Gå til innhold

Lansert i natt: Lucid hevder de er 17 prosent mer energieffektiv enn Tesla


Anbefalte innlegg

1 hour ago, sverreb said:

Hvordan definerer du bedre? Du later til å ta det for gitt at tesla er på et vis objektivt 'best', noe jeg alt har påpekt jeg ikke synes er åpenbart i hele tatt.  Vis meg med konkrete spesifikasjoner hva du mener tesla er best på, og hvorfor disse nødvendigvis er noe andre bør oppnå. Husk det er et kompromiss i alt. For å nå en kravspekk må man ofre noe annet, så vi må si noe om hvorfor avveiningen er åpenbart mer riktig en vei eller den andre. I praksis er det nesten umulig å si at noe er 'best'. Alt er forskjellige kompromisser og aveininger.
 

Hva får deg til å tro at dette var designkriteriene de søkte å oppnå?  Det høres ut som du mener en top-fuel dragster er den ideelle spesifikasjonen å strekke seg etter.

Edit: Sjekket toppfarten på taycan. Den er på 250 km/h, som er den grensen tyske produsenter har en ufomell avtale om å ikke overgå på 'normale' biler. Ingen grunn til å forvente at en tysk bil som ikke er en eller annen spesialversjon skal gå raskere enn dette.

 

Porsche er kjent for at de aldri setter hastighetsbegrensning på bilene sine. Når de ble presset av politikere og journalister til å følge resten av bransjen sa de

They make Family cars, We make sports cars.

https://www.carsales.com.au/editorial/details/no-speed-limiters-for-porsche-117350

Jeg skrev jo hvordan jeg definerer bedre drivlinje

ladehastighet dvs god tempstyring

effektuttak god strømstyring

rekkevidde godt designede motorer

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
19 minutes ago, 6RCURCGB said:

Alle Tesla har girkasse men de har bare ett gir. Og oljen må skiftes innimellom, så ingen forskjell på Tesla og Taycan der heller.

De har reduksjonsgir så kan vel knapt kalles girkasse. Har du sett inni en Model 3 motor f.eks? Er nesten ingen deler i den girkassen. Taycan sin girkasse er nok mye mer avansert siden den veier dobbelt så mye og må ha en ekstremt kraftig clutch som slår inn og ut lynkjapt.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, bzzlink said:

Tråden handlet om at endelig skal noen lage en bedre drivlinje enn Tesla.
Jeg lurer på om fabrikantene ikke klarer, eller ikke gidder.

Dette begynner å bli litt langtekkelig. Hva er objektivt sett bedre med Tesla sin drivlinje ift. konkurrentene?

Kanskje de andre produsentene ikke ser på Tesla sine modeller som noe de må etterligne for å vinne markedsandeler? Kanskje de prøver å tjene penger?

1 hour ago, bzzlink said:

En ting er at Polestar, XC40 og BMW iX3 ikke klarer det, siden de starter med fossilbilchassi

Ikke klarer hva?

1 hour ago, bzzlink said:

Men når Porsche bygger fra bunn av og kun på et myggf*tthår klarer å slå en Model S i akselerasjon til 200. Såvidt på 1/4 mile og har lavere toppfart(!) og det med girkasse.

Porsche lagde en sportsbil og målsetningen var at den skulle oppføre seg konsistent hver gang man tråkket på gasspedalen slik en ICE gjør. Jeg tror ikke Porsche hadde som målsetning å vinne dragrace mot Tesla.

1 hour ago, bzzlink said:

Så spekulerer jeg i om kanskje Tesla sin R&D avdeling har gjort et solid stykke arbeid? Eller?

Eller kanskje de tyner marginene endel sånn at bilene ikke blir så holdbare? Er vel en grunn til at de senker ladehastighet og legger inn ytelsesbegrensninger ifm. launch mode osv. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Complexity said:

De har reduksjonsgir. Har du sett inni en Model 3 motor f.eks? Er nesten ingen deler i den girkassen. Taycan sin girkasse er nok mye mer avansert siden den veier dobbelt så mye og må ha en ekstremt kraftig clutch så slår inn og ut lynkjapt.

Alle el-biler har reduksjonsgir såvidt jeg vet. Ja, jeg har sett bilder av Model 3 drivverket bli demontert, det ser helt konvensjonelt ut med masse kjølegreier.

Koblingen må være kraftig i form av at den må takle momentet. Men det finnes endel alternativer å løse dette på. Jeg kjenner ikke til Porsches løsning men det er nok ikke noe hokus pokus.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, 6RCURCGB said:

Alle el-biler har reduksjonsgir såvidt jeg vet. Ja, jeg har sett bilder av Model 3 drivverket bli demontert, det ser helt konvensjonelt ut med masse kjølegreier.

Koblingen må være kraftig i form av at den må takle momentet. Men det finnes endel alternativer å løse dette på. Jeg kjenner ikke til Porsches løsning men det er nok ikke noe hokus pokus.

Er kult at Porche har fått til denne girkassen for all del, men hva er fordelene med den? Bilen blir littegranne raskere enn gode gamle Model S og har kansje litt lavere forbruk enn andre biler i høy hastighet, men thats it? I normal hastighet kobles jo girkassen bort og gjør ingenting (annet enn å koble bort motoren så den ikke sleper etter selvfølgelig, men det har jo andre løst uten girkasse ved å benytte to forsjellige motorer istede for to like)

Dette ser ut som noe som kan bli dyrt å holde i gang på sikt. Men Porsche eiere er selvfølgelig ikke de som vil klage på at bilholdet er kostbart så skjønner at de bruker det i en slik bil.

jjdflfykedawexzv1wq0.png

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, bzzlink said:

ladehastighet dvs god tempstyring

effektuttak god strømstyring

rekkevidde godt designede motorer

Effekt ved opp og utlading er et kompromiss med slitasje. Temperatur er viktig ja, men vi ser jo at tesla lar batteriet bli ekstremt varmt siden høy temperatur korrelerer med høy ladningsmobilitet. Det har også et eksponensiellt forhold til slitasje.  Vi vet mer om 5-10 år hva tesla og andre egentlig leverer der på dagens biler. Vi har alt sett eldre teslaer bli utsatt for drastisk degradering av batteriytelse. Hvor mye tillit har du til at nyere biler ikke også vil få tilsvarende problemer?

Rekkevidde og motordesign er ikke det samme. Aerodynamikk og vekt gir nok mer av rekkevidden, men det er et kompromiss med praktisk utforming. Det er en grunn til at det ikke selges så mange sedaner. Motordesignet er utvilsomt bra, men best? Jeg har ingen grunn til å tro det. Det er lite å gå på på elektromotorer, men sannsynligvis litt mer på kraftelektronikken.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, sverreb said:

Effekt ved opp og utlading er et kompromiss med slitasje. Temperatur er viktig ja, men vi ser jo at tesla lar batteriet bli ekstremt varmt siden høy temperatur korrelerer med høy ladningsmobilitet. Det har også et eksponensiellt forhold til slitasje.  Vi vet mer om 5-10 år hva tesla og andre egentlig leverer der på dagens biler. Vi har alt sett eldre teslaer bli utsatt for drastisk degradering av batteriytelse. Hvor mye tillit har du til at nyere biler ikke også vil få tilsvarende problemer?

Rekkevidde og motordesign er ikke det samme. Aerodynamikk og vekt gir nok mer av rekkevidden, men det er et kompromiss med praktisk utforming. Det er en grunn til at det ikke selges så mange sedaner. Motordesignet er utvilsomt bra, men best? Jeg har ingen grunn til å tro det. Det er lite å gå på på elektromotorer, men sannsynligvis litt mer på kraftelektronikken.

Så Taycan har dårligere aerodynamikk enn Model S? 
Taycan er tyngre enn Model S?

Det er jo noe som taler for at Porsche ikke er noe særlig gode på elektriske sportsbiler. 

Hvorfor ljuger du om batteridegradering?

Vi vet jo masse om degradering av batterier. Tesla har levert biler i 8 år. De har bevist at det ikke er noe problem.

kilde: Utvikleren av teslastats appen som sitter på data fra tusenvis av Teslaer

https://tesletter.com/tesla-battery-degradation-data/

 

Jeg tør ikke å satse på de uprøvde batteriene og motorene til de andre som ikle har laget slike drivlinjer før

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Complexity said:

Er kult at Porche har fått til denne girkassen for all del, men hva er fordelene med den? Bilen blir littegranne raskere enn gode gamle Model S og har kansje litt lavere forbruk enn andre biler i høy hastighet, men thats it? I normal hastighet kobles jo girkassen bort og gjør ingenting (annet enn å koble bort motoren så den ikke sleper etter selvfølgelig, men det har jo andre løst uten girkasse ved å benytte to forsjellige motorer istede for to like)

Det er en sportsbil og det er forventet at den fortsetter å aksellerere oppe i fart også. Tesla "stopper" jo når man passerer 160km/t.

31 minutes ago, Complexity said:

Dette ser ut som noe som kan bli dyrt å holde i gang på sikt. Men Porsche eiere er selvfølgelig ikke de som vil klage på at bilholdet er kostbart så skjønner at de bruker det i en slik bil.

Girkasse er det siste jeg bekymrer meg over når det gjelder tysk bil. Både Taycan og Tesla har girolje som skal skiftes, jeg tror ikke det vil oppleves som kostbart/dyrt for noen.

Lenke til kommentar
51 minutes ago, 6RCURCGB said:

Dette begynner å bli litt langtekkelig. Hva er objektivt sett bedre med Tesla sin drivlinje ift. konkurrentene?

Les artikkelen denne tråden handler om. Det Lucid sier de skal være bedre enn Tesla på, er det Tesla er bedre enn de andre fabrikantene på. Jar du glemt hva vi diskuterer?

 

53 minutes ago, 6RCURCGB said:

Ikke klarer hva?

De klarer ikke å matche verken
Ytelsene eller rekkevidden til Model 3

Du kan si at det er fordi de ikke prøver, men det vil si at jeg har rett i at de bare har rasket sammen en eldrivlinje fra en bunch med deler de fant hos underleverandørene sine. Og så ble det som det ble, så får de heller ta det igjen på at de har nøyaktige syersker og montører.

Så når man sitter der i id3’en sin til en halv million med bare 4 seter, så får man trøste seg med litt Ole Ivars på stereoen 

«En får værra som en er da'n itte vart som en sku»

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, bzzlink said:

Hvorfor ljuger du om batteridegradering?

Vi vet jo masse om degradering av batterier. Tesla har levert biler i 8 år. De har bevist at det ikke er noe problem.

kilde: Utvikleren av teslastats appen som sitter på data fra tusenvis av Teslaer

https://tesletter.com/tesla-battery-degradation-data/

Vi vet masse om degradering av Tesla sine batterier ja. Men vet vi noe om hvordan de er ift. konkurrentene? Statistikken fra Chevrolet Bolt viser en lik trend som Tesla Model S. Ingen av datasettene er statistisk signifikante men de gir en pekepinn om at det ikke er noen forskjell mellom 18650 og poseceller.

Batteriene er utsatt for degradering basert på alder, temperatur og antall sykluser. Det som er interessant er hvordan bruktmarkedet priser batterislitasje.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, 6RCURCGB said:

Videoen din demonstrerer akkurat det jeg skriver, at akselerasjonen dabber av. Se på hastighetsmåleren, ved 130mph butter det skikkelig for Teslaen...

https://www.youtube.com/watch?v=l2ojCqhqGZ8

 

130MPH er vel rundt 210km/t, ikke 160km/t.

Og med tanke på hvor fanzy den girkassa til Taycan er skulle man egentlig tro den hjalp mere enn som så. Burde dratt fra mye mere både i starten og i toppen.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Må ikke glemme PHEV utstyret Porsche har lekt med rundt Porsche 918 og slikt da. Få som slo energitettheten på de pakkene, samt mer kW i volum over motorene. Dette er pakker som er ment å skulle tømme seg relatvit kjapt, og er veskekjølt. 

Regenerasjonen på en Taycan er jo klasseledende i hva de klarer ta inn igjen f.eks. Altså klarer dem å kjøre lengst før pakkene blir varme, med mest regenerasjon på bane. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, 6RCURCGB said:

Videoen din demonstrerer akkurat det jeg skriver, at akselerasjonen dabber av. Se på hastighetsmåleren, ved 130mph butter det skikkelig for Teslaen...

https://www.youtube.com/watch?v=l2ojCqhqGZ8

 

Ja som er 215 km/t ish

så selv med girkasse så klarer ikke Taycanen å dra ifra før godt over 200 og opp til 250. Så blir den frakjørt igjen....

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Trestein said:

Poenget med gearkasse er vel at man kan få et høyere moment ut av en mindre motor. Man får også tidligere full effekt ut av motoren. Da kan man klare både god akkselerasjon og høy virkningsgrad.

Det har de vel bevist ved å akselerere en tyngre bil med mindre effekt. 

Men motorene og inverterne til Taycan er jo betydelig større...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (29 minutter siden):

Poenget med gearkasse er vel at man kan få et høyere moment ut av en mindre motor. Man får også tidligere full effekt ut av motoren. Da kan man klare både god akkselerasjon og høy virkningsgrad.

På den første roadsteren så prøvde Tesla seg med en to-girs kasse, men fikk det ikke til. Det er nok hovedårsaken til at det nå er bestemt at girkasse på elbiler bare er tull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...