Gå til innhold

Fakturering av andre bedrifter


Anbefalte innlegg

Har nettopp startet et lite enkeltmannsforetak ved siden av min nåværende jobb. Foretaket utfører små oppdrag med design for andre bedrifter, og jeg har allerede utført rundt ti oppdrag. Har fakturert samtlige oppdrag nå, og første bedriften hadde forfall i går. Har pr nå ikke mottatt penger på konto fra noen av bedriftene. 

 Da jeg er helt ny innenfor det å fakturere andre bedrifter, lurer jeg på om det er vanlig at det tar tid før en mottar betaling? Samtlige bedrifter har vært meget fornøyde med det jeg har gjort for dem. Jeg bruker Conta for å lage faktura, og all informasjon er korrekt der. Kundene er alt fra små enk til store AS

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har litt samme intrykk av bedrifter som av vanlige folk. Det er stor variasjon i hvor flinke de er til å betale regninger i tide.

Mitt tips er å ta en telefon på mandag og spørre. Gjør det til en hyggelig telefon, slik at du bevarer et godt forhold. De fleste betaler med en gang etter en liten telefonpåminnelse.

Lenke til kommentar
On 9/10/2020 at 9:18 AM, traveldag said:

Har nettopp startet et lite enkeltmannsforetak ved siden av min nåværende jobb. Foretaket utfører små oppdrag med design for andre bedrifter, og jeg har allerede utført rundt ti oppdrag. Har fakturert samtlige oppdrag nå, og første bedriften hadde forfall i går. Har pr nå ikke mottatt penger på konto fra noen av bedriftene. 

 Da jeg er helt ny innenfor det å fakturere andre bedrifter, lurer jeg på om det er vanlig at det tar tid før en mottar betaling? Samtlige bedrifter har vært meget fornøyde med det jeg har gjort for dem. Jeg bruker Conta for å lage faktura, og all informasjon er korrekt der. Kundene er alt fra små enk til store AS

Forfall i går? Det betyr jo i så fall at pengene kommer i dag om de har betalt på forfallsdato så du er jo i overkant tidlig ute med å bekymre deg for betalinger.

Å motta betaling FØR forfall er helt uvanlig. Er slett ikke uvanlig at firmaer betaler noen dager for sent. Purre gjør en ikke før det har gått en uke etter forfall.

Nå vet ikke jeg hvor lang betalingsfrist du gir de, men husk at større firmaer ikke bare betaler med en gang de ser fakturaen. De må finne riktig vedkommende, som så må godkjenne før den kan bokføres. Det kan ta litt tid.

Endret av John-B
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, som John-B skriv så er det stor sannsynlegheit for at fakturaen blei betalt på forfallsdato og at det derfor tek ein dag før du får pengane inn på konto i din bank.

Det kjem nok også litt ann på kva betalingsfrist ein har på fakturaen. I bedrifter er betalingsfristane ofte litt i kortaste laget for å rekke å betale alt innafor forfallsfristen ettersom fakturaen skal både attesterast og godkjennast av dei rette personane før fakturaen blir overført til økonomiavdelinga som kan gjennomføre betalinga når dei har tid. Det skal ikkje mykje til før at ein faktura blir liggande nokre dagar å vente på at den rette personen behandlar den og sender den vidare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjører relativt kort betalingsfrist, ti dager, og fakturerer fast en gang i måneden. Det er forutsigbart for kundene, og lettere å håndtere for egen del, men vet at mange fakturerer umiddelbart etter at tjenesten er levert. Støtter forslaget over om en telefon (eller hyggelig mail) heller enn purringer og inkasso, samt å vente til en uke over fristen, særlig om du ikke har et veldig stort antall kunder. Det er selvfølgelig penger og hente på purringer, men er noe korttenkt om det er det som er forretningsmodellen.

Oppgjør før forfall er uvanlig blant bedriftskunder, fordi det er gunstig for bedriftene å ha penger tilgjengelig på konto. Rentefordelen er nå mikroskopisk, men for bedrifter som låner penger til driften, kan det likevel være en del å spare.

Det er selvsagt viktig og riktig å stoppe leveranser og kjøre innkreving dersom oppgjør uteblir etter påminninger.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...