Jump to content
Redaksjonen.

Lansert i natt: Lucid hevder de er 17 prosent mer energieffektiv enn Tesla

Recommended Posts

bzzlink skrev (2 minutter siden):

Men motorene og inverterne til Taycan er jo betydelig større...

Poenget er at porche har 770hk og veier ca 2,4 tonn og er raskere enn modell S med 825hk og som veier 100 til 150kg mindre om jeg husker rett. Det skal ikke være mulig uten at porche får større snitt effekt ut av sine motorer. De kan de få ved å ha to gear. 
 

Det er godt mulig at porsche kan ta max effekt ut at motorene lenger tid enn tesla og at de derfor er større. Men 10sek regner jeg med tesla klarer uten å måtte redusere

Share this post


Link to post

Men det som nok holder gutta i Zuffenhausen våken om nettene er 

Model S er ikke en sportsbil, det er en fullsize familiesedan som fåes som 7 seter...

Porsche prøvde alt de kunne og slo den såvidt. 
 

Tesla har en sportsbil på vei...

 

Full disclosure: Jeg digger Porsche og har eid en 986 Boxster og en 970 Panamera 4S. 

  • Like 3
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
uname -l skrev (1 minutt siden):

På den første roadsteren så prøvde Tesla seg med en to-girs kasse, men fikk det ikke til. Det er nok hovedårsaken til at det nå er bestemt at girkasse på elbiler bare er tull.

Ss normandie som franskmenna bygget for å kapre det blå bånd var eletrisk drevet.

Årsak: de klarte ikke å lage gearkasser.

Effekten var litt høyere enn her men gear kan være en utfordring når hjernen er inndtilt på 0&1

Share this post


Link to post
Annonse
2 hours ago, bzzlink said:

Hvorfor ljuger du om batteridegradering?

Hvorfor kommer du med beskyldninger. Det er veldokumentert at tesla har redusert ytelsen til mange eldre biler. Dette er ærlig talt ikke kontroversiellt.

https://insideevs.com/news/441801/old-85-kwh-tesla-reduced-charging/
https://electrek.co/2019/06/20/tesla-battery-range-drop-software-update-longevity/

Edited by sverreb

Share this post


Link to post
bzzlink skrev (14 minutter siden):

Porsche prøvde alt de kunne og slo den såvidt. 

Måtte man på Porscha også sette på en Ludicrous mode hvor man må vente opptil en time på at bilen prepper seg for én kjapp aksellerasjon?

bzzlink skrev (17 minutter siden):

Men det som nok holder gutta i Zuffenhausen våken om nettene er 

Hvordan gikk det med Teslas forsøk på å sette en tid på Nurburgring forresten? Det var masse virak og forsøk på å slå Porsche i fjor høst før de ga seg for vinteren. Nå har det gått et år. Har Tesla satt noen nye rekorder der?

  • Like 2

Share this post


Link to post
3 hours ago, sverreb said:

Hvorfor kommer du med beskyldninger. Det er veldokumentert at tesla har redusert ytelsen til mange eldre biler. Dette er ærlig talt ikke kontroversiellt.

https://insideevs.com/news/441801/old-85-kwh-tesla-reduced-charging/
https://electrek.co/2019/06/20/tesla-battery-range-drop-software-update-longevity/

Først fordi påstanden var at vi ikke vil vite om hva som skjer med teslas batterier. Det vet vi

At de har satt limit på ladingen og rekkevidden er ikke det samme som at Tesla har drastisk batteridegradering. 
de har gått i forkant og lært over tid hva det vil si å gi folk gratis hurtiglading, sånn at folk skulle kunne, og har brukt det som eneste lademetode. Det var ikke noe lurt.

Men å utlede at batteridesignet til Tesla har værre degradering enn andre design på bakgrunn av det, kan man ikke.

Hva som skjer med Audi og Volvo sine batterier etter 5år aner vi ikke. 
Men ser man på forbruket pr km på e-tron og Polestar så blir det muligens endel fler ladesykluser på 200.000 km enn på en Tesla.

  • Like 4

Share this post


Link to post
3 hours ago, uname -l said:

Måtte man på Porscha også sette på en Ludicrous mode hvor man må vente opptil en time på at bilen prepper seg for én kjapp aksellerasjon?

Hvordan gikk det med Teslas forsøk på å sette en tid på Nurburgring forresten? Det var masse virak og forsøk på å slå Porsche i fjor høst før de ga seg for vinteren. Nå har det gått et år. Har Tesla satt noen nye rekorder der?

Porsche er rask og Elon har sendt ut Software oppdateringer for å prøve og ta den, cheetah mode osv. 

Rattlåsracing er stort i USA og gir bragging rights. 

Tøysete, javisst. Men gjør nok litt vondt for Porsche og litt mareritt å konkurrere mot et moving target.

Nurburgringstuntet til Elon oppnådde vel nesten det de ville. De fikk testet plaid 3-motorsdrivlinjen sin (den gikk i stykker) 

De fant vel ut underveis der at de ikke klarte å ljuge seg til at det var en produksjonsbil så de fikk ikke satt noen offisiell tid. 
 

Men tiden lakk ut så de fikk PR allikevel. 
De kjørte 29sek raskere enn Taycan

men den er helt uinteressant siden det var en bastard av en prototypebil

https://www.auto-motor-und-sport.de/neuheiten/tesla-model-s-plaid-auf-dem-nuerburgring-tesla-reist-ab-mit-einer-ring-zeit/?_gl=1*18h7e75*_ga*UEU5TXJJZG9RTnZSMEotUFdabDh5UlVHdy1BZ0JPV1BubWw0dkpKOVdmRVR3Tm5LSlJaRjl0eElUdGtMa00xZQ..

  • Like 5

Share this post


Link to post

Ville det ikke vært bedre å bruke to motorer med forsjellig utveksling, istede for Porche sin løsning med en girkasse som er komplisert og sikkert har litt tap i seg?

To Lucid Air motorer med reduksjonsgir veier jo mindre enn en Taycan motor med girkasse. Også får man jo 890 flere hestekrefter (blir vel begrenset av batteri akkurat det kansje men hver enkel motor er jo og kraftigere)

 

Screenshot_20200917-080032.jpg

Screenshot_20200917-080149.jpg

Edited by Complexity
  • Like 1
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
4 hours ago, bzzlink said:

Først fordi påstanden var at vi ikke vil vite om hva som skjer med teslas batterier. Det vet vi

Tror ikke noen viste at de ville få batteriene sine nedgradert forrige runde, hva får deg til å tro at du nå vet hva som vil skje, og at ikke tesla kommer til å gjenta det de gjorde med de eldre batteriene sine? 
 

4 hours ago, bzzlink said:

At de har satt limit på ladingen og rekkevidden er ikke det samme som at Tesla har drastisk batteridegradering. 

Jo det er akkurat det samme. Alt som har med kapasitet og ytelse, uansett bilmerke er kontrollert av BMS. Når en bil ser degradering i ytelse så er det fordi BMS i den bilen bevisst reduserer kapasiteten. I hovedsak for å unngå at batteriet går opp i flammer. 
 

5 hours ago, bzzlink said:

Men å utlede at batteridesignet til Tesla har værre degradering enn andre design på bakgrunn av det, kan man ikke

Og hvor gjorde jeg det? Jeg minner om at jeg sa:

11 hours ago, sverreb said:

Vi vet mer om 5-10 år hva tesla og andre egentlig leverer der på dagens biler.

(min uthev.) 

Jo mer man tillater av høy ladeeffekt, jo større risiko. Av alle leverandørene er det imidlertid så langt bare tesla som har måttet gått inn aktivt for å degradere eksisterende batterier. 

 

 

Share this post


Link to post
9 hours ago, uname -l said:

På den første roadsteren så prøvde Tesla seg med en to-girs kasse, men fikk det ikke til. Det er nok hovedårsaken til at det nå er bestemt at girkasse på elbiler bare er tull.

Ja, her famler resten av industrien rundt i blinde fremdeles. Hadde de bare spurt Musk, her trengs det ingen eksperter...

https://www.gknautomotive.com/en/systems-and-solutions/electric/multi-speed-electric-drive-system/

Fra spøk til virkelighet. Porsche sin løsning er elegant og enkel. Et planetgir og en clutch, thats it.

Det hadde vært utrolig kult hvis noen greide å skalere ned en variable speed planetary gear enhet (Vorecon) til bruk i bil. 😉 Da vil man kunne få mer enn 100% hastighet ut av girkassen.

Share this post


Link to post
6RCURCGB skrev (26 minutter siden):

Det hadde vært utrolig kult hvis noen greide å skalere ned en variable speed planetary gear enhet (Vorecon) til bruk i bil. 😉 Da vil man kunne få mer enn 100% hastighet ut av girkassen.

Problemet med variable gir er vanligvis varmeutvikling, vekt og slitasje, egentlig uansett størrelseorden. Jeg tror det er mer energieffektivt med simplere tilnærminger som f.eks at motorene foran og bak har ulik utveksling til akslingen slik at man kan velge å drive bilen på den akslingen som gir best virkningsgrad. Altså ved normal kjøring. Så kan man heller ofre litt effektivitet de gangene man tråkker pedalen i bunn og bruker begge motorene.

Eventuelt slå fra seg trinnløsheten og gå for trinnede planetgir. Norske Kindernay kunne sikkert utviklet noe i passe skala for biler.

Edited by Simen1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
14 minutes ago, Simen1 said:

Problemet med variable gir er vanligvis varmeutvikling, vekt og slitasje, egentlig uansett størrelseorden. Jeg tror det er mer energieffektivt med simplere tilnærminger som f.eks at motorene foran og bak har ulik utveksling til akslingen slik at man kan velge å drive bilen på den akslingen som gir best virkningsgrad.

En Vorecon er utrolig enkel. Den har ingen slitasje og er mer effektiv enn frekvensomformer. Nå vil ingen elektrisk bil med respekt for seg selv bruke induksjonsmotor såklart men med en Vorecon vil man kunne trinnløst variere hastigheten utifra ett planetgir.

Hva er trinnede planetgir?

Share this post


Link to post
6RCURCGB skrev (10 minutter siden):

Hva er trinnede planetgir?

De som ikke er kontinuerlig variable. F.eks muligheten til å veksle mellom 2 ulike utvekslinger. Eller 14 sånn som den jeg linket.

Edited by Simen1

Share this post


Link to post
26 minutes ago, Simen1 said:

De som ikke er kontinuerlig variable. F.eks muligheten til å veksle mellom 2 ulike utvekslinger. Eller 14 sånn som den jeg linket.

Et planetgir er ikke variabelt. Man får to forskjellige utvekslinger avhengig av om man holder igjen planethjulene eller ring giret som du skriver.

Share this post


Link to post
1 hour ago, sverreb said:

Tror ikke noen viste at de ville få batteriene sine nedgradert forrige runde, hva får deg til å tro at du nå vet hva som vil skje, og at ikke tesla kommer til å gjenta det de gjorde med de eldre batteriene sine? 
 

Jo det er akkurat det samme. Alt som har med kapasitet og ytelse, uansett bilmerke er kontrollert av BMS. Når en bil ser degradering i ytelse så er det fordi BMS i den bilen bevisst reduserer kapasiteten. I hovedsak for å unngå at batteriet går opp i flammer. 
 

Og hvor gjorde jeg det? Jeg minner om at jeg sa:

(min uthev.) 

Jo mer man tillater av høy ladeeffekt, jo større risiko. Av alle leverandørene er det imidlertid så langt bare tesla som har måttet gått inn aktivt for å degradere eksisterende batterier. 

 

 

Jepp, vi er nok ganske enig her. Jeg leste litt fort. Poenget jeg forsøkte å få frem er at vi vet mer om Tesla enn de andre, siden Tesla har levert svære batteripakker og stresset de over mange år. 

De andre produsentene tør ikke å voldta batteriene like mye, kanskje med god grunn. Men slik det virker på meg så er tesla sitt design og måte å styre det på riktig for meg.

Jeg vil ha muligheten til å hurtiglade og utlade fort, og utnytte en stor del av batteriet når jeg trenger det. Tesla sier i fra til meg på skjermen i bilen når jeg tar valg som vil begrense levetiden på batteriet.

Tesla har forbedret kommunikasjonen rundt når du gjør dumme ting. Og meldingene som kommer opp er ikke til å ta feil av. (jeg vet at de ikke var flinke nok til dette på de gamle bilene, men de har lært)

Det er også viktig å huske at snittalderen til en bil ved vraking i EU er 13år. At bilene ikke er som nye de siste årene mot de evige jaktmarker kalkulerer alle bilprodusenter med (dessverre, men det er en helt annen diskusjon)

  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
6RCURCGB skrev (8 minutter siden):

Et planetgir er ikke variabelt. Man får to forskjellige utvekslinger avhengig av om man holder igjen planethjulene eller ring giret som du skriver.

Det var et svar til sitatet "Det hadde vært utrolig kult hvis noen greide å skalere ned en variable speed planetary gear enhet (Vorecon) til bruk i bil."

Share this post


Link to post
sverreb skrev (1 time siden):

Av alle leverandørene er det imidlertid så langt bare tesla som har måttet gått inn aktivt for å degradere eksisterende batterier. 

Her er suksessoppskriften

  1. I motsetning til andre bilprodusenter, velg den mest ustabile batterikjemien fordi den ga mest kWh per krone og vekt.
  2. Tyn livsskiten ut av batteripakka så man kan putte maksimal aks, ladehastighet og rekkevidde inn i en skrytebrosjyre.
  3. Når denne strategien gir problemer, snik inn enn oppdatering som signifikant reduserer kapasitet, ladehastighet og effekt.
  4. Når kunder lurer på hva som har skjedd, ikke gi noen som helst forklaring.
  5. Opplev at kundene, selv de som er rammet av dette, forsvarer selskapet med hud og hår.

Lucid får sine battericeller fra LG. Får håpe de er litt mer konservative, men frykter at de som oppstartselskap vil ta stor risiko siden de ikke har altfor mye å tape. Pluss at de kommer fra en SV-kultur hvor dette er standard. Underpromise and overdeliver er forbeholdt kjedelige, etablerte produsenter.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
15 minutes ago, bzzlink said:

Det er også viktig å huske at snittalderen til en bil ved vraking i EU er 13år. At bilene ikke er som nye de siste årene mot de evige jaktmarker kalkulerer alle bilprodusenter med (dessverre, men det er en helt annen diskusjon)

Det er en jo gjerne en målsetning at gjennomsnittlig levetid ihvertfall ikke skal ned, og da må vi huske at levetiden en bil designes for må være mye lengre enn gjennomsnittlig levetid. Dette er fordi det alltid er en andel biler som vrakes tidlig p.g.a. høy bruk eller ulykker, så de øvrige må kompensere med å vare lengre. D.v.s. at vi bør fortsatt ta sikte på ca 20* års designet levetid for å opprettholde gjennomsnittlig på ca der den er i dag.  

*) Tenk på et tall. Hva det faktisk må være vet jeg ikke. 

Share this post


Link to post
14 minutes ago, bzzlink said:

Poenget jeg forsøkte å få frem er at vi vet mer om Tesla enn de andre, siden Tesla har levert svære batteripakker og stresset de over mange år.

Ro ro til fiskeskjær? Det har vært understreket flere ganger fra flere hold. Det er ingen som har bestridt at vi har mest data fra Tesla.

Og det dataene forteller oss er at hurtiglading og lyskryssdueller sliter mer på batteriet enn de som kjører vanlig og lader hjemme. Allikevel, hvis man har igjen 70-80% kapasitet etter 8 år vil jo de færreste oppleve det som noe problem. Antagligvis kan man bruke batteriet i over 10år med mindre BMS gir opp.

Share this post


Link to post
sverreb skrev (2 timer siden):

Jo mer man tillater av høy ladeeffekt, jo større risiko. Av alle leverandørene er det imidlertid så langt bare tesla som har måttet gått inn aktivt for å degradere eksisterende batterier. 
 

Eh, nei. Vi hadde en 2012 Leaf i mange år, etter å ha hatt den et par år kom Nissan med en oppgradering som drastisk økte bufferen på batteriet for å spare det. Vi mistet nesten 10% kapasitet på den oppdateringen. 

  • Like 4

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...