Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

«Start PXE over IPv4» feilmelding ved oppstart


Anbefalte innlegg

 

Hei!

Når jeg starter PC’n får jeg opp følgende melding: «Start PXE over IPv4» og «Start PXE over IPv6». Blir deretter sendt rett til BIOS og lenger kommer jeg ikke.

Har prøvd følgende løsninger:

-Disable IPv4 og IPv6

-Endre booting rekkefølgen slik at harddisken kommer først

-Installere windows på nytt fra en USB, men dette gikk heller ikke da jeg fikk opp denne meldingen «Vi kunne ikke opprette en ny partisjon eller finne en eksisterende partisjon?». Prøvde deretter å formatere harddisken, men fikk fortsatt samme melding.

Så etter å ha prøvd det meste (tror jeg) tok jeg ut harddisken og satte den i en gammel PC. Dette fungerte fint. Tok deretter harddisken tilbake igjen og vipps så fungerer alt som normalt. Bestemmer meg derfor for å tilbakestille SSD-disken også og da også installere Windows på nytt på SSD-disken. Etter at PC-n er tilbakestilt begynner jeg å laste ned noen få programmer. Laster ned både på SSD og vanlig harddisk og alt fungerer som det skal. Så våkner jeg i dag og kommer til den samme feilmeldingen. 

Dette er forresten PC’n min:

https://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/MSICODEXXE222/msi-codex-xe-8rd-222eu-stasjonar-gaming-pc

Noen idé om hva det kan være?

Endret av Rullekake
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Radford skrev (3 timer siden):

Hei! 

 

Antar du har Googlet dette allerede, men i tilfelle du ikke har funnet denne artikkelen: https://www.partitionwizard.com/amp/partitionmagic/start-pxe-over-ipv4.html

Se om ikke tipsene de gir deg der hjelper ?

Takk for svar! Har dessverre forsøkt de tipsene der, men uten hell. Eneste jeg ikke har prøvd er å disable Wake-On-Lan siden jeg ikke fant det i BIOS

Lenke til kommentar
Radford skrev (22 timer siden):

Har du prøvd å bytte CMOS batteriet? 

 

Prøvde det nå, men heller ikke det viste seg å virke. Det vil si, tok et CMOS batteri ut fra min gamle, men den virker som den skal. Har nå også prøvd å starte PC’n uten SSD (hvor Windows er installert) og kun harddisk, men dette gikk heller ikke.

Lenke til kommentar
Rullekake skrev (27 minutter siden):

Prøvde det nå, men heller ikke det viste seg å virke. Det vil si, tok et CMOS batteri ut fra min gamle, men den virker som den skal. Har nå også prøvd å starte PC’n uten SSD (hvor Windows er installert) og kun harddisk, men dette gikk heller ikke.

Hmm, da går jeg ikke flere tips sånn umiddelbart. Håper noen andre her kan hjelpe deg videre. 

Lenke til kommentar

Nå har jeg funnet ut hvordan jeg kommer inn på PC’n ihvertfall. Hvis jeg tar harddisken min ut og setter den inn i en annen PC og deretter setter den tilbake igjen virker det, men hvis jeg prøver å starte PC’n min på kun SSD og kobler ut harddisken får jeg fortsatt opp feilmelding... Gir ikke helt mening for meg dette

Lenke til kommentar

Hvis du har installert Windows med både SSD og HDD tilkoblet kan det hende windows har lagt noen av oppstartsfilene på HDD og andre på SSD. Da må begge være tilkoblet for at Windows skal starte. Kjent problem. Derfor anbefales det å alltid installere Windows med kun én disk eller SSD tilkoblet. Så kobler man til resten når installasjonen er ferdig.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (10 timer siden):

Hvis du har installert Windows med både SSD og HDD tilkoblet kan det hende windows har lagt noen av oppstartsfilene på HDD og andre på SSD. Da må begge være tilkoblet for at Windows skal starte. Kjent problem. Derfor anbefales det å alltid installere Windows med kun én disk eller SSD tilkoblet. Så kobler man til resten når installasjonen er ferdig.

Takk for svar! Hva gjør jeg da nå som jeg er inne på PC’n? Vil det funke å koble fra HDD, tilbakestille alt, og installere Windows på nytt med kun SSD tilkoblet?

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (11 timer siden):

Hvis du har installert Windows med både SSD og HDD tilkoblet kan det hende windows har lagt noen av oppstartsfilene på HDD og andre på SSD. Da må begge være tilkoblet for at Windows skal starte. Kjent problem. Derfor anbefales det å alltid installere Windows med kun én disk eller SSD tilkoblet. Så kobler man til resten når installasjonen er ferdig.

Nå gjorde jeg følgende: Kom meg inn på PC’n, koblet fra HDD, tilbakestilte og installerte Windows på nytt med kun SSD koblet til. Alt så greit ut når installasjonen var ferdig. Valgte deretter «Start på nytt» og dette gikk også greit. Skulle deretter prøve å avslutte og deretter starte på nytt, men da kom feilmeldingen tilbake... Burde jeg prøve omvendt? Installere Windows med kun HDD tilkoblet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...