Gå til innhold

Erna Solberg varsler satsing på hydrogen


Anbefalte innlegg

Ketill Jacobsen skrev (24 minutter siden):

 Nei, då kjem energi-lagring inn. Dersom eg lagra 1000 epler for deg, og du får tilbake 200 ville du kalle det ran. Men ikkje når det gjeld bensin. ?

Var du her for 70 millioner år sida og laga olje? Det var jo hyggelig, det har forma den moderne sivilisasjon ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
HF- skrev (21 minutter siden):

Var du her for 70 millioner år sida og laga olje? Det var jo hyggelig, det har forma den moderne sivilisasjon ?

Om du ikke forstod det, så var mitt poeng at hydrogen ofte er mer effektiv enn fossile brensler som energibærer. Ditt eksempel med at hydrogen bare kan utnyttes 25% (om det var det du mente) er direkte feil. Ved å varme vann (eller luft etc) ligger en på ca 100%, ved å lage strøm via brenselscelle ca 60% pluss eventuell bruk av kjølevann, ved varmekraftverk opp til 95%. For bruk i bensin og dieselmotorer ca likt med fossile brensler og samme i turbofanmotorer (gassturbiner) og gjerne noe bedre. I tillegg har en fordelen med  sterkt reduserte NOx-utslipp og null CO2-utslipp.

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (20 minutter siden):

Om du ikke forstod det, så var mitt poeng at hydrogen ofte er mer effektiv enn fossile brensler som energibærer. Ditt eksempel med at hydrogen bare kan utnyttes 25% (om det var det du mente) er direkte feil. Ved å varme vann (eller luft etc) ligger en på ca 100%, ved å lage strøm via brenselscelle ca 60% pluss eventuell bruk av kjølevann, ved varmekraftverk opp til 95%. For bruk i bensin og dieselmotorer ca likt med fossile brensler og samme i turbofanmotorer (gassturbiner) og gjerne noe bedre. I tillegg har en fordelen med  sterkt reduserte NOx-utslipp og null CO2-utslipp.

Dersom en treng varme, bruker en ei varmepumpe og varmer vatn i en akkumulatortank. En går ikkje via hydrogen dersom en ikkje har betalt for det. 

Fossile energikilder er energikilder, ikkje ei form for lagring. (Du kan lage syntetisk bensin med hydrogen og co2 men då blir virkningsgrada endå være) 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dubious said:

Tipper det er de samme motstandere mot hydrogen, som var motstander mot elbiler

Hydrogen er farlig, men det er gass også

Var mange artikler om hvor farlige elbiler var når de kom, men har ikke sett noen i det siste

Ikke meg i hvert fall, men det at noen tidligere har påstått at noe trygt og smart er farlig og dumt betyr ikke at alt som er påstått farlig og dumt er trygt eller smart. Har aldri sett noen påstå at elbiler er på langt nær så risikable som hydrogenlagring, -bruk og -transport er.

Det har allerede vært flere hydrogenstasjoneksplosjoner.

Endret av Lynxman
  • Liker 4
Lenke til kommentar
56 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

 Ved å varme vann (eller luft etc) ligger en på ca 100%

Hvis en absolutt skal varme vann med hydrogen, så må det da være mulig å komme over 100%. Hvis en lar en brenselcelle drive en varmepumpe vil jeg tro at en kan komme over 200%.  Uten at det er spesielt imponerende. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
HF- skrev (1 time siden):

Dersom en treng varme, bruker en ei varmepumpe og varmer vatn i en akkumulatortank. En går ikkje via hydrogen dersom en ikkje har betalt for det. 

Fossile energikilder er energikilder, ikkje ei form for lagring. (Du kan lage syntetisk bensin med hydrogen og co2 men då blir virkningsgrada endå være) 

Du må prøve å forstå begrepet energibærer (tips, se bort fra forhistorien til hydrogenet eller det fossile brenslet)! 

Lenke til kommentar
asshole skrev (2 minutter siden):

Fossile brensler er energikilder, hydrogen er en energibærer. Please, stop.

Når bensin og diesel, jetfuel foreligger på et fat, så er de energibærere (på samme måte som hydrogen er en energibærer). Mange klarer ikke å skjelne mellom fossilt brensel som energikilde og raffinert olje/gass som energibærer. Har ikke dermed sagt at du er en av dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis vi har masse overskuddsenergi, be my guest, konverter dette til hydrogen (konverteringstapet spiller ingen rolle, det er overskuddsenergi som ellers ville gått tapt). Men vi blir plaget til stadighet om nødvendiheten av vindmøller siden vi har/vil få ett stor energiunderskudd). Så hvor skal denne overskuddseneegien komme fra egentlig?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
asshole skrev (3 minutter siden):

Hvis vi har masse overskuddsenergi, be my guest, konverter dette til hydrogen (konverteringstapet spiller ingen rolle, det er overskuddsenergi som ellers ville gått tapt). Men vi blir plaget til stadighet om nødvendiheten av vindmøller siden vi har/vil få ett stor energiunderskudd). Så hvor skal denne overskuddseneegien komme fra egentlig?

Reduserer de skatt på vannkraft til 20% så dobler vi kapasiteten vi har i dag, og det ville ikke vært behov for vindturbiner

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (7 minutter siden):

Når bensin og diesel, jetfuel foreligger på et fat, så er de energibærere (på samme måte som hydrogen er en energibærer). Mange klarer ikke å skjelne mellom fossilt brensel som energikilde og raffinert olje/gass som energibærer. Har ikke dermed sagt at du er en av dem.

Batterier er bærere siden de må fylles opp. Hadde vi kunne gravd ut ferdige oppfyllte batterier fra bakken ville batterier vært kilder også. Vi kan ikka pumpe opp eller grave ut ferdig "oppfylt" hydrogen, så hydrogen er ikke en energikilde. Raffinert olje/gass er en energikilde (can't believe i had to write that).

  • Liker 5
Lenke til kommentar
asshole skrev (1 time siden):

Batterier er bærere siden de må fylles opp. Hadde vi kunne gravd ut ferdige oppfyllte batterier fra bakken ville batterier vært kilder også. Vi kan ikka pumpe opp eller grave ut ferdig "oppfylt" hydrogen, så hydrogen er ikke en energikilde. Raffinert olje/gass er en energikilde (can't believe i had to write that).

Må du så til grad bevise at du bærer ditt navn med rette? Jeg presiserer hele tiden at hydrogen er en energibærer (og ikke en energikilde). Jeg prøver å påpeke at når du kjøper diesel og bensin på en bensinstasjon så er de energibærere (du kjøper ikke en oljebrønn). Så må en vurdere hva som er den beste energibæreren (ut fra pris først og fremst, deretter virkningsgrad ved bruk, kostnader ved transport og lagring av energibæreren (bensin, diesel, hydrogen etc), avgifter og klima og miljøpåvirkning ved bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...