Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Oxxord-vaksinen satt på pause

xRun

Anbefalte innlegg

Flere medier melder i kveld at AstraZeneca har satt prøveprosjektet med sin vaksine på pause etter at det ble påvist et mulig uforklarlig sykdomstilfelle som en negativ reaksjon hos en av deltagerne i prøveprogrammet. Aksjen ned 6%. Selskapet kaller det en rutinemessig pause; det er rutine å pause prøvene under slike omstendigheter.

AstraZeneca shares drop 6% after company announces ‘routine’ safety pause in coronavirus vaccine trial
https://www.cnbc.com/2020/09/08/astrazeneca-shares-fall-after-coronavirus-vaccine-study-is-put-on-hold.html
This is a routine action which has to happen whenever there is a potentially unexplained illness in one of the trials, while it is investigated, ensuring we maintain the integrity of the trials. In large trials illnesses will happen by chance but must be independently reviewed to check this carefully,” the company said in a statement to CNBC. 
It said it was trying to expedite the review to “minimize any potential impact on the trial timeline.”
An individual familiar with the development said researchers were told the hold was placed on the trial out of “an abundance of caution” after a suspected serious adverse reaction in a participant in the United Kingdom, according to STAT News.
"

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Testingen skal ha blitt stanset etter at en av de frivillige i Storbritannia fikk ryggmargsbetennelse. Det er ikke klart når personen fikk diagnosen og om det er direkte knyttet til vaksinen, skriver New York Times.

AstraZenecas koronavaksine er i inne i siste testfase. En talsmann for AstraZeneca beskriver pausen som en «standard rutine som må gjøres når det oppdages en potensielt uforklarlig sykdom i en test».

Vil undersøke

Hendelsen skal nå granskes av en uavhengig komite som skal vurdere om testingen kan tas opp igjen. Det er ikke kjent hvor alvorlig syk testpersonen er.

Forskerteamet ved universitetet sier til BBC at de regner med at testingen bare stanses noen dager, mens de undersøker om det er en sammenheng mellom vaksinen og sykdommen.

Det er andre gang utprøvingen av vaksinen stanses midlertidig på grunn mulige bivirkninger hos testpersoner.

Helt normalt. Ikke noe å få panikk over.

Lenke til kommentar

Her er noen uttalelser fra eksperter vedrørende stansen i Oxford-vaksinen :

Sitat

Prof Stephen Evans, professor of pharmacoepidemiology, London School of Hygiene & Tropical Medicine, said:

We do not know what event has occurred, but given that in the UK those aged over 70 have been included in the trials, coincidental events are to be expected. Very occasionally, what might be expected in an older person, such as a stroke (and this is certainly not a suggestion that it is such an event that has happened here), can occur in a young person.

The whole way of conducting vaccine trials with independent data and safety monitoring boards, as well as regulatory processes, is intended to protect the participants in the trials and is why trials are conducted. This very incident shows that the Oxford trial, and any other trials conducted in the UK, are monitored very carefully and precautions are taken to protect both the trial participants and those who might get the vaccine in the future.

It is premature to speculate on whether the vaccine caused the adverse event, and even if it eventually is concluded that it is possible the vaccine was the cause, there may be other factors involved and it would not necessarily mean the vaccine could not be used at all.

-

Sitat

Prof Ian Jones, professor of virology, University of Reading, said:

An inevitable consequence of testing a vaccine on large numbers of people is that some will naturally fall ill of other causes during the trial. A similar incident some ten years ago during the roll out of the HPV vaccine resulted in the immediate quarantine of a batch of the vaccine, although the overall programme was not suspended. We must wait and see what the investigation in this case shows but at the moment, I think unfortunate more than sinister would be the best description of the halt.

-

Sitat

Dr Doug Brown, chief executive of the British Society for Immunology, said:

This news does provide a good illustration of why conducting thorough and robust vaccine trials is so critical, and is just one more reason why we must not put pressure on researchers to rush through a vaccine for widespread use before these large and complex trials have been carried out.

-

Sitat

Dr James Gill, honorary clinical lecturer, Warwick Medical School, and locum GP, said:

Whilst it has been reported that one trial volunteer has become ill, this may be due to an issue related to the vaccine. It also may not. That the trial has announced this, and has placed a pause on the testing to allow an independent panel to look into the event, should be championed as good science and great transparency for the public who are waiting for news on a Covid-19 vaccine

Personally, I would be suspicious of a vaccine for a novel virus which was developed without any hiccoughs or pauses. Science on TV is great, and usually gets completed in the course of an episode. In a real lab, chemistry, patients and biology don’t often follow a nice simple course, which is why from the start scientists have said that this Covid vaccine development will take considerable time to get right and safe.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (6 timer siden):
Sitat

Testingen skal ha blitt stanset etter at en av de frivillige i Storbritannia fikk ryggmargsbetennelse. Det er ikke klart når personen fikk diagnosen og om det er direkte knyttet til vaksinen, skriver New York Times.

AstraZenecas koronavaksine er i inne i siste testfase. En talsmann for AstraZeneca beskriver pausen som en «standard rutine som må gjøres når det oppdages en potensielt uforklarlig sykdom i en test».

Vil undersøke

Hendelsen skal nå granskes av en uavhengig komite som skal vurdere om testingen kan tas opp igjen. Det er ikke kjent hvor alvorlig syk testpersonen er.

Forskerteamet ved universitetet sier til BBC at de regner med at testingen bare stanses noen dager, mens de undersøker om det er en sammenheng mellom vaksinen og sykdommen.

Det er andre gang utprøvingen av vaksinen stanses midlertidig på grunn mulige bivirkninger hos testpersoner.

Helt normalt. Ikke noe å få panikk over.

? så sant du ikke blir rammet sjøl da eller?

gjenkjenner "bi-virkningen" (transverse myelitis) fra svineinfluensavaksinen. Var vel 4-5 stykker i Norge som endte opp med varige mèn og fikk oppgjør fra Norsk Pasientskadeerstatning.

Fordelen nå, er at de tilsynelatende har oppdaget det i tide. Eller, lar de det allikevel passere videre til ferdig vaksine, siden det "bare" er noen få individer pr. million vaksinerte som er "uheldige"?

Hvor lett eller vanskelig er det å fjerne/erstatte den aktuelle komponenten i vaksinen, som er avdekket nå? :hmm:

Lenke til kommentar

Testingen av AstraZeneca-vaksine gjenopptas

Sitat

AstraZeneca og Universitetet i Oxford bekrefter lørdag ettermiddag at testingen av coronavaksinen de samarbeider om nå skal gjenopptas.

– Kliniske tester av AstraZeneca-Oxford coronavirusvaksinen, AZD1222, er gjenopptatt i Storbritannia etter Medicines Health Regulatory Authority (britiske helsemyndigheter red.anm.) har bekreftet at det er trygt, skriver AstraZeneca i en pressemelding.

https://e24.no/boers-og-finans/i/Ga1MvJ/testingen-av-astrazeneca-vaksine-gjenopptas?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...