Gå til innhold

Lansert i natt: Lucid hevder de er 17 prosent mer energieffektiv enn Tesla


Anbefalte innlegg

Just now, Jens Kr. Kirkebø said:

Eh, nei. Vi hadde en 2012 Leaf i mange år, etter å ha hatt den et par år kom Nissan med en oppgradering som drastisk økte bufferen på batteriet for å spare det. Vi mistet nesten 10% kapasitet på den oppdateringen. 

OK, takk for korreksjonen. Nissan og Tesla da altså. Jeg ser ikke bort i fra at det blir flere i den gruppen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6RCURCGB skrev (1 time siden):

En Vorecon er utrolig enkel. Den har ingen slitasje og er mer effektiv enn frekvensomformer. Nå vil ingen elektrisk bil med respekt for seg selv bruke induksjonsmotor såklart men med en Vorecon vil man kunne trinnløst variere hastigheten utifra ett planetgir.

Du får opplyse Audi om dette da, siden de bruker to induksjonsmotorer i e-tron...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, Complexity said:

Ville det ikke vært bedre å bruke to motorer med forsjellig utveksling, istede for Porche sin løsning med en girkasse som er komplisert og sikkert har litt tap i seg?

To Lucid Air motorer med reduksjonsgir veier jo mindre enn en Taycan motor med girkasse. Også får man jo 890 flere hestekrefter (blir vel begrenset av batteri akkurat det kansje men hver enkel motor er jo og kraftigere)

 

Screenshot_20200917-080032.jpg

Screenshot_20200917-080149.jpg

Jeg gleder meg til fremtiden med elektriske drivlinjer!

Torque vectoring er jo Porsche de beste på vil jeg påstå på fossildrivlinje, men da er man begrenset til å bremse individuelle hjul. Med en fullt datastyrt drivlinje hvor man kan kontrollere individuelle hjul både brems og gass blir rått.

Tipper at når sportsbilprodusentene hopper skikkelig på elektrisk så kommer det 4 motors biler rimelig kjapt, og det har potensiale til å knuse banerekorder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, bzzlink said:

Tipper at når sportsbilprodusentene hopper skikkelig på elektrisk så kommer det 4 motors biler rimelig kjapt, og det har potensiale til å knuse banerekorder.

Foreløpig går "sportsbilprodusentene" for to motorer bak og en foran. Min referanse er Stard sin deltagelse i Projekt E.

Om man trenger torque vectoring på forhjulene er jeg usikker på, man ønsker vel mye RWD bias? Problemet er igjen den høye vekten til drivverket og batteriet. Man trenger forøvrig to girkasser, en foran og en bak.  Bilene er foreløpig verken raskere fra 0-100 eller på bane...

Lenke til kommentar
4 hours ago, Complexity said:

To Lucid Air motorer med reduksjonsgir veier jo mindre enn en Taycan motor med girkasse. Også får man jo 890 flere hestekrefter (blir vel begrenset av batteri akkurat det kansje men hver enkel motor er jo og kraftigere)

Tror nok vi skal vente til vi ser de motorene i praktisk bruk. Påstander om revolusjonære tekniske nyvinninger kommer gjerne fulgt av en del ubehagelige kompromisser når man ser det endelige produktet. TANSTAAFL

Lenke til kommentar
41 minutes ago, uname -l said:

Her er suksessoppskriften

  1. I motsetning til andre bilprodusenter, velg den mest ustabile batterikjemien fordi den ga mest kWh per krone og vekt.
  2. Tyn livsskiten ut av batteripakka så man kan putte maksimal aks, ladehastighet og rekkevidde inn i en skrytebrosjyre.
  3. Når denne strategien gir problemer, snik inn enn oppdatering som signifikant reduserer kapasitet, ladehastighet og effekt.
  4. Når kunder lurer på hva som har skjedd, ikke gi noen som helst forklaring.
  5. Opplev at kundene, selv de som er rammet av dette, forsvarer selskapet med hud og hår.

Lucid får sine battericeller fra LG. Får håpe de er litt mer konservative, men frykter at de som oppstartselskap vil ta stor risiko siden de ikke har altfor mye å tape. Pluss at de kommer fra en SV-kultur hvor dette er standard. Underpromise and overdeliver er forbeholdt kjedelige, etablerte produsenter.

 

Jepp bra oppsummert.
Hvis dette er kostnaden for at noen tør/får penger til å gå i motsatt retning av en stor bransje og innovere den, så er det bra i min bok. Og jeg er villig til å bruke neste en halv mill av mine surt opptjente penger på å støtte det. Og jeg vil forsvare at selskaper skal kunne fortsette å oppføre seg på denne måten. Det er ingen som dør av at bilen lader litt treigere, eller må lades litt oftere. 

Hva er alternativet?
1. Lobbyer som et helvete for at man ikke skal komme med utslippskrav, hold arbeiderne på gulvet foran deg og si tenk på alle som mister jobben

2. Kom deg inn på det lukrative amerikanske markedet som en av få produsenter som kan selge personbiler med dieselmotor ved å svindle med utslippene

3. Svindle med utslipp og forled politikere i flere land til å tilpasse avgiftsregler etter dine kjøretøy. Og selg biler som f, helt til politikerne ikke klarer å ignorere utlippsproblemene når flere av byene blir satt på verstingliste i EU på forurensning

4. Ljug, forled, lobbier og forsøk så langt et er mulig å unngå konsekvensene. 

5. collect underpants

???

Success


 

Endret av bzzlink
  • Liker 4
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Hva er alternativet?
1. Lobbyer som et helvete for at man ikke skal komme med utslippskrav, hold arbeiderne på gulvet foran deg og si tenk på alle som mister jobben

2. Kom deg inn på det lukrative amerikanske markedet som en av få produsenter som kan selge personbiler med dieselmotor ved å svindle med utslippene

3. Svindle med utslipp og forled politikere i flere land til å tilpasse avgiftsregler etter dine kjøretøy. Og selg biler som f, helt til politikerne ikke klarer å ignorere utlippsproblemene når flere av byene blir satt på verstingliste i EU på forurensning

4. Ljug, forled, lobbier og forsøk så langt et er mulig å unngå konsekvensene. 


 

Ja, dette er det eneste alternativet til å tyne batteripakkene slik at de selvantenner. Takk for bidraget.

Lenke til kommentar
1 hour ago, bzzlink said:

2. Kom deg inn på det lukrative amerikanske markedet som en av få produsenter som kan selge personbiler med dieselmotor ved å svindle med utslippene

To feil gjør ikke en rett. Å påpeke VWs feilrapportering på deres dieselmotorer har ingen relevans for tråden utover å illustrere hvordan gode ytelser på papiret kan ha skjulte ulemper.

1 hour ago, uname -l said:

Ja, dette er det eneste alternativet til å tyne batteripakkene slik at de selvantenner. Takk for bidraget.

Det er en en risiko for å sette i gang et race til bunn ved at utfordrere oppnår tilsynelatende 'umulige' ytelser, men da ved å ikke hoverholde normer fremfor faktiske tekniske nyvinninger, og med det tvinger alle aktører i bransjen til å redusere kvalitetskravene.

Bilbransjen har mye normer som ikke nødvendigvis er nedfellt i lov noe sted men som man overholder, dels for å unngå å fremprovosere reguleringer og dels for at de har vist seg over tid å være gode praksiser som lønner seg over tid, selv om de kan koste på kort sikt. Jeg er bekymret for at racet for å oppnå stadig høyere ladeeffekter og lengre rekkevidder er, eller er i ferd med å utvikle seg til et slikt race til bunn.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
17 hours ago, sverreb said:

To feil gjør ikke en rett. Å påpeke VWs feilrapportering på deres dieselmotorer har ingen relevans for tråden utover å illustrere hvordan gode ytelser på papiret kan ha skjulte ulemper.

Det er en en risiko for å sette i gang et race til bunn ved at utfordrere oppnår tilsynelatende 'umulige' ytelser, men da ved å ikke hoverholde normer fremfor faktiske tekniske nyvinninger, og med det tvinger alle aktører i bransjen til å redusere kvalitetskravene.

Bilbransjen har mye normer som ikke nødvendigvis er nedfellt i lov noe sted men som man overholder, dels for å unngå å fremprovosere reguleringer og dels for at de har vist seg over tid å være gode praksiser som lønner seg over tid, selv om de kan koste på kort sikt. Jeg er bekymret for at racet for å oppnå stadig høyere ladeeffekter og lengre rekkevidder er, eller er i ferd med å utvikle seg til et slikt race til bunn.

Ser den, det skjedde på mobiltelefoner.

Jeg er mer bekymret for at det leveres elbiler med for dårlig rekkevidde og for treig lading.

Som gjør at når folk bytter til el så opplever de at bilen ikke virker på det viktigste punktet, å være et fleksibelt transportmiddel.

Som Polestar eieren som finner ut at når han kjører som han pleier fra Trondheim til Dombås så har bilen hans en rekkevidde på 26mil. Og lading tar 1,25 timer og ikke en halvtime som han trodde fordi batteriet er kaldt. Og han som trodde han kunne kjøre t/r uten å lade (Fritt etter Polestar ownersclub på FB)

Eller de tyske biljournalistene som forsøker å kjøre bilen som skal redde Volkswagen på Autobahn, og finner ut at praktisk rekkevidde er crap https://motor.no/auto-motor-und-sport-elbil-handelsblatt/feller-knusende-dom-over-vws-nye-elbil-id3/180666?cid=sm5035579302&fbclid=IwAR0mAn8lhDrrc5YknCDNMF-_x9IL40B2vUqqeeFsimpvDLXuuibW3uYF7A0

Eller mannen i ionic leiebil som skal fra Hamar til Oslo 12mil. Han starter i fartsgrensen men må til slutt ligge 30km/t under for å komme frem (Selvopplevd)

Opplevelser som dette er det Tesla er best på å unngå. Opplevelser som dette er jeg redd for at gjør at skiftet til elbil kommer til å ta så lang tid som fossilprodusentene ønsker.

Hadde det ikke vært for Tesla så hadde vi kunne velge imellom Leaf, Buddy og ionic når vi skulle kjøpe oss bil idag.

Hadde det ikke vært for tidsoptimisme, halvsannheter og regelrett ljug hadde Tesla gått konkurs på veien 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, bzzlink said:

Hadde det ikke vært for tidsoptimisme, halvsannheter og regelrett ljug hadde Tesla gått konkurs på veien

Jeg er ikke med på at hensikten helliger middelet.

1 hour ago, bzzlink said:

Hadde det ikke vært for Tesla så hadde vi kunne velge imellom Leaf, Buddy og ionic når vi skulle kjøpe oss bil idag.

Tror jeg ingenting på. Du overdriver betydningen av enkeltselskaper i teknologisk utvikling.

 

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
8 hours ago, sverreb said:

Jeg er ikke med på at hensikten helliger middelet.

Tror jeg ingenting på. Du overdriver betydningen av enkeltselskaper i teknologisk utvikling.

 

Så Polestar, Mach-e, Skoda Enyaq, id4, ix3 og XC40 hadde alle kommet i 2020, selv om ikke model S 3 X Y kom på markedet når de gjorde?

Det er ikke jeg med på.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
17 minutes ago, bzzlink said:

Så Polestar, Mach-e, Skoda Enyaq, id4, ix3 og XC40 hadde alle kommet i 2020, selv om ikke model S 3 X Y kom på markedet når de gjorde?

Det er ikke jeg med på.

Det er umulig å vite eksakt hvordan markedet hadde utviklet seg uten Tesla, vi har ikke luksusen å kjøre historien om igjen. Alt hadde neppe vært det samme, men jeg mistenker mye av det som hadde vært anneledes hadde vært for det bedre*. Det ville ikke endret på det fundamentale at vi ville hatt en migrasjon mot elektriske biler, og tempoet i hvordan det hadde skjedd. Det er gitt av hva som var teknisk mulig.

*) Noen nøkkelord på hva tesla har kommet med som har vært negativt: Proprietær ladeinfrastruktur, aggressive anti-forbruker holdninger inn i bilbransjen, overfokus på veldig store biler og batterier fremfor mer effektiv utnytting av resurser.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (26 minutter siden):


*) Noen nøkkelord på hva tesla har kommet med som har vært negativt: Proprietær ladeinfrastruktur, aggressive anti-forbruker holdninger inn i bilbransjen, overfokus på veldig store biler og batterier fremfor mer effektiv utnytting av resurser.

Store biler? Du mener altså at det er bedre å satse på små biler, som erstatter f.eks en VW Polo som kjøres 10.000km i året med en forbruk på 0,5l/mil fremfor å erstatte de store SUVene som kjører 25.000km i året og bruker 0,8l/mil? Utslippsreduksjonen er jo 4 ganger så stor ved å erstatte den store SUVen med elbil, skulle tro det MER enn oppveide for noe høyere utslipp og ressursbruk under produksjonen. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Store biler? Du mener altså at det er bedre å satse på små biler, som erstatter f.eks en VW Polo som kjøres 10.000km i året med en forbruk på 0,5l/mil fremfor å erstatte de store SUVene som kjører 25.000km i året og bruker 0,8l/mil? Utslippsreduksjonen er jo 4 ganger så stor ved å erstatte den store SUVen med elbil, skulle tro det MER enn oppveide for noe høyere utslipp og ressursbruk under produksjonen. 

Mange, har nok erstattet eller kommet i tilegg til langt mindre biler. 4x reduksjon på de store bilene tviler jeg derfor på. Batteriproduksjonskapasiteten er og var fortsatt en begrensende faktor, så mindre biler med mindre batterier ville også betydd fler biler erstattet. Fra et miljøperspektiv hadde nok nissan og mitsubishi en riktigere tanke, og en tanke som kunne ha skalert langt mer.

Hva er kilden for tallene dine?
 

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
2 hours ago, bzzlink said:

Så Polestar, Mach-e, Skoda Enyaq, id4, ix3 og XC40 hadde alle kommet i 2020, selv om ikke model S 3 X Y kom på markedet når de gjorde?

Det er ikke jeg med på.

Nissan Leaf 2010

Mitsubishi i-MiEV 2010

Tesla S 2012

BMW i3 2013

At du i det hele tatt tror at ikke noe av dette hadde skjedd hvis det ikke hadde vært for Tesla er bare festlig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...