Gå til innhold

Lansert i natt: Lucid hevder de er 17 prosent mer energieffektiv enn Tesla


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
6RCURCGB skrev (7 timer siden):

Man er ikke begrenset til å kun bremse hjulene hvis man bruker aktive differensialer...

 

Eg tror noe av det viktigste batteri-bilen kan få er vedlikeholdsfrie bremser, i dei tilfeller man ikke har med banebil eller utrykningskjøretøy å gjøre.

 

Bremser kan fint ligge på insiden av drivaksler, og bak kan man nytte trommel om der ikke er gear og difrensial.

 

Man kan få bort en utgift på 2 000 - 8 000 i året, eller skal vi si 100 000,- i løpet av bilens levetid. Skal bli artig å se hvordan Amazon sine 100 000 bestilte budbiler vil håndterer dette. 10 mrd spart er penger det og, og så kommer jo autonome flåtebiler snart.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Bremseskiver kan bli ganske varme. Hvis en motor kan omsette den energien til strøm med høy virkningsgrad og høy nok effekt, uten å overopphetes, så kan energien potensielt flyttes andre steder i bilen. Det er snakk om opp til 1MW ved maksimal bremsing og opp til 1 kWh i bremseenergi per oppbremsing. Hvis ikke batteriet klarer å svelge unna alt så kan resten om så dumpes som overskuddsvarme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (53 minutter siden):

Bremseskiver kan bli ganske varme. Hvis en motor kan omsette den energien til strøm med høy virkningsgrad og høy nok effekt, uten å overopphetes, så kan energien potensielt flyttes andre steder i bilen. Det er snakk om opp til 1MW ved maksimal bremsing og opp til 1 kWh i bremseenergi per oppbremsing. Hvis ikke batteriet klarer å svelge unna alt så kan resten om så dumpes som overskuddsvarme.

Bruker vi tallet Deres på 1 MW (sekund da alt har en tids mengde) vil det om nedbremsing skjer ved 1G fra 125 km/t bli 3 500 000 W sekunder (0,98 kWt)

Men om bremseefekten er 1MW ved 1G blir bilen 10 000 kilo tung (krev ca 98 W for å gi en kilo 1G, om eg ikkje husker feil).

 

Bremsinga Du refererer til er mer ekstem. Da har man normalt sett fått en noe ivrig politibetjent inn fra høgre som man regner med å tape for.

Ved ekstremnedbremsing fra 250 km/t med 2G oppremsing blir bilen 2 500 kg 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (20 timer siden):

Nissan Leaf 2010

Mitsubishi i-MiEV 2010

Tesla S 2012

BMW i3 2013

At du i det hele tatt tror at ikke noe av dette hadde skjedd hvis det ikke hadde vært for Tesla er bare festlig...

Tesla Model S skiller seg ut i det selskapet både på rekkevidde, ladehastighet og innvendig plass. 

Et naturlig oppfølgingsspørsmål vil jo være hvor lang tid det tok før  BMW, Nissan og Mitsubishi kom med en bil som matchet Tesla Model S 2012 på de egenskapene jeg nevnte. Svaret på det spørsmålet vil også antyde et mulig svar på hva som hadde skjedd uten Tesla.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 9/18/2020 at 7:23 PM, sverreb said:



*) Noen nøkkelord på hva tesla har kommet med som har vært negativt: Proprietær ladeinfrastruktur, aggressive anti-forbruker holdninger inn i bilbransjen, overfokus på veldig store biler og batterier fremfor mer effektiv utnytting av resurser.

De små kortrekkevidde bilene til andre produsenter blir stort sett kjøpt som pendlerbiler av folk rundt de største byene.

De er bil nr 2 eller 3 i familien. Og kjøpes av folk som plutselig innså at de kunne kjøre egen bil for samme pris som det kostet å ta bussen.

Så de har stort sett gjort at folk tok mindre kollektivt

Har ikke tid til å finne kilde akkurat nå kommer tilbake når unga har lagt seg :)

https://www.dinside.no/motor/det-er-de-rikeste-som-kjorer-elbil/71493117

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, bzzlink said:

De små kortrekkevidde bilene til andre produsenter blir stort sett kjøpt som pendlerbiler av folk rundt de største byene.

I norge var nok det til en viss grad tilfelle ja, men det var nok ikke begrenset til bare de små bilene. Grunnen er de noe dårlig funderte bruksincentivene bompengefritak og fritak for parkeringsavgifter.

Norge er imidlertid ikke verden, og ser vi på steder der det bor mye folk er det gjerne små biler som gjelder.

Nå kan man naturligvis forledes til å tro at jeg bare siktet til leaf og iMiev tidligere, men jeg siktet også til Outlander og e-nv200. PHEV konseptet tillot mye av besparelsen til en BEV til proporsjonalt langt mindre innsats i batterier samtidig som bilen ikke har vesentlige bruksmessige begrensinger, og e-nv200 er intressant i å få yrkesbruk over på elektrisk, ikke bare privatbruk.

Det jeg i hovedsak er opptatt av her er å få maksimal miljøgevinst ut av hver celle man kan lage. Da er det ikke ideellt å sette veldig mange av de i en bil, hvor jobben de gjør først og fremst er å være en sikkerhet på å nå frem på de relativt få dagene i året man kjører veldig langt og men egentlig være uvirksomme mesteparten av tiden.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Jeg vet om en familie som har Buddy som eneste bil. Helt sant! Det er jo litt morsomt, interessant og ekstremt samtidig. Poenget er bare: Hvem er du til å definere andre familiers behov?

Er ikke jeg som gjør det. Det går mot større biler. 
Tiguan selger bedre enn Golf i Tyskland. 
Store biler > små biler

  • Liker 1
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Kahuna said:

Så Nissan har holdt på med elbiler siden 40-tallet men har fortsatt ikke kommet opp med noe som er bedre enn en Tesla Model S fra 2012? Det er ikke fryktelig imponerende. Nesten så man kan mistenke dem for å ikke prøve særlig hardt.

Nei, du har et poeng der. De har ikke greid å bygge seg opp en fanatisk klan av fanboys...

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (8 minutter siden):

Men seriøst, hva var poenget? Har Nissan, BMW eller Mitsubishi laget et elbil med bedre rekkevidde, ladehastighet og innvendig plass enn en Model S fra 2012?

Spørsmålet er hva du vil. De aller fleste bilprodusenter ønsker å lage biler de tjener penger på. Med dagens batteripris betyr dette en billig bil med mye batteri. Den satsingen har kun vw våget og fått endel kritikk for bruk av billige materialer osv.

Tror ikke premium produsenter ønsker å lage slike minimalistiske biler. De ønsker å lage biler folk har råd til.

vag konsernet har vist med Porche taycan at de kan lage biler som slår tesla på alle områder. Problemet er prisen. Porche kunne sikkert ha erstattet alle skjermene med et billig nettbrett, erstattet skinnsetene med kunsttrekk, kuttet varmepumpe, redusert lyddemping, fjernet gearkasse, fått karroseriplater fra Kina, montert noe gammelt hjuloppheng fra en Skoda , skippet slutt kontroll og fått noen polakker til å lakke bilene i et telt. Da hadde de stått tilbake med en bil få forbinder med Porsche. Det tror jeg ikke at de ønsker.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Trestein said:

Spørsmålet er hva du vil. De aller fleste bilprodusenter ønsker å lage biler de tjener penger på.

Her er du nok inne på noe.

En av produsentene har et annet mål: Å flytte verdens energibruk til fornybar.

Tesla’s to siste 10 årsplaner er under. Kan du lenke til VAG, Mitsubishi, Toyota eller Nissan sine hvor de går igjennom hvordan de jobber for at verdens energiforbruk skal bli mer bærkraftig?

Her er planen de formulerte i 2006

  1. Build sports car
  2. Use that money to build an affordable car
  3. Use that money to build an even more affordable car
  4. While doing above, also provide zero emission electric power generation options

Her er planen de formulerte i 2016, når de så at de kom til å oppfylle den første

  1. Create stunning solar roofs with seamlessly integrated battery storage
  2. Expand the electric vehicle product line to address all major segments
  3. Develop a self-driving capability that is 10X safer than manual via massive fleet learning
  4. Enable your car to make money for you when you aren't using it

Full disclosure: Jeg er klimaskeptiker og mener vårt CO2 utslipps påvirkning på planeten er mye mindre enn de fleste andre mener at det er. Jeg er bare glad for at jeg har råd til å kjøre en rask kul bil proppa med tekno

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 hours ago, sverreb said:

Nå kan man naturligvis forledes til å tro at jeg bare siktet til leaf og iMiev tidligere, men jeg siktet også til Outlander og e-nv200. PHEV konseptet tillot mye av besparelsen til en BEV til proporsjonalt langt mindre innsats i batterier samtidig som bilen ikke har vesentlige bruksmessige begrensinger, og e-nv200 er intressant i å få yrkesbruk over på elektrisk, ikke bare privatbruk.

Det jeg i hovedsak er opptatt av her er å få maksimal miljøgevinst ut av hver celle man kan lage. Da er det ikke ideellt å sette veldig mange av de i en bil, hvor jobben de gjør først og fremst er å være en sikkerhet på å nå frem på de relativt få dagene i året man kjører veldig langt og men egentlig være uvirksomme mesteparten av tiden.

 

4fm0yp.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (På 15.9.2020 den 21.45):

Etter ca. 10 år må man nok belage seg på å skifte batteri vil jeg tro. Alle batterier degraderer og jeg påstår ikke at Tesla er noe dårligere enn de andre det er bare det at det er Tesla man har mest erfaring fra siden de har vært noen år på veien. Og man ser tydelig at hurtiglading sliter. Jeg anser dette som ung teknologi og det blir interessant å følge med på utviklingen. Innen en 10 års tid tror jeg det vil komme veldig gode el-biler på markedet som har tatt med seg lærdommene underveis.

Jeg er enig ang. det å bruke bilen slik det passer, det er en (for)bruksting.

Jeg sover også bra om natten ?

Du tror feil. Hvorfor ikke heller se på fakta, som viser at man ikke må bytte batteri etter 10 år? Fakta viser at batteriet varer lenger enn resten av bilen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...