Gå til innhold

Kontroversiell og kjapp: Nå skal de seks Skjold-korvettene oppgraderes for en halv milliard [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Dermed har de en formidabel forflyttingshastighet der de kan rekke over omtrent hele den lange norske kysten på et døgn."

Disse båtene har interessert meg helt fra de ble bygget, da jeg eksperimenterte med en variant på slutten av 70-tallet.

Tror fortsatt ikke dette er et optimalt skrog for raske små båter, da jeg aldri har sett noen dokumentasjon på hvor fort de kan gå i Nordvest kuling ved Stadt f. eks.

Må båtene ligge værfast i Måløy når det er kuling kommer de ikke langt langs Norskekysten en normal vinterdag.

Denne type opplysninger er trolig karakterisert som forsvarshemmeligheter, men samtidig er utviklingen av gode skrog for små båter avhengig av statlig finansiering.

Det er med andre ord bare forsvaret som har råd til teste ut forskjellige skrog og sammenligne.

Det er også slik at "Torpedobåtene" viste seg svært effektive sist det var krig. De er små mål, og beveger seg raskt og lette å gjemme. Da de heller ikke stikker dypt i vannet har de fordeler mot torpedoer f. eks.

Trolig er det bare fly som er overlegne disse små hurtiggående båtene i kamp.

Men som sagt så burde vi teste ut en variant uten vifter, men formet som en 3-maran og designet for å tåle større bølger.

Lykkes vi med å optimalisere denne type skrog kan det ha betydning for hurtigbåttrafikken langs kysten, da dagens hurtiggående båter heller ikke er optimale med tanke på motorkraft.

Endret av aanundo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Flott at båtene oppgraderes. Den eneste riktige beslutningen nå når fregattvåpenet er såpass redusert. 500 millioner er "småpenger" i forhold til hvilken som helst annen løsning for å dekke inn Helge Ingstad. Når det er sagt mener jeg at vi godt kunne lagt en mrd eller så i potten for å styrke kystvakten, siden de har en del oppgaver som korvettene ikke egner seg til og som fregattvåpenet ikke kan dekke like godt i sitt nåværende antall.

Man kan godt mene at korvettene ikke burde blitt bygd, men det ble de, og for korvetter å være er de imponerende.

I det hele tatt dagens gladnyhet når det gjelder forsvarsnyheter.

Endret av joakimb
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Veldig bra at man forlenger levertiden. Dette sett i forhold til de få kampfartøyene sjøforsvaret rår over i dag kontra 80 tallet. Hvis mulig så burde man kanskje ha styrket luftvernsystemet. Gjerne på bekostning av kanonen i verste fall hvis det er areal det står på. Tror ikke kanoner har noen stor betydning på marinefartøyer i dag hvis det skulle bli alvor? Dessuten bra med disse båtene som kan oppholde seg i territorier over lang tid i motsetning til fly som må returnere etter kort tid grunnet drivstofforbruk. Med NSM har de meget stor slagkraft, og små nok til at de kan gjemme seg i fjorder ol.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

«designet for å bekjempe trusler fra den kalde krigen som kystinvasjon»

 

Og dette er jo akkurat det vi trenger, et forsvar for Norge og vår langstrakte kystlinje. Med kryssermissiler. Særlig nå da spenningen i nord øker. Vi kan ikke regne med at noen vil hjelpe oss om vi ikke gjør hovedjobben selv.
 

De siste års naive tilnærming der mange trodde at forvar var å sende små tropper til fjerne land må på historiens kirkegård.

Endret av Tor Hansen3
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sitat

I nyere tid har det fra forsvarsledelsen vært jobbet ut fra at korvettene skal fases ut når kampflyene F-35A har tilstrekkelig overlappende kapasitet.

Om man skal tenke forsvar, er det potensielt lang mer vrient for en fiende å slå ut seks korvetter spredt rundt i skjærgården enn 52 kampfly på 1 og en halv flybaser.

Kjør i gang en 100 prosent norskutviklet erstatning for Skjold-klassen med en ramme på minimum 12 fartøyer, med alle teknologiske nyvinninger vi kan mønstre i årene fremover: Stealth, 8 NSM-missiler, en kanon som kan benytte smarte granater, lett luftskyts, GaN-basert AESA-radar (potensielt fra svenskene) og multispektrale sensorer, DIRCM laserbasert selvforsvar, MADL datalink kompatibelt med F-35, integrerte droner som fremskutt sensor- og ildledning og stridsledningsystem fra KDA bør være i potten.

 

Endret av bbolsoy
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg stusser litt over at man sammenligner kapasiteten til korvettene med kapasiteten til F35. Ja, jo, jeg skjønner for så vidt at de på et vis har samme kapasitet i selve angrepsøyeblikket, altså at de kan komme fort og levere missiler mot mål. Forskjellen blir vel der at F35 der kan levere 2 missiler (om de ikke også henger noen under vingene) mens korvettene kan levere 8. F35 har jo hastigheten på sin side mens korvettene har utholdenheten (jeg tror ikke en F35 kan ligge lenge bak en holme og vente på angrepsmuligheter).

Og dette med kystforsvar skjønner jeg heller ikke. Om vi skal legge tradisjonell norsk forsvarspolitikk til grunn er det nettopp kyst- og territorialforsvar som er hovedproduktet, og da i en størrelsesorden som tilfredsstiller to krav; kraftig nok til at en aggressor tenker seg nøye om med tanke på ressursbruk i en konfliktsituasjon og utholdende nok til å holde inntil alliert hjelp er på plass.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Ing. Bjotveit skrev (4 minutter siden):

Radarsignatur som ei fiskeskøyte, men vil ikkje ei fiskeskøyte i 40 knop avsløre seg?

De har minimumsfart en god del under 40 knop. Hvis det ligger en korvette og lurer i en liten vik vil ikke normal radar fange det opp (er teorien). Når korvetten engasjerer et mål er det noe annet, og da kommer farten og slagkraften inn.

Den russiske marinen kan ikke sende inn overflateskip i Norsk farvann så lenge korvettene flyter med mindre de er villige til å ta store tap.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
oceana skrev (21 minutter siden):

Anskaffelsen av disse skulle jeg likt at man gravde nærmere i - for meg høres det mest ut som et produkt kjøpt inn som et rent sysselsettingstiltak, og ikke et militært behov som skulle dekkes.

Greit nok, og det er nok mange enige i, men nå har vi disse båtene og da bør vi bruke dem, spesielt siden vår maritime slagkraft er begrenset og luftvåpenet er relativt sårbart for aksjoner/sabotasje mot infrastruktur.

Når vi en gang i fremtiden har en sterkere marine kan vi fase ut korvettene, men det er helt urealistisk at vi kommer dit før krovettevåpenet uansett nærmer seg en alder der det kan legges ned av naturlige årsaker.

Jeg mener at selve tanken bak korvettene er riktig; små båter med stor kapabilitet, men problemet er at korvettene er for spisset mot akkurat det og ikke fyller andre funksjoner.

Jeg regner med at neste generasjon krigsskip blir litt mer hybrid slik at de har stor kapabilitet uten å være bittesmå. Gjerne en ny litt større korvetteklasse som faktisk kan brukes til annet enn å snike på russerne fienden i skjærgården.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjold Korvettene er et formidabelt forsvarsvåpen! Det er bare sørgelig at våre politikere (av de fleste farger) fokuserer mer på "Angrepsvåpen" enn på "Forsvarsvåpen". Hvor mange nye, oppgraderte Skjold Korvetter kan vi få for prisen for en nybygd fregatt? Jeg er av den oppriktige mening at korvettene er bedre egnet for de geopolitiske endringene vi nå bivåner. Få store Fregatter (les mål) fremfor flere små Korvetter kan sammenliknes med den lite fornuftige sentraliseringsiveren politikerne våre har presset frem, hvor vi samler "alle eggene" i bølgeblekkskur på Ørland fremfor å spre dem ut på eksisterende infrastruktur man faktisk binder budsjettkroner på å ødelegge!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
0AAVKDA1 skrev (29 minutter siden):

Skjold Korvettene er et formidabelt forsvarsvåpen! Det er bare sørgelig at våre politikere (av de fleste farger) fokuserer mer på "Angrepsvåpen" enn på "Forsvarsvåpen". Hvor mange nye, oppgraderte Skjold Korvetter kan vi få for prisen for en nybygd fregatt? Jeg er av den oppriktige mening at korvettene er bedre egnet for de geopolitiske endringene vi nå bivåner. Få store Fregatter (les mål) fremfor flere små Korvetter kan sammenliknes med den lite fornuftige sentraliseringsiveren politikerne våre har presset frem, hvor vi samler "alle eggene" i bølgeblekkskur på Ørland fremfor å spre dem ut på eksisterende infrastruktur man faktisk binder budsjettkroner på å ødelegge!

VI trenger nok fregattene også, og nye ubåter. Og å ha en kampflystyrke som i normalberedskap er kostnadseffektiv er heller ikke nødvendigvis feil. Problemet er når man legger ned beredskapen gjennom å fjerne mobiliseringsevnen andre steder enn på sentraliserte enheter sånn som at man f.eks. fjerner kampflyhangarer på andre flyplasser. Og et enda større problem er at man har en landmakt som ikke på noe vis står i forhold til behovet, og der befolkningens eierskap til hele greia langt på vei har forvitret med svært små kull av soldater som avtjener verneplikt. La gå at marine og flyvåpen trenger utdannede teknikere og spesialister på mange av sine våpenplattformer, men regulære hærstyrker av en viss størrelse vil være en rimelig forsikring både mot manglende forsvarsvilje i befolkningen og mot aggresjon fra en fiendtlig makt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 9/10/2020 at 12:37 PM, KjellHR said:

Veldig bra at man forlenger levertiden. Dette sett i forhold til de få kampfartøyene sjøforsvaret rår over i dag kontra 80 tallet. Hvis mulig så burde man kanskje ha styrket luftvernsystemet. Gjerne på bekostning av kanonen i verste fall hvis det er areal det står på. Tror ikke kanoner har noen stor betydning på marinefartøyer i dag hvis det skulle bli alvor? Dessuten bra med disse båtene som kan oppholde seg i territorier over lang tid i motsetning til fly som må returnere etter kort tid grunnet drivstofforbruk. Med NSM har de meget stor slagkraft, og små nok til at de kan gjemme seg i fjorder ol.

 

Såvidt jeg vet er kanonen hovedluftvernet til skipene. Den er knyttet til en radar som sporer mål som missiler, helikoptre, droner o.l. og styrer ildledningen til kanonen. Kanonen er jo av rimelig solid kaliber, noe som gjør at den kan skyte på mål tusenvis av meter unna.

Tvert imot tror jeg den billigste og enkleste oppgraderingen av vern mot missiler hadde vært å gå til innkjøp av det Leonardo markedsfører som Strales. Dette er et kit som muliggjør bruk av moderne smart-ammunisjon, med høy treffsikkerhet og  effektiv rekkevidde mot missiler opp til 8000 meter.

En annen mulighet for å også kunne gå etter helikoptre, droner osv utenfor rekkevidde hadde vært å ofret noen av kryssermissilene, og montert IRIS-T missiler i samme canister istedet. Dette hadde vært omtrent samme systemet som hæren får i det nye kampluftvernet. Fordelen der er at missilene eksisterer på lager, og at missilene er selvstendige, dvs de trenger ikke noe radar eller styring fra skipet for å spore mål underveis. Integrasjon burde derfor ikke være altfor kostbar eller vanskelig.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
oceana skrev (På 11.9.2020 den 11.30):

Anskaffelsen av disse skulle jeg likt at man gravde nærmere i - for meg høres det mest ut som et produkt kjøpt inn som et rent sysselsettingstiltak, og ikke et militært behov som skulle dekkes.

Egentlig det helt motsatte.


Korvettene er et viktig verktøy for å forsvare norsk kystlinje. Desverre har Forsvaret hatt et feilslått fokus på internasjonale operasjoner med små norske bidrag og glemt Norge de siste 25 årene.  Mye av den norske militære satsningen har vært en katastrofe, men heldigvis har vi fortsatt korvettene. Et viktig verktøy i forsvaret av kysten.

Endret av Tor Hansen3
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...