Gå til innhold

Kollisjon i rundkjøring - hvem har skylden?


NickNack

Anbefalte innlegg

RaptorStrike skrev (54 minutter siden):

Hovedregelen jeg lærte for ca 15 år siden var at om du skal lenger enn halvveis fra der du starter, så legger du deg til venstre.

Så kommer problemet i rundkjøringer der det er merket med pil på asfalten at venstre fil er for venstre og rett frem, mens høre fil er for høyre avkjøring. Dette skaper problemer når det er kø, eller det er snø på veien så kun de lokalkjente vet om det. Det er en uting å ha merke avvik fra hovedreglene på bakken i Norge, det må opp på skilt.

Ja, er det som er riktig også, men en slik regel vil skape trøbbel i en rundkjøring som dette ( og jeg beklager på det sterkeste kvaliteten på min illustrasjon) 

image.png.2115e8adc37c1b5156437f462e46274a.png

 

Dersom du skal til avkjøring nr 3 her, så skal du ifølge den rette teorien ligge til høyre, jeg mener flyten ville vært bedre om de som skulle dit, eller helt rundt lå til venstre. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Baranladion skrev (Akkurat nå):

Ja, er det som er riktig også, men en slik regel vil skape trøbbel i en rundkjøring som dette ( og jeg beklager på det sterkeste kvaliteten på min illustrasjon) 

image.png.2115e8adc37c1b5156437f462e46274a.png

 

Dersom du skal til avkjøring nr 3 her, så skal du ifølge den rette teorien ligge til høyre, jeg mener flyten ville vært bedre om de som skulle dit, eller helt rundt lå til venstre. 

Det er ingen hovedregler uten unntak. Begge hovedreglene vi bruker er jo rett for de fleste rundkjøringer. Er jo ikke akkurat mange i Norge som ser ut som den der. Jeg kan komme på en nede ved Økern i Oslo, men der er det forholdsvis godt skiltet hvor man skal ligge.

Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (8 minutter siden):

Det er ingen hovedregler uten unntak. Begge hovedreglene vi bruker er jo rett for de fleste rundkjøringer. Er jo ikke akkurat mange i Norge som ser ut som den der. Jeg kan komme på en nede ved Økern i Oslo, men der er det forholdsvis godt skiltet hvor man skal ligge.

Jeg tror både din teori ( som er den som læres bort) og min ( som jeg lærte av min kjørelærer) er ok teorier, de bidrar ihvertfall til bedre flyt enn å konsekvent ligge i høyre felt fordi da slipper man å rote seg bort i problemer

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (4 minutter siden):

Jeg tror både din teori ( som er den som læres bort) og min ( som jeg lærte av min kjørelærer) er ok teorier, de bidrar ihvertfall til bedre flyt enn å konsekvent ligge i høyre felt fordi da slipper man å rote seg bort i problemer

Helt korrekt. Det er fascinerende hvor lite kognitiv kapasitet mange sjåfører har. Mange hadde trengt mer kjøreopplæring etter noen år bak rattet. Selv har jeg utrykningskurs, og jeg ble en ekstremt mye bedre sjåfør etter det. Fikk luket bort ting ved kjøringen min som ikke var optimalt, og leser trafikkbildet enda bedre enn tidligere. Merker jeg savner å kjøre blått, gitt...

Lenke til kommentar
1 hour ago, RaptorStrike said:

Ikke nødvendigvis påbudskilt, holder gult skilt med svarte piler som angir feltplassering.

Ble plutselig usikker om det er i Norge jeg har sett dette...

Veldig skjelden at det brukes påbudskilt som sier du skal svinge ut i bestemte retninger i rundkjøringer. Jeg vet om 2, en i Bergen og den andre er faktisk rundkjøringen her i Fredrikstad som denne saken gjelder, men ikke der hvor bilene kjører inn. På linken under her kan du se påbudskiltet på Google Streetview.

Personlig mener jeg det er feil med den typen påbudskilt i rundkjøringer. Det strider mot konseptet for rundkjøringer, noe jeg har fått støtte for av en fagmann i Vegvesenet. Det skapte også en del debatt i media her i Fredrikstad da påbudskiltet kom for et par år siden.

 

https://www.google.no/maps/@59.2070701,10.9722209,3a,18.3y,260.21h,92.21t/data=!3m6!1e1!3m4!1sf07kakf1Z89h3TyfPunusA!2e0!7i16384!8i8192

Lenke til kommentar
NickNack skrev (1 minutt siden):

Veldig skjelden at det brukes påbudskilt som sier du skal svinge ut i bestemte retninger i rundkjøringer. Jeg vet om 2, en i Bergen og den andre er faktisk rundkjøringen her i Fredrikstad som denne saken gjelder, men ikke der hvor bilene kjører inn. På linken under her kan du se påbudskiltet på Google Streetview.

Personlig mener jeg det er feil med den typen påbudskilt i rundkjøringer. Det strider mot konseptet for rundkjøringer, noe jeg har fått støtte for av en fagmann i Vegvesenet. Det skapte også en del debatt i media her i Fredrikstad da påbudskiltet kom for et par år siden.

https://www.google.no/maps/@59.2070701,10.9722209,3a,18.3y,260.21h,92.21t/data=!3m6!1e1!3m4!1sf07kakf1Z89h3TyfPunusA!2e0!7i16384!8i8192

Er ikke noen tilhenger av løsningen jeg heller, men det har noen ganger sine grunner pga hvordan trafikken for det meste går på strekningen. Kommer ikke på et konkret tilfelle akkurat nå, men skal finne det om jeg kommer på det!

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (3 timer siden):

I dette tilfellet så kan det jo argumenteres for at paragraf 3 blir brutt av bussen. som igjen kan bidra til at farlige situasjoner kan oppstå unødvendig. Er vel derfor de vil gi bussen noe skyld her?

Tja, jeg vil nå påstå bussen tenker sikkerhet med nettopp å ligge i ytterfelt jeg da men. Det er en risiko med feltbytte, spesielt på større kjøretøy iom blindsonen til høyre for kjøretøy er langt større enn på venstresiden. Så jeg vil tro de er nettopp pga dette sjåføren valgte slik h*n gjorde.

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (51 minutter siden):

Tja, jeg vil nå påstå bussen tenker sikkerhet med nettopp å ligge i ytterfelt jeg da men. Det er en risiko med feltbytte, spesielt på større kjøretøy iom blindsonen til høyre for kjøretøy er langt større enn på venstresiden. Så jeg vil tro de er nettopp pga dette sjåføren valgte slik h*n gjorde.

Bussjåføren sikrer seg ja, men det er egentlig helt unødvendig, dersom folk hadde fulgt riktig teori: 

image.png.6556b5189297be1ad4b788358b6cbe79.png

Hvis grønn hadde fulgt følgende kjøreute, og skulle ut av avkjøringen som er rett opp på dette bildet, hadde det ikke vært behov for feltskifte, og ingen ville kommet på høyre side av bussen

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (8 minutter siden):

Bussjåføren sikrer seg ja, men det er egentlig helt unødvendig, dersom folk hadde fulgt riktig teori: 

Teori og praksis er to forskjellige ting. Man sikre selv, for folk er idioter, også i trafikken.
Eksempel på idioti fra idag - en syklist syklet rett ned fra fortau og la seg tett inntil meg(lastebil) ved høyre bakhjul og skulle lite til for å komme borti meg eller/og kantstein. Heldigvis falt h*n ikke og jeg oppdaget h*n umiddelbart - J£¤@ idiot.

Endret av D0vendyret
Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (2 minutter siden):

Teori og praksis er to forskjellige ting. Man sikre selv, for folk er idioter, også i trafikken.
Eksempel på idioti fra idag - en syklist syklet ned fra fortau og la seg tett inntil med ved høyre bakhjul og skulle lite til for å komme borti meg eller/og kantstein. Heldigvis falt h*n ikke og jeg oppdaget h*n umiddelbart - J£¤@ idiot

Selvfølgelig, men dersom bussjåføreren alltid kjører slik, eller vi skal bare godta at alle som ønsker å sikre seg på den måten kjører slik, så er det på sin plass med reaksjoner, som det står i paragraf 3. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Baranladion said:

Bussjåføren sikrer seg ja, men det er egentlig helt unødvendig, dersom folk hadde fulgt riktig teori: 

image.png.6556b5189297be1ad4b788358b6cbe79.png

Hvis grønn hadde fulgt følgende kjøreute, og skulle ut av avkjøringen som er rett opp på dette bildet, hadde det ikke vært behov for feltskifte, og ingen ville kommet på høyre side av bussen

Nå vet jeg ikke om jeg forstår deg rett, men du har tegnet opp grønn i innerste (venstre) felt. Hvordan kan du da si at det ikke hadde vært behov for feltskifte? Ligger man i venstre (innerste) felt må man jo nødvendigvis skifte felt for å komme ut. Hvis ikke blir man der i evig tid.

Lenke til kommentar
NickNack skrev (2 minutter siden):

Nå vet jeg ikke om jeg forstår deg rett, men du har tegnet opp grønn i innerste (venstre) felt. Hvordan kan du da si at det ikke hadde vært behov for feltskifte? Ligger man i venstre (innerste) felt må man jo nødvendigvis skifte felt for å komme ut. Hvis ikke blir man der i evig tid.

Må krysse ett felt, ikke bytt, og dersom svart følger samme teori, vil det aldri komme noen på utsiden. 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig, men dersom bussjåføreren alltid kjører slik, eller vi skal bare godta at alle som ønsker å sikre seg på den måten kjører slik, så er det på sin plass med reaksjoner, som det står i paragraf 3. 

Man gjør nettopp hva det står i §3 når man kjører slik. Sikkerheten veier tyngre enn en ev  «unødig blir hindret eller forstyrret», hvis man kan definere det som «unødig». Personlig mener jeg det ikke er unødig, men nødig for sikkerheten, ergo i tråd med forskriften.

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (2 minutter siden):

Man gjør nettopp hva det står i §3 når man kjører slik. Sikkerheten veier tyngre enn en ev  «unødig blir hindret eller forstyrret», hvis man kan definere det som «unødig». Personlig mener jeg det ikke er unødig, men nødig for sikkerheten, ergo i tråd med forskriften.

Da kan vi droppe rundkjøringer med 2 felt, så unngår vi alle problemer rundt sikkerhet. Evt fjerne de og lage lyskryss. 
Hele hensikten med rundkjøring er å sikre bedre flyt, dersom alle skulle lagt seg til høyre, er poenget borte. 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Baranladion said:

Må krysse ett felt, ikke bytt, og dersom svart følger samme teori, vil det aldri komme noen på utsiden. 

Krysser man et felt har man jo like fullt vikeplikt. Og dessuten kan det utmerket godt komme noen på utsiden for det. F.eks en som kjører inn avkjøringen senere (nedenfra på bildet), og skal ut samme avkjørsel som grønn.

Lenke til kommentar
NickNack skrev (5 minutter siden):

Krysser man et felt har man jo like fullt vikeplikt. Og dessuten kan det utmerket godt komme noen på utsiden for det. F.eks en som kjører inn avkjøringen senere (nedenfra på bildet), og skal ut samme avkjørsel som grønn.

Haha, det tenkte jeg ikke på ? og er jo selvfølgelig et godt poeng. 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (13 minutter siden):

Da kan vi droppe rundkjøringer med 2 felt, så unngår vi alle problemer rundt sikkerhet. Evt fjerne de og lage lyskryss. 
Hele hensikten med rundkjøring er å sikre bedre flyt, dersom alle skulle lagt seg til høyre, er poenget borte. 

Unngår feltskifte utfordringen, men ikke alle problemene rundt sikkerhet nei.

Faktisk lager man alt for mange rundkjøringer på feil plasser, eller feil utformet, som resulterer i kø og farlige situasjoner. (som f.eks rundkjøring på Klett i Trondheim) - det er flere plasser med rundkjøring der kø står nesten stille pga man havner i 'feil' arm inn i rundkjøring. I Trondheim er man tydeligvis glad i små rundkjøringer, for det er ikke akkurat tatt i når man bygger de.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Baranladion said:

Haha, det tenkte jeg ikke på ? og er jo selvfølgelig et godt poeng. 

Fort gjort å glemme....hehe. Jeg bor like i nærheten av denne rundkjøringen og opplever at i rushen er det ofte saktegående trafikk i begge felt og folk svinger ut/inn i alle retninger. Sannsynligvis ville ingen merket om du hadde kjørt 5 runder rundt i ytre ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...