Gå til innhold

Equinor selger halvparten av havvindprosjekt i USA til BP


Anbefalte innlegg

"Dette er bare tull. Equinor realiserer prosjekter innen fornybar energi. Når prosjektet er realisert har ikke Equinor noen særlig grunn til å beholde det. Selv om de selger hele eller deler av prosjektet vil jo fremdeles kraften produseres. Fordelen med dette er at Equinor får cash inn og reduserer sine investeringsforpliktelser slik at de kan fortsette å aggressivt realisere nye prosjekter."

Svar til joakimb:

Enig. God strategi å selge deler av vindkraftverk i USA.

Høy risiko ved investeringer i USA innenfor energisektoren og stor sjanse for rettslige etterspill. Investorer innen energi bør holde seg unna USA, pga. I sue you and not in my back yard.

Ellers, strategien er god, i mindre skala gjør Sognekraft det samme: Bygger nye kraftverk og selger ut. Eksempel, salg av en hel del småkraftverk og 50% av Leikanger kraftverk. Det blir penger i kassa og muligheter for nye investeringer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
joakimb skrev (På 10.9.2020 den 12.04):

Ser ikke noe problem overhodet med at Helge Lund er involvert.

Denne handelen er 100% på linje med satsingen til både BP og Equinor.

BP har mer muskler, men også større ambisjon. Equinor er mer på hugget og kan dermed høste fruktene av det.

At Equinor får solgt det som i praksis er en 12,5mrd investeringsforpliktelse til 10mrd er ikke annet enn genialt, både for Equinor og dets aksjonærer, som inkluderer oss.

Eller motsatt, hvis man tenker seg at verdien øker med inntektene slik som i Storbritania...

Lenke til kommentar
NERVI skrev (2 minutter siden):

Eller motsatt, hvis man tenker seg at verdien øker med inntektene slik som i Storbritania...

Vet ikke akkurat hva du mener her, men Equinor selger denne andelen med omtrent 1mrd dollar i gevinst Det er en fortjeneste de færreste prosjekter kan måle seg med i forhold til investert beløp. Pengene kan så brukes til å fortsette med lignende satsinger.

Lenke til kommentar
joakimb skrev (7 minutter siden):

Vet ikke akkurat hva du mener her, men Equinor selger denne andelen med omtrent 1mrd dollar i gevinst Det er en fortjeneste de færreste prosjekter kan måle seg med i forhold til investert beløp. Pengene kan så brukes til å fortsette med lignende satsinger.

Du forutsetter vel at investeringen ikke vil gi avkastning da.

Lenke til kommentar
NERVI skrev (16 minutter siden):

Du forutsetter vel at investeringen ikke vil gi avkastning da.

Jeg forutsetter at investeringen ikke vil gi 12x avkastning på investert beløp fremover.

I tillegg forutsetter jeg at den bedrede cashsituasjonen vil åpne for nye prosjekter med potensiale for veldig høy avkastning.

Endret av joakimb
Lenke til kommentar
joakimb skrev (6 minutter siden):

Jeg forutsetter at investeringen ikke vil gi 12x avkastning på investert beløp fremover.

I tillegg forutsetter jeg at den bedrede cashsituasjonen vil åpne for nye prosjekter med potensiale for veldig høy avkastning.

 Det er åpenbart cash, og resten blir hypoteser.

Lenke til kommentar
NERVI skrev (Akkurat nå):

Til sist, jeg legger til grunn at Equinor skal levere energi på lang sikt, og at prosjektene de til enhver tid velger å gå inn i er vurdert som lønnsomme. Et eller annet sted må jo Cash produseres.

Ja, men da forstår jeg ikke hva som er poenget ditt. De produserer energi, og med denne avtalen genererer de cash.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...