Gå til innhold

KAYOBA LED LYSKASTER (Jula)


Gjest Baardsen

Anbefalte innlegg

Hei. Har kjøpt en god del slike lykter som er gått ut av sortimentet til Jula og de forseglede 5 volt blybatteriene er etter mange års uvirksomhet = død. Lyktene er fortsatt nye så blir for dumt å kaste de. Trenger hjelp til å finne ut hvor jeg kan få tak i passende batterier. Batteripakken er forseglet og på størrelse med den nederste delen av en røykpakke når lokket er åpnet for å gi en ide om størrelsen på batteriet. Står ikke noe om hvor mange mah dette er og usikker på om det går an å prøve seg frem med Li-Ion eller Li-Po eller noe slikt. Noen som vet hvor slike batterier kan kjøpes ???    

https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/hjemmeelektronikk/lommelykter-og-lyskastere/lyskaster/lyskaster-led-957160/

 

Kan dette være noe ?

https://www.batteriexperten.com/no/artiklar/ct-45ah-6v.html?gclid=EAIaIQobChMIpveXoY7d6wIVBgB7Ch2M5QINEAQYAyABEgKXEvD_BwE

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Svært lyssterk LED-lyskaster med integrert 5 W LED-diode, to lysinnstillinger og oppladbart 4 V-batteri på 3 Ah.

Om ikke beskrivelsen er feil så har du vel svaret der(?)

Blir vel ikke feil å sjekke med Jula selv, heller;

Sitat


Bytt batteriet hvis driftstiden minsker markant. Kontakt leverandøren.

Ved eventuelle problemer kan du kontakte vår serviceavdeling på telefon 67 90 01 34.
Jula Norge AS, Solheimsveien 6–8, 1471 LØRENSKOG

Kilde:  Bruksanvisning for produktet på samme side.

 

Batteriet du linker til vil jeg anta at er alt for stort(?)

Sitat
Lengde: 70 mm
Bredde: 46 mm
Høyde: 100 mm

Hva er målene på batteriet som sitter i?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, NoBo said:

Om ikke beskrivelsen er feil så har du vel svaret der(?)

Blir vel ikke feil å sjekke med Jula selv, heller;

Kilde:  Bruksanvisning for produktet på samme side.

 

Batteriet du linker til vil jeg anta at er alt for stort(?)

Hva er målene på batteriet som sitter i?

Litt usikker på hva du mener med "svaret" Å kontakte Jula for å få hjelp med et produkt de ikke lenger fører anser jeg som bortkastet tid. Litt mer meningsfullt å ta opp temaet her inne :) Nå er jeg såpass fantasifull at om de fysiske målene ikke skulle være 100.00% akkuratte så vil jeg nok finne på å improvisere litt. Mer enn nok plass nedi der til et større batteri enn det gamle. Er litt som en fyrstikkeske inni en melkekartong. Er litt usikker på hvordan voltmengden vil slå ut. Kanskje jeg må koble på noe som trekker littegranne strøm, hahaha. 

Lenke til kommentar

Er det 5V eller 4V? 4V tilsier 2S bly. Skal du bytte til LiIon/LiPo etc. så må du også bygge om ladekretsen. Å sette inn et 3S (6V) blybatteri vil selvsagt ikke fungere uten videre.

Det kan muligens være NiMh eller lignende men da skulle spenninga vært 4,8V.

https://www.batteriexperten.com/no/artiklar/ct-35ah-4v.html

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
7 hours ago, sedsberg said:

Hei. Batteriet fra batteriexperten dumpet ned i postkassa i dag. Komisk nok så passet det på en PRIKK nedi det batterirommet inni lykta, nesten ikke til å tro med tanke på at jeg ikke kjøpte et identisk size batteri. Originalbatteriet lå inni et løst plastmagasin/"tomhylse" som skulle ligge utenpå selve batteriet og som det nye batteriet var akkurat passe stort nok til å matche sizen på. Jeg kobla så vidt på spenninga bare for å se om det var noe reaksjon og det var det jo. Ikke all verdens med lys men jeg kan jo ikke vite hvor mye strøm batteriet kom levert med heller. Ok så jeg har et wattmeter men det er jeg for lat til å bruke. Det er 2 lys stiller på lykta. Liten loddejobb foran meg og x antall timer lading så får man se om lykta går til himmels etterpå eller om dette faktisk blir notert som en vellykket redningsaksjon. 

Lenke til kommentar

Ok folkens, da er jobben gjort. Var kanskje litt heldig med valg av batteri men testen var vellykket og lykta fungerer som den skal og vel så det. En liten og veldig konsentrert mengde ledlys gjør at denne strålen rekker langt av gårde. Det batteriet jeg kjøpte passet på en prikk nedi der så tviler på at jeg kunne ha funnet noe som passet bedre. Så til alle tvilerne som deltok på denne tråden, fortsatt god kveld : ) 

Kayoba Jula.jpg

Endret av Gjest Baardsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...