Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utbetaling av feriepenger ved oppsigelse


djgudleif

Anbefalte innlegg

Jeg har sagt opp jobben, i følge lovverket skal feriepenger utbetales ved siste ordinære lønningsdag.

Quote

Uansett årsak til at en ansatt slutter, om vedkommende sier opp selv, blir oppsagt, går av med pensjon, går over til uføretrygd eller annet, skal alle opptjente feriepenger utbetales når arbeidsforholdet opphører. Dette inkluderer både feriepenger som er opptjent i fjor og feriepenger som er opptjent frem til sluttdatoen i år.

Jeg forstår ikke dette, har byttet jobb et par ganger og aldri opplevd det. Hva er greia, og hva er vanlig egentlig? De fleste utbetaler til neste år selv om jeg har slutta, men er dette en mandela effekt? Jeg er 100% sikker på at det er vanlig men nå ble jeg litt i tvil, for det høres jo ulogisk ut at de skal holde på pengene så lenge.

Deres erfaring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange arbeidsplassar følger gjer det slik at dei følger det ordinære systemet for utbetaling av feriepengar og betalar ut opptente feriepengar i påfølgande år. Mange synes det er greit fordi då slepp arbeidstakaren sjølv å styre økonomien ved å sette av feriepengane som blir utbetalt når ein sluttar til komande sommar.
For arbeidstakaren kan det også være skattemessig gunstig å få feriepengane utbetalt på neste skatteår slik at ein ikkje går opp i skatteklasse fordi ein får utbetalt feriepengane både frå i år og frå i fjor i tillegg til ordinær lønn.

Men det er også slik at dersom enten arbeidsgiver eller arbeidstaker ønsker at feriepengane blir utbetalt på siste lønninga så kan ingen av partane motsette seg dette.

Dersom du vil ha feriepengane utbetalt no med ein gong så kan ikkje arbeidsgiver nekte deg dette, og motsatt om arbeidsgiver ønsker å gjere seg heilt ferdig med arbeidsforholdet ditt og betale ut feriepengane ved sluttoppgjeret så kan du ikkje kreve å få pengane utbetalt året etter.

Lenke til kommentar
djgudleif skrev (3 timer siden):

Jeg har sagt opp jobben, i følge lovverket skal feriepenger utbetales ved siste ordinære lønningsdag.

Jeg forstår ikke dette, har byttet jobb et par ganger og aldri opplevd det. Hva er greia, og hva er vanlig egentlig? De fleste utbetaler til neste år selv om jeg har slutta, men er dette en mandela effekt? Jeg er 100% sikker på at det er vanlig men nå ble jeg litt i tvil, for det høres jo ulogisk ut at de skal holde på pengene så lenge.

Deres erfaring?

Hvis du slutter før normal feriepenge-utbetaling, blir de betalt ut sammen med siste lønn. Slutter du etter du har fått feriepengene, blir de jo åpenbart ikke det. Opptjente feriepenger for inneværende år blir som normalt utbetalt året etter, med mindre du ønsker også dem utbetalt på siste lønning. Om du gjør det, blir det i såfall trukket skatt av dem.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Kajac said:

Hvis du slutter før normal feriepenge-utbetaling, blir de betalt ut sammen med siste lønn. Slutter du etter du har fått feriepengene, blir de jo åpenbart ikke det. Opptjente feriepenger for inneværende år blir som normalt utbetalt året etter, med mindre du ønsker også dem utbetalt på siste lønning. Om du gjør det, blir det i såfall trukket skatt av dem.

Det er motsatt, de skal betales ut på siste lønning, ref
Lov om ferie § 11.Utbetaling av feriepenger
(3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold)
Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør.

Du skal ha feriepengene utbetalt siste vanlige lønningsdag. Det som ikke kan beregnes til da (for eksempel ved variabel arbeidstid etter siste ordinære lønnsutbetaling), skal utbetales i avsluttende lønnsoppgjør, vanligvis neste lønningsdag.

Videre sier samme §, (9) (Fravikelighet)
Reglene i nr. 1 – 5 kan fravikes ved tariffavtale.

Det er kun dersom man har dette tariffestet at opptjente feriepenger kan utbetales neste år. I disse tider kan det uansett være lurt å få ut feriepengene så snart som mulig. Arbeidsgiver kan være insolvent/konkurs neste sommer, og da er det mer hassle å få ut feriepengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...