjøringen, selvom blå har vikeplikt og absolutt bør kunne unngå kollisjonen, så synes jeg rød er ødeleggende for annen trafikk her 

Jeg antar at hensikten med flere felt er bedre flyt, hvis alle skal følge rødts eksempel, så hadde det holdt med 1 felt

image.png.81517a9d990366969624cdb792bffe51.png

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Dubious said:

Vi kan aldri bli enige inntil det blir laget egne lover for rundkjøringer

Som f.eks at det er ulovlig å ligge i ytterfeltet forbi mer enn 2 utkjøringer, da ville rød ha fått 100% skyld

Men hva om man ikke er kjent på stedet og surrer litt med hvilken avkjøring du skal ta, skal du da bli tvunget ut etter 2 utkjøringer? Synes ikke det høres smart ut.

Jeg lærte den gang jeg tok lappen at i en rundkjøring hvor man ikke var kjent godt kunne holde ytre helt til man kom til riktig avkjøring.

Lenke til kommentar

Jeg tenker følgende. Blå velger å gå bort fra hovedregelen om å benytte høyre felt. Men sånn som jeg husker det er det greit, og man kan ligge i venstre felt inn og venstre felt ut av rundkjøringen. Samtidig er det ikke siste avkjøring uten å kjøre rundt, men nest siste. Men, siste avkjøring uten å kjøre rundt er lite brukt i forhold til dit blå skulle. Derfor gir det mer mening å benytte seg for venstre felt, men hovedregelen sier fortsatt høyre felt.

På vei ut av rundkjøringen er det klart vikepliktsbrudd, og ellers er det viktig å ta større hensyn til store og tyngre kjøretøy. Det at man ikke har oppdaga bussen før det var for sent sier meg at man ikke fulgte så godt med på det man burde.

Jeg tenker at blå har all skyld, men skjønner spørsmålet og det om at rød burde vært i indre, men samtidig så er det en buss.

 

Ps! Dette er rundkjøringa: 
https://goo.gl/maps/9MBSGGhUixtyD5yK6

 

Endret av L/\R~
La ved lenke til rundkjøringa
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Baranladion said:

Jeg synes rundkjøringa ser stor og fin ut, hadde kun de som skal dit grønn strek viser holdt seg innerst i rundkjøringa, hadde flyten blitt mye bedre og tryggere. Rød er jo til blokk for alle utkjøringer hele veien rundt runkjøringen, selvom blå har vikeplikt og absolutt bør kunne unngå kollisjonen, så synes jeg rød er ødeleggende for annen trafikk her

image.png.81517a9d990366969624cdb792bffe51.png

Ja, det er en stor og fin rundkjøring. Landets første moderne rundkjøring og en av de største i landet og den eneste med bussholdeplass inne i rundkjøringen. Jeg bor forøvrig ikke langt fra den ?

Rød bil er en buss, og jeg tipper bussjåføren bevist har lagt seg i ytre felt for å slippe å ha noen i blindsonen utenfor når han skal svinge ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NickNack skrev (Akkurat nå):

Ja, det er en stor og fin rundkjøring. Landets første moderne rundkjøring og en av de største i landet og den eneste med bussholdeplass inne i rundkjøringen. Jeg bor forøvrig ikke langt fra den ?

Rød bil er en buss, og jeg tipper bussjåføren bevist har lagt seg i ytre felt for å slippe å ha noen i blindsonen utenfor når han skal svinge ut.

Men hadde han ligget innerst, og andre folk hadde fulgt "mine" regler, så kommer det ingen i noen blindsone i det hele tatt. Alle som skal helt rundt eller ut av siste avkjørsel vil ligge bak hverandre, all som ligger til høyre vil ha mulighet til å ta av på de andre avkjøringene uten problem. Dette blir nærmest perfekt flyt, og jeg vil også si det kanskje burde vært skjerpende at en yrkessjåfør skjønner dette, ihvertfall i en så stor rundkjøring som dette hvor det ikke er risiko for å bli for trangt

 

Lenke til kommentar

Jeg bare sier, at hadde de ligget riktig fra starten av, og hadde folk skjønt logikken i rundkjøringer, så hadde flyten blitt mye bedre. Jeg kan forstå at det blir delt skyld, siden bussen i dette tilfellet er en unødvendig hindring for andre trafikanter.

 

Jeg antar at yrkessjåfører gjør det du sier hele tiden? Ellers ville de aldri vært i stand til å ta en forbikjøring  på motorveien. At vi prinsipielt skal si at yrkessjåfører skal ha fri tilgang til å skape dårlig flyt, er heller ikke noen god ting

Og i akkurat denne rundkjøringen, så ser jeg ingen god grunn til å safe seg, den er såpass stor og åpen, at det ikke er fare for at rumpa svinger over i høyre felt osv, dersom man ligger innerst

 

 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 time siden):

Her er de fleste rundkjøringene med flere kjørefelt merka, slik at man MÅ legge seg i indre felt om man skal til venstre, men jeg gjør det uansett.

Interessant, mulig jeg ikke er helt oppdatert, men jeg har ennå til gode å se en slik der man MÅ, så hadde vært greit hvis du kunne linke/vise til en du mener dette gjelder.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, frohmage said:

Tenkte på der det er malt piler i feltene når man kjører inn i rundkjøringa. For eksempel Sinsenkrysset. Her sørfra.

https://www.google.com/maps/@59.9369706,10.7840682,3a,75y,51.47h,90.71t/data=!3m6!1e1!3m4!1s7mDaQhMCc75dAbmaI0FJPg!2e0!7i16384!8i8192

Piler i veibanen slik som i Sinsenkrysset er vel ikke et påbud. Så vidt meg bekjent er disse pilene et påbud først når kjørefeltene delt med helstrukket linje.

Endret av NickNack
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (5 minutter siden):

Her MÅ man ikke følge pilene ihht forskriften(e)

Da må jeg beklage ?

edit: Om du kjører ofte i dette krysset eller rundkjøringa på Ryen i rushtrafikken, så velger du bare ytre felt ved venstresving én gang, selv om det kanskje er lov

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Skylddeling = Vi vet ikke hvem som har skylden fordi det ikke finnes lover for dette

Skylddeling = Når forsikringsselskapene blir enige om at to kunder får bonustap og høyere premie, enn bare én.

I den virkelige verden er det nesten alltid en av partene som har skyld, i denne saken trolig B, som bytter felt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...