Gå til innhold

Eksperter: Hydrogen i lastebiler er blitt forbigått av batterier [Ekstra]


Anbefalte innlegg

hekomo skrev (16 timer siden):

SEC har allerede undersøkt Tesla etter rapporter om påståtte skumle greier. De fant ikke noe, og frikjente Tesla.

De har en sak gående nå sammen med DOJ. Der er dem ikke frikjent ennå. 

hekomo skrev (16 timer siden):

Martin Tripp ja, svindleren som løy om Tesla og nå taper så det suser:

Les heller saken utenfor blogger med egeninteresser. 

Når til og med Tesla-long Fred sier at dette ser negativt ut for Tesla, så sier det sitt. 

Tesla forsvarer seg med at siden Tripp sa at Elon løy, så kunne Elon gjøre det samme tilbake og anklage han for å ha hacket Tesla I tillegg til terrorisme anklager. ?

hekomo skrev (16 timer siden):

Hva mener du med "milliarder i investeringer"?

Hva trur du jeg mener? Er rimelig selvforklarende. 

hekomo skrev (16 timer siden):

Elons soltak eksisterte.

Nei, det han viste fram fungerte ikke. Og det var linket mot Solarcity skandalen som de skal i retten for neste Mars. 

hekomo skrev (16 timer siden):

FSD-video?

Ja, falsk FSD video. 

hekomo skrev (16 timer siden):

Cyberbike?

Raptor som ble bygget om. 

hekomo skrev (16 timer siden):

TMY en modifisert TM3?! Hva er det du snakker om?

TMY som ble vist frem var en modifisert TM3 som han sa ville ha 75% av delene brukt videre. Munroe lo av den påstanden i ettertid når TMY var lansert. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den indiske statsministeren hadde bursdag 17.9 og skulle feires med blant annet fyrverkeri og slipp av heliumballonger. Noen hadde fylt hydrogen i ballongene i stedet for. Den kombinasjonen gikk ikke bra. 30 personer ble skadet av smellet, derav 12 med brannskader.

https://timesofindia.indiatimes.com/city/chennai/chennai-balloon-blast-injures-three-people-celebrating-pm-narendra-modi-birthday/articleshow/78199980.cms

https://www.dagbladet.no/video/bursdag-ender-i-katastrofe/tJnSgVcz

Rune Nilson og Torfinn Borkhus ville ropt i kor: Ikke gjør dette hjemme!

 

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Som sagt. Hydrogen er en billig lagrig av store mengder energi. Men å spre det utover er ikke veldig klokt. 
 

Hydrogen kan brukes i store narsjonale anlegg for å sikre strømforsyning til et større område. Gjerne i forbindelse med kraftvarmeverk. Da kan spillvarme fra elektrolyse og forbrenning gjennvinnes.

For lastebiler blir det sikkert billigere å lage krabbefelt med induktiv lading.

Lenke til kommentar
12 hours ago, oophus3do said:

Kunne ikke brydd meg mindre om Trevor ble skiftet ut av noen fra feks Bosch, Iveco eller GM. 

Dog det Trevor har sagt er barnemat mot det andre har sagt, og hvis dette blir straffet, så åpner man en "can of worms".

Nå skjer det. Trevor er ute av Nikola. https://www.freightwaves.com/news/breaking-news-trevor-milton-out-of-nikola

Er nok en god ting. Kanskje kan Nikola legge svindelen bak seg og forsøke å lage faktiske produkter.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, oophus3do said:

TMY som ble vist frem var en modifisert TM3 som han sa ville ha 75% av delene brukt videre. Munroe lo av den påstanden i ettertid når TMY var lansert. 

Om det endte opp med å bli 75% eller 60% er vel ikke spesielt viktig. Model Y og Model 3 har svært mange av de samme delene. Stort sett alt av elektronikk, batteripakker, motorer, osv. Det som er forskjellig er hovedsaklig chassis og en del komponenter i understellet.

En del av forbedringene på Model Y vil også bli inkludert på Model 3. Blant annet varmepumpe og elektrisk åpning på bakluken. Dette reduserer forskjellene igjen.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Om det endte opp med å bli 75% eller 60% er vel ikke spesielt viktig. Model Y og Model 3 har svært mange av de samme delene.

Munroe sa stort sett at maks 50% var ført over. 

Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

En del av forbedringene på Model Y vil også bli inkludert på Model 3. Blant annet varmepumpe og elektrisk åpning på bakluken. Dette reduserer forskjellene igjen.

ingenting galt i det, men selve uttalelsen er jo galt uansett., og viser hvor enkelt det er å finne noe for et rapport. En god short-seller rapport er typisk en rapport som fjerner alt som ikke hadde vunnet i retten. Om f.eks rapporten er på 100 sider, så ender man opp med 25% av den i selve rapporten. Resten står igjen for å bygge oppunder svarene som eventuelt kommer, om man trenger dem som ekstra "fodder". Når en rapport inneholder deler man antar kunne vært filtert bort innunder en slik prosess viser til at rapporten inkluderer alt man kan skrive for å fylle på tykkelsen for den. F.eks det å inkludere 2 bilder av takene over HQ hos Nikola hvor man skriver om solceller, mens man på det siste bildet må "croppe" bort parkeringsplassen, fordi der står det solceller, men det å vise dem passer ikke til innholdet og det man prøver å skrive. 

Nå har Trevor Milton  kastet kortene og Steve Girsky fra GM og VTIQ har tatt over roret. Litt synd ettersom det hadde vært morsommere om Trevor faktisk i større grad ble direkte tatt i løgn som igjen ville hatt større ramifikasjoner for andre lignende løgner utover i bransjen. 

Lenke til kommentar
9 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Nå skjer det. Trevor er ute av Nikola. https://www.freightwaves.com/news/breaking-news-trevor-milton-out-of-nikola

Er nok en god ting. Kanskje kan Nikola legge svindelen bak seg og forsøke å lage faktiske produkter.

Og Nikola rasar vidare på børsen, fordi marknaden tek dette som ei stadfesting av det faktum at Nikola aldri har hatt nokon eigen teknologi.  Det var berre eit hydrogenslott – med berre 1/14 av vekta til eit luftslott.  Då er selskapet truleg ikkje verd noko som helst.  Det er eit merkenamn med nokre avtaler om å kunne putte merket på varer andre har produsert, og dermed gjere vara dyrare for sluttbrukaren.

 

Og då rullar eg litt på golvet i latter over dei evneveike hydrogentullingane som heile tida har drege fram Nikola Motors som noko reelt og videoar av ein rullande olabil som prov på at Nikola har hatt ein fungerande prototyp.  Eg har heile tida sagt at Nikola Motors er svindel, og det har fleire andre her òg.

 

Tenkjer NEL går på trynet òg, sidan aksjane i Nikola Motors var det einaste selskapet hadde av verdi.  NEL går med dundrande underskot kvart einaste år.  Det einaste fornuftige dei kan gjere er å selje aksjane medan dei framleis er verd meir enn dei kjøpte aksjane for, men då må dei raska på!  Både DoJ og SEC granskar Nikola Motors, so det er eit par ladningar til med skit på veg mot vifta.

Endret av Sturle S
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (7 timer siden):

Litt synd ettersom det hadde vært morsommere om Trevor faktisk i større grad ble direkte tatt i løgn som igjen ville hatt større ramifikasjoner for andre lignende løgner utover i bransjen. 

Slapp av, Trevor kommer til å bli tatt i løgn selv om han ikke lenger jobber i Nikola.

Har du glemt at både SEC og justisdepartementet etterforsker det han har sagt de siste årene? Og så har vi søksmålet fra aksjeeierne, som neppe er mindre frustrert etter kursfallet i dag.

Tror du dette forsvinner bare fordi han slutter i jobben? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Sparkingen av Trevor Milton er hvertfall et bevis på at det finnes selskaper med et fungerende styre. I motsetning til det ti ganger større svindelselskapet hvor styret får klekkerlig betalt for å ikke gjøre jobben sin og se en annen vei når CEO'en begår tidenes børssvindel.

Endret av uname -l
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (6 timer siden):

Og Nikola rasar vidare på børsen, fordi marknaden tek dette som ei stadfesting av det faktum at Nikola aldri har hatt nokon eigen teknologi.

Hvilken teknologi skulle de egentlig hatt? Proprietær teknologi i en bransje i vekst er litt håpløst. Det er alt for enkelt å bare justere seg etter batteriutvikling, brenselcelle utvikling og hydrogen lagring mens man løper fremover og fokuserer på det som er viktig uansett. 

Den teknologien Nikola eventuelt har lett tilgjengelig er de 220,000 timene Bosch brukte sammen med dem for å bygge plattformen til Nikola Two.  

 

Sturle S skrev (6 timer siden):

Og då rullar eg litt på golvet i latter over dei evneveike hydrogentullingane som heile tida har drege fram Nikola Motors som noko reelt og videoar av ein rullande olabil som prov på at Nikola har hatt ein fungerande prototyp.

Sturle S bruker ikke Youtube, men enhver person kan gå dit og se Nikola Two fungere. De kan også lese Bosch's tanker om utviklingen rundt denne her: 
https://www.bosch.com/stories/fuel-cell-truck-nikola-two/

For å forklare hvorfor Nikola tiltrakk seg investorer og samarbeidspartnere, så kan vi tegne frem en liten linje av historie. 

  1. Nikola bygde om en CNG lastebil til en H2 lastebil som et "proof-of-concept", sammen med ideen om å løse "høna og egget". Man leaser lastebilen sammen med hydrogen og service. Det betyr at man bygger lastebilene til kunder samtidig som at man legger ned hydrogenstasjoner til de samme lastebilene. De lastebilene fyller drivstoff der, og stasjonene går dermed rundt. Et problem man har slitt med ei stund. I ettertid av dette, så ser man at både Toyota og Hyundai samt H2Bus gjøre det samme. Altså en idé folk bet på og forstod. 
  2. Bosch er klodens største underleverandør til kjøretøys industrien, og merket press fra sine kunder om å stå klar med nytt hardware. Med diverse land i Europa som startet å sette datoer for når Diesel ble banlyst i byer, så måtte dem få opp farta i å stå klar for et segment man kanskje trudde ville komme så kjapt mens Diesel skulle vare i kommersielle kjøretøy ei stund til, selv om personbilene var på vei inn. Nikola var et godt R&D prosjekt, og sammen så startet de å utvikle Nikola Two plattformen. Alt av hardware inn hit fikk standarder for OTA, og Bosch kunne starte å fylle opp sin portefølje med nytt hardware markedet sårt trengte. Både innenfor BE og FC - samt alt det andre mer trivielle ting som plutselig måtte kunne bli oppdatert over "lufta". 
  3. CNH/IVECO står litt i samme posisjon. De har en portefølje med Diesel og CNG, og har null kunnskap om Software og OTA utstyr. De fisket seg inn med løsningen for det Europeiske markedet, sin nyutviklede S-Way som de fant ut sammen at fint gikk an å modifisere for å passe batterier og brenselceller. 50/50 JV i det europeiske markedet. 
  4. GM trengte etterspørsel etter sin Honda/GM utviklet brenselcelle, samt det å få fullt ut etterspørsel for den nye Ultium batteriene i sin nye fabrikk samt platform. De fikk tilgang til å selge brenselceller og får fylt opp etterspørsel for batteriene i NA samt eventuelt Asia i tillegg. 
  5. NEL har i mange år brukt priser som Nikola nå snakker om i sine presentasjoner angående kostnader for hydrogen fra fornybare energikilder ved skala. Nikola ville kunne gi dem skala, og Nikola var et godt R&D case her for å bygge stasjoner i denne størrelsesordningen, som i tillegg skal tilpasses frekvensballanse i nettet. Sammen med Hyundai, Toyota, Shell og diverse, så utviklet dem også standarder for påfylling av kommersielle kjøretøy, nå som et nytt firma tok tak og satte retning på en kjappere måte enn det som er mulig for eldre OEM's. De vil måtte møte samme utfordringer som OEM's ut i EV verdenen, der ICEV's overlegne avanse per kjøretøy må skiftes ut med mindre avanse per BEV. Hardt dilemma.
Sturle S skrev (6 timer siden):

Tenkjer NEL går på trynet òg, sidan aksjane i Nikola Motors var det einaste selskapet hadde av verdi. 

Markedet for å produsere Grønt Hydrogen har aldri sett lysere ut for NEL. Mens Trevor Milton hopper av (det dukket opp #Metoo anklagelser som nok ble for mye for styret (ja, Nikola har faktisk et godt fungerende styre vs et vist annet firma, og de tok tak her) slik at han måtte ta hatten og gå ned fra enhver posisjon med makt og tilgang til sosiale medier. Til gjengjeld så tar Steve Girsky opp som styreformann, en fyr med grei histore fra å ha reddet GM fra å gå konkurs tidligere). 

Idag så har Airbus også strammet opp grepet i hvilken retning de går i. Batteri-elektrisk kastet de for en stund siden, og idag lanserte de dette: https://www.airbus.com/innovation/zero-emission/hydrogen/zeroe.html

Med fokus på hvor hydrogenet MÅ komme fra, og hvilken farge den har. Altså NEL klarer seg nok fint. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Antilooop skrev (6 minutter siden):
oophus3do skrev (7 timer siden):

Litt synd ettersom det hadde vært morsommere om Trevor faktisk i større grad ble direkte tatt i løgn som igjen ville hatt større ramifikasjoner for andre lignende løgner utover i bransjen. 

Slapp av, Trevor kommer til å bli tatt i løgn selv om han ikke lenger jobber i Nikola.

Det håper jeg han blir, for da åpner man opp for hva som kan betraktes som løgn og ikke - som sagt. 

 

Antilooop skrev (7 minutter siden):

Har du glemt at både SEC og justisdepartementet etterforsker det han har sagt de siste årene? Og så har vi søksmålet fra aksjeeierne, som neppe er mindre frustrert etter kursfallet i dag.

Tror du dette forsvinner bare fordi han slutter i jobben? 

SEC og JOE har lignende saker på Tesla, så om Nikola får så hatten passer, så er Tesla et enkelt mål i ettertid, for de som vil hoppe inn i et massesøksmål der også. 1M robotaxier som de hentet penger for mens firmaet var offentlig, berører betydelig flere aksjonærer enn det Trevor sa i 2016 og 2018. Det samme gjør SolarTiles med SolarCity skandalen, og FSD videoen. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, uname -l said:

Sparkingen av Trevor Milton er hvertfall et bevis på at det finnes selskaper med et fungerende styre. I motsetning til det ti ganger større svindelselskapet hvor styret får klekkerlig betalt for å ikke gjøre jobben sin og se en annen vei når CEO'en begår tidenes børssvindel.

Er det NEL du tenkjer på?  Nei, dei har jo faktisk eit produkt.  Du kan gjerne nemne namn, slik at det vert tydeleg for alle at du trollar.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, uname -l said:

Tesla selvfølgelig. Milton når ikke Musk til knærne når det gjelder svindel og bedrag. Verken i kompetanse eller omfang.

Artig skrue du, men personåtak av det kaliberet er neppe i tråd med retningslinjene.  Elon Musk har ikkje svindla nokon som helst, sovidt eg veit.  Det hender at tidsplanar ryk, men han leverer både bilar, batteri, solcellepanel og rakettar med dei spesifikasjonane han har lova.  I det siste har han vorte mykje betre til å halde tidsplanar òg.  Milton har ikkje levert noko som helst anna enn påstandar om at dei har teknologi og produkt som dei ikkje har.

 

Elon Musk har òg starta andre selskap, levert varene, seld selskapa og bygd opp ei solid formue før han tok til med Tesla og Space X.  Han har ikkje same historikk med svindel som Milton.

Endret av Sturle S
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (17 minutter siden):

Artig skrue du, men personåtak av det kaliberet er neppe i tråd med retningslinjene. 

Jeg tror du knytter din identitet litt vel mye til Musk om du tar kritikk av ham som et personangrep. Og kanskje misforstått rentingslinjene littegrann. Spesielt rart blir det når du kaller meningsmotstandere "evneveike hydrogentullingar". Men du får høre med moderatorene hva de synes.

Sturle S skrev (17 minutter siden):

Milton har ikkje levert noko som helst anna enn påstandar om at dei har teknologi og produkt som dei ikkje har.

Full selvkjøring og 1 million robo-taxier? Fake solcellepanel-demonstrasjon for å få aksjonærene til å betale for å kjøpe opp et SolarCity som i praksis var konkurs slik at han kunne redde seg selv og familien sin? Det er en endeløs liste med svindel og bedrag.

Milton fikk fyken, med rette, men han er bare under etterforskning. Musk begikk regelrett børssvindel, ble tiltalt og måtte til slutt ut med $40 mill, gå av som styreformann og gå med på å få sin sosiale media-aktivitet godkjent av en barnevakt. Ethvert annet selskap i verden ville gitt CEO'en sparken på timen om dette skjedde, men styret i Tesla lot han bare holde på. De tenkte vel at de ikke kunne sparke Musk for å drive kjernevirksomheten: Svindel og aksjepumping.

 

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -l said:

Jeg tror du knytter din identitet litt vel mye til Musk om du tar kritikk av ham som et personangrep.

Personåtak er åtak mot kva som helst menneske.  Dersom du meiner at Elon Musk ikkje er eit menneske, slit du faktisk meir enn eg trudde, og det skal mykje til!

1 minute ago, uname -l said:

Full selvkjøring og 1 million robo-taxier?

Kva med det?  Her er jo ikkje ein gong tidsfristen nådd, so du kan ikkje ein gong påstå at han er forseinka!  1 million bilar med naudsynt maskinvare er allereie på vegen, so i prinsippet er det einaste som manglar frå Tesla for å ha i million robotaxiar på vegen i morgon ei OTA programvareoppdatering. 

 

I praksis manglar det litt meir, sidan sjølvkøyrande bilar er ulovlege i alle land eg veit om, men det står på styresmaktene i dei landa, ikkje på Tesla.  Tesla kan sjølvsagt ikkje sleppe programvare som gjer bilen ulovleg.  Eg veit at både Tesla, Uber, Alphabet og andre forhandlar intenst med styresmaktene i fleire land for å få på plass den reguleringa som trengst.  I mellomtida kjem nok Tesla til å sleppe oppdateringar som gjer bilane sjølvkøyrande so langt det er lov, men manglande regulering kan du i alle fall ikkje klandre Elon Musk for, og det problemet har vore kjent for alle heile tida.

1 minute ago, uname -l said:

Fake solcellepanel-demonstrasjon for å få aksjonærene til å betale for å kjøpe opp et SolarCity som i praksis var konkurs slik at han kunne redde seg selv og familien sin? Det er en endeløs liste med svindel og bedrag.

Tesla installerer solcelletak i fleng.  Produktet er levert.  Det var ikkje falskt.  Han gjorde det klårt at han demonstrerte ein prototyp, ikkje eit produkt du kunne kjøpe i butikken der og då.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (17 minutter siden):

Personåtak er åtak mot kva som helst menneske.  Dersom du meiner at Elon Musk ikkje er eit menneske, slit du faktisk meir enn eg trudde, og det skal mykje til!

Jeg tror forumreglene sikter til de man debatterer med og ikke offentlige personer. Ikke at det spiller noen rolle når du selv slenger ut av deg karakteristikker om begge på løpende bånd. Tror du bør prøve å høste sympati for deg og Musk hos noen som er ukjent med din historikk her.

Sturle S skrev (17 minutter siden):

Kva med det?  Her er jo ikkje ein gong tidsfristen nådd, so du kan ikkje ein gong påstå at han er forseinka!  1 million bilar med naudsynt maskinvare er allereie på vegen, so i prinsippet er det einaste som manglar frå Tesla for å ha i million robotaxiar på vegen i morgon ei OTA programvareoppdatering. 

Tre måneder igjen og de driver nå med en full rewrite av koden fordi den strategien de har valgt er fullstendig mislykket. Men vi får se 1. januar 2021 hvor mange robo-taxier vi har. Blir artig å se deg komme med retoriske C-moment for å vri deg unna.

Sturle S skrev (17 minutter siden):

I praksis manglar det litt meir, sidan sjølvkøyrande bilar er ulovlege i alle land eg veit om, men det står på styresmaktene i dei landa, ikkje på Tesla. 

Det er ikke bare fullstendig usant, men også livsfarlig. Dess flere du får til å tro på den påstanden der, dess flere uskyldige vil omkomme. Det å fortelle til noen at en godkjennelse er det eneste som står igjen til L5 selvkjøring i den bilen de har kjøpt, burde regnes som drapsforsøk. Og det er nettopp det Musk gjør. Som gjør han til en verre person enn Milton.

Sturle S skrev (17 minutter siden):

Tesla installerer solcelletak i fleng.  Produktet er levert.  Det var ikkje falskt.  Han gjorde det klårt at han demonstrerte ein prototyp, ikkje eit produkt du kunne kjøpe i butikken der og då.

Denne prototypen hadde ikke en gang ledninger knyttet til seg. Det var ren og skjær svindel for å lure aksjonærene. De kjøper nå ræl fra Kina i stedet som de har puttet på en håndfull hus for å prøve å bevise at det fremdeles er liv i denne sjanseløse virksomheten. Eneste grunnen til at SolarCity ikke er lagt ned er den kommende rettsaken om overtagelsen.

Endret av uname -l
Lenke til kommentar
7 minutes ago, uname -l said:

et er ikke bare fullstendig usant, men også livsfarlig. Dess flere du får til å tro på den påstanden der, dess flere uskyldige vil omkomme. Det å fortelle til noen at en godkjennelse er det eneste som står igjen til L5 selvkjøring i den bilen de har kjøpt, burde regnes som drapsforsøk. Og det er nettopp det Musk gjør. Som gjør han til en verre person enn Milton.

Den der må du forklare.  Korleis kan nokon døy av at bilen ikkje har programvare for å køyre av seg sjølv?  Tenkjer du at fordi bilen køyrer mykje betre enn dei fleste sjåførar, vil fleire døy i trafikken fordi bilane ikkje køyrer sjølv?

 

Dette er i alle fall milevis utanfor emnet, og du rablar so mykje rart og usamanhengande at det er vanskeleg å fylgje nokon tråd uansett.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (2 minutter siden):

Den der må du forklare.  Korleis kan nokon døy av at bilen ikkje har programvare for å køyre av seg sjølv?  Tenkjer du at fordi bilen køyrer mykje betre enn dei fleste sjåførar, vil fleire døy i trafikken fordi bilane ikkje køyrer sjølv?

Mye bedre enn en sjåfør? Tenker du på deg selv så bør du sporenstreks levere inn sertifikatet. For alle sjåfører med to øyne klarer å se om en diger, blinkende rød brannbil står på veien.

Folk dør om de har for høye forventninger til Autopiloten. Det er et gigantisk gap mellom hva du og Musk forteller og hva som er realitetene.

Forventning: Systemet er så bra at det bare er de dumme myndighetene som står i veien for at bilen kan være uten sjåfør.
Realitet: En 10-åring vil være en størrelsesorden bedre sjåfør enn Autopiloten.

Sturle S skrev (9 minutter siden):

Dette er i alle fall milevis utanfor emnet, og du rablar so mykje rart og usamanhengande at det er vanskeleg å fylgje nokon tråd uansett.

Milton: Under etterforskning. Styret i Nikola ga han fyken.
Musk: Endeløs rekke med svindel, tiltalt for børssvindel og straffet. Styret gir ham thumbs up.

Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -l said:

Mye bedre enn en sjåfør? Tenker du på deg selv så bør du sporenstreks levere inn sertifikatet. For alle sjåfører med to øyne klarer å se om en diger, blinkende rød brannbil står på veien.

Kva er det du insinuerer no?  Deltek du på ein hemmeleg beta-test av programvaren som skal gjere bilane sjølvkøyrande, og veit kva eigenskapar han har, eller er dette fyllerør frå di side?

1 hour ago, uname -l said:

Folk dør om de har for høye forventninger til Autopiloten. Det er et gigantisk gap mellom hva du og Musk forteller og hva som er realitetene.

Kan du forklare kva skilnaden er, du som tydelegvis er med på å teste dette?  Eller skifta du tema frå FSD til autopilot, fordi du faktisk ikkje har snøring på kor god FSD er?

1 hour ago, uname -l said:

Forventning: Systemet er så bra at det bare er de dumme myndighetene som står i veien for at bilen kan være uten sjåfør.
Realitet: En 10-åring vil være en størrelsesorden bedre sjåfør enn Autopiloten.

Tesla med dagens autopilot har færre ulukker enn gjennomsnittet.  Autopiloten er veldig mykje meir avansert enn den du finn i fly, til dømes.  No lurer eg veldig på kva slags innside-informasjon du sit på, som tilseier at FSD vil vere dårlegare enn autopiloten.

1 hour ago, uname -l said:

Milton: Under etterforskning. Styret i Nikola ga han fyken.
Musk: Endeløs rekke med svindel, tiltalt for børssvindel og straffet. Styret gir ham thumbs up.

Sovidt eg veit er ikkje Elon straffa for noko som helst.  Han har inngått eit forlik.  Då vert ein korkje dømd eller frikjend.  Svindel er straffbart, og det er han i alle fall ikkje dømd for.  Det har rabla for deg.

 

For det fyrste har styret i Nikola Motors visst at Milton har vore ein svindlar frå fyrste dag, og for det andre er det i fylgje styret han sjølv som har sagt opp, so dei har eg null sympati for.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...