Gå til innhold

NVE-sjef Kjetil har lyttet til kritikerne. Men han vil fortsatt bli kvitt strømtoppene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Det mener NVE vi heller bør gjøre gjennom ny teknologi. AMS-målere og smart energistyring kan fordele bruken av strøm til perioder av døgnet hvor nettet ikke er så belastet".

Trenger ikke avansert teknologi for å lade elbiler om natta eller sørge for at varmtvannsbereder lader utenom rushet morgen og ettermiddag (enkelt tidsur).

Kjetil Lund måtte altså bøye seg for virkeligheten og sunt vett, men later fortsatt som at fornuftig bruk av nettet hviler på avansert teknologi!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, Ketill Jacobsen said:

Trenger ikke avansert teknologi for å lade elbiler om natta eller sørge for at varmtvannsbereder lader utenom rushet morgen og ettermiddag (enkelt tidsur).

For elbiler finnes det mange løsninger for å lade på gunstige tidspunkt. Når det gjelder varmtvann så bør det brukes varmepumpeteknologi, og da er det gjerne litt brutalt bare å slå av og på strømmen eksternt. Jeg har for eksempel en bergvarmepumpe som veksler mellom gulvvarme og varmtvannsbereder. Gulvvarmen kan jeg styre, men jeg har ikke kontroll på når varmepumpen slår inn for å varme vannet ( vil jo helst slippe å stå opp midt på natten for å dusje).  . 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hva, helt konkret, er det som skal motivere meg via nettleien til å bruke lavere makseffekt? Effektleddet er nå bare bakt inn i fastleddet i stedet for å bli en "egen post", som om det skulle gjøre ting så veldig mye enklere og bedre.

Jeg hørte noe prat om at det skal være opp til hvert enkelt nettselskap å finne kreative løsninger, f.eks. å bruke størrelsen på hovedsikring som basis for effektleddet. Hvilke andre modeller vil de ha lov til å bruke for å bestemme effektleddet (jada, effektdelen av fastleddet)?

Dette med størrelse på hovedsikringen løser jo lite eller ingenting. Jeg blir ikke motivert til å senke effekttoppene når jeg uansett betaler et statisk gebyr for størrelsen på hovedsikring. Eller er det meningen at halve Norge skal bestille elektriker for å bytte hovedsikring slik at de teoretisk sett kan holde seg på lavere effekter?

Generelt synes jeg det kom ekstremt dårlig frem i podcasten hvordan jeg som forbruker skal motiveres til å begrense effektbruk via nettleie. Timesbaserte strømpriser er jo et reguleringselement som finnes allerede, og som gir meg helt konkrete insentiver til å flytte forbruk fra dag til natt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Lektor said:

Jeg hørte noe prat om at det skal være opp til hvert enkelt nettselskap å finne kreative løsninger, f.eks. å bruke størrelsen på hovedsikring som basis for effektleddet. Hvilke andre modeller vil de ha lov til å bruke for å bestemme effektleddet (jada, effektdelen av fastleddet)?

Jeg forstår det slik at de tenker seg en virtuell hovedsikring. Altså at fastleddet bestemmes av den klokketimen (evt. døgn) man har høyest forbruk i perioden. Eller den nest høyeste.  Jeg forstår det altså slik at det er timebasert, og  ikke snakk om en ren øyeblikkelig effektmåling, så man har litt tid på seg til å reagere.  Og man kan starte vaskemaskinen ti-på-hel for eksempel. 

Det som er interessant for nettselskapet er vel forbruket på de aller kaldeste dagene. Der ligger det nok en utfordring for mange med luftvarmede varmepumper, som gjerne kutter ved ekstremt lave utetemperaturer.

Endret av J-Å
Lenke til kommentar

Det å øke bruken av varmepumper i Norge er et tiltak som vil redusere belastningen på strømnettet (de beste varmepumpene kan feks gi 5 kWh til hus-oppvarming ved bruk av kun 1 kWh strøm). Arnstad-utvalget har anslått at man vhja slikt som varmepumper, fjernvarme, energisparing, energieffektivisering, etterisolasjon, enøk etc kan redusere strømforbruket i Norge med ca 40 TWh pr år. I Norge finnes det nå over en million varmepumper installert. Men hva gjør så regjeringen? Den velger å redusere støtten til varmepumper (og solceller). Det er vel bare vindmøller som det skal satses på for tiden her i landet (inkl kostbar utbygging og oppgradering av strømnettet som følge av dette).

https://www.abcnyheter.no/penger/naeringsliv/2020/03/27/195662898/frykter-markedet-for-solceller-og-varmepumper-skal-stoppe-helt-opp

.

Det spørs om ikke utbyggingen av strømnettet i større grad må finansieres slik man gjør med veiutbygging i Norge, dvs gjennom en blanding av drivstoff-avgifter, bompenger og skatteinntekter. Norge risikerer ellers å oppleve "death-by-nettleie". Norsk Hydro og Elkem truer feks nå med å slutte å investere i Norge pga varslene om økt nettleie. De frykter også utflytting av norske smelteverk til utlandet. Det ser ut som det viktigste for NVE er fortjenesten til strømprodusentene og ikke den nytte som samfunn, næringsliv og husstander vil ha av lav strømpris og lav nettleie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (14 timer siden):

"Det mener NVE vi heller bør gjøre gjennom ny teknologi. AMS-målere og smart energistyring kan fordele bruken av strøm til perioder av døgnet hvor nettet ikke er så belastet".

Trenger ikke avansert teknologi for å lade elbiler om natta eller sørge for at varmtvannsbereder lader utenom rushet morgen og ettermiddag (enkelt tidsur).

Kjetil Lund måtte altså bøye seg for virkeligheten og sunt vett, men later fortsatt som at fornuftig bruk av nettet hviler på avansert teknologi!

Jo det gjør en, for legger en om til at alle lader elbilene på natten så får en i alle fall ett stort problem... Ladingen her hjemme uten å "tenke" seg om er stort sett en 3-4 ganger større belastning en huset står for ellers. Flytter jeg bare alt dette til "2AM" og resten av landet følger etter får en store belastninger på nattestid, det er jo ikke ønskelig. Dette handler om å flate ut belastningene over hele døgnet. Derfor trenger en smartere teknologi. det viser du jo fint med kommentaren din :)

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Lab Roy said:

Det å øke bruken av varmepumper i Norge er et tiltak som vil redusere belastningen på strømnettet (de beste varmepumpene kan feks gi 5 kWh til hus-oppvarming ved bruk av kun 1 kWh strøm).

Ja, men ut fra belastning på strømnettet, så bør det være et krav for støtte at man har løsninger for å begrense effektbehovet på de kaldeste dagene. 

Lenke til kommentar
Lektor skrev (2 timer siden):

 

Sitat

Jeg lurer på hva, helt konkret, er det som skal motivere meg via nettleien til å bruke lavere makseffekt? Effektleddet er nå bare bakt inn i fastleddet i stedet for å bli en "egen post", som om det skulle gjøre ting så veldig mye enklere og bedre.

Desto lavere effekt du klarer å ha, desto billigere blir det for deg. Enkelt forklart, det blir billigere å kjøre oppvask og vask for seg selv enn samtidig. Tar du matlagingen i mellom bilr det enda billigere. Samme med bilen, lad lenge men med lav effekt. Dropp oppvarming mens du gjør andre effektbelastende ting osv. 

Hvordan fastleddet avgjøres ift effektbruk er dog vesentlig her, det er blitt varslet at mange bare vill se på hovedsikring, det er en veldig dårlig løsning. 

Sitat

Jeg hørte noe prat om at det skal være opp til hvert enkelt nettselskap å finne kreative løsninger, f.eks. å bruke størrelsen på hovedsikring som basis for effektleddet. Hvilke andre modeller vil de ha lov til å bruke for å bestemme effektleddet (jada, effektdelen av fastleddet)?

effektledd skal bare brukes hos næringskunder. Men beregningen av fastleddet ut i fra effekt er begrenset av rammeverket som nå er sendt som forslag. Det er mange punkt der som skal følges. Jeg mener noen av punktene strider i mot å kun se på sikringsstørrelse, men vi får se hva som sklir igjennom. 

 

Sitat

Dette med størrelse på hovedsikringen løser jo lite eller ingenting. Jeg blir ikke motivert til å senke effekttoppene når jeg uansett betaler et statisk gebyr for størrelsen på hovedsikring. Eller er det meningen at halve Norge skal bestille elektriker for å bytte hovedsikring slik at de teoretisk sett kan holde seg på lavere effekter?

Ja det blir helt idiotisk og det kan føre til økt risiko ift dårlig "dekning" bak i nettet i huset. Folk kommer til å bytte hovedsikringer i hytt og pine. Helt idiotisk all den tid vi har tilgang til hvilken effekt folk faktisk bruker, på timesbasis.. 

Sitat

Timesbaserte strømpriser er jo et reguleringselement som finnes allerede, og som gir meg helt konkrete insentiver til å flytte forbruk fra dag til natt.

Det vill i det nye forslaget åpne enda mer for dette når nettet er belastet. Da kan nettselskapene øke prisene på energiprisen. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Jo det gjør en, for legger en om til at alle lader elbilene på natten så får en i alle fall ett stort problem... Ladingen her hjemme uten å "tenke" seg om er stort sett en 3-4 ganger større belastning en huset står for ellers. Flytter jeg bare alt dette til "2AM" og resten av landet følger etter får en store belastninger på nattestid, det er jo ikke ønskelig. Dette handler om å flate ut belastningene over hele døgnet. Derfor trenger en smartere teknologi. det viser du jo fint med kommentaren din :)

Å diskutere med deg er jo helt håpløst. men her kan jeg slå ned på vanvittig løgn (se lengre ned) du kommer med! På en kald dag (det eneste tidspunkt en har problem med nok effekt inn til husene), så er det strømforbruket rundt middagstid som er problemet. Inkludert oppvarming av mat, varmtvannsbereder og ikke minst oppvarming av hus etc, kan en ligge på en effektbruk på 7 kW.

I snitt så behøves det ca 6 kWh per husholdning til lading av elbiler (statistikk viser at det er ca en personbil per husholdning). En del av ladingen skjer utfor husholdningen). Noen (svært få) lader med 22 kW, andre lader med 1,4 kW (snitt er 4,7 kW i følge elbilforeningen). Det som teller i lokalnettet til husholdningene, er hva snittet av brukerne gjør. Nettet eksploderer ikke av at en gærning lader med 22 kW et par timer (dersom vedkommende lader hver dag er 16 minutter hver dag nok). "Nattlading" kan skje mellom kl 2000 og 0600 for unngå daglige effekttopper (mange inklusive pensjonister kan også lade på dagen). Altså har en 8 timer å fordele all ladingen på. Med 6 kWh gir det en snitteffekt på 0,75 kW per husholdning over 8 timer (og enda lavere om en regner med alle som lader om dagen mens belastningen på nettet er lav). 

Salvesen påstår altså at ladingen er 3-4 ganger større "en(n ) huset står for ellers". "Ellers" er etter min beregning ca 7 kW (eller ca 4 kW om en ser på snitt over hele døgnet en kald dag). Han sier altså at en kan forvente at enhver husholdning lader med 21 til 28 kW hele natta (168 til 196 kWh per døgn)!

Nå har jeg ikke noen tro på at Salvesen er i stand til å forstå eller ta inn over seg det jeg skriver. Det jeg skriver her er derfor rettet til alle andre som har evne til å lese og forstå.

Endret av Ketill Jacobsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (2 minutter siden):

 

Ja, det er jeg som er problemet her...

 

Ja, en kan i verstefall komme opp i slik effekt på korte perioder. Ingen tvil om det. Dette ønsker en jo å fordele. 

Her er fobruket mitt i min leilighet, det er noe lavere enn huset men ikke så mye. 

image.png.92ac3fc3826a7f3e298be45fdd57a4bd.png

 

Dette er ett helt standard forbruk, ingenting unormalt her. Her ser en at det er noen høye peaks men de er veldig korte. Med litt smartifisering blir en kvitt disse. Her lader jeg med ca 2kW på bilen. Hadde jeg gått for de 11kW som det er mulig, ja da hadde en hatt langvarige peaks som er LANGT høyere enn normalt. Det er dette som er problemet, det vill bare øke på og en må gjøre noe for å flate det ut. Som det også nevnes i podcasten. 

 

Sitat

Salvesen påstår altså at ladingen er 3-4 ganger større "en(n ) huset står for ellers". "Ellers" er etter min beregning ca 7 kW (eller ca 4 kW om en ser på snitt over hele døgnet en kald dag). Han sier altså at en kan forvente at enhver husholdning lader med 21 til 28 kW hele natta (168 til 196 kWh per døgn)!

Ja, det gjør jeg. Her er snitt over timer:

 

image.png.19067f69068ceb74956ed287d98a0106.png

se vekk i fra den gule boksen, det er feil målinger. Ellers ser en at snittet over timen(integrerte verdier i fra ams) ligger stort sett mellom 4kW(svært sjeldent) og 0,5. Lader jeg bilen med 11kW som nevnt er det ca 3 til 20 ganger mer enn normalt. Altså langt innenfor min påstand. Jeg kommer med data på dette, ikke bare synsing. 

 

Sitat

Nå har jeg ikke noen tro på at Salvesen er i stand til å forstå eller ta inn over seg det jeg skriver. Det jeg skriver her er derfor rettet til alle andre som har evne til å lese og forstå.

Neida, såklart forstår jeg ikke det etter ett helt liv innenfor "elektro" bransjen og genuin interesse innenfor feltet med måling av data fra målerne mine. Helt uforståelig for meg. Men jeg baserer meg som sagt på data og empiri, ikke påstander som kommer i fra ett emosjonelt ståsted basert på bias..

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Ja, det er jeg som er problemet her...

 

Ja, en kan i verstefall komme opp i slik effekt på korte perioder. Ingen tvil om det. Dette ønsker en jo å fordele. 

Her er fobruket mitt i min leilighet, det er noe lavere enn huset men ikke så mye. 

image.png.92ac3fc3826a7f3e298be45fdd57a4bd.png

 

Dette er ett helt standard forbruk, ingenting unormalt her. Her ser en at det er noen høye peaks men de er veldig korte. Med litt smartifisering blir en kvitt disse. Her lader jeg med ca 2kW på bilen. Hadde jeg gått for de 11kW som det er mulig, ja da hadde en hatt langvarige peaks som er LANGT høyere enn normalt. Det er dette som er problemet, det vill bare øke på og en må gjøre noe for å flate det ut. Som det også nevnes i podcasten. 

 

Ja, det gjør jeg. Her er snitt over timer:

 

image.png.19067f69068ceb74956ed287d98a0106.png

se vekk i fra den gule boksen, det er feil målinger. Ellers ser en at snittet over timen(integrerte verdier i fra ams) ligger stort sett mellom 4kW(svært sjeldent) og 0,5. Lader jeg bilen med 11kW som nevnt er det ca 3 til 20 ganger mer enn normalt. Altså langt innenfor min påstand. Jeg kommer med data på dette, ikke bare synsing. 

 

Neida, såklart forstår jeg ikke det etter ett helt liv innenfor "elektro" bransjen og genuin interesse innenfor feltet med måling av data fra målerne mine. Helt uforståelig for meg. Men jeg baserer meg som sagt på data og empiri, ikke påstander som kommer i fra ett emosjonelt ståsted basert på bias..

Det er jo bra at du selv peker på tullet du fremsetter, som at det skal være vanlige å lade med 11 kW mange timer hver dag. Det jeg kommer med er ikke emosjonelt, men faktabasert. Det du kommer med å beskrive ekstremsituasjoner (ekstrem lading) som noe normalt og gjennomsnittlig. Men igjen, dette har du jo gang på gang bevist at du ikke skjønner noe av (og det til tross for din utdanning og påståtte innsikt).

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (1 minutt siden):

Det er jo bra at du selv peker på tullet du fremsetter, som at det skal være vanlige å lade med 11 kW mange timer hver dag. Det jeg kommer med er ikke emosjonelt, men faktabasert. Det du kommer med å beskrive ekstremsituasjoner (ekstrem lading) som noe normalt og gjennomsnittlig. Men igjen, dette har du jo gang på gang bevist at du ikke skjønner noe av (og det til tross for din utdanning og påståtte innsikt).

Det er du som kommer med slike påstander, jeg har aldri sagt det er verken vanlig eller normalt. Men uten en "gulrot" for å redusere effekt så er det verst tenkelig situasjon. og det er jo dette en må legge til grunn, blandet med data(som en nå heldigvis har takket være AMS) for å forstå situasjonen fremover. 

Fakta basert på hva da, hvor kommer tallene i fra? du må gjerne linke til dette. 

Fortsetter med personangrepene, du forstår at det både bryter med reglementet og viser at du er en skikkelig dårlig debattant? 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (40 minutter siden):

Det er du som kommer med slike påstander, jeg har aldri sagt det er verken vanlig eller normalt. Men uten en "gulrot" for å redusere effekt så er det verst tenkelig situasjon. og det er jo dette en må legge til grunn, blandet med data(som en nå heldigvis har takket være AMS) for å forstå situasjonen fremover. 

Fakta basert på hva da, hvor kommer tallene i fra? du må gjerne linke til dette. 

Fortsetter med personangrepene, du forstår at det både bryter med reglementet og viser at du er en skikkelig dårlig debattant? 

Jeg legger fram verdens enkleste tall, så hvilke tall er det du bestrider eller ikke tror på?

Noen fakta:

1) Det er ca 2,5 million husholdninger i landet

2) Det er ca 2,75 million personbiler i landet (altså ca en elbil per husholdning om alle personbiler var elbiler)

3) En bil går i snitt 14.000 km per år og en elbil bruker ca 2 kWh/mil (regnet fra kontakt på veggen)

3) Per døgn bruker en elbil 1.400 x 2/365 = 7,7 kWh

4) En del av ladingen foregår utenfor husholdningen (på ladestasjoner og på jobb). Jeg regner derfor at 6 kWh lades hjemme per døgn

5) Om ladingen fordeles jevnt over døgnets 24 timer, kreves en effekt på 6/24 = 0,25 kW

6) De aller fleste vil kunne lade sine biler om natta mellom 2000 og 0600, altså over 8 timer (når nettbelastningen er lav). Jevnt fordelt blir det 0, 75 kW

7) Nå kan en ikke forvente seg så jevn fordeling som dette (både innenfor natta, per dag eller over dager), men med ca 50 husholdninger per nett/transformator er det grunn til å tro at det jevner seg ut (og det er summen av folks strømbruk som sprenger transformatoren, ikke en enkelt gærnings bruk av 22 kW lader over 24 timer per døgn som later til å være hva Salvesen tror er vanlig)

8) Elbilforeningen har årlig undersøkelse av folks ladevaner. 4,7 kW i snitt kommer fra denne undersøkelsen

9) Utrolig nok har ikke NVE giddet å gjøre noen skikkelig undersøkelse av folks ladevaner og de faktiske forhold i dag i de tusener av lokalnett ( lavspent distribusjonsnett). Har enda til gode å høre om et eneste nett som har hatt seriøse problemer med hensyn til elbillading.

Om Salvesen ikke tror på disse tall, så kan jeg godt komme opp med referanser til SSB og andre kilder

Endret av Ketill Jacobsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (4 minutter siden):

 

Jeg har poengtert dette tidligere, jeg baserer meg på empiri og data. 

Sitat

5) Om ladingen fordeles jevnt over døgnets 24 timer, kreves en effekt på 6/24 = 0,25 kW

Stemmer, det er jo dette en ønsker(altså, det går jo ikke men strekke det så langt som mulig).

Sitat

6) De aller fleste vil kunne lade sine biler om natta mellom 2000 og 0600, altså over 8 timer (når nettbelastningen er lav). Jevnt fordelt blir det 0, 75 kW

Ja dette er veldig bra! Evt en annen tid på døgnet med lav belastning. Men for å komme der trenger en insentiv for å lade på en slik måte. Har en det i dag? Nei. Har en det med effektbasert fastledd? ja. 

Sitat

7) Nå kan en ikke forvente seg så jevn fordeling som dette (både innenfor natta, per dag eller over dager), men med ca 50 husholdninger per nett/transformator er det grunn til å tro at det jevner seg ut (og det er summen av folks strømbruk som sprenger transformatoren, ikke en enkelt gærnings bruk av 22 kW lader over 24 timer per døgn som later til å være hva Salvesen tror er vanlig)

Igjen, fantastisk retorikk med å putte ord i munnen og referere til folk personlig. både dårlig debattering og brudd av regler. Igjen.

Sitat

Elbilforeningen har årlig undersøkelse av folks ladevaner. 4,7 kW i snitt kommer fra denne undersøkelsen

 Kilde? Men det kan jo godt stemme det, 4,7kW er jo ganske høyt ift til det jeg har vist tidligere. Faktisk mer enn hele leiligheten min + bilens forbruk i snitt over en time. Og med dette må en lade over en time. Så, det er absolutt innenfor det jeg har nevnt tidligere. 

Sitat

9) Utrolig nok har ikke NVE giddet å gjøre noen skikkelig undersøkelse av folks ladevaner og de faktiske forhold i dag i de tusener av lokalnett ( lavspent distribusjonsnett). Har enda til gode å høre om et eneste nett som har hatt seriøse problemer med hensyn til elbillading.

Jo? Om en leser høringsforslagene til NVE ligger det masse data grunnlag, basert på ekte målinger i fra ams.. Og som NVE også fint sier i denne podcasten, og som jeg har nevnt flere ganger. Det handler ikke om at nettet har problemer, for det har det stort sett ikke. Vårt nett er godt rustet for fremtiden. Men, det handler om å spare penger på fremtidige oppgraderinger og jevne ut effekten for da sparer en penger... 

Sitat

Om Salvesen ikke tror på disse tall, så kan jeg godt komme opp med referanser til SSB og andre kilder

Aldri sagt jeg ikke tror på dine tall jeg, igjen putter du ord i munnen min. Fantastisk dette Ketill..

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (38 minutter siden):

Jeg har poengtert dette tidligere, jeg baserer meg på empiri og data. 

Stemmer, det er jo dette en ønsker(altså, det går jo ikke men strekke det så langt som mulig).

Ja dette er veldig bra! Evt en annen tid på døgnet med lav belastning. Men for å komme der trenger en insentiv for å lade på en slik måte. Har en det i dag? Nei. Har en det med effektbasert fastledd? ja. 

Igjen, fantastisk retorikk med å putte ord i munnen og referere til folk personlig. både dårlig debattering og brudd av regler. Igjen.

 Kilde? Men det kan jo godt stemme det, 4,7kW er jo ganske høyt ift til det jeg har vist tidligere. Faktisk mer enn hele leiligheten min + bilens forbruk i snitt over en time. Og med dette må en lade over en time. Så, det er absolutt innenfor det jeg har nevnt tidligere. 

Jo? Om en leser høringsforslagene til NVE ligger det masse data grunnlag, basert på ekte målinger i fra ams.. Og som NVE også fint sier i denne podcasten, og som jeg har nevnt flere ganger. Det handler ikke om at nettet har problemer, for det har det stort sett ikke. Vårt nett er godt rustet for fremtiden. Men, det handler om å spare penger på fremtidige oppgraderinger og jevne ut effekten for da sparer en penger... 

Aldri sagt jeg ikke tror på dine tall jeg, igjen putter du ord i munnen min. Fantastisk dette Ketill..

Sitat fra Salvesen : "Fakta basert på hva da, hvor kommer tallene i fra? du må gjerne linke til dette". 

Salvesens forvirring synes å være grenseløs!

I forhold til elbillading vil det ikke være behov for fremtidig oppgradering av nettet inn til husholdningene. Har du virkelig enda ikke forstått mitt hoveddpoeng? Igjen, å diskutere med deg er en lidelse og formålsløst.

Kan du henvise meg til NVE's "ekte målinger fra ams". Hadde vært morsomt å se på! Eneste undersøkelse jeg har sett at NVE har referert til er en som Sintef foretok ut fra FIRE husholdninger med elbil over noen uker. Som viste stor spredning over døgnet og lavt forbruk (altså motsatt av det du og NVE hevder).

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (35 minutter siden):

 

Sitat

Sitat fra Salvesen : "Fakta basert på hva da, hvor kommer tallene i fra? du må gjerne linke til dette". 

Salvesens forvirring synes å være grenseløs!

Det er ikke på grunn av forvirring, det er på grunn av manglende kilder. Som du igjen klarer nok engang. 

Sitat

I forhold til elbillading vil det ikke være behov for fremtidig oppgradering av nettet inn til husholdningene. Har du virkelig enda ikke forstått mitt hoveddpoeng? Igjen, å diskutere med deg er en lidelse og formålsløst.

Jeg har ikke sagt det heller, det er du som bare klarer å fokusere på en ting. Elbillading. Men det er ingen tvil om at dette gjør det største innhugget i kapasitet for det private fremover. Slik NVE nevner. Og jo, om en ikke reduserer effekttoppene så må en beregne større utgifter. Det er bare til å åpne ørene og høre på podkasten. NVE tar det for seg. 

Sitat

Kan du henvise meg til NVE's "ekte målinger fra ams". Hadde vært morsomt å se på! Eneste undersøkelse jeg har sett at NVE har referert til er en som Sintef foretok ut fra FIRE husholdninger med elbil over noen uker. Som viste stor spredning over døgnet og lavt forbruk (altså motsatt av det du og NVE hevder).

www.nve.no

Der finner du høringsrapportene med alle detaljer og kilde henvisninger, som det skal gjøres. NVE har basert seg på data fra netteiere som har AMS målere for å gjøre beregninger for fremtiden. Også har de kommet med forslag for å få ned disse kostnadene. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (58 minutter siden):

Det er ikke på grunn av forvirring, det er på grunn av manglende kilder. Som du igjen klarer nok engang. 

Jeg har ikke sagt det heller, det er du som bare klarer å fokusere på en ting. Elbillading. Men det er ingen tvil om at dette gjør det største innhugget i kapasitet for det private fremover. Slik NVE nevner. Og jo, om en ikke reduserer effekttoppene så må en beregne større utgifter. Det er bare til å åpne ørene og høre på podkasten. NVE tar det for seg. 

www.nve.no

Der finner du høringsrapportene med alle detaljer og kilde henvisninger, som det skal gjøres. NVE har basert seg på data fra netteiere som har AMS målere for å gjøre beregninger for fremtiden. Også har de kommet med forslag for å få ned disse kostnadene. 

Nå har jeg allerede lest det meste NVE har kommet med, så takk for din referanse som er nærmest intetsigende.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...