Gå til innhold

Kollisjon i rundkjøring - hvem har skylden?


NickNack

Anbefalte innlegg

Min teori ved den der, er at kjøretøy B har gjort feil. Man skal ikke bare blinke seg rett ut av en rundkjøring, rett fra innerste felt. Man skal skifte felt i god tid -før- avkjørselen, for å unngå sånne pressede situasjoner. Man må være med på å skape flyt. Ikke vrenge rett ut fra innerste felt.

Personlig synes jeg ikke det er noe feil å holde ytterste felt hele veien. Den rundkjøringa ser dog livsfarlig ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Taurean skrev (5 minutter siden):

Min teori ved den der, er at kjøretøy B har gjort feil. Man skal ikke bare blinke seg rett ut av en rundkjøring, rett fra innerste felt. Man skal skifte felt i god tid -før- avkjørselen, for å unngå sånne pressede situasjoner. Man må være med på å skape flyt. Ikke vrenge rett ut fra innerste felt.

Personlig synes jeg ikke det er noe feil å holde ytterste felt hele veien. Den rundkjøringa ser dog livsfarlig ut.

Bussen forhindrer kanskje bilen i å bytte felt hele veien pga feil plassering. Deter ikke skape flyt. 

At du ikke ser noe galt i å holde høyre felt hele veien betyr at du har misforstått alt som har med flyt å gjøre, med den holdningen er det 100% unøvendig med 2 felt i noen form for rundkjøring, da kan vi like gjerne bytte ut rundkjøringene med kryss

B har forsåvidt også valgt feil felt, så jeg er enig i at den bilen også er ødeleggende for flyten

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Baranladion said:

Men i dette tilfellet blir blå bil sannsynligiv forhindret til det, av en rød buss som ligger feil og blokkerer muligheten. Fortsatt en dårlig manøvrering av blå, men samtidig en lite trafikkflytvennlig kjøring av rød. Kanskje det rette hadde vært å gi skyld til blå i dette tilfellet, og heller gitt en bot eller advarsel til rød for å være til hinder for andre

Vel, da burde blå bil slakket litt av og lagt seg inn bak bussen.

En annen ting jeg har lurt litt på, hva om bussen (rød) hadde kjørt inn i rundkjøringen en arm senere, altså nedenfra på bildet, og de hadde kollidert på samme sted, ville dette endret skyldspørsmålet?? Det ville vært merkelig at hvilken arm de kjører inn fra skal ha noe å si m.t.p vikeplikt ved felstskifte.

Endret av NickNack
Lenke til kommentar
NickNack skrev (5 minutter siden):

Vel, da burde blå bil slakket litt av og lagt seg inn bak bussen.

En annen tin gjeg har lurt litt på, hva om bussen (rød) hadde kjørt inn i rundkjøringen en arm senere, altså nedenfra på bildet, og de hadde kollidert på samme sted, ville dette endret skyldspørsmålet?? Det ville vært merkelig at hvilken arm de kjører inn fra skal ha noe å si m.t.p vikeplikt ved felstskifte.

Selvklart, blå har gjort en klønete manøver her, men røds kjøremønster bidrar ikke til god flyt i rundkjøringer. 

Da hadde bussen ligget riktig, og blå fremdeles ligget feil, og det burde vært enda tydeligere at blå har gjort feil vurderinger

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 time siden):

Men i dette tilfellet blir blå bil sannsynligiv forhindret til det, av en rød buss som ligger feil og blokkerer muligheten. Fortsatt en dårlig manøvrering av blå, men samtidig en lite trafikkflytvennlig kjøring av rød. Kanskje det rette hadde vært å gi skyld til blå i dette tilfellet, og heller gitt en bot eller advarsel til rød for å være til hinder for andre

Nå er rød en buss da, så å bøtelegge rød for å «være til hinder» er kanskje litt dumt, da en buss uansett vil ta mye plass i en rundkjøring. Det er en del trafikk der generelt, så hva skulle bussen gjort? Kjørt så sakte at personbilen fikk fri plass foran bussen og så bilen tar en «forbikjøring»? Det skaper langt dårligere flyt enn om blå bare hadde overholdt vikeplikten sin..

Lenke til kommentar
L/\R~ skrev (3 timer siden):

Nå er rød en buss da, så å bøtelegge rød for å «være til hinder» er kanskje litt dumt, da en buss uansett vil ta mye plass i en rundkjøring. Det er en del trafikk der generelt, så hva skulle bussen gjort? Kjørt så sakte at personbilen fikk fri plass foran bussen og så bilen tar en «forbikjøring»? Det skaper langt dårligere flyt enn om blå bare hadde overholdt vikeplikten sin..

 I denne rundkjøringen kan jeg ikke se hva problemet med å ligge i det innerst feltet og dermed skape mest mulig flyt. I andre små og trange rundkjøringer så kan det være relevant. 

Hadde bussen ligget i innerste felt her, så hadde han ikke vært til noe hinder, ved å ligge ytterst når man skal helt rundt er til hinder for trafikkflyten, da alle må vente på at bussen skal bli ferdig med sin tur for å komme ut av rundkjøringen. Ulykken hadde ikke skjedd, dersom bussen lå riktig. Hvis bussjåføren alltid ligge ri høyre felt i alle rundkjøringer er vedkommende dårlig til å lese trafikk og forstå seg på flyt.

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Baranladion said:

 I denne rundkjøringen kan jeg ikke se hva problemet med å ligge i det innerst feltet og dermed skape mest mulig flyt. I andre små og trange rundkjøringer så kan det være relevant. 

Hadde bussen ligget i innerste felt her, så hadde han ikke vært til noe hinder, ved å ligge ytterst når man skal helt rundt er til hinder for trafikkflyten, da alle må vente på at bussen skal bli ferdig med sin tur for å komme ut av rundkjøringen. Ulykken hadde ikke skjedd, dersom bussen lå riktig. Hvis bussjåføren alltid ligge ri høyre felt i alle rundkjøringer er vedkommende dårlig til å lese trafikk og forstå seg på flyt.

I følge trafikkreglene bør man plassere seg i høyre felt i god tid før man skal svinge til høyre. Du vet, enhver utkjøring av en rundkjøring skjer ved at man forater en høyresving ut. Hadde den blå bilen gjort det ville heller ikke denne kollisjonen skjedd. Denne rundkjøringen er sannsynligvis den i landet hvor man har mest tid på seg å skifte til ytre felt. Det er en veldig stor rundkjøring, og særlig mellom første og andre avkjøring er det ekstra langt, da ikke denne rundkjøringen har de typisk 90 grader mellom armene.

Lenke til kommentar

Hvor ligger denne rundkjøringen?

Hvem som har gjort en feil her avhenger jo av skiltingen.

I utgangspunktet så skal de som skal til venstre i rundkjøring holde seg til venstre side og de som skal til høyre eller rett frem legge seg til høyre side. Med siden dette er en 2 felts vei så kan det hende at blå bil har brutt vikeplikt ved skifte av fil, det avhenger av skilting.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (5 timer siden):

Selvklart, blå har gjort en klønete manøver her, men røds kjøremønster bidrar ikke til god flyt i rundkjøringer. 

Da hadde bussen ligget riktig, og blå fremdeles ligget feil, og det burde vært enda tydeligere at blå har gjort feil vurderinger

Han har ikke bare gjort en klønete manøver, han har direkte brutt sin vikeplikt og kræsjet i bussen som er i feltet han skiftet til.

Ingen har fasiten på hvorfor bussen lå der den lå, men når han valgte å kjøre ut i høyre felt var det nok en grunn til det. Skulle han han muligens stoppe på bussholdeplassen om det var folk der? Måtte han snu å kjøre tilbake av en grunn og ville unngå to ekstra felskifter inne i rundkjøringen?  

En som kjører buss av yrke har en god del timer i trafikken og kjører nok på den måten som er mest hensiktsmessig og forsvarlig uten å skape farlige situasjoner.

Står på mitt om at dette er et rent vikepliktsbrudd av blå.

Plasseringen hans er langt mindre alvorlig enn de 90% som velger å ikke bruke blinklys i rundkjøring(er jo så krevende å dytte opp eller ned på en hendel som er rett ved hånden)


 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (5 timer siden):

Bussen forhindrer kanskje bilen i å bytte felt hele veien pga feil plassering. Deter ikke skape flyt. 

At du ikke ser noe galt i å holde høyre felt hele veien betyr at du har misforstått alt som har med flyt å gjøre, med den holdningen er det 100% unøvendig med 2 felt i noen form for rundkjøring, da kan vi like gjerne bytte ut rundkjøringene med kryss

B har forsåvidt også valgt feil felt, så jeg er enig i at den bilen også er ødeleggende for flyten

Ja, men for meg rettferdiggjør ikke dét at bussen kjører i ytterste felt, å bare vrenge ut fra innerste felt og skape en mulig dødelig kollisjon. Da må man fortsette i innerste felt og kjøre en runde til rundt.. kjøre riktig neste gang (blinke og flytte til ytterste felt tidligere).

Vurdérte forresten å skrive at ja, jeg skulle ønske alle rundkjøringer ble gjort om til lyskryss. Fjerne usikkerhetsmomenter i trafikken.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, freddy85 said:

Hvor ligger denne rundkjøringen?

Hvem som har gjort en feil her avhenger jo av skiltingen.

I utgangspunktet så skal de som skal til venstre i rundkjøring holde seg til venstre side og de som skal til høyre eller rett frem legge seg til høyre side. Med siden dette er en 2 felts vei så kan det hende at blå bil har brutt vikeplikt ved skifte av fil, det avhenger av skilting.

Rundkjøringen ligger i min hjemby Fredrikstad. Der bilene kommer fra er det ingen skilt eller merking i veibanen. Forøvrig er det litt delte meninger blant kjørelærere her i byen om hvordan man kjører i denne rundkjøringen. Normalt bruker man å si man bør velge venstre felt når man skal langt rundt i rundkjøringer. Men legg merke til at 2 avkjørsel, som normalt er "rett frem", er ganske langt rundt i denne rundkjøringen. Kjørelæreren til min sønn, som nylig har tatt lappen, lærte at hvis man kom fra byen (som bilene gjør i denne saken) burde man holde høyre hele veien om man skal ut andre avkjørsel, altså både før, i, og ut av rundkjøringen. Jeg lærte venstre felt inn, og fortsette i venstre til jeg passerte første avkjørsel for så skifte til ytre felt i god til før jeg svingte ut andre avkjørsel.

Det som er sikkert er at blå bil har vikeplikt ved feltskifte, og etter min mening soleklart har feil.


Her er kartlink:

https://kart.finn.no/?lng=10.96993&lat=59.20692&zoom=17&mapType=historicalm-Sarpsborg-Fredrikstad-2019%40c

Endret av NickNack
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Taurean skrev (32 minutter siden):

Ja, men for meg rettferdiggjør ikke dét at bussen kjører i ytterste felt, å bare vrenge ut fra innerste felt og skape en mulig dødelig kollisjon. Da må man fortsette i innerste felt og kjøre en runde til rundt.. kjøre riktig neste gang (blinke og flytte til ytterste felt tidligere).

Vurdérte forresten å skrive at ja, jeg skulle ønske alle rundkjøringer ble gjort om til lyskryss. Fjerne usikkerhetsmomenter i trafikken.

Ok, jeg skal gå med på at  bør tildeles skyld til blå. Blå har gjort feil i inngangen og utgangen av rundkjøringen. 

Men jeg vil fortsatt stå hardt på at bussen har valgt feil felt, hva angår å skape flyt. Det er ingen busstopp midt i en rundkjøring, og i akkurat denne rundkjøringa ser jeg ingen grunn til å safe seg ved å ligge i høyrefelt hele veien rundt, det bidrar til dårlig flyt. 

Hadde alle fulgt eksempelet under, ville flyten blitt riktig, og sikkerheten vært på topp mtp blindsoner. Ikke hadde man trengt feltbytter heller: 

image.png.cc30cc15084aac536e06a2b4bcb54ad7.png

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Baranladion said:

Ok, jeg skal gå med på at  bør tildeles skyld til blå. Blå har gjort feil i inngangen og utgangen av rundkjøringen. 

Men jeg vil fortsatt stå hardt på at bussen har valgt feil felt, hva angår å skape flyt. Det er ingen busstopp midt i en rundkjøring, og i akkurat denne rundkjøringa ser jeg ingen grunn til å safe seg ved å ligge i høyrefelt hele veien rundt, det bidrar til dårlig flyt. 

Hadde alle fulgt eksempelet under, ville flyten blitt riktig, og sikkerheten vært på topp mtp blindsoner. Ikke hadde man trengt feltbytter heller: 

image.png.cc30cc15084aac536e06a2b4bcb54ad7.png

Jo, faktisk er dette landets eneste med busstopp inne i rundkjøringen. Du ser holdeplassen like etter der bilene har kjørt inn.

Om du har litt tid til overs kan du lese rettsavgjørelsen her:
 

https://publisering.finkn.no/statement/2015-332

Lenke til kommentar

Oisann, ja da blir det faktisk litt vanskeligere, da må bussen isåfall krysse over høyre felt og legge seg i venstre. Således kan jeg forstå bussjåførens vurdering, beklager! 

Jeg har prøvd å lese, men synes slikt er så tungt, men merker meg dette: 

Klager kjører inn i rundkjøringen i høyre felt til tross for at han skal ¾ rundt rundkjøringen. Han ligger da feilplassert gjennom rundkjøringen. Ved andre avkjøring kommer han i konflikt med den andre bilen som der skal ut av rundkjøringen. Denne bilen kjørte inn i venstre felt, og har således vært korrekt plasser

Synes det er vanskelig å forstå hvordan blå bil kan ha ligget riktig inn i rundkjøring dersom innkjøringen ikke er merket, for meg hadde det vært helt ulogisk å ligge i venstre felt dersom jeg skulle dit blå bil skal. Kanskje min rundkjørings teori er helt feil nå da, og at jeg bør selge bilen å kjøpe meg sykkel?

 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar

 

NickNack skrev (2 timer siden):

Rundkjøringen ligger i min hjemby Fredrikstad. Der bilene kommer fra er det ingen skilt eller merking i veibanen. Forøvrig er det litt delte meninger blant kjørelærere her i byen om hvordan man kjører i denne rundkjøringen. Normalt bruker man å si man bør velge venstre felt når man skal langt rundt i rundkjøringer. Men legg merke til at 2 avkjørsel, som normalt er "rett frem", er ganske langt rundt i denne rundkjøringen. Kjørelæreren til min sønn, som nylig har tatt lappen, lærte at hvis man kom fra byen (som bilene gjør i denne saken) burde man holde høyre hele veien om man skal ut andre avkjørsel, altså både før, i, og ut av rundkjøringen. Jeg lærte venstre felt inn, og fortsette i venstre til jeg passerte første avkjørsel for så skifte til ytre felt i god til før jeg svingte ut andre avkjørsel.

Det som er sikkert er at blå bil har vikeplikt ved feltskifte, og etter min mening soleklart har feil.


Her er kartlink:

https://kart.finn.no/?lng=10.96993&lat=59.20692&zoom=17&mapType=historicalm-Sarpsborg-Fredrikstad-2019%40c

PÅ google maps virker som om det er normal praksis å ligge i venstre fil når man skal rett frem for å slippe til bilene på høyre ride som skal i samme retning. Ser også at bilene som kommer fra høyre side å skal rett frem venter til at det blir helt klart for så å legge seg i innerste felt. Så er vel lokale tilpasninger som ikke er helt etter boka.

Lenke til kommentar
^fmj skrev (23 timer siden):

NAF og Gjensidige må jo ta feil fordi de diskuterer noe som er irrelevant. Spørsmålet er hvem som har ansvaret for selve kollisjonen. Det er bil B sitt feltskifte som er den direkte årsaken til kollisjonen. Hvilket felt A lå i har jo ingenting å si. Det blir som å si at det er greit å begå et lovbrudd mot noen som begikk et annet lovbrudd tidligere. Hvis A har brutt trafikkreglene så får han få bot for det, men han er ikke ansvarlig for at B ikke fulgte med og overholdt vikeplikten ved feltskifte.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (20 timer siden):

Basert på min forståing av regelverket så må eg også konkludere med at Blå har brutt vikeplikta ved feltskifte og dermed har skuld i uhellet. 

Men samtidig så er eg av den oppfattinga at regelverket burde vært endra eller tydeleggjort slik at fornuftige feltvalg både gir betre trafikkavvikling og mindre for bilisten å holde kontroll over. 

At regelverket er slik at ved å legge seg i ytterste felt og blokkere heile rundkøyringa så slepp ein å ha vikeplikt for andre bilistar er ganske idiotisk når § 3 er ganske klar på at ein ikkje skal forstyrre andre trafikkantar unødig. 

Men så kan man jo være i en situasjon der man i siste liten finner ut at man har valgt feil vei ut av rundkjøringen, og derfor fortsetter videre for å komme riktig. Det er noe annet enn å bare kjøre rundt og rundt med den hensikt å blokkere andre. Man må bruke litt vett her også.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, hekomo said:

NAF og Gjensidige må jo ta feil fordi de diskuterer noe som er irrelevant. Spørsmålet er hvem som har ansvaret for selve kollisjonen. Det er bil B sitt feltskifte som er den direkte årsaken til kollisjonen. Hvilket felt A lå i har jo ingenting å si. Det blir som å si at det er greit å begå et lovbrudd mot noen som begikk et annet lovbrudd tidligere. Hvis A har brutt trafikkreglene så får han få bot for det, men han er ikke ansvarlig for at B ikke fulgte med og overholdt vikeplikten ved feltskifte.

Nå var det vel A som kjørte inn i B?  Altså om B faktisk fikk gjennomført filskiftet men A ikke var oppmerksom og likevel kjørte på B skal der mye til for at ikke A får skylden.  Uten video av hendelsen er det vanskelig å si, men umiddelbart syns jeg begge ser ut til å ha vært litt for opptatt av at de selv skulle komme frem fortest mulig uten den store hensyntaken til andre. 

Lenke til kommentar

En buss må ta mer plass i trafikken om den skal klare svingene. Det vet da alle? Om bussen tar en for krapp sving, så vil overhenget bak kunne ta med seg et par biltak. 

A - kunne ha vært uoppmerksom på at B skulle rett fram

B - kunne så like godt være uoppmerksom på at A faktisk skulle videre inn i rundkjøringen, da han ikke skjønner hvordan busser fungerer.

Er det et feltskifte om det ikke er oppdelt i felt?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...