Gå til innhold

Lansert i natt: Lucid hevder de er 17 prosent mer energieffektiv enn Tesla


Anbefalte innlegg

10 minutes ago, oophus3do said:

Dette er noe som må være repeterbart ved høy skala, uten å bruke kjemikalier som må håndteres i ettertid. Det å gjøre dette på hver pakke og modul kun for å få tilgang til å få oversikt over helsen til hver celle blir for tungvint. 

For andre pakker, så kan man i teorien bare kjøre produksjonen i revers til man er ved cellene. Altså enorm forskjell, og det er dette som vil bli standarden. Det skjer ikke i helvete at pakkene til Tesla noen sinne vil havne opp som noen standard for måten å produsere pakker på. 

Den dagen vi havner hos en produsent som har noe som kan bli en standard. Da kan vi først snakke om evolusjon, eller revolusjon for batteripakker. Det holder altså ikke å kun putte alt sammen billigst mulig. Man må gjøre det billigst mulig, samt fornybart å få det fra hverandre også. 

Cellene kan nok sikkert testes uten å måtte taes ut. Når man får så mye BMS data med en hjemmelaget norsk Android App så får man nok enda mere med bedre utstyr.

Så pakkene settes sikkert bare i en testbenk uten å plukkes i småbiter. Er pakken helt gåen kan man begynne å plukke ut enkeltceller for resirkulering.

 

screen-2.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (3 minutter siden):

Cellene kan nok sikkert testes uten å måtte taes ut.

Det må ut av bilen og alt av styreenheter og inn i en ny en, før man tar et par ballanseringsrunder før man får et ordentlig svar. 

Det er jo ikke slik at Batteriretur tar imot hele biler. De tar imot batterier. Samt du ignorerer jo også problemet som isåfall kommer i ettertid, om det viser seg at noen celler må ut. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
52 minutes ago, oophus3do said:

Det må ut av bilen og alt av styreenheter og inn i en ny en, før man tar et par ballanseringsrunder før man får et ordentlig svar. 

Det er jo ikke slik at Batteriretur tar imot hele biler. De tar imot batterier. Samt du ignorerer jo også problemet som isåfall kommer i ettertid, om det viser seg at noen celler må ut. 

Om bilen er i live så kan de sikkert teste det mens de står i bilen. Appen jeg viste bilde av der oppe hente jo bare data rett fra bilen.

Men tar man ut pakken kan man sikkert enkelt koble seg på den på ett vis å kjøre test av celler.

Gjelder bare å ha riktig utstyr.

Er noen celler dårlige så kan man vel bytte ut den chunken med celler? Er vel dette Tesla blandt annet gjør når de "refurbisher" batteripakker.

Model S/X har jo masse chunks. Model 3 har bare fire, men om noen celler er gåen i en av dem må man jo ikke bytte alle fire.

Tesla-Model-S-battery-pack.png

model-3-battery-pack-modules_grande.jpg

Om planen er å ta ut cellene å bruke dem i lommelykter eller noe så blir dog saken noe annet. Det jeg tenker på er å få batteripakkene fikset så de kan brukes i biler på nytt.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, bzzlink said:

Det jeg observerer er at ingen av de andre fabrikantene har puttet en massemarkedsbil i henda til forbrukere som er i nærheten av å klare å konkurrere med Tesla.

Hvordan definerer du å 'konkurrere' her? Jeg ser mange konkurrerende biler både hvis man ser på elbilsegmentet spesiellt og innen biler generellt. Lager man seg en smal nok definisjon på hvilke segmenter tesla operer i kan man sikker klare å definere seg frem til noen slags dominans, men det er etter mitt syn i så fall en skinnøvelse. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (25 minutter siden):

Om bilen er i live så kan de sikkert teste det mens de står i bilen.

Som sagt, de vil jo ikke få tilsendt biler. De vil få tilsendt batteripakker. 

Complexity skrev (27 minutter siden):

Er noen celler dårlige så kan man vel bytte ut den chunken med celler? Er vel dette Tesla blandt annet gjør når de "refurbisher" batteripakker.

Spørsmålet er jo hvor enkelt dette er. Jeg trur neppe at Tesla bytter enkelt-celler. De bytter moduler. Om Tesla hadde løst dette på en god måte, så hadde vi vært klar over det, og det hadde blitt reklamert for under utallige ulike presentasjoner.  

Når elbilmarkedet når større markedsandeler, så vil dette bli et enormt problem. Det er derfor Batteriretur innvolverer seg i samtaler hos gutta som styrer litt nedover i EU for å komme frem til en standard. På et eller annet tidspunkt så burde vi komme frem til en standard i måten pakkene og modulene produseres på, slik at de kan taes fra hverandre på en enkel måte, samt resirkuleres på samme plass. 

Lenke til kommentar
12 minutes ago, oophus3do said:

Som sagt, de vil jo ikke få tilsendt biler. De vil få tilsendt batteripakker. 

Spørsmålet er jo hvor enkelt dette er. Jeg trur neppe at Tesla bytter enkelt-celler. De bytter moduler. Om Tesla hadde løst dette på en god måte, så hadde vi vært klar over det, og det hadde blitt reklamert for under utallige ulike presentasjoner.  

Når elbilmarkedet når større markedsandeler, så vil dette bli et enormt problem. Det er derfor Batteriretur innvolverer seg i samtaler hos gutta som styrer litt nedover i EU for å komme frem til en standard. På et eller annet tidspunkt så burde vi komme frem til en standard i måten pakkene og modulene produseres på, slik at de kan taes fra hverandre på en enkel måte, samt resirkuleres på samme plass. 

De bytter nok moduler ja. De ødelagte modulene går gjennom en maskin eller noe som løser opp loddingene og limet også har man løse enkeltceller. Tror ikke det er rakettforskning å resirkulere Tesla batteriet. Men selv om det skulle være det så kunne de vel fått hjelp fra SpaceX.

Og du kan nok helt fint teste cellene mens de ligger i pakken når det er monitorering på hver enkel celle. Man finner nok ut akkurat hvilke celler som må byttes før man åpner batteriet. Er en celle kortsluttet vil man enkelt se det da loddingen vil være brent av. Cellekollaps vil man enkelt se med å belaste batteriet og loggføre alle cellene. 

Det kan man jo tillogmed gjøre i bilen mens man kjører. Aktiver logging i appen å gi full gass, så ser man om noen celler kollapset eller ikke.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 minutter siden):

De bytter nok moduler ja. De ødelagte modulene går gjennom en maskin eller noe som løser opp loddingene og limet også har man løse enkeltceller. Tror ikke det er rakettforskning å resirkulere Tesla batteriet. Men selv om det skulle være det så kunne de vel fått hjelp fra SpaceX.

Ja, si ifra da når SpaceX har løst dette problemet. 

 

Complexity skrev (11 minutter siden):

Og du kan nok helt fint teste cellene mens de ligger i pakken når det er monitorering på hver enkel celle.

Ikke når du får levert pakken uten bilen. Da må du ha noe spesialutstyr per pakke, og det er jo håpløst å skulle satse på når formålet er å utvikle noe som vil fungere i stor skala. 

Complexity skrev (12 minutter siden):

Det kan man jo tillogmed gjøre i bilen mens man kjører.

Batteriretur får ikke pakkene med bilen som tilbehør! De får og henter kun batterimoduler og pakker! 

Når man i 2030 får inn hundretusenvis av pakker daglig, så er man nødt til å finne systemer som tar dem unna like kjapt som de kommer inn. Det er altså 100% umulig med en Tesla batteripakke uten å kaste inn mer forurensning med kjemikalier og alt mulig drit for å løse opp en så simpel ting som termisk pasta, og loddinger. Fjern hele opplegget med å være avhengig av dette, så fikser man mye av problemet der og da. 

Pakkene må være like enkle å sette sammen som å ta de fra hverandre. 

Lenke til kommentar
9 hours ago, Complexity said:

Så du skal ha elbilen i 30år? Eller er det en Leaf du har hvor batteriet blir degradert uansett?

Jeg bruker bilen som den er ment til å brukes, og hurtiglader når det trengs.

Sover ikke dårligere om natten av den grunn, og det er jo slik det burde være.

Etter ca. 10 år må man nok belage seg på å skifte batteri vil jeg tro. Alle batterier degraderer og jeg påstår ikke at Tesla er noe dårligere enn de andre det er bare det at det er Tesla man har mest erfaring fra siden de har vært noen år på veien. Og man ser tydelig at hurtiglading sliter. Jeg anser dette som ung teknologi og det blir interessant å følge med på utviklingen. Innen en 10 års tid tror jeg det vil komme veldig gode el-biler på markedet som har tatt med seg lærdommene underveis.

Jeg er enig ang. det å bruke bilen slik det passer, det er en (for)bruksting.

Jeg sover også bra om natten ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, 6RCURCGB said:

Etter ca. 10 år må man nok belage seg på å skifte batteri vil jeg tro. Alle batterier degraderer og jeg påstår ikke at Tesla er noe dårligere enn de andre det er bare det at det er Tesla man har mest erfaring fra siden de har vært noen år på veien. Og man ser tydelig at hurtiglading sliter. Jeg anser dette som ung teknologi og det blir interessant å følge med på utviklingen. Innen en 10 års tid tror jeg det vil komme veldig gode el-biler på markedet som har tatt med seg lærdommene underveis.

Jeg er enig ang. det å bruke bilen slik det passer, det er en (for)bruksting.

Jeg sover også bra om natten ?

Tja, en 2011 Leaf har gjerne ikke så mye kapasitet igjen, men en 2012 Tesla er fortsatt fult brukbar. Bilen under (Enhansjörg Gemmingen sin 2013 modell) har hatt litt batteritrøbbel (som kan ha vært trøbbel med en kontaktor og ikke selve batteriet), men har vel rundt 670 000km unnagjort på nåværende batteri (eller er det mere? Noen andre har kansje mer informasjon. Fant bare gamle artikler på google)

Nyere batteri er bedre en disse førstegenerasjon Tesla batteriene, så er ikke spesielt bekymret for å måtte bytte det om 10 år på min 2019 modell.

1383604737_1160000km.thumb.png.30d28e7915ad604ee06d3a9307b67d91.png

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
6 hours ago, bzzlink said:

Det jeg observerer er at ingen av de andre fabrikantene har puttet en massemarkedsbil i henda til forbrukere som er i nærheten av å klare å konkurrere med Tesla. De klarer ikke å slå de på en eneste spesifikasjon på samme prispunkt.

Er det kun fordi de ikke vil? Eller er det fordi de ikke får det til?

Kanskje voksne folk ikke er like opptatt av 0-100 tider som 14 åringer er? ? Hvilke hovedparametre legger du til grunn når du sammenligner?

Nissan Leaf og Tesla Model S er jo to helt forskjellige biler. Mener du begge tilhører massemarkedet? De forskjellige produsentene kopierer ikke hverandre, de følger sine egne strategier.

For vanlige folk som bare skal ha et fremkomstmiddel vil nok det å legge 130k,- ekstra i en Tesla model 3 fremfor en Leaf være uaktuelt. Renaut Zoe er ca. 50k,- billigere en Leaf igjen.

Ser ut til at Tesla sliter med etterspørselen i hjemmemarkedet etter to gode år. De må antagelig få ned prisen betydlig skal de øke salget i USA og det tror jeg blir veldig vanskelig. I Europa er ikke sedaner så populære men det er ikke til å stikke under en stol at Tesla har solgt bra under fraværet av konkurrenter. Hvordan det blir fremover blir interessant.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (10 minutter siden):

Hvor høyt er det mulig å stille innetemperaturen på en Model S?

Ut fra skjermdumpen så ser jeg at bilen er i bevegelse*, det ser også ut som soltaket er åpent** og da gjetter jeg på at han akkurat har satt seg inn i solvarm bil og åpnet soltaket for å få få ut verste varmen før klimaanlegget bringer tempen ytterligere ned. 

*'SO' under standort betyr at den kjører i sørøstlig retning. Eventuelt står i Drive med nesa den veien..

**appen pleier å vise om dører er oppe osv så jeg *tror* den også vil vise om soltaket er åpent men jeg har ikke soltak selv så jeg kan ikke være helt sikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, bzzlink said:

De bruker ikke de cellene. Men ja, Tesla har funnet opp hvordan man setter sammen et elbilbatteri med høy ytelse og liten degradering av sylindriske standard celler. Ingen av de andre produsentene har klart å sette sammen noe som konkurrerer.

Du innser at det Tesla gjorde var å ta en celle som allerede ble masseprodusert (18650) og sette sammen til en batteripakke? Store poseceller kan man luftkjøle, vi ser jo hvor bra Nissan fikk til det på Leaf ? Væskekjøling er mye mer effektivt og det eneste rasjonelle alternativet. Idag bruker Tesla 21700 mens "alle" andre bruker poseceller.

Så at Tesla var så veldig innovative er jeg usikker på, de gjorde det som måtte til for å få det til å funke. Hvis de ikke hadde brukt væskekjøling hadde batteripakkene tatt fyr en etter en ved høye strømstyrker.

15 hours ago, bzzlink said:

Og han fyren i Lucid var vel med i den prosessen, så han er vel mannen til klare å lage noe som kan konkurrere.

Atieva bruker poseceller og jeg antar at Lucid kommer til å bruke poseceller også.

15 hours ago, bzzlink said:

Ser at Nissan faktisk designet greiene selv. Men man må vel også si at de ikke gjorde en særlig god jobb? Leaf var jo de som Ga rapidgating et ansikt.

De valgte luftkjøling og det er umulig å heve/senke temperaturen ift. omgivelsene. Så Leaf opplever masse degradering.

15 hours ago, bzzlink said:

Mistenker at du egentlig vet hva utveksling gjør i en drivlinje? For å klare å matche kombinasjonen av aksellerasjon, toppfart og forbruket til Tesla så var Porsche nødt til å putte inn en girkasse.

Jeg tror de satte inn en girkasse fordi det er fornuftig, girkasser vil bli mer vanlig på de raske bilene. Hovedgrunnen er nok at i marsjfart reduserer man friksjonstapet vesentlig. Taycan slår Tesla på alt det du nevner bortsett fra at Tesla er raskest helt i starten. Porsche ville lage en sportsbil som oppførte seg konsistent. De hadde helt sikkert greid å lage bilen like rask som Tesla uten girkasse men hva er poenget?

https://www.youtube.com/watch?v=ItCGU7BTBv8

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Tja, en 2011 Leaf har gjerne ikke så mye kapasitet igjen, men en 2012 Tesla er fortsatt fult brukbar. Bilen under (Enhansjörg Gemmingen sin 2013 modell) har hatt litt batteritrøbbel (som kan ha vært trøbbel med en kontaktor og ikke selve batteriet), men har vel rundt 670 000km unnagjort på nåværende batteri (eller er det mere? Noen andre har kansje mer informasjon. Fant bare gamle artikler på google)

Han oppdaterer via Twitterkontoen. Det er en måned siden km-telleren viste 1 160 000 km. Regner med han runder 1,2 mill innen et par uker og at vi får en oppdatering da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (19 minutter siden):

Skrytetall fra VW AG bør man ha lært å ta med et tonn salt...

Nå fantes det ikke noe WLTP på den tiden så man får bare ta det for hva det er, det vi nå kaller hypermiling. Poenget til Trestein er nok at forbrenningsmotoren har stått ganske på stedet hvil veldig veldig lenge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...