Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Maling av utevegg med linoljemalng etter det har regnet


Anbefalte innlegg

Maler huset utvendig med linoljemaling om dagen, og nærmer meg heldigvis slutten. Forleden dag var jeg klønete nok til ikke å sjekke værmeldingen, og det begynte naturligvis å hølje et par timer etter at jeg var ferdig. Regnet stod rett på to nymalte vegger. Dette gjaldt mellomstrøket, så da er spørsmålet om jeg bare kan fortsette rett på toppstrøk som om ingenting har skjedd eller må gjøre noe mer? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil alltid være en eller annen form for fuktighet i treverket så så lenge du venter et par dager med greit vær så skal det gå fint. Linoljebasert maling er vel ikke så blank av seg (rett meg hvis jeg tar feil) men duggen som kommer på kvelden kan gjøre malingen matt. Er malingen blank så kan det være greit å male tidligst mulig på dagen sånn at den får tørket mest mulig før kveldsduggen setter inn.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mange malingsfabrikker skriver en del ting for å gardere seg litt i ettertid. På etiketten hvor farven står står det at malingen har holdbarhet på et år. Dette skyldes av farven kan begynne å skille seg hvis det står stille / ubrukt over tid så så lenge en rører malingen eller rister boksen kan man bruke malingen utover et år.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...