Gå til innhold

Eksperter: Hydrogen i lastebiler er blitt forbigått av batterier [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan virke som DOJ også ser på Nikola. https://seekingalpha.com/news/3614289-doj-said-to-be-probing-nikola-on-fraud-claims

SEC er sivilrettslig, DOJ er kriminalrettslig. Om DOJ ser på Nikola vurderer de altså om det kan ha blitt begått en forbrytelse, ikke bare at man har brutt med sine forpliktelser som et aksjeselskap. Det betyr altså at noen kan havne i fengsel, ikke bare få bøter og lignende.

Men det er vanskelig å vite om DOJ faktisk ser på Nikola. Tror ikke de pleier å si stort annet enn "ingen kommentar".

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 timer siden):

De har løst utfordringene med H2, og hele kloden har forandret seg i måten H2 bygges ut på nå med å bygge produksjon og sørge for etterspørsel samtidig. 

Annonseringen i 2016 hadde ikke en lastebil som det viktigste poenget. Det skjønte alle som så utfordringene som eksisterte. 

Samt det er falskt at de har ingenting. Men noen proprietær brenselcelle eller elektrolyse som angripet går på har dem selvfølgelig ikke. Hva ville vitsen med Bosch og NEL investorene være da isåfall? 

Det er ikke bare det at nikola one var en bløff. At de produserer masse hydrogen og har fått ned kosten er vel løgn? Hva er det da igjen som de har løst? 

Our Report: Trevor Claimed to Have Reduced the Cost of Hydrogen By 81% Relative To Peers And Was Producing 1,000 kg of Hydrogen Per Day At Nikola’s Headquarters

Nikola’s Response Confirmed That None of this Happened: “Nikola Continues to Believe that its Planned Hydrogen Station Network…Will Provide Key Competitive Advantages.”

At Nikola World in December 2019 Trevor claimed on video that Nikola was producing 1,000 kilograms of hydrogen a day on site at his Phoenix headquarters:

In America we’ve already got the largest hydrogen station in the western hemisphere at our headquarters. Can produce over 1,000 kilograms a day on site.”

 

 

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (6 minutter siden):

Det er ikke bare det at nikola one var en bløff. At de produserer masse hydrogen og har fått ned kosten er vel løgn?

Ikke nødvendigvis løgn ettersom NEL er samarbeidspartneren og de jobber med dette med dem. Så hvis uttalelsen kan forsvares derifra så er "dem" nede med H2 prisen. Og ser du på NEL's kvartalspresentasjoner så er en slik pris forespeilet med H2 ved skala. Nikola vil potensielt gi oppskaleringen som trengs, og den kan forsvares. 

Sitatet og anklagelsen er jo feil. Ordet "can" omhandler ikke at de gjør det nå, men at de kan det og at stasjonen er designet for å produsere og lagre 1,000kg. Noe NEL sier selv. 

Elektrolyse utstyret er kjøpt, og blir installert etterhvert, mens idag er pumpa og lagringen for 1,000kg på plass. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (12 minutter siden):

Ikke nødvendigvis løgn ettersom NEL er samarbeidspartneren og de jobber med dette med dem. Så hvis uttalelsen kan forsvares derifra så er "dem" nede med H2 prisen. Og ser du på NEL's kvartalspresentasjoner så er en slik pris forespeilet med H2 ved skala. Nikola vil potensielt gi oppskaleringen som trengs, og den kan forsvares. 

Sitatet og anklagelsen er jo feil. Ordet "can" omhandler ikke at de gjør det nå, men at de kan det og at stasjonen er designet for å produsere og lagre 1,000kg. Noe NEL sier selv. 

Elektrolyse utstyret er kjøpt, og blir installert etterhvert, mens idag er pumpa og lagringen for 1,000kg på plass. 

Mener du at nikola hadde denne 

In America we’ve already got the largest hydrogen station in the western hemisphere at our headquarters. Can produce over 1,000 kilograms a day on site.”

men at de bare ikke hadde skrudd den på? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (21 minutter siden):

"Already got" høres ikke akkurat ut som noe man planlegger og potensielt kan gjøre en gang i framtida. "Already got" høres krystallklart ut: at de har det NÅ.

Hva blir det neste som ramler ut av skapet..

De hadde allerede installert 1,000 kg kapasitet og fyllemulighet. Elektrolysen var ikke kjøpt ennå, og godkjenningen for produksjon tar lengre tid enn for lagring/fylling. 

Majoriteten av rapporten er "grasping at straws" opplegg for å få den til å se lang og god ut. Dog enkelte ting som fulgte reklamevideoen feks burde beklages. Dog anklagelsen om at investorer ble lurt er jo tøys når firmaet ikke var offentlig. Firma som Bosch investerer ikke $100mn basert på dette uten egne undersøkelser. 

Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (16 minutter siden):

Mener du at nikola hadde denne 

In America we’ve already got the largest hydrogen station in the western hemisphere at our headquarters. Can produce over 1,000 kilograms a day on site.”

men at de bare ikke hadde skrudd den på? 

1. Ja, de hadde den største stasjonen. Lagring for 1,000kg og fyllestasjon er der og er operasjonell. 

2. Det som mangler er elektrolyse, som idag er kjøpt. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Insinuerer du at det å trille traileren ned en bakke og påstå den var fullt funksjonabel var halvsant? Du må hjelpe meg å finne den halvparten for den finner definitivt ikke jeg.

Haha!  Fram til ca i går var han lurt trill rundt sjølv.  Han har hevda hardnakka at videoen var uattdriveleg prov på at Nikola hadde produsert ein fullt fungerande prototyp av Nikola One, som var under testing.  Alle med eit minimum av kritisk sans har avslørt Nikola Motors som svindel sidan starten, og det har vi no fått grundig dokmentert.  Nikola Motors har ingen av den teknologien dei skryt av.  Det "fungerande" infotainment-systemet var i beste fall nokre nettsider på ein skjerm.  Hydrogenproduksjonen og alt er berre svindel.  Kor mange dollar pr kg hydrogen var det Nikola Motors hadde fått prisen ned i?  Det viste seg at dei ikkje har produsert eit gram.  Berre løgner og varm luft.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (9 minutter siden):

1. Ja, de hadde den største stasjonen. Lagring for 1,000kg og fyllestasjon er der og er operasjonell. 

2. Det som mangler er elektrolyse, som idag er kjøpt. 

Ok, så du mener de hadde en stasjon som kunne produsere 0kg hydrogen, men at de tenkte på å kjøpe produksjonsutstyr for 1000kg om dagen? Det er vel det vi andre kaller løgn 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (6 minutter siden):

Ok, så du mener de hadde en stasjon som kunne produsere 0kg hydrogen, men at de tenkte på å kjøpe produksjonsutstyr for 1000kg om dagen? Det er vel det vi andre kaller løgn 

Spørsmålet du må stille er om noen investorer ble lurt av at han snakket i presens, og ikke det at planen ikke var ferdig utfylt ennå. Samme kritikk ligger til solcellepanelene, der de idag har en masse solceller på parkeringsplassen, mens han snakket om at det "har" og ikke "skal ha" solceller også på takene. Han tenker og prater som om avtalene som er gjort og skrivd under på, faktisk er gjennomført, og det vil være misleidende og kan straffes. 

Dog denne oppførselen er rimelig vanlig, så hvis dette straffes så åpner han opp for muligheten til at mange firmaer vil møte den samme kritikken. 

De "tenkte" ikke å kjøpe produksjonsutstyr, det var allerede meldt at de skulle, men pengene var ikke overført. Det er dem nå, og NEL har allerede annonsert kjøpet for elektrolyse utstyr til de første stasjonene. 

Som sagt, om dette er straffbart, så forvent at advokatfirma ser mat i det å ta tak i utallige eksempler fra f.eks Tesla også. 

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (2 timer siden):

Det "fungerande" infotainment-systemet var i beste fall nokre nettsider på ein skjerm. 

Infotainmentsystemet er blitt presentert de mest hardbarkede Tesla fanboyene og selv de sa de var imponert. Det at prototype systemet i 2016 var uferdig var det vell ingen som diskuterte? Idag ser det jo litt annerledes ut også på brukergrensesnittet. 

 

Sturle S skrev (2 timer siden):

Hydrogenproduksjonen og alt er berre svindel.  Kor mange dollar pr kg hydrogen var det Nikola Motors hadde fått prisen ned i?

Nikola har aldri hatt noen proprietær teknologi for brenselceller og elektrolyse. Det er jo derfor firma som Bosch og NEL er der. Så når Nikola sier de har fått prisen ned, så er det i samarbeid med NEL. Og prisen for hydrogen stemmer godt overrens med NEL's tall (og mange andre forsåvidt) angående hydrogen ved skala. 

Det er ikke noe hokus pokus å skulle produsere hydrogen til 25kr kiloen. Få strømprisen ned til 40øre/kWh, så er du der. 

https://financialpost.com/pmn/business-pmn/nikola-board-members-says-startups-skeptics-are-too-focused-on-past

Sitat

 

"Focusing on Nikola’s four-wheeled offerings is the wrong way to look at its fortunes, which depend more on a longer-term goal of becoming the preeminent supplier of hydrogen for fleets of vehicles, Ubben said in a phone interview. “The money is in the fuel. We get to sell you $100,000 of fuel every year. It’s an ecosystem.”

An early investor in Nikola, Ubben said he regrets pushing the startup and its outspoken founder, Trevor Milton, to go public before it was ready. “We are doing something for the first time. I guess you’re seeing how the sausage is made, and we went public way too early and it’s my fault. I pushed Trevor to do it.”

 

 

Der short-selgerne bommer, er at de fokuserer på en lastebil som nylig var en CNG lastebil i 2016 som i hovedsak var ment for å illustrere ideen og var og ble en "proof-of-concept". Nikola's attraksjon for de større investorene mens de var private (som er tiden dette gjelder) ble ikke solgt inn pga en lastebil med en hydrogen-rekkeviddeforlenger. Det er ikke særlig spektakulært da man har hatt prototyper på dette ei stund allerede. Det som var spesielt er det å bygge etterspørsel selv for energien man selv produserer i en tid der Grønn Hydrogen fordres å bli en stor utfordrer for annen energi på veiene i denne skalaen for tung-transport. Det er derfor mennesker som Ubben ble med, som han fint forklarer her. 

Hovedrisikoen for Nikola er ikke produktene, samt det er heller ikke proprietært utstyr med kort levetid pga de vil eksistere i en bransje i høy utvikling som gjør dem utdatert om X år. Det er muligheten i å produsere etterspørsel for energi på motorveiene. Både batteri-elektrisk og hydrogen-elektrisk. 

For dere som er glade i kalkulatorer, så kan dere prøve dette: 

Prisen der diesel blir utkonkurert i pris mot hydrogen er ca $2.5/kg i USA. I land i Europa så er den høyere, og prisen for diesel vil høyst sannsynligvis gå opp, mens hydrogen vil gå ned sammen med billigere fornybar kraft. Så all utvikling som NEL+Nikola gjør for å få prisen under dette går rett i lommen til Nikola i dette tilfellet. 

I 2030 så anslår man at det skal fint være mulig å nå $2/kg. Det betyr at hver kilo hydrogen Nikola klarer å skaffe ettersprøsel etter gir dem $0.5 i lomma. 

Om de klarer å skaffe etterspørsel for 100 lastebiler per stasjon daglig som fyller ca 50kg hver, så betyr det ca 5,000 kg hydrogen per stasjon. De planlegger 700 stasjoner i NA alene, som betyr 3.5 millioner kg hydrogen, med $0.5 potensiell fortjeneste per kilo. 

Når man så ser på hva NEL og Nikola jobber med videre, så er det å tilby tilbud for balansering av kraftnettene gjennom å inkludere et lite batteri i kombinasjon med PEM elektrolyse. Det å være en generator for kraftnettet kan være lukrativt det også i en situasjon der man helst ønsker at sola skinte om nettene, i et kraftnett med mer og mer fornybar energiproduksjon i energimiksen. 

Resultatet ut fra kallkulatoren burde vise litt hvorfor investorer ikke vil føle seg lurt. Det at en lastebil rullet ned en bakke i en reklamefilm var ikke noe de vil tenke at utgjør en mening der de individuelt gjorde sin due dilligence og investerte penger inn i firmaet som private investorer. Og det er nubbe-sjanse at NEL, Bosch, GM, Iveco og de største sier de er blitt lurt, når planen til Nikola om suksessfult gir dem penger i banken i mye større grad enn å suge dem tom idag, i tillegg til at flere av dem allerede er i styret og har oversikt derifra. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
6 hours ago, oophus3do said:

For dere som er glade i kalkulatorer, så kan dere prøve dette: 


Prisen der diesel blir utkonkurert i pris mot hydrogen er ca $2.5/kg i USA. I land i Europa så er den høyere, og prisen for diesel vil høyst sannsynligvis gå opp, mens hydrogen vil gå ned sammen med billigere fornybar kraft. Så all utvikling som NEL+Nikola gjør for å få prisen under dette går rett i lommen til Nikola i dette tilfellet. 

I 2030 så anslår man at det skal fint være mulig å nå $2/kg. Det betyr at hver kilo hydrogen Nikola klarer å skaffe ettersprøsel etter gir dem $0.5 i lomma. 

Om de klarer å skaffe etterspørsel for 100 lastebiler per stasjon daglig som fyller ca 50kg hver, så betyr det ca 5,000 kg hydrogen per stasjon. De planlegger 700 stasjoner i NA alene, som betyr 3.5 millioner kg hydrogen, med $0.5 potensiell fortjeneste per kilo.

La oss prøve det, ja. Om din svært optimistiske antakelse stemmer, så vil de altså kunne ha bruttoinntekt på $1,75 mill per dag. Det er $639 mill per år. Med en P/E på 20 er det en verdi på $12,8 mrd, mens i dag er markedsverdien til Nikola $12,4 mrd. Altså selskapet er allerede priset til at de skal ha oppnådd det du antar de kan klare å oppnå.

Men vent! Her har jeg antatt at Nikola har null utgifter til administrasjon, R&D, osv. Det stemmer jo ikke. Om vi sier konservative $100 mill går til å drifte selskapet per kvartal, så sitter de da igjen med $239 mill per år. Med en P/E på 20 bør selskapet da være verdt omkring $4,8 mrd. Da bør aksjekursen falle over 60%.

Du kan så klart anta at Nikola også skulle klare å tjene penger på salg av kjøretøy og slikt, men sannsynligheten er svært stor for at disse kjøretøysprogrammene vil gå med tap. Avtalen med GM er svært ugunstig for Nikola, og Iveco, Bosch og andre skal også ha sin bit av kaka. Hvis kjøretøysprogrammene går med tap må Nikola da bruke det eventuelle overskuddet fra salg av hydrogen til å dekke underskuddet ellers.

Og hvor sannsynlig er det egentlig at Nikola skulle klare å oppnå $2/kg? Dette er altså rundt 3,5 cents/kWh, eller 27 øre/kWh, om man antar fyllestasjonene og drift av disse er gratis. Jeg tror slike priser på hydrogen er bare å glemme.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (8 timer siden):

Majoriteten av rapporten er "grasping at straws" opplegg for å få den til å se lang og god ut.

Det virker som det er Trevor Milton som griper etter halmstrå nå om dagen, ikke han som avslørte sannhetsgehalten i meldingene til Milton.

Det triste her er at det kan gi ringvirkninger langt ut over aksjonærene. En hel verden er holdt for narr og nå har flere store europeiske land presentert ekstremt kostbare planer om hydrogen i transportnæringa, spesielt blant tungtransport. Nikola sine løgner må ha vært en del av grunnlaget for disse planene. Kjøretøy de har regnet med var nært forestående lanseringer, produksjon til fantastiske priser osv. Svært mange leverandører av hydrogenteknologier har trodd på påstandene og referert til de. Vi snakker om vanvittige beløp her. Hundrevis av milliarder kroner er lovet, delvis fundert på Trevors løgner.

Om ikke annet så aldri så galt at det ikke er godt for noe. Det må bli en gransking og gjennomgang av realismen i disse Europeiske planene i alle ledd.

Endret av Simen1
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):
oophus3do skrev (9 timer siden):

Majoriteten av rapporten er "grasping at straws" opplegg for å få den til å se lang og god ut.

Det virker som det er Trevor Milton som griper etter halmstrå nå om dagen, ikke han som avslørte sannhetsgehalten i meldingene til Milton.

Det samme gjør tydeligvis Nikola's PR-manager i Norge (gjett hvem)... ?

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, RJohannesen said:

Ok, så du mener de hadde en stasjon som kunne produsere 0kg hydrogen, men at de tenkte på å kjøpe produksjonsutstyr for 1000kg om dagen? Det er vel det vi andre kaller løgn 

Du må hugse at for hydrogenkyrkjelyden er luftige planar om framtida det same som at det skjer her og no.  Kven bryr seg om det ikkje vert noko av planane, for då finn dei berre på nye luftige planar om framtida og latar som om det skjer no.  Slik kan dei leve i eit evig eventyrland der alt dei trur på er sant og hydrogen er det evige rette for notid og framtid, amen.  Eg trur rett og slett at dei ikkje er i stand til å skilje mellom notid og ei hypotetisk framtid.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
2 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Og hvor sannsynlig er det egentlig at Nikola skulle klare å oppnå $2/kg? Dette er altså rundt 3,5 cents/kWh, eller 27 øre/kWh, om man antar fyllestasjonene og drift av disse er gratis. Jeg tror slike priser på hydrogen er bare å glemme.

Dei har nok kjøpt NEL av ein grunn.  Ingen kvalitetskontroll, ingen daglege inspeksjonar, null vedlikehald.  Då vert det billig.  I alle fall ei stund, men truleg lenge nok til at dei kan kvitte seg med aksjane før det går gale.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...