Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Skal dere ta vaksinen?


Morromann

Skal dere ta vaksinen for Covid-19?  

389 stemmer

  1. 1. Skal dere ta vaksinen for covid-19?

    • Ja, uten forbehold
      197
    • Nei
      75
    • Ja, men med forbehold
      81
    • Vet ikke
      36


Anbefalte innlegg

48 minutes ago, Morromann said:

FHI og regjeringen bør fortelle oss sannheten istedenfor å "feire" med at nå har vi endelig vaksinen som redde oss ut av lockdown-helvetet. Om alt dette stemmer er det bare tull.

10 år skal det ta å utvikle en rell vaksine. Jeg vet det høres konspiratorisk ut, men er denne "vaksinen" kanskje bare for å berolige massene samt at Big Pharma skal håve inn litt cash på det hele mens man venter på en ekte vaksine, som det vil ta minst flere år før vi får?

FHI vet antagelig ikke bedre, dessverre. De gjør som de får beskjed om de. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Ny studie: Koronavaksine vernar mot mutantvirus

Ein ny studie tyder på at koronavaksinen frå Pfizer vernar mot nye virusvariantar som har dukka opp.

Del på Twitter Del på epost

Ny forsking frå Universitetet i Texas viser at vaksinen frå Pfizer/BioNtech har god effekt òg på dei nye, muterte virusvariantane, melder nyheitsbyrået AP.

Dei nye virustypane smittar truleg lettare, og har ført til at mange land har innført nye og strengare reisereglar og sosial nedstenging.

Vaksinane som no blir rulla ut verda over, hjelper kroppen med å kjenne igjen eit spesielt protein på overflata til viruset og kjempe mot det,

Pfizer og forskarane på University of Texas i Galveston har i laboratorietestar funne ut at vaksinen påverkar evna kroppen har til å kjenne igjen 16 nye virusvariantar.

Dei brukte blodprøver frå 20 menneske som hadde fått vaksinen frå Pfizer/BioNtech. Forskarane fann at antistoff frå dei vaksinerte klarte å kjenne igjen og avvise muterte virus i laboratorieglas. Det kjem fram i studie som vart offentleggjord seint torsdag på ei nettside for forskarar.

Tidlege, men lovande funn

Forskinga er ikkje ferdig, og har ikkje vorte kontrollert av andre, men ifølgje forskarane er dei førebelse resultata lovande.

– Dette er svært roande funn sidan dei nye mutasjonane har vekt bekymring. Funna våre tyder på at mutasjonen ikkje er eit problem for vaksinen vår, seier sjefforskar i Pfizer, Philip Dormitzer til AP

Virus endrar seg kontinuerleg etter kvart som dei blir spreidde frå menneske til menneske. Desse små endringane har gjort det mogleg for forskarane å sjå korleis viruset har spreidd seg verda rundt etter at det vart oppdaga i Kina for litt over eit år sidan.

Alarmen gjekk i haust i Storbritannia då ein virusvariant med ei større endring vart oppdaga, og raskt koppelet til auke smittespreiing. Denne varianten vart raskt den dominerande i landet. Den er mistenkt for å vere mykje av årsaka til den kraftige smitteauken som førte til at landa 4. januar gjekk til ny nedstenging.

23 tilfelle i Noreg

1. januar var det nye muterte viruset oppdaga i 33 land. USA, Australia, Taiwan, Japan, Kina, Tyrkia, Brasil, Chile, Israel, Belgia, Island, Italia, Sveits, Sverige og Danmark er blant dei.

I Noreg er det oppdaga 23 tilfelle, og utvida testing er igangsett.

Ein annan mutasjon er no oppdaga i Sør-Afrika der han har spreidd seg i rekordfart. Helsestyresmaktene meiner at veksten er driven av den nye, meir smittefarlege varianten som 80–90 prosent av dei smitta har.

Det nye mutantviruset 501Y

Dei nye variantane i Storbritannia og Sør-Afrika er karakterisert ved ei endring i taggane som stikk ut av viruset. Det er ei endring som er assosiert med raskare smittespreiing. Denne endringa har det tekniske namnet 501Y.

Den engelske varianten har fått namnet 501Y.V1 og den sørafrikanske 501Y.V2. Dei er ikkje heilt like, og tilhøyrer to ulike utviklingsgreiner.

Viruset i Sør-Afrika har i tillegg ein annan mutasjon, E484K.

Pfizer melder at studien frå Texas tyder på at vaksinen fungerer på ytterlegare 15 moglege virus-mutasjonar, men at E484K ikkje er blant dei testa i første omgang. Vidare testing skal òg inkludere denne varianten, opplyser Pfizer.

Kan tilpasse vaksina

Etter kvart som koronaviruset går gjennom stadig nye endringar og mutasjonar, må alle vaksinar tilpassast, på same måte som den årlege influensavaksinen må det. Ifølgje Pfizer er dette ikkje noko stort problem, og noko som ein må rekne med. Heldigvis viser studiar at koronaviruset muterer langsamare enn influensaviruset.

– Til no har vi testa vaksinen mot 16 ulike mutasjonar, og ingen av dei har stor påverknad. Dette er gode nyheiter, seier Dormitzer til Reuters.

– Men det betyr ikjke at den 17. mutasjonen ikkje vil ha det, legg han til.

Både vaksinane til Pfizer/Biontech og Moderna kan raskt verte modifiserte for å tilpasse seg mutasjonar. Forskarar har opplyst at dette kan gjerast på så lite som seks veker.

 

https://www.nrk.no/urix/ny-studie_-koronavaksine-vernar-mot-mutantvirus-1.15318106

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er på ingen måte en vaksinemotstander, og har tatt alle vaksiner som er vanlig å ta i Norge . Jeg velger likevel å stå over denne, selv om jeg er i risikogruppen. Er syk, men forholdsvis ung.

Et snaut år er for kort tid til å utvikle og teste en vaksine som skal brukes i dette volumet. Jeg vil ikke være forsøkskanin denne gangen, det var jeg ved svineinfluensavaksinen som min daværende fastlege nærmest tvang meg til å ta. Mistet da smak- og luktesans i seks måneder og gikk som resultat av det ned 20 kg (fra 75 til 55kg, er 190cm høy). Fikk den gang slengt en spiseforstyrrelsediagnose i trynet, selv om det ikke stemte. Det er vanskelig å få i seg nok næring når alt smaker metall. Gjør ikke samme tabbe to ganger.

Velger å tro at selv om jeg er i risikogruppen så holder jeg meg såpass i form at jeg hadde overlevd. Alle med min diagnose som har blitt smittet har overlevd sålangt.

Når vi likevel må forholde oss til smittevernsregler etter vaksinasjon forsvinner mye av motivasjonen min for å ta den også. Jeg mener jeg er dyktig nok på avstand/håndvask/fravær av unødig kollektivbruk og besøk, og skal derfor klare å holde meg smittefri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@...... Kan jeg få spørre om diagnosen? Ikke for min egen nysgjerrighet, men for om det er alvorlige komplikasjoner rundt din diagnose og denne vaksinen så bør det settes i en kontekst basert på dette spesifikt - og ikke misforståes av de her inne som er "redde for alt" uten at de behøver å være det. 

EDIT: For å klarifisere, jeg vil ikke at folk skal lese innlegget ditt og tenke at "ja, men da vil ikke jeg heller ta vaksinen" basert på noe som kan være en unik komplikasjon

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
bshagen skrev (5 minutter siden):

@...... Kan jeg få spørre om diagnosen? Ikke for min egen nysgjerrighet, men for om det er alvorlige komplikasjoner rundt din diagnose og denne vaksinen så bør det settes i en kontekst basert på dette spesifikt - og ikke misforståes av de her inne som er "redde for alt" uten at de behøver å være det. 

EDIT: For å klarifisere, jeg vil ikke at folk skal lese innlegget ditt og tenke at "ja, men da vil ikke jeg heller ta vaksinen" basert på noe som kan være en unik komplikasjon

Alvorlig medfødt hjertefeil.

Mener ikke selv at det er en unik komplikasjon ved vaksinering. Jeg stoler bare ikke på denne vaksinen. FHI setter meg også langt nede på prioriteringslisten over hvem som skal få vaksinen, ergo, de mener at jeg ikke risikerer å dø ved koronasmitte.

Jeg er ganske alene i min krets å være skeptisk på denne vaksinen, mange jeg kjenner med lignende diagnoser gleder seg til å ta vaksinen ene og alene fordi "da blir alt normalt igjen." Slik er det ikke, for denne unntakstilstanden vil fortsatt vare lenge selv om vi har startet vaksinasjon. Mange tar derfor vaksinen på falskt grunnlag uten å tenke nøye over det.

Jeg mener også at jeg som syk ikke bør være forsøkskanin, da jeg med en alvorlig underliggende sykdom nødvendigvis vil bli sterkere plaget av eventuelle bivirkninger enn en frisk person ville blitt.

Tok den sjansen ved forrige pandemi, og har lært min lekse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
...... skrev (4 minutter siden):

mange jeg kjenner med lignende diagnoser gleder seg til å ta vaksinen ene og alene fordi "da blir alt normalt igjen." Slik er det ikke, for denne unntakstilstanden vil fortsatt vare lenge selv om vi har startet vaksinasjon. Mange tar derfor vaksinen på falskt grunnlag uten å tenke nøye over det.

Både ja og nei. Riktig at alt blir ikke som normalt så fort man starter vaksineringen, og så lenge det ser ut til at man kan videreføre smitte også etter vaksinering, så vil nok heller ikke den vaksinerte kunne slippe unna restriksjoner. Men for at vi skal nærme normalen igjen må flest mulig vaksineres, så jo flere som avstår eller skal vente noen år først, vil utsette dette. 

Lenke til kommentar
Gjest f9d38...21c

Blir vaksinert i neste uke gjennom jobb, har ikke fått vite hvilken vaksine det er enda. Er ikke i noe risikogruppe, men får det grunnet jobb.

Anonymous poster hash: f9d38...21c

Lenke til kommentar
Gjest f9d38...21c
knipsolini skrev (2 minutter siden):

Da jobber du vel i helsevesenet antar jeg? 

Jepp, ble kjelkete formulert av meg ser jeg i etterkant 😛

Anonymous poster hash: f9d38...21c

Lenke til kommentar
knipsolini skrev (59 minutter siden):

Både ja og nei. Riktig at alt blir ikke som normalt så fort man starter vaksineringen, og så lenge det ser ut til at man kan videreføre smitte også etter vaksinering, så vil nok heller ikke den vaksinerte kunne slippe unna restriksjoner. Men for at vi skal nærme normalen igjen må flest mulig vaksineres, så jo flere som avstår eller skal vente noen år først, vil utsette dette. 

Med andre ord gir det mening for noen å avvente situasjonen, av flere grunner.

Om vaksinering nå ikke gjør til at man hindrer å smitte andre, gir det lite mening å starte vaksineprosessen i det hele tatt før man kan gjøre det i full skala - da de vaksinerte raskt vil tenke "nå er jeg fri", og potensiellt videreføre smitte i ren uvitenhet.

I det jeg sier nei til min vaksine rundt påsketider, eller når enn min tur blir, så går den dosen videre til en annen som sier ja. Enn så lenge er det færre vaksiner i Norge enn folk som ønsker å ta den så at det vil ta lenger tid om èn sier nei er uklart.

Jo lengre tid som går, jo tryggere kan man bli på at vaksinen(e) er trygg(e). Vet om flere (leger, sykepleiere) som vil si nei til Moderna og Pfizer-vaksninene og heller venter på Johnson & Jonhson. Jeg velger derfor å avvente å se.


 

Lenke til kommentar
8 hours ago, Benbjo said:

Dette med at vaksinen(e) er hasteutviklet er en missoppfatning. Det er mange grunner til at det har gått såpass fort. 

Anbefaler å lese denne tråden på reddit om temaet:

Genrelt sett - Bivirkninger som dukker opp etter 6 uker er _svært_ sjeldent. 

 

Bra det, men hvorfor har de ikke fått en vaksine mot hiv viruset om det er så enkelt?

Er flere, men den jeg kom på i farten.

Har ikke tro på hurtig vaksiner, men håper jeg har feil. Men det vil tiden vise.

Er det en effektiv vaksine mot influensa viruset? Nope, litt mildere sier de som tar den.

Men som sakt, håper jeg har feil.

Lenke til kommentar
Gjest f9d38...21c
Kjetil Lura skrev (19 minutter siden):

Bra det, men hvorfor har de ikke fått en vaksine mot hiv viruset om det er så enkelt?

Nå ligger du langt inne på ignorelista mi, men denne gangen orker jeg ikke la ignoransen din gå ubesvart:

HIV er vanskelig å lage en vaksine for da det muterer og rekombinerer seg hele tiden. Covid-19 gjør ikke det.

Anonymous poster hash: f9d38...21c

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (28 minutter siden):

Edit: Hadde vi hatt like mange døde på hiv viruset og de andre som vi har nå på c19 ville de klaret det.

Er penger det er snakk om:shrug:


I overkant av 30 millioner anslås døde av HIV-viruset, det anslås at minst 5 billioner kroner er brukt på HIV-forskning.

Det dør fremdeles borti tre kvart million mennesker hvert år av HIV, på det meste var det tallet over to millioner årlig.

Ikke alle virus er like, noen er forholdsvis enkle å utvikle vaksiner mot, andre er vanskelige.

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Og igjen, HIV-viruset er svært spesielt, det tok forskere årevis bare å klare å isolere det.

Man tror at viruset kom fra aper i Afrika, første tilfeller var trolig rundt 1910-1920, men det var først på syttitallet at sykdommen virkelig begynte å spre seg. Blant annet ble en norsk sjømann som hadde vært i Afrika, hans kone og syv år gamle datter smittet, alle døde i 1976. 

Dette var omtrent samme tid som sykdommen spredde seg over USA, den gang med ukjent opphav, man trodde det var en form for lungebetennelse eller immunsykdom, men visste ikke hvor den kom fra.

Først kalte man den GRID (gay-related immune deficiency), ettersom den rammet mange homofile i USA.
I 1982 ble navnet på sykdommen endret til AIDS, fremdeles uten at man visste hva årsaken var.
Først to år etter, i 1983-84, fant man årsaken, som var HIV-viruset. Et par tre forskere klarte da å isolere viruset uavhengig av hverandre.

Man trodde da man oppdaget viruset, at det skulle være mulig å få en vaksine i løpet av et par år. 
Det viste seg å ikke stemme, HIV-viruset er helt unikt i måten det angriper kroppen på.

Immunforsvaret oppdager rett og slett ikke viruset, det er derfor man ikke klarer å bekjempe det på egen hånd.
Det vil si, immunforsvaret klarer å bekjempe viruset til en viss grad, men HIV-viruset gjemmer seg i DNA til den smittede, som gjør at immunforsvaret aldri klarer å bli helt kvitt det, og til slutt ender man opp med tilstanden AIDS, som er det tredje stadiet, når immunforsvaret er så svekket at det ikke lengre klarer å bekjempe vanlige infeksjoner som forkjølelse eller lungebetennelse.

Tradisjonelle vaksiner fungerer åpenbart ikke på virus som immunforsvaret ikke klarer å oppdage.

Det er ingen som blir bra av en HIV-infeksjon på naturlig vis, som betyr at det heller ikke er mulig å lage en vaksine på vanlig måte, ettersom det ikke finnes noen antistoffer eller måte å få kroppens immunsystem til å bekjempe viruset, så lenge det hele tiden finnes i vertens DNA.

HIV-viruset er også generelt et ustabilt virus, det muterer ofte, som gjør det enda vanskeligere å lage en effektiv vaksine.

Det er ingen andre virus som er som HIV, det er helt i særklasse når det kommer til å unngå immunsystemet.
Nå i dag vet vi dog mye mer. Det finnes delvis effektive behandlinger, å vi vet at det kan finnes former for immunitet, slik at det i fremtiden kanskje kan være mulig å lage vaksiner som virker mot HIV.

mRNA kan være en løsning her, hvor man kan lage en spesifikk vaksine i laboratoriet, men så vidt jeg har forstått må trolig en slik vaksine være så effektiv at den klarer å bekjempe viruset før det begynner å gjemme seg i DNA'et til den smittede, så det er fremdeles ikke enkelt.

Man har brukt enorme ressurser, penger og annet på HIV-forskning, men det har vært vanskelig.
40 år senere har man veldig lite å vise til, annet enn at lindrende behandling har blitt mye bedre, men det finnes fremdeles ingen kur eller vaksine.

Koronavirus er dog mye enklere. Både måten de er bygget opp på, måten de smitter på, at kroppen selv klarer å bekjempe det, og at man er godt kjent med andre typer koronavirus, gjør at alt er forholdsvis enkelt. Det er derfor det var mulig å lage vaksiner så raskt.

Det tok nærmest bare dager å finne og sekvensere SARS-CoV-2. Når hele arvemassen var kjent, tok det kun noen uker å lage de første vaksinene, mens man har forsøkt å lage vaksiner mot HIV i 40 år uten hell, å det er ikke mangel på vilje eller penger som har vært problemet.

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (2 timer siden):

Bra det, men hvorfor har de ikke fått en vaksine mot hiv viruset om det er så enkelt?

Er flere, men den jeg kom på i farten.

Har ikke tro på hurtig vaksiner, men håper jeg har feil. Men det vil tiden vise.

Er det en effektiv vaksine mot influensa viruset? Nope, litt mildere sier de som tar den.

Men som sakt, håper jeg har feil.

Vi har jo medisiner mot HIV!

Dersom du skulle få HIV i dag, vil du få en medisin som du må huske å ta hver dag. Så lenge du tar medisinen din er du garantert 100% å ikke utvikle AIDS. 

Du vil riktignok ikke bli kvitt HIV. Viruset vil alltid være i kroppen. Men du hindrer det fra å gjøre noe skade. 

Medisinen er temmelig kostbar (>200k kr pr år, resten av livet), så får du HIV i et land uten et sosialt nettverk som tar regningen for deg, er du i praksis fucked.. Men så lenge man har rettigheter her til lands, lever man relativt problemfritt og bekymringsløst med HIV i Norge i dag. Om jeg husker rett, hindrer medisinen deg fra å smitte andre også?

https://hivnorge.no/a-leve-med-hiv/behandling-alevemedhiv/

 --

Det sagt er jeg også skeptisk til hastegodkjenninger av medisiner. Vi ville neppe haste-godkjent medisin mot f.eks HIV/AIDS?

En mulig grunn til å hastegodkjenne denne, er muligens at pandemien har spredd seg svært fort, og at strengt tatt samtlige mennesker på kloden er potensielle ofre for viruset, samt av vi alle kan være smittebærere og dermed bringe sykdommen til de som ikke tåler det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...