Gå til innhold

Hva er nidkjærhet?


Gjest

Anbefalte innlegg

«Du skal ikke tilbe noen annen gud, for Herren heter Nidkjær, og en nidkjær Gud er han». 2. Mos 34,12-1

For tiden holder jeg på å skrive en avhandling om begrepet “nidkjærhet” og hva begrepet innebærer av emosjonell betydning. Håper noen kan hjelpe meg noen steg nærmere sannheten. Ble ikke særlig klokere på debattforumet Religion & Livssyn.

Det hersker åpenbart stor forvirring omkring ordet "nidkjærhet”, det store flertall jeg har snakket med i årenes løp, spesielt innenfor de abrahamittiske religioner, jødedom, kristendom og islam, ser på nidkjærhet som en god egenskap, mens andre, spesielt ikke-troende, definerer nidkjærhet som en ond/dårlig egenskap.

Synonymene til nidkjærhet er ifølge oppslagsverk: Lidenskapelig, ivrig, entusiastisk, sjalu, oppriktig, brennende, hengiven, energisk, lengtende, inderlig, glødende og fanatisk.

Men dette sier jo ingenting om nidkjærhet er god eller ond egenskap. Kan ikke onde mennesker som vil sine medmennesker vondt, også tillegges alt dette? Kan man ikke uten større problemer tillegge ytterliggående islamistgrupper som IS og andre nidkjære terrororganisasjoner disse egenskaper?

Disse er i hvert fall glødende fanatikere som bokstavelig talt brenner for sin nidkjære Allah og hans sverdsvingende profet.       

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gode refleksjoner og jeg tenker at synonymene er dekkende. Så da gjelder det å finne ut hva Herren er nidkjær for, eller hva hans mål er?

Jeg tenker at Guds vilje er at alle mennesker skal bli frelst og det er bare han som kan frelse. Uten ham går alle fortapt. Dette er Guds "prosjekt", til vårt beste, som han jobber "nidkjært" med og har fullt fokus på.

(1. Timoteus kap 2, v 2-4): Be for konger og alle i ledende stillinger, så vi kan leve et stille og fredelig liv med gudsfrykt og verdighet i alt. Dette er godt og noe Gud, vår frelser, gleder seg over, han som vil at alle mennesker skal bli frelst og lære sannheten å kjenne.

Lenke til kommentar

For min eigen del tillegger eg nidkjærheit fyrst og fremst som ein negativ eigenskap sjølv om den også kan være positiv.

Ein som er nidkjær er i mine auger både forutinntatt og kanskje også fanatisk med tanke på den aktuelle overbevisninga som vedkommande har.

Eg meinar at f.eks. ein konspirasjonsteoretikar heilt fint kan beskrivast som nidkjær. For meiningsfellar vil nok nidkjærheit være ein positiv eigenskap sidan konspirasjonsteoretikaren typisk vil utvise stor utholdenheit i å fronte sitt syn og utan rom for å ta til seg andre synpunkt. Men for alle som står på utsida så vil ein nidkjær konspirasjonsteoretikar utelukkande være ein negativ ting sidan vedkommande ikkje kan overtalast til å endre meining.

Ein kan sjølvsagt også være nidkjær for å bake kaker, då vil det for dei fleste være ein negativ ting for alle andre enn dei som ynskjer at vedkommande skal bruke mindre tid bakinga.

 

Innafor temaet religion så er nidkjærheit i mine auger særleg negativt ettersom dei mest nidkjære veldig ofte er dei som har ein litt avvikande religionsforståing og derfor må være nidkjær for å kunne fronte sine avvikande syn ovanfor andre religiøse.
Dei som er meir "main stream" religiøse vil i langt mindre grad ha behov for å demonstrere deira tru ved å være nidkjære.

Lenke til kommentar
penemue skrev (På 10.9.2020 den 13.24):

Men dette sier jo ingenting om nidkjærhet er god eller ond egenskap.

Mange takk for svar.

Det jeg egentlig lurer veldig på er hvorfor det bare er ordet «nidkjærhet» som går i retning av prinsippet «godt».

I min rettskrivningsordbok med synonymer fra Tanum-Norli Forlag (1983), har vi ordgruppen «niding», «nidingsverk», «nidkjær» og «nidsk». Både nidsk (gjerrig), niding (skurk), nidingsverk (ugjerning) er negativt ladet, mens ordet nidkjær (ivrig, påpasselig og plikttro) er å forstå positivt.

Hva kommer dette av? Hvorfor går ordene «nidsk», «niding» og «nidingsverk» i retning av prinsippet «ondt», mens ordet «nidkjærhet» går i retning av prinsippet «godt»?

Fra en middelaldersk ordliste:

Nid = 1. hån, ærekrenkelse 2. hat, misunnelse, fiendtlig følelse. Niding = æreløs person. Nidingsdåd = skjendig, æreløs gjerning. Nidmæle = nidord.

Fra Wikipedia:

Nid betyr «hån», «forhånelse», og har sin opprinnelse fra germansk. [1] Mellomengelsk beholdt et beslektet begrep i nithe i betydning «misunnelse», «hat». [2] Nid har blitt bevart i norsk språk, men benyttes først og fremst i sammenstillinger av begrepet: niding, nidingsverk, nidvise, nidskrift og andre.

Hvorfor blir kun nidkjærhet oppfattet som godt?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 11.9.2020 den 10.18):

For min eigen del tillegger eg nidkjærheit fyrst og fremst som ein negativ eigenskap sjølv om den også kan være positiv.

Mange takk for svar.

Jeg er ikke så sikker på om kakebaking har så mye med nidkjærhet å gjøre. Kjærheten til nidet?

Men greit, hvor mener du skilnaden mellom «godt» og «ondt», god og dårlig/ondskapsfull oppførsel befinner seg?

1) Er det før vi dreper eller før vi nider?

2) Hvis grensa er satt før «nid», hva er da igjen av nidkjærhetslivet?

3) Hva har egentlig nidkjærhetslivet å gjøre med kjærlighetslivet?

På samme vis som vi sier at en pengekjær person er kjær i penger, en trettekjær person er kjær i å trette etc., kan vi vel også si at en nidkjær person er en som er kjær i nid?

Det vil si en person som liker å nide fiender/meningsmotstandere.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Interessant!

Lurer først på hvorfor det trådstarter mener at ordet nødvendigvis bærer i seg en verdimessig betydning i form av godt eller dårlig / ondt?

Innsirklingen gjennom synonymer og definisjoner peker jo i retning av at det handler om utrøttelig virksomhet drevet av en trang: Lidenskapelig, ivrig, entusiastisk, sjalu, oppriktig, brennende, hengiven, energisk, lengtende, inderlig, glødende og fanatisk.

Altså er det hva den nidkjære strekker seg etter, ikke nidkjærheten i seg selv som er subjektet for god/ond-vurderingen.

Kanskje nidkjærhet, som oppofrelse, får en mer positiv konnotasjon innen monoteistiske trosretninger, og for øvrig kan oppfattes i retning av noe som er rigid og monomant.

Etymologisk er det interessant at det ...

penemue skrev (På 12.9.2020 den 12.55):

Mellomengelsk beholdt et beslektet begrep i nithe i betydning «misunnelse», «hat».

Kan det hende at det finnes noen semantisk avledninger til det moderne engelske ordet need? Altså trenger/behøver (nid/need) å strekke seg etter (kjær)?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Taurean skrev (På 7.10.2020 den 1.57):

Google translate sier "zealous", og det betyr fanatisk overbevisning, driv eller hengivelse. Altså et driv som er så sterkt knyttet til en tro på noe, at noen er villige til å dø for det.

Zealous kan også oversettes til ivrig, så her skal man være litt varsom med å tolke det som altfor sterkt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
penemue skrev (På 10.9.2020 den 13.24):

«Du skal ikke tilbe noen annen gud, for Herren heter Nidkjær, og en nidkjær Gud er han». 2. Mos 34,12-1

For tiden holder jeg på å skrive en avhandling om begrepet “nidkjærhet” og hva begrepet innebærer av emosjonell betydning. Håper noen kan hjelpe meg noen steg nærmere sannheten. Ble ikke særlig klokere på debattforumet Religion & Livssyn.

Det hersker åpenbart stor forvirring omkring ordet "nidkjærhet”, det store flertall jeg har snakket med i årenes løp, spesielt innenfor de abrahamittiske religioner, jødedom, kristendom og islam, ser på nidkjærhet som en god egenskap, mens andre, spesielt ikke-troende, definerer nidkjærhet som en ond/dårlig egenskap.

Synonymene til nidkjærhet er ifølge oppslagsverk: Lidenskapelig, ivrig, entusiastisk, sjalu, oppriktig, brennende, hengiven, energisk, lengtende, inderlig, glødende og fanatisk.

Men dette sier jo ingenting om nidkjærhet er god eller ond egenskap. Kan ikke onde mennesker som vil sine medmennesker vondt, også tillegges alt dette? Kan man ikke uten større problemer tillegge ytterliggående islamistgrupper som IS og andre nidkjære terrororganisasjoner disse egenskaper?

Disse er i hvert fall glødende fanatikere som bokstavelig talt brenner for sin nidkjære Allah og hans sverdsvingende profet.       

Før apostelen Paulus ble en kristen, var han medskyldig i mordet på stefanus. Paulus forklarte : Jeg gikk lenger i min jødedom enn de fleste jevaldrende i mitt folk og var enda mer brennende for tradisjonene fra fedrene. ( Gal 1:13-14) Ja, paulus var oppriktig men det gjorde ikke hans religion til den rette.

Paulus måtte derfor skifte religion for å oppnå Guds godkjennelse. Han skrev også om andre som hadde nidkjærhet for Gud som var oppriktige, men som ikke hadde Guds godkjennelse fordi deres religion ikke var basert på nøyaktig kunnskap om Guds hensikter. ( Rom 10:2-3 )

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 9/10/2020 at 1:24 PM, penemue said:

«Du skal ikke tilbe noen annen gud, for Herren heter Nidkjær, og en nidkjær Gud er han». 2. Mos 34,12-1

I King James og English Standardversion er ordene bibelforlaget kaller nidkjær og nidkjærhet oversatt til Jalous og Jalousy. En misunnelig og sjalu gud som på tross av at han kalles allmektig og alt-vitende har svært primitive «menneskelige» egenskaper, en gud som på tross av at han vet alt på forhånd stadig vekk angrer på sine gjerninger og ofte ikke makter det han setter seg fore, en gud som ikke forstår at vold avler vold.

The LORD Whose name is Jealous, is a Jealouse God. (Exodus 34,13)

Jalous er et ord som ofte brukes om krigsguden Jahve (må ikke forveksles med den gode Gud Jesus taler om Luk 18,19 – 1. joh 4,8)

The LORD is a man of war: the LORD is his name. (Exodus 15,3)

Lenke til kommentar

Her er forøvrig ett av mange eksempler på denne gudens sjalusi over dyrkning av andre guder

Og Herren sa til Moses: Hent alle folkets høvdinger og la hine menn nagles til pelen under åpen himmel for Herren! Så skal Herrens brennende vrede avvendes. (4. Mosebok 25,4)

Ordet «Sjalu»

  • Synonymer: Grådig, Misunnelig
  • Antonymer: Generøs, Tolerant

Misunnelse og sjalusi er forøvrig roten til mye ondt i verdenshistorien, og det er da kanskje ikke så rart at det er så mye krig og elendighet i verden. Eplet faller som kjent ikke så langt fra stammen.

Lenke til kommentar
WitNo skrev (På 7.10.2020 den 1.38):

Interessant!

Lurer først på hvorfor det trådstarter mener at ordet nødvendigvis bærer i seg en verdimessig betydning i form av godt eller dårlig / ondt?

Innsirklingen gjennom synonymer og definisjoner peker jo i retning av at det handler om utrøttelig virksomhet drevet av en trang: Lidenskapelig, ivrig, entusiastisk, sjalu, oppriktig, brennende, hengiven, energisk, lengtende, inderlig, glødende og fanatisk.

Altså er det hva den nidkjære strekker seg etter, ikke nidkjærheten i seg selv som er subjektet for god/ond-vurderingen.

Kanskje nidkjærhet, som oppofrelse, får en mer positiv konnotasjon innen monoteistiske trosretninger, og for øvrig kan oppfattes i retning av noe som er rigid og monomant.

Etymologisk er det interessant at det ...

Kan det hende at det finnes noen semantisk avledninger til det moderne engelske ordet need? Altså trenger/behøver (nid/need) å strekke seg etter (kjær)?

Beklager at jeg ikke har svart deg tidligere, sykdom og mye annet.

Her tenker jeg at ettersom ordet nidkjærhet er forbundet med ordet nid, må det også dreie seg om ondt? Det kan da ikke være forbundet med begrepet godt?

Å kunne skjelne mellom godt og ondt er verdt mer enn all verdens annen kunnskap, mener jeg.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...