Gå til innhold

Eksperter: Hydrogen i lastebiler er blitt forbigått av batterier [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (14 minutter siden):

Selvfølgelig...

Som analyster stort sett gjør, så kikker han tilbake i tid, og tar ikke for seg "economies of scale". Slike folk bommet angående batteripriser, PC priser, solceller, vindkraft og stort sett det meste. 

Grunnen er fordi de ikke får priser fra OEM's pga høy konkurranse inn i et nytt segment. De henter priser fra 2018 prosjekter og plotter exel ark med disse, så er tallene allerede utdaterte og lite gjeldende for resultatet. 

Dog kritikken hans er viktig å ta opp, men han missforstår litt problemene. Fornybar energiproduksjon er lokalisert produksjon, og det enkleste er å finne løsninger lokalt og ta CO2 kutt der man kan først. Det inkluderer alle segmenter, men han har rett i at der man f.eks har stålproduksjon, så burde hydrogenet gå dit først siden det gir mer kutt i utslipp enn om det hydrogenet gikk til lastebiler. 

TLDR: 

Skal man frakte hydrogen og alternativet er enten stålkraftverk innenfor samme mengde km som en hydrogenstasjon, så må stålkraftverket få sin andel først. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Takk for at du tar deg bryet med å utarbeide en utsøkt analyse (ironi kan forekomme)!

Ekspertane har utført analysen.  Han berre kommenterer at dei aller fleste har sett denne utviklinga lenge.  Hyundai skal kanskje byggje 50 hydrogenlastebilar i året, men det er ingenting samanlikna med produksjonen av batterilastebilar.  Det finst ingen andre kommersielle produsentar av hydrogenlastebilar.  ASKO fekk den fyrste hydrogenlastebilen i verda på vegen tidlegare i år, men det er ein ombygd diesellastebil.  Sidan batterilastebilar er mykje billigare i drift, er ikkje hydrogenlastebilar konkurransedyktige.

 

Som dei kommenterer skjer det same med bussar.  Medan batteribussar vinn stadig fleire anbod, er hydrogenbussar heilt avhengige av offentleg finansiering.

Endret av Sturle S
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Antilooop said:

Trekker tilbake at TU KUN er positiv til hydrogen, dette viser at de slipper til kritikk også.

"Denne artikkelen ble først publisert på Ingeniøren for deres abonnenter. Den er tilgjengelig på norsk for abonnenter av Ekstra gjennom vår samarbeidsavtale."

24 minutes ago, Antilooop said:

Godt å se, men dette er jo noe de fleste har visst i lang tid.

Batteri er overlegen hydrogen som energilager for kjøretøy.

Det veit nesten alle.  No er det berre dei siste krampetrekningane vi ser.  Tyskland skulle ha 100 hydrogenstasjonar innan 2019.  No har dei 85 stasjonar og utbygginga har i praksis stansa.  Meininga var at 100 stasjonar skulle skape ein marknad for hydrogenbilar slik at vidare utbygging kunne skje på delvis kommersielt grunnlag, men ingen vil ha hydrogenbilar.  I staden aukar salet av elbilar kraftig og folk vil ikkje lenger ha hydrogenstasjonar i nabolaget pga eksplosjonsfaren.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Dette er bare komisk og skyldes bruk av gamle tall. Hyundai kan allerede i dag produsere en hydrogenbil med rekkevidde på 500 km til samme pris som elbil med tilsvarende rekkevidde hvis produksjonen er minst 100 000. For større kjøretøy går regnstykket i favør av hydrogen. 

Men det er klart Teslamenigheten tar dette til sitt bryst.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 minute ago, gamlefar said:

Dette er bare komisk og skyldes bruk av gamle tall. Hyundai kan allerede i dag produsere en hydrogenbil med rekkevidde på 500 km til samme pris som elbil med tilsvarende rekkevidde hvis produksjonen er minst 100 000. For større kjøretøy går regnstykket i favør av hydrogen. 

Problemet er at drivstoffet til hydrogenbilen kostar fem gonger meir enn drivstoffet til elbilen – med subsidiert hydrogen!  Då har dei eit uselgeleg produkt dersom bilane kostar det same.  For at bilane skal koste det same må produksjonen av hydrogenbilar meir enn tidoblast.  i 2019 vart det registrert 7500 hydorgenbilar i verda.  2 av 3 vart registrert i Korea, der hydrogenbilar vert subsidiert med meir enn ein halv million kroner pr bil.

 

For større køyrety går reknestykkjet i favør av batteri, som ekspertane her har observert ved å sjå kven som vinn anbod på bussar og kven som er avhengige av offentleg finansiering for å nå opp.

1 minute ago, gamlefar said:

Men det er klart Teslamenigheten tar dette til sitt bryst.

Tesla er ikkje åleine om å ha demonstrert at batteri fungerer veldig mykje betre enn hydrogen i køyrety.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Softis12 said:

Blir vel mer produksjonen av Hydrogen som trenger effektivisering. Forsåvidt lagringen også da for å unngå ulykker slik vi har sett i Norge på stasjonene. Får man det til å gå opp vil nok Hydrogen være mye mer spiselig enn batterier. Fyller opp som en vanlig fossilbil på like kort tid, med samme rekkevidde.

Nei, ingen hydrogenbilar har i nærleiken av same rekkjevidde som ein eksosbil.  Dei er på nivå med elbilar eller under.  Den hydrogenbilen som det finst mest av i Noreg, Toyota Mirai, har rekkjevidde på 500 km.  Ein Model S går 610 km på fullt batteri.  Ein hydrogenbil må innom ein spesialstasjon for å fylle dyrt drivstoff.  Ein elbil kan fylle heime og starte kvar langtur med full tank.

Endret av Sturle S
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (8 minutter siden):

Nei, ingen hydrogenbilar har i nærleiken av same rekkjevidde som ein eksosbil.  Dei er på nivå med elbilar eller under.  Den hydrogenbilen som det finst mest av i Noreg, Toyota Mirai, har rekkjevidde på 500 km.  Ein Model S går 610 km på fullt batteri.

Hvorfor velger du å bruke en bil fra 2014 for sammenligningen som heller burde sammenlignes med eGolf og andre produkter laget på ICE platformer? Bruk i det minste Hyundai Nexo om du skal sammenligne elbilen med lengst rekkevidde mot hydrogenbilen med lengst rekkevidde. Selv med Nexo's frontareale så kjører den lengre. 

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (23 minutter siden):

"Denne artikkelen ble først publisert på Ingeniøren for deres abonnenter. Den er tilgjengelig på norsk for abonnenter av Ekstra gjennom vår samarbeidsavtale."

Ok, men tar det som et positivt tegn at noen i TU har tatt inn denne artikkelen, det viser bare at det også begynner å gå opp for miljøfanatikere at hydrogen er et blindspor.

 

Sturle S skrev (25 minutter siden):

Tyskland skulle ha 100 hydrogenstasjonar innan 2019.  No har dei 85 stasjonar og utbygginga har i praksis stansa.

Det grelleste eksempelet er vel Danmark, det eneste landet i verden med et landsdekkende nett med fyllestasjoner for hydrogen. Hydrogenbiler er også der en flopp, noe som slår beina under alle kommentarer om at grunnen til at det ikke selges hydrogenbiler er at det er for få fyllestasjoner.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...