Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC gir ikke bilde, finner ikke feil


Anbefalte innlegg

En kollega lurte på om jeg kunne feilsøke litt på PCen hans. Den gikk mørk plutselig, og han nevnte at etter mange restarter så fikk han windows sin mulighet til å gå inn i safe mode, men slo av igjen.

Jeg kikket fysisk på PCen, men finner ikke feilen.

Hovedkortet er ett Asus Maximus V Gene, med 1060 GPU.

Koden som vises på hovedkortet etter en stund er A2, som etter det jeg kan finne betyr at alt er ok.

Testet skjermkortet i begge PCIe slottene. Testet med utgangen på hovedkortet.

Testet med annen GPU, da også annen kabel. Det er heller ikke samme skjerm som han bruker.

Testet også med annen strømforsyning.

Fant også en som nevnte at det kunne være SATA tilkoblingene som hjalp han. Testet å plugge ut alle, og fikk fortsatt samme A2 uten harddisker tilkoblet. Det reagerte første gang på at det ikke var tilkoblet noe tastatur.

Har testet BIOS reset, det er egen knapp bakpå som er for dette, men Asus nevner ikke noe sted hvordan man skal bruke den. Trykker på den så slukker lyset og det kommer tilbake igjen etter 1 sekund (når PCen er slått av). Testet også å holde den en stund.

Eneste jeg kan komme frem til er at Hovedkortet selv er defekt, eller er det noen som ha en ide om hva annet jeg kan sjekke?

La merke til at reset bryteren på hovedkortet ikke fungerte, men den fra kabinettet gjorde det. Start bryteren på HK funket.

Kan legge til at når jeg åpnet PCen så var skjermkortet ikke festet med skruer, men så ut til å sitte, og harddiskene lå løst, da han ikke hadde riktig braketter til det kabinettet.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534
AndersT2 skrev (9 minutter siden):

Snipp

Hva mener du med "PC gir ikke bilde"? Er skjermen helt svart hele tiden, eller er det bare Windows som ikke starter opp? Kommer du inn i BIOS?

Hvor mye RAM er det i PC'en? Dersom det er flere RAM-brikker, har du forsøkt å fjerne alle RAM-brikkene med unntak av en? En defekt RAM-brikke kan være nok til at alt stopper opp. Dersom det ikke fungerer med en brikke heller, ta så ut den brikken og prøv med neste. Dersom det ikke hjelper så er det neppe RAM-brikkene som er problemet.

Skjermkortet ville jeg skrudd fast. Harddiskene vil jeg tro det går bra at ligger løst, ihvertfall om det er SSD-disker.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Bios vises ikke. Ingenting som kommer opp. Det rare er at skjermen ikke bytter tilbake til DP inngangen slik den gjør når det ikke er noe der.

 

Kan teste minnebrikkene. De stod i feil når jeg åpnet, begge 2 i sporene nærmest CPU, altså ikke dual channel.

Skjermkortet har jeg festet. Den ene er SSD og den andre er HDD. Hadde festet de hvis det var mulig. Men er ikke noe utstyr for det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
AndersT2 skrev (Akkurat nå):

Kan teste minnebrikkene. De stod i feil når jeg åpnet, begge 2 i sporene nærmest CPU, altså ikke dual channel.

Gjør det. Det er ikke lenge siden jeg hadde problemer med min RAM. Skjermen var da helt svart og jeg skjønte ikke hva som var problemet, helt til jeg testet å ta ut den ene RAM-brikken og da fungerte alt igjen.

Lenke til kommentar
Grimnir skrev (22 timer siden):

Gjør det. Det er ikke lenge siden jeg hadde problemer med min RAM. Skjermen var da helt svart og jeg skjønte ikke hva som var problemet, helt til jeg testet å ta ut den ene RAM-brikken og da fungerte alt igjen.

Hjalp ikke. Testet brikkene hver for seg, samt med 1 brikke fra en annen PC som jeg vet funker. Fortsatt det samme.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
AndersT2 skrev (1 time siden):

Hjalp ikke. Testet brikkene hver for seg, samt med 1 brikke fra en annen PC som jeg vet funker. Fortsatt det samme.

Det var verdt et forsøk. Da vet du ihvertfall at det mest sannsynlig ikke er er RAM'en. Men jeg ser at dette er et ganske gammelt hovedkort (2012?), så kan faktisk være det som har tatt kvelden. Ellers som fjw__ skriver: trekk ut absolutt alt av kabler med unntatt av skjerm.

Lenke til kommentar
fwj__ skrev (10 minutter siden):

Trekk ut USB-kabelen for mus og/eller tastatur, kan paradoksalt være en kilde til at windows ikke starter opp. Ellers for å teste hovedkortet, bruk en "beeper" som du kobler til hovedkortet for å høre eventuell feilkode.

Hadde ikke noe USB i, kun strøm og skjerm, og fikk da feilkoden at den ikke hadde noen input console, som jeg tolket som tastatur. Plugget da i ett og da kom jeg videre til A2 koden.

Lenke til kommentar
Pliscin skrev (35 minutter siden):

Kan være verdt å sjekke tastekomboen ctrl+alt+shift+B for å restarte grafikkdriver.

Det hjelper vel kun om man er loadet opp «i Windows»

 

Har du prøvd å resette cmos men uten grafikk kortet Installert , da kjøres du med med Intel IGP grafikk og med skjermen koplet til HDMI port på hovedkortet.

Lenke til kommentar
1 hour ago, AndersT2 said:

Har prøvd via HDMI porten på hovedkortet ja. Det skal etter det jeg kjenner til funke selv om skjermkortet står i også.

Tror jeg kjørte uten kortet i en gang også.

Mulig det er avhengig av BIOS-innstillingene. Men hvis du har slettet CMOS-innstillingene, så skulle det fungere ja. Men ville anbefalt å ta skjermkortet helt ut og prøve.

Lenke til kommentar

Tror jeg kan konkludere med at det nok er noe på hovedkortet som er defekt.

Nappet ut skjermkortet og kjørte uten. Kom da til Bios skjermen som ba meg trykke F1 for å kjøre setup som normalt etter å ha resatt bios. Restarter og får opp det som står på bildet under.

Resetter bios igjen, oppdaterer den til nyeste 1903, fra 1707 og får samme melding.

Error koden på kortet går til A2, så kjapt over til AE etter jeg har vært inne i bios.

Satt inn skjermkortet igjen, resatte bios, og ser når dens topper på A2, så kan jeg trykke F1, F10 og Enter (inn og ut av bios), så kommer den tilbake til AE koden.

 

AE er Legacy Boot Event

 

 

20200911_113044.jpg

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (1 time siden):

Tror jeg kan konkludere med at det nok er noe på hovedkortet som er defekt.

Nappet ut skjermkortet og kjørte uten. Kom da til Bios skjermen som ba meg trykke F1 for å kjøre setup som normalt etter å ha resatt bios. Restarter og får opp det som står på bildet under.

Resetter bios igjen, oppdaterer den til nyeste 1903, fra 1707 og får samme melding.

Error koden på kortet går til A2, så kjapt over til AE etter jeg har vært inne i bios.

Satt inn skjermkortet igjen, resatte bios, og ser når dens topper på A2, så kan jeg trykke F1, F10 og Enter (inn og ut av bios), så kommer den tilbake til AE koden.

 

AE er Legacy Boot Event

 

 

20200911_113044.jpg

Så du «får» bilde/tekst på skjermen. 
Korrupsjon i hovedkortet.
Ta ut cmos batteriet og kople fra +5v standby (slå av PSU) i 24t.
For å cleare kortets DMI data hjelper ikke clear cmos , da må man  også ta ut cpu og powercycle hovedkortet .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...