Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

EMCOM XPOL-2 4G-/5G-panelantenne og tap


Anbefalte innlegg

EMCOM XPOL-2 4G-/5G-panelantenne

Hei hvorfor er det slik coax ikke taper seg like mye? for man kan vel ha 100 meter coax kabel og fremdeles få 1 gigabit hastighet (Get)

Så hvordan løser man den utfordingen på hytter eller hus?

For man får ikke dårligere tvsignaler med 25 meter coax antenne.

Har også spørsmål om noen vet på dab+ (Rikstv) bruker forskjellige signaler? for har også problem dab+ radioene ikke virker på hytta, men dekodere med rikstv, funger heller ikke å koble til TV antenna. Uten jeg forstår hvorfor.

Så hvorfor skulle det være vanskelige med 5g antenne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
33 minutes ago, LMH1 said:

Hei hvorfor er det slik coax ikke taper seg like mye? for man kan vel ha 100 meter coax kabel og fremdeles få 1 gigabit hastighet (Get)

Stor forskjell på båndbredde, modulasjon og teknikk her. 

Antennekabler har ikke samme tykkelse som kabeltv coax heller. 

 

34 minutes ago, LMH1 said:

Så hvordan løser man den utfordingen på hytter eller hus?

Hvilken utfordring? 

 

35 minutes ago, LMH1 said:

For man får ikke dårligere tvsignaler med 25 meter coax antenne.

Jo, signalet taper seg mer jo lengre kabelen er. 

 

36 minutes ago, LMH1 said:

Har også spørsmål om noen vet på dab+ (Rikstv) bruker forskjellige signaler? for har også problem dab+ radioene ikke virker på hytta, men dekodere med rikstv, funger heller ikke å koble til TV antenna. Uten jeg forstår hvorfor.

Presiser. 

 

36 minutes ago, LMH1 said:

Så hvorfor skulle det være vanskelige med 5g antenne?

Hva? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Antennekabler har ikke samme tykkelse som kabeltv coax heller. 

Tja de antenne man får på ebay er nesten like tykke som multimode fiber, men tror ikke tykkelsen på kabelen har allverdens å si, blir vel tap og tregere signal men fines jo forsterkere så det bør være mulig å legge til.

Sitat

Jo, signalet taper seg mer jo lengre kabelen er. 

Så du mener det er signalforsterker på coax? godt mulig det er årsaken man kan øke lengden. Så noe ligdene må jo finnes på antenner?

Ellers vet jeg ikke hva mere du trenger svar på?

Ser enkelte antenner har LTE filter (4G) kan det gir problemer med dekningen eller gjøre man kan bruke antennen til 4g?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, LMH1 said:

Tja de antenne man får på ebay er nesten like tykke som multimode fiber

Så tynn coax kan da umulig være brukbart til noe som helst.

 

3 minutes ago, LMH1 said:

Så du mener det er signalforsterker på coax?

Kabeltv nett har forsterkere utplassert ja.

Så lenge kvaliteten på signalet ikke blir dass så er det lite som hindrer deg fra å bruke forsterkere.

*host* lovverk 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Janvik skrev (3 minutter siden):

Så tynn coax kan da umulig være brukbart til noe som helst.

Skulle ønske det var enkelt måte å teste på, er mulig å lodde kabelen til noe som kan måle hva teoretisk\praksis ytelse den har, får fint 150 mbit på speedtest eller 220 mbit i steam i bestefall så den er ikke helt ubrukelig men usikker selv om hvor mye den klarer. Skulle gjerne testet hvis jeg hadde utstyr til å koble til ethernet. eller SFP+. Men er godt mulig ikke kabelen er flaskehalsen. twinax beviser det er mulig å få rask overførsel på kort kabel.

Lenke til kommentar
Janvik skrev (13 timer siden):

Stor forskjell på båndbredde, modulasjon og teknikk her.

Har prøvd å få svar på:5g hvis de hadde egen frekvens på oppstream?

Men syns det er vanskelig å få god nok svar, selv tror jeg hvis jeg hadde vist 100% sikkert telia\telenor\ice hadde gått for 2100 eller 700 mhz 5g så ville den antennen jeg muligens ha fungere opptimalt.

Men på 3500-3700 mhz er jeg usikker på rekkevidden og om det er håpløs å få dekning hvis et tre er i veien. for er umulig å få direkte sikt til senderen.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (45 minutter siden):

Når jeg ikke får klokken å virker får jeg heller ikke søkt gjennom kanelene går i evighet.

Hææææ?? Hva har klokka med det å gjøre. Les bruksanvisningen til radioen så du får lastet inn ny kanalliste (hvis radioen er brukt før i et annet område).

 

Sitat

Men er usikker om det er forskjellig systemet at rikstv går på satelitt eller bruker forskjellig frekvenser en vanlig dab radio.

RiksTV er bakkesendt kringkasting, akkurat som DAB. Men de sender selvfølgelig på forskjellige frekvenser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beste vil jo være å unngå å bruke antennekabler når det gjelder 4G/5G. I prasis: Bruk en kombinert antenne og modem, og så går den et aktivt ethernet-signal via en ethernet-kabel i stedet for et passivt signal via en koakskabel fra en passiv antenne. Med passivt her vil det jo si at et temmelig svakt signal energimessig skal fanges opp fra lufta og videreføres gjennom antenne til en kabel. Tar man f.eks. kabel-tv/docsis blir det jo snakk om heeelt andre sendestyrker via koaksen.

DAB+ går vel ellers på VHF, kontra RiksTV på UHF. Vet du hva antennen du bruker er egnet for?

Du har sjekket dekningskartene for DAB+ og RiksTV?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr D skrev (På 11.9.2020 den 8.03):

Ja, det kan være for dårlig dekning. Omtrent hvor er dette?

Men spør igjen: Har du kjørt nytt søk/scan for å forsøke å hente inn ny kanalliste?

I en skog lengere ut for byen, ja men får lite kanaler så det er vel ikke så overraskene, mobildekningen er ganske dårlig siden det er 2 km til fjelltopp med mye skog og hytter.

Sitat

DAB+ går vel ellers på VHF, kontra RiksTV på UHF. Vet du hva antennen du bruker er egnet for?

Du har sjekket dekningskartene for DAB+ og RiksTV?

Antennen er fra 1970-1980 vil jeg tippe så den er nok ikke beregnet på digitaltv men funger fint til det.

Prøvd på det ja men er håpløs  å få eksakt svar. Men antar vel dekningen er dårlig.

Sitat

Beste vil jo være å unngå å bruke antennekabler når det gjelder 4G/5G

Det er ungåelig med tanke på hvor høy taket er og hvordan dekningen er, siden er mye trær og skog som gjør dekningen ubrukelig, får kun bestefall 70\10 mbit hastighet ofte er det godt under det ved snø og regn men man får 160 mbit ned og 50 mbit opp i nærheten av basestasjonen men ikke rart signalet taper seg på den avstanden.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Quote

Antennen er fra 1970-1980 vil jeg tippe så den er nok ikke beregnet på digitaltv men funger fint til det.

Altså mest trolig en VHF-antenne, og ikke spesielt godt egnet for RiksTV. En slik antenne for TV var det vel mange som først anskaffet først ut på 90-tallet når TV2 startet sine sendinger. Om det er digitalt eller analog spiller for så vidt ikke noen stor rolle. Men mulig det var noe som ble misforstått her lengre opp i tråden, for du uttrykker deg temmelig uklart.

Endret av NULL
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...